RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Нидерланды

Год : 1929

Транспортный самолет с экипажем из двух/трех человек

Fokker F.IX и F.39

Высокоплан F.IX внешне напоминал увеличенный F.VIII-3m и был оснащен тремя моторами Jupiter. Самолет предназначался для перевозки 18 пассажиров на европейских авиалиниях; от четырех до шести пассажиров размещались в салоне повышенного комфорта, а на линиях между Голландией и Голландской Ост-Индией в самолетах оборудовались спальные места. Первый F.IX поднялся в воздух 26 августа 1929 года, его эксплуатация в авиакомпании KLM началась 8 мая 1930 года; самолет назвали "Adelaar" (орел). Второй F.IX доработали, удлинив носовую часть фюзеляжа для размещения 20 пассажиров, машина была показана на авиасалоне в Париже в 1930 году, а в январе 1931 года ее передали KLM.
   Хотя первый F.IX и выполнил несколько полетов на Дальний Восток, обычно он эксплуатировался в варианте на 17 пассажиров между Амстердамом и Лондоном. После установки новых моторов самолет в октябре 1936 года продали французской компании "Air Tropic", а потом - Испанской республике. После окончания гражданской войны в Испании самолет достался франкистам.
   Два F.IX построила по лицензии в Чехословакии фирма "Avia", эти самолеты эксплуатировала авиакомпания СБА под обозначением F.39 с двигателями Walter Pegasus мощностью 635 л. с. "Avia" спроектировала также военный вариант - 12 бомбардировщиков F.IXM поступили на вооружение ВВС Чехословакии, а два под обозначением F.39 поступили в ВВС Югославии.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fokker F.IX (исходный вариант)

   Тип: транспортный самолет с экипажем из двух/трех человек
   Силовая установка: три звездообразных мотора Gnome-Rhone (Bristol) Jupiter VI мощностью по 500 л. с.
   Летные характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 212 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 175 км/ч; практический потолок 3600 м; продолжительность полета 6 ч 30 мин
   Масса: пустого 5350 кг; максимальная взлетная 9000 кг
   Размеры: размах крыла 18,50 м; длина 27,14 м; высота 4,85 м; площадь крыла 103,00 мг
   Полезная нагрузка: до 18 пассажиров в закрытом салоне

Показать полностью

Описание:

  • Fokker F.IX и F.39
  • Fokker F.XII
  • Fokker F.XVIII
  • Flight, November 1929
    MR. ANTHONY FOKKER ON A HOLIDAY
  • Flight, May 1930
    THE FOKKER F.IX
  • Flight, February 1931
    THE FOKKER F.XII
  • Flight, July 1932
    THE FOKKER TYPE F. XVIII.
  • Мировая Авиация 136

    В авиакомпании KLM каждый из пяти F.XVIII получил собственное имя. PH-AIS - "Snip" (бекас), PH-AIO - "Oehoe" (ушастая сова), PH-AIQ - "Kwartel" (перепел), PH-AIR- "Rijstvogel" (рисовый трупиал, боболинк). После снятия с эксплуатации в KLM самолеты рассеялись по Европе, Южной Америке и Голландской Индии.

  • Flight 1934-01 / Flight

    THE DUTCH AIR MAIL RECORD: The K.L.M. Fokker F.XVIII, Pelikaan, snapped during its brief halt at Almaza, Cairo, during its record flight from Amsterdam to Batavia.

  • Flight 1935-01 / Flight

    A FINE FLIGHT: The K.L.M. Fokker, Snip, which, piloted by Mr. J. J Hondong, left Amsterdam with Christmas mails on December 15, and, flying over the South Atlantic via Cape Verde Is., reached Paramaribo, Dutch West Indies, on December 17. It is here seen beside the Shell depot at Casablanca.

  • Flight 1932-07 / Flight

    THE FOKKER F.XVIII: The engines are Pratt & Whitney "Wasps" of 440 h.p. each. They are fitted with Townend rings.

  • Flight 1934-11 / Flight

    COMMANDER AND CRAFT: The Fokker F18, Snipe, which will make the Atlantic crossing next month, and her commander, J. J. Hondong.

