Heinkel He-111
Варианты:
Heinkel - He-111 - 1935 - Германия
Страна: Германия
Год: 1935


Бомбардировщик
Описание:
He-111
He-111J/H-6/T
Heinkel He 111
Flight, January 1936
A 254 m.p.h. HEINKEL
Фотографии

He-111

Средний бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 4 - 6 чел. Создан в КБ фирмы "Эрнст Хейнкель флюгцойгверке" под руководством З.Гюнтера, В.Гюнтера и К.Шварцлера. Опытный образец Не 111a совершил первый полет 24 февраля 1935 г. Серийное производство началось весной 1936 г. Не 111 выпускался на заводах "Хейнкель" (Росток, Берлин), "Норддойче Дорнье верке" (Висмар), ATG (Лейпциг), "Арадо флюгцойгверке" (Бабельсберг, Бранденбург-Хавель), "Фабрика де авион SET" (Бухарест). По лицензии выпускался также фирмой CASA в Испании (завод в Табладе). В общей сложности построено свыше 7300 экз. (без учета производства в Испании).
Состоял на вооружении в Китае с конца 1936 г., в Германии - с января 1937 г., в Испании - с августа 1938 г., в Турции - с октября 1937 г., в Румынии - с осени 1940 г.
Основные серийные модификации:
   - He 111A с моторами BMW VI 6.0Z, вооружение 3x7,9, бомбы до 1000 кг;
   - He 111B с моторами DB600Aa/CG, вооружение 3x7,9, бомбы до 1500 кг;
   - He 111E с моторами Jumo 211A-1, вооружение 3x7,9, бомбы до 2000 кг;
   - He 111F с моторами Jumo 211A-3 и новым крылом, вооружение 3x7,9;
   - He 111J с моторами DB 600CG, бомбардировщик-торпедоносец на базе модификации F;
   - He 111P с моторами DB601Aa/N, вооружение от 3x7,9 до 6x7,9, новая асимметричная носовая часть;
   - He 111H, аналог Не 111P с моторами Jumo 211A/D/F, большое количество вариантов разного назначения (бомбардировщики, торпедоносцы, носители самолетов-снарядов и управляемых бомб и т.д.) с вооружением до 1x20+1x13+ 8x7,9 (H-11/R1).
Не 111 впервые были применены в боях под Шанхаем в 1937 г. С февраля 1937 г. по март 1939 г. они участвовали в гражданской войне в Испании на стороне франкистов. С сентября 1938 г. Не 111 - самый массовый бомбардировщик Люфтваффе. Использовался в сентябре 1939 г. в Польской кампании, с сентября 1939 г. участвовал в налетах на Англию, в Норвежской и Французской кампаниях, в "битве за Англию" (1940 г.)- В мае 1941 г. они поддерживали мятеж Рашида-Али в Ираке (летая с иракскими опознавательными знаками из Сирии), в июне бомбили приграничные районы СССР. С осени 1941 г. Не 111 постепенно вытеснялся более современным Ju 88. Последняя крупная операция Не 111 в Советском Союзе - налеты на американские базы на Украине в июне 1944 г., на Западном фронте - действия Не 111H-22 (носителей самолетов-снарядов V-1) против городов Англии.
Румынские бомбардировщики применялись в войне против СССР с июня 1941 г. до 1944 г., далее - в операциях против немцев.
Не 111 снят с производства в Германии осенью 1944 г. Испанские С 2.111 выпускались в 1945 - 1956 гг.

