
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1940
Палубный торпедоносец-пикирующий бомбардировщик с экипажем из трех человек
Barracuda
Палубный разведчик, торпедоносец и пикирующий бомбардировщик, одномоторный цельнометаллический свободнонесущий моноплан с убирающимся шасси. Крыло при хранении на корабле складывалось вверх. Спроектирован в КБ фирмы "Фэйри авиэйшн" под руководством М. Лобеля. Опытный образец "Барракуды" впервые поднялся в небо 7 декабря 1940 г. Серийное производство на заводе "Фэйри" в Стокпорте началось в мае 1942 г. Позднее к выпуску "барракуд" подключились заводы "Блэкберн" в Бро, "Боултон-Пол" в Уолверхэмптоне и "Уэстленд" в Йеовиле. За годы войны там изготовили 2572 самолета этого типа. Всего же с учетом послевоенного производства собрали 2602 "барракуды".
Экипаж - 3 чел. Вооружение 2x7,69, бомбы до 816 кг или одна торпеда наружно под фюзеляжем.
Самолет официально состоял на вооружении британской морской авиации с сентября 1942 г., в строевых частях служил с января 1943 г.
В годы войны выпускались следующие модификации этой машины:
- "Барракуда" I с мотором "Мерлин" 30 и трехлопастным винтом;
- "Барракуда" II с мотором "Мерлин" 32 и четырехлопастным винтом, на части машин установлены РЛС с антеннами на крыльях;
- "Барракуда" III, самолет ПЛО с новой РЛС (антенна под обтекателем в хвостовой части).
Самолеты типа "Барракуда" I использовались только в учебных и экспериментальных целях. Торпедоносцы "Барракуда" II впервые погрузили на авианосец в июне 1943 г. С ноября того же года "барракуды" начали применяться с палуб авианосцев в Средиземном море. Первые боевые вылеты они совершили во время десанта в Салерно, используясь как бомбардировщики.
В апреле-августе 1944 г. с авианосцев "Викториэс" и "Фьюриэс" "барракуды" участвовали в серии налетов на линкор "Тирпиц" в Альтен-фьорде в Норвегии. Им удалось нанести кораблю ряд серьезных повреждений.
В 1944-1945 гг. эти самолеты действовали с авианосцев и береговых баз против судов противника у побережья Германии и Норвегии.
С весны 1944 г. "барракуды" начали применять на Тихоокеанском театре боевых действий. Они совершали с авианосцев налеты на объекты на о. Суматра. К концу войны "барракуды" использовались также для целей ПЛО.
"Барракуда" была снята с производства в октябре 1947 г. На авианосцах эти самолеты служили до начала 1946 г., но как учебные и вспомогательные сохранялись в английской морской авиации до мая 1953 г.
"Барракуда" II||
Размах:||14,95 м
Длина:||12,13 м
Моторы, количество х мощность:||1x1640 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||6120 кг
Максимальная скорость:||365 км/ч
Практический потолок:||5600 м
Дальность:||1830 км
Описание:
- Barracuda
- Fairey Barracuda
Фотографии
-
Мировая Авиация 123
Регистрационный номер : LS542 Barracuda Mk II из 785-й эскадрильи авиации британских ВМС, учебной торпедоносно-бомбардировочной/разведывательной, с апреля 1943 года и до конца войны дислоцировавшейся в Крэйле (Файф, Шотландия).
-
Мировая Авиация 190
Для увеличения темпов выпуска в производстве Barracuda были задействованы четыре компании. Из 2602 произведенных самолетов 1192 были построены фирмой "Fairey", 700 - "Blackburn", 692 - "Boulton Paul" и 18 - "Westland". На снимке этого Mk II виден ряд характерных черт Barracuda, включая окно кабины штурмана под высокорасположенным крылом, закрытый кожухом выхлопной патрубок двигателя Merlin 32 и высокорасположенное горизонтальное оперение.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / R.Sturtivant - Barracuda in action (1)
Регистрационный номер : P1767 [4] The first prototype Barracuda, P1767 with original low-set tailplane.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Регистрационный номер : P1767 [4] A low-set tailplane originally distinguished the first Barracuda prototype, P1767, from its successors. The tailplane was quickly raised when the wake from the flaps was found to impair its efficiency.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
Регистрационный номер : P1767 [4] This head-on view of the prototype Barracuda Mk I, P1767, at Boscombe Down in October 1941, shows the insect-like appearance of the new torpedo-bomber. Note the distinctive Youngman flaps fitted beneath the wings.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / R.Sturtivant - Barracuda in action (1)
Регистрационный номер : P1767 [4] The first prototype Barracuda, P1767 with later high-set tailplane fitted to cure buffeting.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Регистрационный номер : P9659 [3] Barracuda I, P9659, from the initial production batch.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Регистрационный номер : P9659 [3] Этот Mk 1 раннего выпуска с выпущенными закрылками Fairey-Youngman переходит в пикирование.
