Junkers W 33 / W 34 / Ju.46
Страна: Германия
Год: 1926


Транспортный и связной самолет
Описание:
W 33 / W 34 / Ju.46
Junkers W 33, W 34 и K 43
Junkers Ju 46
Flight, July 1926
THE GERMAN SEAPLANE COMPETITION
Фотографии

W 33 / W 34 / Ju.46

Легкий транспортный и учебный самолет. Одномоторный цельнометаллический моноплан с неубирающимся шасси. Военный вариант пассажирской машины, созданной в КБ фирмы "Юнкерс флюгцойг унд моторенверке" под руководством Г. Польманна. Первый опытный образец W 34а был поплавковым, он поднялся в воздух в 1926 г. Серийное производство гражданских W 34 начали в 1927 г. Их строили заводы "Юнкерс" в Дессау и "АБ Флигиндустри" в Лимхамне (Швеция). С 1933 г. в Германии стали выпускать и военные W 34h. Всего изготовили 1791 экз. (военных и гражданских).
Экипаж - 2 чел. плюс 6 пассажиров (транспортный вариант), 4 чел. (учебный вариант). Мотор - в зависимости от модификации. Вооружение 1x7,9, бомбы до 100 кг - только на учебных машинах. W 34h состоял на вооружении в Германии с 1933 г., а в находившихся под контролем немцев Словакии и Хорватии - с 1942 г.
Выпускались три военных варианта:
   - W 34he с мотором BMW 132A-1;
   - W 34hi с мотором BMW 132E-1;
   - W 34hau с мотором Bramo 322H.
"Юнкерсы" служили в летных школах, готовивших экипажи для бомбардировочной авиации, а также применялись для перевозки пассажиров и грузов на небольшие расстояния. К началу Второй мировой войны они уже устарели, но продолжали применяться как транспортные, в основном в тылу.
Словацкие W 34h приняли участие в национальном восстании в 1944 г. Хорватские ВВС применяли их против партизан Югославии. Трофейные машины с 1944 г. эксплуатировались в СССР гражданской авиацией и ВВС, позднее также авиацией МВД. Производство W 34 прекратили в Дессау в 1934 г.


W34he||
Размах:||18,48 м
Длина:||10,27 м
Моторы, количество х мощность:||1x660 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3200 кг
Максимальная скорость:||265 км/ч
Практический потолок:||6300 м
Дальность:||900 км

Junkers W 33, W 34 и K 43

Транспортный самолет W 33 был создан в 1926 году и представлял собой свободнонесущий низкоплан. Он являлся дальнейшим развитием самолета F 13 образца 1919 года, планер которого и был использован при постройке прототипа. W 33 предназначался для перевозки грузов и почты, но также мог использоваться в качестве пассажирской машины, для чего в кабине устанавливалось шесть кресел. Пилот и штурман сидели бок о бок в отдельных кабинах. Обозначение W 33 использовалось для самолетов с рядным двигателем, чаще применялся мотор Junkers L-5, а вот обозначение W 34 использовали для машин с радиальным двигателем. Предлагались варианты самолета с колесным или поплавковым шасси. В общей сложности построили 199 W 33, которые вместе с самолетами W 34 использовались для решения различных мирных задач. W 34 также широко применялись Люфтваффе с момента их основания и до самого конца Второй мировой войны, в основном для обучения штурманов и в качестве транспортных. Основными вариантами на службе Люфтваффе были W 34hi с двигателем BMW 132A мощностью 660 л. с. (492 кВт) и W 34hau с двигателем Bramo 322 мощностью 650 л. с. (485 кВт). Трехместный разведывательный и бомбардировочный варианты самолета W 34 были разработаны на шведском заводе компании "Junkers" и получили обозначение K 43. Они поставлялись Колумбии и Финляндии. В общей сложности на заводах в Германии и Швеции построили около 1800 самолетов W 34 и K 43.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Junkers W 34h

   Тип: транспортный и связной самолет
   Силовая установка: один радиальный двигатель BMW 132 мощностью 660 л. с. (492 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 265 км/ч; потолок 6300 м; дальность полета 900 км
   Масса: пустого 1700 кг; максимальная взлетная 3200 кг
   Размеры: размах крыла 17,75 м; длина 10,27 м; высота 3,53 м; площадь крыла 43 м2