He-111J/H-6/T

Торпедоносец на базе среднего бомбардировщика, цельнометаллический двухмоторный моноплан, убирающееся шасси. Не 111 был создан в КБ фирмы "Эрнст Хейнкель флющойгверке" под руководством 3. Гюнтера, В. Гюнтера и К. Шварцлера. Опытный образец бомбардировщика Не 111 совершил первый полет 24 февраля 1935 г. С весны 1936 г. Не 111 строился серийно на заводах "Хейнкель" (Росток, Берлин), "Норддейче Дорнье верке" (Висмар), ATG (Лейпциг), "Арадо флюгцойгверке" (Бабельсберг, Бранденбург-Хавель), а также по лицензиям в Румынии и Испании. Всего в разных странах построено более 7300 экз.
Первая опытная переделка двух машин в торпедоносцы была произведена в начале 1938 г. (Не 111V17 и Не 111V18). Серийное производство торпедоносцев на базе Не 111 начато в конце 1938 г. Состояли на вооружении только в Германии.
Выпускались серийно:
   - Не 111J, бомбардировщик-торпедоносец с моторами DB 600CG на основе планера модификации Не 111F, вооружение 3x7,9, две торпеды подвешивались снаружи;
   - Не 111H-6/Т с моторами Jumo 211F-1, вооружение 4(5)х7,9+1х20, две торпеды наружно, поступал в части с апреля 1942 г.
Самолеты модификации Не 111J были списаны или переданы в учебные подразделения еще до начала Второй мировой войны. В боевых действиях они участия не принимали.
Торпедоносцы на базе модификации Н начали активно применяться немецкой авиацией в Арктике с июня 1942 г. Участвовали в налетах на союзные конвои PQ-17, PQ-18 и последующие. Потопили значительное количество торговых судов. С ноября 1942 г. переброшены во Францию, откуда начали действовать и в Средиземноморье.
Не 111 строился серийно до осени 1944 г., но производство торпедоносных вариантов закончили в начале 1943 г. Торпедоносцы этого типа использовались в боевых операциях до марта 1943 г.

Heinkel He 111

He 111 разрабатывался под видом гражданского авиалайнера, но его военный потенциал имел гораздо большее значение. Первый прототип He 111 V1 фактически являлся продолжением развития темы He 70, но с уже двумя инвертированными V-образными моторами BMW VI 6,0Z мощностью 660 л.с. (492 кВт). Он впервые взлетел 24 февраля 1935 года. Крыло меньшего размаха ввели на втором и третьем прототипах He 111 V2 и V3. Второй стал гражданским транспортным самолетом, вмещавшим 10 пассажиров и почту, а третий - полноценным прототипом бомбардировщика. Гражданский прототип He 111 V4 продемонстрировали публично 10 января 1936 года. В том же году шесть самолетов варианта He 111C, построенных по образцу этого прототипа, поступили в эксплуатацию в компании "Lufthansa", но с различными типами моторов, включая звездообразные двигатели BMW 132.
   Разработка военных вариантов продолжалась, но крейсерская скорость 270 км/ч оказалась явно недостаточной. Так получилось из-за слишком тяжелого военного оборудования и вооружения, а также слишком малой мощности двигателей. Поэтому прототип He 111 V5, относящийся к военному варианту He 111B, впервые взлетевший в начале 1936 года, получил два инвертированных V-образных мотора Daimler-Benz DB 600A повышенной мощности (1000 л.с., 746 кВт). Благодаря его улучшенным характеристикам были получены крупные заказы. Это потребовало введения новых производственных мощностей, открытых в мае 1937 года. Первые поставки в 1-ю эскадрилью бомбардировочной группы KG 154 в Фассберге начались в конце 1936 года. В феврале 1937 года 30 самолетов He 111B-1 были поставлены в бомбардировочное подразделение K/88 легиона "Condor" в Испании. В ВВС Германии в основном именно He 111 наносили бомбовые удары в начале Второй мировой войны. Массовый ввод в строй самолетов Ju 88 и уязвимость He 111 от британских истребителей привели к переводу этих бомбардировщиков на выполнение ночных операций и специальных задач.
   В конечном счете, самолеты He 111 стали специализироваться на пусках ракет, торпедных атаках, целеуказании и буксировке планеров.
   Также выполнялись транспортные полеты, включая снабжение окруженной немецкой 6-й армии в Сталинграде с ноября 1942 года по февраль 1943 года. К концу войны почти все самолеты He 111 летали в транспортной авиации. Изготовление для ВВС Германии более чем 7300 самолетов завершилось осенью 1944 года. Кроме того, до 236 машин He 111H были построены фирмой CASA в Испании как во время Второй мировой войны, так и после нее под обозначением CASA 2.111. До 130 из них имели инвертированные V-образные моторы Junkers Jumo 211F-2, а другие - V-образные моторы Rolls-Royce Merlin 500-29. Позднее некоторые самолеты переделали для транспортных задач и обучения.