Barracuda I P9659 in dive-bombing attitude. -
Aeroplane Monthly 1981-03 / R.Sturtivant - Barracuda in action (1)
Регистрационный номер : P9659 [3] Barracuda P9659 was delivered to 827 Sqn at Stretton in January 1943.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Регистрационный номер : P9667 [5] Another shot of P9667, this time with a negative angle on the Youngman flaps for dive-bombing.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
Регистрационный номер : P9667 [5] Another of CHARLES E. BROWN’S splendid portraits of Barracuda Mk II P9667, clearly showing the Youngman flaps. Designed to an almost-impossible official specification for a multi-role naval aircraft, the Barracuda nevertheless managed to accrue a fine war record, from the fjords of Norway to the jungles of Sumatra.
-
Мировая Авиация 190
В отличие от Mk I самолет Barracuda Mk II, оснащенный более мощным двигателем Merlin 32 в 1640 л. с. (1223 кВт], приводившим четырехлопастный винт, был основным серийным вариантом самолета. На снимке машина раннего выпуска со своим основным оружием - 735-кг торпедой.
-
Air Pictorial 1995-01 / G.Swanborough - British aircraft at war, 1939-1945 (13)
Регистрационный номер : DN633 Barracuda II DN633 serving in 1943 with No 736 Sqn, the FAA School of Air Combat at Yeovilton.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Барракуда" II со спасательным контейнером под фюзеляжем на испытаниях в Боскомб-Даун, 1945 г.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Barracuda IIs of 812 Sqn HMS Vengeance in December 1945.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Barracuda II Torpedo-Bomber (Rolls-Royce Merlin 32 engine).
A view showing the bulged transparency beneath the wing root. -
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
Регистрационный номер : P9667 [5] A typically magnificent image of the first production Barracuda Mk II, P9667, by renowned aviation photographer CHARLES E. BROWN, who manages to make the unlovely torpedo-bomber look at least partly attractive. Note the Mk XII torpedo fitted, but without its usual ‘‘air tail”, which was still officially top secret.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / R.Sturtivant - Barracuda in action (1)
Регистрационный номер : MD717 Fairey Barracuda II MD717 was used by the Service Trials Unit of No 778 Sqn and was built by Blackburn Aircraft at Brough, East Yorks.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер : P9667 [5] The Fairey Barracuda II Torpedo-Bomber (Rolls-Royce Merlin 32 engine).
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Регистрационный номер : P9667 [5] Barracuda II P9667, complete with torpedo, poses for Charles E. Brown to take its picture.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Обслуживание "Барракуды" II на береговой базе
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
A Barracuda departs HMS Theseus during a training sortie during 1946, when the carrier was used for trials and training with Barracudas operating from RNAS Milltown (HMS Fulmar II), near Lossiemouth. By this time, most front-line Barracuda units were re-equipping, or had been re-equipped, with the far more popular Firefly.
-
Мировая Авиация 122
Barracuda вылетает на атаку линкора "Тирпиц" (3 апреля 1943 года). Самолеты нанесли кораблю повреждения, но он остался на плаву.
-
Aeroplane Monthly 1993-05 / Personal album. Military
Регистрационный номер : RJ790 The Ship’s Flight Fairey Barracuda, possibly RJ790 of 815 Sqn, takes off from HMS Illustrious. The last Barracudas to remain in service, they were replaced with Grumman Avengers in May 1954.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
A Barracuda poised over the deck of escort carrier HMS Ravager. Note large flap area.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / R.Sturtivant - Barracuda in action (1)
A Barracuda landing on HMS Ravager, an escort carrier, mid-1944. This picture was the first to be issued of the type following the successful action against the Tirpitz in April 1944.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
A Barracuda landing on Illustrious December 1948.
-
Aeroplane Monthly 1993-05 / Personal album. Military
A Fairey Barracuda lands on HMS Implacable in 1950.