Junkers Ju 46

В конце 1920-х годов, благодаря поплавковым самолетам Heinkel He 12 и He 58, была отработана концепция быстрой доставки почты с кораблей на сушу с помощью аэропланов. Но упомянутые самолеты имели малую дальность и грузоподъемность, так что компании "Deutsche Lufthansa" (DLH) требовалась новая машина для службы на борту трансатлантических лайнеров "Бремен" и "Европа" компании "Norddeutscher Lloyd". Компания "Junkers" представила проект Ju 46, представлявший собой поплавковый вариант удачного сухопутного самолета W 34, конструкция которого была усилена для запуска с пневматической катапульты, которой были оснащены эти суда.
   Первоначально построили два поплавковых Ju 46fi, внешне очень похожих на W 34, но отличавшихся прямоугольной законцовкой киля и рулем с увеличенной хордой, для улучшения управляемости на малых скоростях. В составе силовой установки использовался незакапотированный двигатель Pratt & Whitney Hornet мощностью 591 л. с. (441 кВт), выпускавшийся по лицензии BMW. Самолеты получили регистрационные номера D-2244 и D-2271 и имена в честь своих лайнеров ("Европа" и "Бремен", соответственно); фюзеляжи были окрашены в красный цвет, чтобы облегчить поиск в случае аварийного приводнения.
   Ju 46 начали службу в авиакомпании DLH в 1932 году и использовались на линиях на севере Атлантики. При направлении плавания на запад самолеты обычно совершали посадку в Нью-Йорке, а при направлении плавания на восток делали промежуточную посадку для дозаправки в Саутгемптоне, перед тем как отправиться к конечному пункту маршрута - Бремену. Хотя дальность полета Ju 46 составляла 2000 км, обычно они стартовали за 1200 км от пункта назначения, прибывая туда на 24 часа раньше самого лайнера.
   Оба Ju 46 интенсивно использовались на протяжении 1932 года, и неплохо зарекомендовали себя, хотя и страдали от коррозии. Поэтому в 1933 году построили еще три самолета, оснащенных двигателем BMW 132E1 мощностью 643 л. с. (480 кВт) и получивших обозначение Ju 46hi. Два из них тут же заменили своих предшественников на борту лайнеров, а третий первоначально эксплуатировался с колесным шасси. Позднее его оснастили поплавками, и в 1934 году он вышел в море на борту "Бремена". Один из старых самолетов использовался на маршрутах между островами в Германии вплоть до начала войны. Один Ju 46fi и один Ju 46hi эксплуатировались бразильской "Syndicato Condor" (дочерняя компания DLH).


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Junkers Ju 46fi

   Тип: двухместный почтовый гидросамолет
   Силовая установка: один 9-цилиндровый радиальный двигатель Pratt & Whitney T2D1 Hornet (выпускавшийся по лицензии BMW), 591 л. с. (441 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 230 км/ч; крейсерская скорость 200 км/ч; дальность полета 2000 км; потолок 4240 м
   Масса: пустого 1730 кг; максимальная взлетная 3200 кг
   Размеры: размах крыла 18,00 м; длина 11,10 м; высота 3,90 м; площадь крыла 44,00 м2