Варианты

   He 111A: после неудовлетворительных испытаний 10 предсерийных бомбардировщиков He 111A-0 все они были проданы Китаю
   He 111B: испытания пятого прототипа с моторами DB 600A мощностью 1000 л.с. (746 кВт) в 1936 году привели к созданию серийного самолета He 111B-1 с моторами DB 600C мощностью 880 л. с. (656 кВт). За ним последовал He 111B-2 с моторами DB 600CG мощностью 950 л. с. (708 кВт)
   He 111C: шесть 10-местных пассажирских лайнеров для компании "Lufthansa"
   He 111D: улучшенный вариант с моторами DB 600Ga и снятыми вспомогательными крыльевыми радиаторами; производство прекратили в пользу варианта He 111E
   He 111E: нехватка моторов DB 600 привела к установке на He 111D-0 моторов Junkers Jumo 211A-1 мощностью 1000 л. с. (746 кВт); получился предсерийный прототип He 111E-0 с увеличенной бомбовой нагрузкой. Серийные бомбардировщики He 111E-1 были поставлены в 1938 году. За ними последовали версии He 111E-3 и He 111E-4 с дальнейшим увеличением бомбовой нагрузки и He 111E-5 с дополнительным бензобаком в фюзеляже
   He 111F: новое крыло от He 111G и моторы Jumo 211A-3 были характерны для 24 бомбардировщиков He 111F-1, поставленных Турции. ВВС Германии получили 40 подобных самолетов He 111F-4 в 1938 году
   He 111G: первая версия с новым крылом. После его установки на He 111C получился вариант He 111G-1; He 111G-3 имел звездообразные моторы BMW 132Dc мощностью 880 л.с. (656 кВт), на He 111G-4 стояли моторы DB 600G мощностью 900 л. с. (671 кВт), а на четыре самолета He 111G-5 для Турции установили моторы DB 600Ga
   He 111J: вариант бомбардировщика-торпедоносца He 111F, обе версии - He 111J-0 и He 111J-1 - имели моторы DB 600CG мощностью 950 л.с. (708 кВт)
   He 111L: измененное обозначение для гражданского транспортного самолета He 111G-3
<...>

Flight, January 1936

A 254 m.p.h. HEINKEL
Fast New Twin-engined Ten-seater: All-metal Construction

   At the suggestion of Luft Hansa, the German Heinkel factory has recently completed and flight-tested a twin-engined high-speed commercial monoplane based upon the Heinkel He.70. The He.70, which is a single-engined four-passenger monoplane, has a top speed of 234 m.p.h. In its final form the two-engined newcomer, carrying ten passengers, is expected to attain a top speed of over 254 m.p.h. Actually, that is the projected speed with two 880 h.p. engines; the machine at present in existence has two 660 h.p. water-cooled and geared B.M.W.s (twelve-cylinder vee), and these give a maximum of 214.37 a cruising speed of 186.41 m.p.h.
   The new machine is notable as Dr. Heinkel's first all-metal production; hitherto he has shown a preference for mixed construction.
   A cantilever low-wing monoplane, it is of extremely clean aerodynamic form, the fuselage being of the monocoque type, and a smooth metal covering being employed for all surfaces.
   The nose of the fuselage forms a luggage, mail, or freight compartment; then comes the pilots' compartment, which appears to give a reasonably good outlook, and behind it is a surprisingly spacious passenger cabin which seats ten. It is sub-divided into two compartments, the forward one accommodating four passengers who may wish to smoke, and the rear section the remainder. The windows are of the usual small type which monocoque construction makes necessary. In addition to the passenger load, 200 kg. (441 lb.) of mail or freight can be carried.
   Like the wing, the control surfaces are of all-metal internal construction, with a duralumin covering. The elevators have trimming tabs, and the wings are flapped.
   Fitted with hydraulic shock-absorbers, the undercarriages retract into the engine nacelles, and the tail wheel is also retractable.
   The two water-cooled and geared 660 h.p. B.M.W. engines drive Hamilton Standard variable-pitch air-screws.