-
Мировая Авиация 190
Против линкора "Тирпиц". Задачей начатого 3 апреля 1944 года рейда морской авиации против "Тирпица", стоявшего в Каар-фьорде на севере Норвегии, была нейтрализация этого линкора, угрожавшего конвоям в Россию. С задействованных в рейде шести авианосцев Королевского флота взлетели 42 Barracuda из четырех эскадрилий с авианосцев "Викториес" и "Фьюриес", а также 80 истребителей сопровождения. Линкор "Тирпиц" получил 15 прямых попаданий 227-кг и 454-кг бомб, сброшенных Barracuda; были потеряны только три пикировщика и один истребитель. На снимке - Barracuda, вернувшийся на авианосец после рейда. В дальнейшем удары по "Тирпицу" наносились в мае, июле и августе.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Barracudas lined up on the deck of HMS Implacable off Brest during the Western Union Exercise “Activity” in 1950.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Unfolding a Barracuda on HMS Ocean.
-
Aviation Historian 12 / M.Willis - From Swordfish to Firefly /Duncan Menzies/ (2)
Регистрационный номер : P9926 Unquestionably flawed and very unpopular with its crews (and indeed with Menzies), the Barracuda nevertheless achieved more than its many critics care to admit; it sank ships totalling some 40,000 tons in little more than ten months and heavily damaged the Tirpitz in April 1944. This Mk II, P9926, totes a torpedo complete with air-tail.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Регистрационный номер : MX613 Barracuda II MX613 was used for trials with an under-fuselage air/sea rescue lifeboat.
-
Aeroplane Monthly 1981-03 / R.Sturtivant - Barracuda in action (1)
Регистрационный номер : BV858 Barracuda II, BV858, served with 798 Sqn at Lee-on-Solent in 1944.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Барракуда" II одной из последних серий, выпущенных заводом "Блэкберн"
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Барракуда" II во время летных испытаний
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / D.Hadley - Barracuda handling notes
Barracudas of 822 Squadron over Ceylon during July-September 1944.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
Регистрационный номер : LS789 An official Air Ministry photograph of Fairey-built Barracuda Mk II LS789 with torpedo. Seen here to good advantage is the Observer's bulged Plexiglas windows beneath the shoulder-mounted wing.
-
Aeroplane Monthly 1991-09 / C.Brown - A feast of flying (1)
Регистрационный номер : P9795 Fairey Barracuda Mk II P9795 fitted with two underwing nacelles for dropping paratroops! Each container held two unfortunates sitting in tandem, who were released via pilot-operated trap-doors! Although the idea worked, the likely psychological effect on paratroopers made the plan unacceptable.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
The main version of the Barracuda was the Mk II with Merlin 32 engine and ASV Mk IIN radar.
-
Aeroplane Monthly 1977-08 / J.Williams - Hush-hush at Heston
Регистрационный номер : P9791 RATOG again, this time on Fairey Barracuda P9791, also bristling with radar antennae.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
A Barracuda Mk II of No 827 Sqn, carrying a 1,600lb (725kg) armour-piercing bomb, claws its way into the air from the deck of HMS Furious during one of the raids on the German battleship Tirpitz during the summer of 1944. Note the makeshift wooden “ski jump" fitted to the carrier’s bow to help get the aircraft airborne.
-
Мировая Авиация 190
Barracuda Mk III с РЛС ASV, активно списывавшиеся после победы над Японией, снова вернулись в строй в 1947 году, поступив но вооружение 815-й эскадрильи в Эглинтоне, Северная Ирландия. Это были последние Barracuda на службе морской авиации, и их заменили на Grumman Avenger в 1953 году. На снимке этой пары Mk III хорошо виден обтекатель РЛС ASV под хвостовой частью фюзеляжа.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
A Barracuda III, identified by the blister-type radome under the aft fuselage.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Barracuda III Torpedo-Bomber (Rolls-Royce Merlin 32 engine).
-
Aeroplane Monthly 1990-03 / Personal album. Military
A Fairey Barracuda,probably a Mark III, flies alongside HMS Illustrious, identified by the code letter D at both ends of the vessel.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Регистрационный номер : RJ933 Barracuda III, RJ933, of 815 Sqn Eglinton at Culdrose in 1952.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Регистрационный номер : RJ907 An unusual view showing Barracuda III, RJ907, of 750 Sqn St Merryn climbing away with wheels retracting, July 1953.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Barracuda V Torpedo-Bomber (Rolls-Royce Griffon VII engine).