Flight, July 1926

THE GERMAN SEAPLANE COMPETITION
Many British Engines Used

The Machines

<...>
   No. 7, the Junkers W.33, is a typical low-wing monoplane of all-metal construction, with the corrugated fuselage and wing covering and tubular multiple spar construction in which the Junkers Works have specialised for years. The engine fitted in the W.33 is a 310 h.p. Junkers type L.5, and the wing area is 43 sq. m (463 sq. ft.). The weight empty is given as 1,383 kgs. (3,043 lbs.), and the total loaded flying weight as 2,100 kgs. (4,620 lbs). A top speed of 185 km./hr. (115-6 m.p.h.) is claimed.
   No. 8, the Junkers W.34, is identical with the type W.33, except for its engine, which is a Gnome and Rhone "Jupiter." The dimensions of the machine are the same, but the empty weight is 1,350 kgs. (2,970 lbs.), and the total loaded weight the same, i.e., 2,100 kgs. (4,620 lbs.). A top speed of 205 km./hr. (128 m.p.h.) is claimed for the W.34.
<...>
Семейство самолетов W 33/34, созданное на базе знаменитой машины F 13, сохранило высокую надежность своего предшественника. Эти самолеты пользовались популярностью в Канаде, полностью отвечая суровым условиям эксплуатации в этой стране. На рисунке представлен вариант с поплавковым шасси.
The K 43 wore a simple two-tone green camouflage colour scheme with bare-metal undersides while in service with the Finnish Coast Guard.
This Junkers W 34, one of nine acquired in 1932 and shared with SCADTA, is preserved in the Museo Aeronautico at Bogota.
W 33
D-921, the prototype Junkers W 33, was converted from an F 13.
The W 33 D-1167 Bremen which made the first east-west aeroplane crossing of the North Atlantic. It was given upturned wingtips before the flight.
THE GERMAN ATLANTIC FLIGHT: Three-quarter front view of the Junkers W.33 monoplane "Bremen," with 280-310 h.p. Junkers L.5 engine, in which Capt. Koehl, Baron von Huenefeld and Commandant Fitzmaurice flew from Baldonnel to Greenly Island, off Labrador.
The Junkers W.33 monoplane (Junkers engine) owned by Walcot Air Line, Ltd.
THE GERMAN-IRISH ATLANTIC FLIGHT: The Junkers monoplane, "Bremen," on the rocky and snow-covered Greenly Island, where Baron von Huenefeld, Capt. Koehl, and Maj. Fitzmaurice landed on April 13, after their 37-hour flight across the Atlantic.
THE GERMAN ATLANTIC FLIGHT: Filling up the "Bremen" with fuel 45-hour flight.
12-13 апреля 1928г.: бывший шеф-пилот авиакомпании "Luft Hansa", специалист по ночным полетам Герман Куль (справа), с майором ирландских ВВС Фицморисом (в центре) и бароном фон Хюнефельдом (слева) на самолете Junkers W 33 Bremen без посадки перелетели через Северную Атлантику с востока на запад.
An Historic Exhibit. The Junkers W33 "Bremen," which made the first east to west Atlantic flight.
IN THE GRAND PALAIS: View looking North. In the foreground the Junkers W.33 type, "Bremen." Some distance behind that the large Farman passenger carrier.
Bertram and Hausmann’s W.33 D-1925 being worked on at Maylands, Perth, Western Australia, following its conversion to landplane later in September 1932.
ABC’s replica of D-1925 at Broome during filming of the mini-series ‘Flight into Hell’.
The Junkers-W 33c D-1925 Atlantis is a non-flying replica built in 3 1/2 months at a cost of about $150,000 for an Australian TV documentary dramatisation. A 260 h.p. Daimler-Jaguar car engine enables it to taxy at 20kt.
Luft Hansa’s W 33c D-1696 Taurus. The dark rectangle on the fuselage, forward of the door, is a panel on the base of which are the words London-Berlin.
The Junkers W.33 first appeared in 1926 and was developed directly from the F.13. The example shown is W.33f D-2009 Bosporus.
ПС-4 И.Доронина в ледовом лагере
Ремонт шасси ПС-4 И.Доронина на льдине
"Вся действующая авиация Чукотки" на аэродроме в Ванкареме (слева направо): три Р-5, Ш-2 Бабушкина, ПС-4 Доронина
Четверка Г-1 Полярной авиации на речном ледовом аэродроме в одном строю с У-2 и "Юнкерсом" B-33
W 33c D-1642 demonstrating crop spraying.
Iran acquired two Junkers W.33s in 1929. This one has the serial number '35' under its wings.
Junkers W.33 after repaint, bearing the serial number 'J7'.
Persian ground crew handling bombs on front of a Junkers W.33.
Junkers W.33 D-1684 'Gomri' of Junkers-Luftverkehr. One can only ponder over what the man with the stick is doing!
The delivery of a pair of Junkers W 33s was stopped before the aircraft reached Afghanistan. One of them is seen here prior to the delivery flight. It has the black Afghan national flag on the wings.