Dimensions and Performance

   Principal data are as follows: - Span, 74 ft. 1 in. (22,6 m); length, 56 ft. 1 in. (17,1 m); height, 12 ft. 6 in. (5,0 m); wing area, 942.92 sq. ft. (87,6 m2); tare weight, 11,442.02 lb. {5190 kg.); gross weight, 16,755.1 lb. (7 600 kg.); disposable load, 5,313.08 lb. {2410 kg.); wing loading, 17.8 lb./sq. ft.; power loading, 12.65 lb./h.p.; top speed, 214.374 m.p.h. (345 km./hr.); cruising speed, 186.412 m.p.h. (300 km./hr.); landing speed, 62 m.p.h. (100 km./hr.); climb to 1,000 m, 3 min.; normal range, 932 miles (1 500 km).
   As stated above, the new Heinkel is shortly to be fitted with two 880 h.p. engines - presumably B.M.W.s – when the maximum speed will be increased, it is expected, to 254 m.p.h., and the cruising speed to about 217 m.p.h. It is expected that several will be in service with D.L.H. by midsummer.
Heinkel He 111A-1 из 19-й ТБАЭ ВВС Китая. Нанчань, осень 1937г.
Самолет - участник сталинградского "воздушного моста": "Хейнкель" He 111E из состава одной из транспортных групп Люфтваффе (KGrzbV 5 или KGrzbV 20).
He 111E-3, assigned to 15 Regimiento. Tail-mounted serials are almost invisible in the extant pictures, but after research the Author has found out that this aircraft was B.2-88. Accordingly, the serial has been positioned where it was supposed to be carried.
H 111J-1 ‘25-101’ (later MB.2-101), assigned to 92 Escuadrilla Meteorologica. The aircraft sports a mixture of civil (national flag) and military (fuselage code) markings. ‘Yoke and arrows’ were carried on both civil and military aircraft at the time. Drawing based on recently unveiled photographic material, taken in 1943 at Bordeaux-Merignac by KG 40 personnel.
58 из 75 самолетов He 111B/E, направленных в легион "Кондор", пережили гражданскую войну и оставались в Испании в эксплуатации у 14-го и 15-го авиаполков испанских ВВС. Часть машин - как этот He 111E-1 - находились в эксплуатации до конца 1950-х годов.
The He 111E-3 preserved at Cuatro Vientos, near Madrid. Sadly, there are many inaccuracies in its basic finish, both the extent of the camouflaged zone and the way the brown and green colours were applied are incorrect. The shape and dimensions of the markings are also not particularly accurate. The nose emblem seems to he that of 2.K/88. The Author doubts that the fuselage code ‘25-82’ was ever worn by this aircraft. A logbook for the original ‘25-82’ shows the aircraft’s w/nr was 5240, while the museum example has a ventral identity plate proclaiming w/nr 2940.
The previous colour scheme employed on the Cuatro Vientos He 111E-3. With fuselage code ‘14-16’ and fin-mounted serial ‘B.2-82’ with white outline.
Civil
The Heinkel He.111 Ten-passsenger Commercial Monoplane (two 1,070 h.p. Daimler-Benz DB.600 engines).
Heinkel He 111C D-AQUA believed to be the original prototype bomber after conversion to transport configuration. Note the curved leading and trailing wing edges.
The characteristic silhouette of the Heinkel He.111 of Lufthansa.
The view emphasises the attractive elliptical wings of the He 111. This example is He 111C-03 D-AXAV.
A Lufthansa He 111C-0 approaches with flaps and undercarriage lowered.
COMING IN: The machine shown about to land with flaps and wheels lowered is Heinkel He 111
D-ASAR, the He 111G-4 used by Erhard Milch, seen at Croydon.
He 111V16 D-ASAR, fourth in the ‘G’ series, became personal aircraft of Field Marshal Erhard Milch, a founder of the clandestine Luftwaffe in the early 1930s.
Heinkel He 111V4 D-AHAO ‘Dresden’, was the second commercial prototype.
D.L.H. SPEED UP: The new twin-engined Heinkel, which has a top speed of 214 m.p.h. With more powerful engines, as will be fitted to a batch of the machines expected to go into service this summer, over 254 m.p.h. is hoped for, with a cruising speed of 217 m.p.h. It is fitted with flaps and a retractable undercarriage.
24 февраля 1935 года совершил первый полет якобы гражданский прототип самолета Heinkel Не 111 а (позже Не 111 V1). Было очевидно, что самолет представляет собой бомбардировщик (на снимке - второй прототип бомбардировщика Не 111b).
Пассажирский Не 111C-02 авиакомпании "Люфтганза"
He 111C-04 Konigsberg at Tempelhof.
D-ALIX, the He 111c transport prototype, runs up its engines against the chocks.
He 111C над самолетами компании "Luft Hansa", среди них есть и прототип He 111c.
A Deutsch Luft Hansa Ju.52 and Heinkel 111 at Tempelhof.
Signalling-out an He.111 with an indicator of the type used on railways. Note the official's armament.