-
Мировая Авиация 190
Регистрационный номер : RK558 [2] После окончания Второй мировой войны авиация Королевских ВМС использовала Barracuda Mk V с двигателями Rolls-Royce Griffon в учебных и испытательных подразделениях - 700-й, 778-й и 783-й эскадрильях. Самолеты позднего выпуска отличались от представленного на снимке иной формой руля направления. Обратите внимание на контейнер с РЛС ASV под крылом.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Регистрационный номер : RK558 [2] Barracuda V, RK558, from 783 Sqn Lee-on-Solent, December 1947
-
Air Pictorial 1995-01 / G.Swanborough - British aircraft at war, 1939-1945 (13)
Регистрационный номер : LS479 [2] The third Barracuda TR Mk V prototype, LS479.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Регистрационный номер : LS479 [2] LS479, a Mk II Barracuda which was converted on line to a Mk V.
-
Air Enthusiast 2003-11 / A.Brew - Proud heritage
Fairey Barracuda production line at Boulton Paul in June 1942.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
The Barracuda’s "office” was relatively simple, with the "basic six” instruments - airspeed indicator, artificial horizon, rate-of-climb indicator, altimeter, compass and turn-and-bank indicator - being positioned immediately in front of the control column and its spadegrip.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
Crunch! A Barracuda Mk II comes to grief while landing on an aircraft carrier, an occurrence that was not uncommon according to Lt Derrik Armson, who nevertheless enjoyed his comparatively brief stint on the type.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Sturtivant - Barracuda in action (2)
Регистрационный номер : RJ761 Barracuda II, RJ761, of 750 Sqn, St Merryn, in June 1952.
-
Aeroplane Monthly 1990-05 / Jumbo /Press Call/
When this Fairey Barracuda forced-landed in the Indian jungle in 1944 the FAA station engineer officer employed this effective method of salvage by elephant.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
Tantalisingly wearing no discernible serials or codes, the Barracuda is seen here parked on the hardstanding at Dale before its terminal descent. The photographer is evidently standing on the lip of the cliff. The numerous vehicles, including a Ford 10 h.p. mobile NAAFI van, suggest that it was something of an occasion.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
The aircraft is pushed to the cliff-edge, where it is recorded by a second photographer, probably standing down the cliff from where Photo No 1 was taken. Apparently Merlin engines, propellers and spinners were not in short supply, as the Barracuda is still fitted with all three for its very short final journey.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
Over she goes! The Barracuda has been tipped over the cliff-edge and has begun its descent, with a crowd of spectators just visible on the other side of the aircraft. If it was for an instructional film, where is the motion-picture camera equipment?
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
The Barracuda well on its way down the cliff, probably at a good speed given its angle of more than 45° from the horizontal (note the tilt of the horizon). The distinctive pointed rock stacks in the middle distance provided vital clues as to the location for Tony Jupp.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
Now descending at an angle of around 70°-80° and still largely intact, the aircraft has started rolling down a "rock ramp" that will take it straight into the rocks below.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
The first catastrophic damage - the port wing has evidently connected with a rock hard enough to rip the outer section off and spin the Barracuda round 180°, smashing the nose. The white circle shows the Merlin engine flying out of the airframe.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
The Barracuda slides tail-first into a V in the rocks before tumbling backwards.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
And stop. The Barracuda’s final resting place at the foot of the cliff. The tail has been torn off and what might be the port aileron or part of the severed port Youngman flap stands almost vertically beside the rear fuselage. The torpedo/divebomber’s main structure seems to have survived the punishment remarkably well.
-
Aviation Historian 28 / T.Jupp - Everything Must Go
Sub-Lieutenant “Dax” Dashfield’s cartoon of a Barracuda forms part of a barrack-block mural at Dale, other types including Grumman Wildcat and Hellcat nightfighters. Could it have been inspired by the cliff-diving Barracuda, the only example of the type known for certain to have visited Dale?
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Fairey Barracuda с РЛС ASV Mk.IN
-
Мировая Авиация 123
Fairey Barracuda Mk II
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Fairey Barracuda II Torpedo-Bomber.
-
Aviation Historian 15 / M.Willis, D.Armson - "A snowflake settling on the water..."
Fairey Barracuda Mk II
- Фотографии