  • Aeroplane Monthly 1985-10 / Personal album

    PH-AIO Oehoe (Eared Owl), the first of KLM's fleet of five Fokker F.XVIIIs. These Fokkers were built specifically for the Far East route and were delivered between July and October 1932. Oehoe is seen arriving at Bangkok with the refuelling team at the ready.

  • Flight 1934-01 / Flight

    A SPLENDID RECORD: The crew of the K.L.M. Fokker F.XVIII, Pelikaan, in which they flew from Amsterdam to Batavia and back in record times. They are, from left to right, I. W. Smirnoff and P. Soer (pilots), J. M. H. Grosveld (mechanic), and C. H. van Beukering (wireless operator). Unfortunately, we published in last week's issue (page 11) an illustration which was stated to be the Pelikaan, but as a matter of fact the wrong photograph was inserted by mistake. Actually, the machine shown was the Snip - a sister plane on the same service. Sincere apologies!

  • Aeroplane Monthly 1983-01 / B.Gunston - The classic aero engines (5)

    Fokker F.XVIIIs were powered by three 420 h.p. Pratt & Whitney Wasp C engines. Illustrated here is the KLM aircraft PH-AIP Pelikaan, which was later sold in France.

  • Flight 1932-07 / Flight

    Three-quarter front view of the Fokker F.XVIII.

  • Aeroplane Monthly 1977-01 / G.Endres - Czechoslovakian Air Transport since 1920 (1)

    Dutch-built Fokker F.XVIII PH-AIQ was sold to CLS in 1935, becoming OK-AIQ, and is seen at Croydon on December 3, 1938. At the end of that year it was sold to the Commercial Aviation Co in Palestine, and was withdrawn from use in 1939.

  • Flight 1939-02 / Flight

    K.L.M. IN THE WEST INDIES: Hato aerodrome, Curasao, with two K.L.M. Lockheed 14s and one of the Fokker F.18s which have been used by the company since the services started after the first F.18 had been flown across the South Atlantic.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed Super Electra 14 - США - 1937

  • Aviation Historian 34 / M.Wickstead - Czechoslovakia's "Carefully Serving Airline"

    During 1935-36 CLS acquired two Fokker F.XVIII trimotors - OK-AIQ and OK-AIR - from KLM, the pair operating on the airline’s Berlin and Vienna services until 1938. The type, capable of carrying 12 passengers, was a refinement of Fokker’s standard trimotor design, with wooden wings and a welded steel-tube fuselage.

  • Aeroplane Monthly 1985-10 / Personal album

    The F. XVIII PH-AIO Oehoe climbs away over the hangars at Don Muang.

  • Aeroplane Monthly 1985-11 / J.Stroud - Wings of Peace

    The crew compartment of the F.IX.

  • Flight 1932-07 / Flight

    Looking into the pilots' cockpit of F.XVIII. The circles on the backs of the seats are lightening holes and not instruments!

  • Flight 1930-05 / Flight

    COMFORTABLE FLYING: The passenger cabin of the latest type of machine, Fokker F.IX with 3 Bristol "Jupiter" engines, to be put into service by the K.L.M., line has ample leg and elbow room. The leather-upholstered chairs are provided with adjustable head rests, so that passengers can change their position to the most comfortable.

  • Aeroplane Monthly 1985-11 / J.Stroud - Wings of Peace

    Typical European service layout of a KLM F.XII cabin.

  • Aeroplane Monthly 1985-11 / J.Stroud - Wings of Peace

    The cabin of a KLM F.XII with Eastern route layout. F.XIIs on this route usually had four sleeper seats in their 16ft-long cabins; the maximum seating for the type was 16, in four rows of three-abreast with two single seats forward and two aft.

  • Flight 1932-07 / Flight

    IN THE CABIN OF THE F.XVIII: On the left a view looking aft. Note the pantry, of "easy work" style. On the right a view looking forward. The seats can be turned into couches. The table on the left is the navigator's chart table.

  • Flight 1939-06 / Flight

    A Fokker F.12 is used by British Airways for navigational and blind approach instruction. Holding the bubble sextant is Mr. A. R. O. McMillan, ths chief instructor at the company's school.

  • Aeroplane Monthly 1985-11 / J.Stroud - Wings of Peace

    In the less ominous weather in KEITH WOOD­COCK'S colour painting, AB Aerotransport’s F.XII SE-ACZ Varmland is seen in its original form.

  • Фотографии