“An efficient member of the tarmac staff ... might well be supplied, as is the fairly common practice abroad, with a suitable flag or light metal disc on a wooden handle, clearly marked with the letter 'C,' indicating Control."
Данный He 111 V14 получил в "Luft Hansa" обозначение He 111C и имя "Augsburg".
With its present 660 h.p. engines the new Heinkel has a top speed of 214.37 m.p.h.; Over 254 m.p.h. is expected when the 880 h.p. units are fitted.
Коммерческие варианты. Хотя "Heinkel" сконцентрировалась на создании самолета военного назначения, He 111 был востребован и как авиалайнер. Второй прототип, He 111c (D-ALIX, "Rostock"), был достроен именно как авиалайнер и затем передан "Luft Hansa". Четвертый прототип He 111 V4 был также гражданским вариантом, равно как и шесть He 111C-0 (фото), поступившие в "Luft Hansa" в 1936 году. Самолеты использовались преимущественно на скоростных маршрутах между немецкими городами и оказались весьма неэкономичными, хотя и эксплуатировались вплоть до окончания войны. Еще четыре самолета поступили в "Luft Hansa" как He 111G, два из них оснащались двигателями BMW VI 6,0 ZU, а два - звездообразными BMW 132H-1. Большинство He 111C/G авиакомпании были реквизированы Люфтваффе.
Lufthansa’s He 111C-02 D-AQYF at Tempelhof.
A closeup of the ten-passenger He 111. The engines are B.M.W. vee-twelves of either 660 or 880 h.p.
A close-up of D-AQYF, the He 111C-02. This aircraft, named Leipzig, was one of a batch of six completed from the summer of 1936.
International convention at Tempelhof - Heinkel He.111, Junkers Ju.52, Danish Fokker, French Wibault, and others.
In civilian dress: The arrival of our German guests at Croydon at the beginning of the week. General Milch is being welcomed by A.V.-M.R.E.C. Peirse. General Wenninger, German air attache, is in front of the cabin door of the Heinkel He.111.
Bomber
Первый прототип He 111a поднялся в воздух с аэродрома компании "Heinkel" в Росток-Маринее 25 февраля 1935 года, пилотировал его Герхард Нитшке. Самолет построили в варианте бомбардировщика.
The installation of two Daimler Benz D.B.600 inverted vees in a Heinkel bomber of the German Air Force. An engine of this type is exhibited at Paris.
He 111B-1 bomber, note the stepped cockpit, nose glazing/bomb-aimer’s position and ‘passenger’ windows!
The Heinkel He.111K Twin-engined Bomber (two 1,070 h.p. Daimler-Benz DB.600 engines).
A close-up of one of the sleek He.111s now in service in large numbers with the German Air Force. This machine must be one of the most formidable of its class in the world.
The Heinkel He 111K with two Daimler Benz DB 600 engines is believed to equip a large proportion of Germany’s bombing force.
Heinkel He 111B-1 as used by two staffeln of KG88 in the Spanish Civil War during 1937.
Carrying civil registration D-AYFO, a Luftwaffe He 111B-1 with DB600 engines, showing off the type’s early style wing planform.
Бомбардировщиками He 111E-1 с моторами Jumo и с 2000-кг бомбовой нагрузкой, в конечном счете, оснастили четыре эскадрильи подразделения K/88.
He 111E-1 ‘V4+EH’ with Jumo 211A-3 engines and all-internal bomb load. This version flew operationally in Spain during 1937 with the four bomber staffeln of KG/88.
V4 + AB, an He 111F-4 of Kampfgeschwader 1, "Hindenburg", picks up speed for takeoff on another visit to the Polish Army. The ventral "dustbin" has been fully retracted into the belly for takeoff. When the Heinkel was in flight, a fully lowered "dustbin" caused enough drag to slow the plane about 20 m.p.h. The F version was phased out of the Luftwaffe's bomber inventory shortly after the start of the Polish campaign, but continued to remain in service for a time as a crew trainer and armed VIP transport.
The bomber that would become a symbol of German air power above all others was the Heinkel He 111, which initially had a conventional “stepped” nose arrangement, as seen here, before the much better-known, and rather more sinister, fully glazed nose was introduced on the He 111P and retained on all subsequent variants.
A Heinkel He 111B-2 bomber rests in front of its hangar. The B-2 was one of the first of the Heinkel He 111s to see combat action during the Spanish Civil War. This particular bomber bears the markings and camouflage pattern of the Luftwaffe, circa 1937. The large swastika on the vertical tail surfaces of the plane is set against a bright red horizontal stripe.
Production He 111D-1 D-AOHA, with ventral radiators and DB600Ga engines. The ventral gun‘dustbin’ is lowered.
Military-type He.111 medium bombers which must do nearer 300 than 250 m.p.h.
Line-up of He 111B-1 bombers in 1937. They feature DB600 engines and still carry civil registrations.
Although the tail serial is not visible in the picture, ‘15-8’ was B2-99, the highest-serialled former Legion Condor aircraft taken over by the Spain. Pictured in the early 1950s (very probably 1952) at Agoncillo where the Regiment was based. Note the almost brand new-looking appearance of this aircraft, as late as 1952! By this time, the dark green tone (RLM 62) was often over painted dark brown (RLM 61), explaining why many aircraft wore a non-standard two-tone scheme.
Первым в 1936 году в 154-ю бомбардировочную эскадрилью на вооружение поступил вариант He 111B. В феврале 1937 года He 111B попали в Испанию, а 9 марта 88-я боевая группа применила их в бою.
A Heinkel He 111B-2 serving with the Legion's Kampfgruppe 88.
‘25-31’, one of the 113 Grupo He 111B-1s, at Son San Juan air base during the spring of 1942. Note the three-tone splintered camouflage worn by the aircraft, which differed from one example to another. Noteworthy, too, are the uniforms worn by the two second lieutenants in front of the aircraft, typical of that period.
At Agoncillo soon after the Civil War’s end, ‘25-77’ wearing larger fuselage code numbers and black circle - with red ‘yoke and arrows’ Falangist emblem on it. The three-tone ‘splintered’ camouflage is evident.
He 111E - serial unknown - at Matacan in the markings of the Escuela Superior de Vuelo or ESV (High Flying School), where the type served in the navigational and blind flying training for at least ten years.Coded ‘74-15’, lettering in the tail reads ‘Escuela Superior de Vuelo’. A yellow flash - that together a brown owl badge formed the school’s distinctive markings and were carried by most of its aircraft - can be seen along the fuselage.
He 111E-3 w/nr 5240, ‘25-82’, was first issued to the 14 Regimiento, later transferred to the 15 Regimiento in 1951. It ended its operational life on December 16,1956. Noteworthy is the Civil War-style St Andrew’s cross still worn by the aircraft in the background. The He 111E-3 preserved at Cuatro Vientos carries the codes ‘25-82’.
One of He 111Es turned over by the Legion Condor to the Nationalists, ‘25-81’ was first issued to the 14 Regimiento. Illustrated soon after the Spanish conflict, hence full wartime markings. Note the emblem of 2.K/88 and the absence of the ‘yoke and arrows’ in the Black circle of the fuselage.
Line-up of He 111Es awaiting delivery to the Arma Aerea Espanola, shortly after the end of the Spanish Civil War. Nearest is ‘25-96’, one of the last He 111Es delivered to the Legion Condor. It (and very likely the other five) still wear wartime unit markings.
He 111E-70 ‘14-17’, during one of the last exercises it took part in, 1956. Note non-standard red-black spinners.
<...> to advantage the three-tone camouflage scheme, ‘25-93 ’ (w/nr 1342) in 1941, still wearing wartime markings, despite having been<...> to the 15 Regimiento. Tail marking is likely to be part of a Legion Condor emblem.
Прибытие Не 111 (на снимке) и Savoia-Marchetti S.M. 79 в Испанию положили конец недолгому господству в воздухе республиканских СБ-2.
Although the Civil War had ended eight months before, an He 111B-2 still wearing wartime markings in December 1939. Note what seems to be a two-tone non-standard camouflage scheme.
Проходивший испытания в НИИ ВВС под обозначением "самолет 31" немецкий трофейный He111B был захвачен в Испании летом 1937г. Также как и ДБ-3 на немцев, "Хейнкель" не произвел на советских специалистов никакого впечатления своими летными данными, но отдельные технические решения (например носовую огневую точку и потайную клепку передней части фюзеляжа) решено было использовать на отечественных машинах.
He 111F отличался новым крылом, благодаря чему удалось упростить серийный выпуск самолетов. Турция приобрела 24 самолета He 111F-1, поставленных в 1938 году и эксплуатировавшихся до 1946 года.
Two Heinkel He 111F-0s of the TUAF (Turkish Air Force).
В марте 1938 года 45 самолетов He 111E были направлены в легион "Кондор" в Испанию, где они присоединились к поставленным ранее He 111B. Летали на них как немецкие, так и испанские летчики.
The Munich Agreement was signed by Germany, France, Italy and Britain on September 30, 1938, and by the summer of 1939 the Luftwaffe was arguably the most technologically advanced air force in the world, with 11 bomber wings prepared for combat, including KG 26, formed in May 1939 with He 111Fs, as seen here that year.
Heinkel He 111s of the Luftwaffe seen on arrival in Prague last March. At this time Field Marshal Goering announced the formation of a new air command based on Vienna.
Не 111E-1 из эскадрильи 2.К/88 "Легиона Кондор" в Испании, 1938 г.
The command flight crew of Kampfgeschwader 1 gathers to hold a brief conference before takeoff. Ground crewmen are busy topping off the fuel tanks in the wings of the Heinkel, while others polish up the outside of the windshield glass. It is interesting to note that the officers of the flight crew are wearing their Sam Browne belts over their flight coveralls, a practice that was discontinued , later on in the war because of the uncomfortablilty of the belt.
Luftwaffe anti-aircraft (Flak) gunners receive a tour of an airbase flight line and a close inspection of an He 111F bomber. They are probably being instructed on recognition factors of the He 111, as it wasn't uncommon for gunners to shoot down their own planes from time to time because of poor recognition. Three distinct types of Luftwaffe uniform can be seen. The Flak gunners all wear the standard blue-grey jackets and pants tucked into their boots. Two wear the black loose-fitting coveralls of ground crewmen, while two other airmen (one running) wear the khaki flight coveralls over their blue-grey uniforms.
A Heinkel He 111F-4 bomber of Kampfgeschwader 1, bearing the coat of arms of Field Marshal Hindenberg's family rolls slowly out on to an East German runway just prior to the beginning of the Polish campaign. The crewman with his head and shoulders out of the top of the canopy is in the process of guiding the pilot on to the runway. The long, narrow nose of the F-4 obstructed the pilot's downward and forward vision considerably when the tail of the airplane was on the ground. Using another person to help the pilot when taxiing became a standard practice for He 111 crews of the Legion Condor during the Spanish Civil War and continued until the Heinkel's nose was radically modified in 1939 with the introduction of the He 111P series.
Servicing a Heinkel He 111F-4 bomber of KG 1 for another combat mission. The Luftwaffe armorer on the left stands with a 110 pound SC50 bomb. To the right another armorer stands with part of the bomb hoist block and tackle assembly which will later be hooked up into the heart of the bomb bay to aid in hoisting the bombs into position. The ventral, or belly "dustbin" machine gun position can be seen extended almost to the ground beneath the fuselage.
A Luftwaffe armorer seats the hand-held MG 15 nose machine gun into it's receptacle in the middle of the nose bubble. The MG 15 was simply a modified version of the infantry's MG 34 7.92mm machine gun. Plainly visible is the fairing under the nose through which the lens aperture for the bomb sight was fitted when in use.
Какое-то время на модификации He 111D, E и F устанавливались моторы Jumo 211, компания-производитель затем вновь вернулась к двигателям DB 600 - именно они стояли на Не 111J, поставленных Люфтваффе в количестве 90 машин летом 1938 года.
Торпедоносцы Не 111J из группы KGr 806
While a ground crewman squats on the wing to oversee the refuelling of the bomber, the dorsal and belly gunners pose for the photographer. One of the two gunners already has on his flight coveralls, while the other still wears his standard blue-grey Luftwaffe uniform. A close look will reveal the "dustbin" belly position partially extended below the fuselage. This position mounted a single MG 15 machine gun that could be traversed approximately 90 degrees to the left or right, but neither the "dustbin" nor the gun could be turned to fire in the direction of flight, proving later to be a serious weak point of the airplane.
Bf 110Cs of the "Haifischgeschwader" (shark wing), Zerstorergeschwader 76, occupy a forward airfield before the Polish campaign in the autumn of 1939. Other aircraft on the field include Junkers Ju 52 transports and one Ju 52 air ambulance, as well as He 111 bombers and several He 111s converted into transports for high-ranking Luftwaffe officials.
Одним из первых новых самолетов, принявших участие в боевых действиях в составе легиона "Кондор", стал Не 111B-1 из 3-й эскадрильи 88-й истребительной группы. Самолеты имели различные индивидуальные обозначения, например на киле одного из самолетов был изображен этот терьер.
Heinkel He 111 equipped with Askania-Aircraft Instruments.
 
Inside the cockpit of a Heinkel He 111F-4 bomber. Notice the rather cramped conditions inside the F-4, and compare this with one of the photographs of the interior of an He 111P or He 111H. It is interesting that the three crewmembers in this photo are wearing leather jackets over their standard Luftwaffe uniforms, rather than the more common flight coveralls worn by the majority of bomber crews during the Second World War.
A "shot" through the nose turret of a He.111 bomber.
The "non-smoking" section of the cabin.
Looking aft in the cabin of a Lufthansa He 111.
MY LADY NICOTINE will be welcomed as a passenger in the new twin-engined Heinkel; this is the smoking compartment.
A German artist’s impression: Mounting a Daimler-Benz DB 600 inverted vee in a He.111. The original version of this machine had vee-twelve B.M.W.s.
The sketch shows the nose and engine installation ot one of the earlier type He 111s (DB 600 engines).
The view illustrates a DB 601 installation in a recent machine and the inset shows the appearance of a Jumo 211 nacelle.
Heinkel He 111K bomber (Germany).
HEINKEL HE 111K. Like its derivative type this twin-engined bomber should be capable of speeds approaching 300 m.p.h. There is a machine gun in the nose, another on top of the fuselage and a third in a retractable "dustbin."
He 111 V1 prototype with original elliptical wing planform and powered by BMW VI 6.0Zs driving two-bladed propellers; He 111A-0 of the pre-production batch, based on the He 111B with extended nose compartment; He 111B-2, essentially similar to the He 111A-0, but powered by DB600CGs; He 111C-0 commercial transport; He 111V4 and V5 powered by BMW 132Dc and 132H-1 radials served as prototypes for the He 111G-3 commercial transports. Note new straight tapered wing of simplified construction; He 111D-1, planned variant with DB600Gas and enlarged radiators.
Top to bottom: He 111E-3, similar to the ’D, but with Jumo 211A-1s. He 111F-1 with straight tapered wing. He 111J-1, as the ’F-4 but with DB 6000CG. He 111P with the redesigned nose. He 111H series. He 111H-8 cable-cutter.
Heinkel He 111A-0
Heinkel He 111D-1
Heinkel He 111E-3 three-view with (top) additional view of the He 111D-1.
He 111J-1.