Ray Parer (on wing) and his brother Kevin pose with porters by Junkers-W 33 The Lady Lettie.
Eurasia’s first aircraft, Junkers W 33 EURASIA I (c/n 2545), takes-off from Lanchow in 1931 or 1932.
The first of Feng Yu-hsiang’s Junkers W 33s at Shanghai prior to the delivery flight to Loyang, Honan in May 1929. General Chang, Feng’s representative in Shanghai, is in the centre.
Military Junkers W 33 at Nanking, 15 June, 1931. This is probably one of the two W 33s ordered by but not delivered to Honan.
An unknown Australian W.34 on floats.
CAPT. AHRENBERG: Our illustration shows Capt. J .Ahrenberg (on float) and his wireless operator, Ljunglund, just before setting out from Malmo for Greenland in the Junkers seaplane to take part in the rescue of Mr. Courtauld. Shell spirit and oil were used for this flight, which rendered material assistance in the rescue work.
Unidentified Swedish W 33g ambulance floatplane.
An interesting view from the Junkers repair workshops in Tehran. To the left is a wing from Junkers-Luftverkehr's W.33 D921 and in the middle is an A.20 wing with the red-white-green roundel and a marking that looks like 'I-P' or possibly 'd-I'.
AB Aerotransport's W 33 SE-ABZ after being fitted with a Pratt & Whitney Wasp engine, making it one of the few radial-engined W 33s.
W 34
JUNKERS AT WARNEMUNDE: The machine shown in the lower right-hand corner is the type W.33, which has a 300 h.p. Junkers L.5 engine. Above is a photograph of the type W.34, similar to the W.33 except that it has a Bristol "Jupiter" engine. On the left is shown the nose of the W.34, illustrating the mounting of the "Jupiter." Note the Reed metal airscrew.
The prototype Junkers W 34. The circular roof hatch is just visible.
W 34b c/n 2601 had a Bristol Jupiter engine and went to Guinea Airways as G-AUGZ.
A "Jupiter" Engined Junkers for New Guinea. An Australian company, the New Guinea Gold Co., which is at present prospecting for gold in New Guinea, has acquired a Junkers W-34 monoplane, fitted with a Bristol ''Jupiter'' engine for the work. The mining area is situated 65 miles from the coast at an altitude of 10,000 ft. and owing to the difficult nature of the country a round trip to and from the mine area takes about three weeks by ordinary methods! The air trip takes about one hour. There is no possible landing place between the two aerodromes, so engine reliability is essential - hence the "Jupiter." (Note. - Our pictures were not taken in New Guinea!)
Herr Neuenhofen (right), who reached an altitude of 41,740 ft. on May 26 in the Junkers "Bremen" low-wing monoplane fitted with Bristol "Jupiter" engine, by which he is standing, with his two Junkers engineers, Herr Thiedemann (centre) and Herr Schinzinger, who were responsible for the technical preparations. Subject to official confirmation, this altitude figure is a world's record.
Pilot and passenger in the cockpit of one of the five Junkers-W 34s operated by Guinea Airways.
Guinea Airways No.5, W.34f VH-UOX, in cargo configuration.
This Guinea Airways Junkers W34, VH-UOX, ground-looped at Slate Creek, New Guinea, in 1937, owing to a tail wind, ending up in the creek; hence the makeshift “undercarriage”.
Guinea Airways No.3, W.34d VH-UNM being prepared for flight.
In South America: A Sedta Junkers leaving Quito for Guayaquil. The company was started by Herr Hammer, one of the pioneers of South American air transport.
A Canadian Airways Junkers W.34 at Fort Chipewyan, with local inhabitants and a dog team to take the mail and freight from the machine to the settlement. Note the tarpaulin cover on the engine and the two canoes lashed to the underside of the wings.
IN ECUADOR: A Junkers Ju. 34 (540 h.p. B.M.W. Hornet) and (nearest camera) Messerschmitt Taifun, of Sedata, Ecuador’s airline. It is seen on Quito Aerodrome, which is surrounded by mountains, and difficult to approach in bad weather (the company was recently unlucky enough to lose its founder, Herr Fritz Hammer, when the clouds closed down on a machine which he was flying out of Quito). In spite of such difficulties, the line gives valuable service, notably by reducing the time from Quito to Guayaquil to hours as compared with a two-day train journey.
Part of the Guinea Airways fleet at Lae in 1932. In addition to the Junkers-G 31s, a pair of W 34 monoplanes and three D.H.60 Moths are on display.
FLYING FOR NEW GUINEA GOLD: Two views of a Junkers W.34 (Bristol "Jupiter") monoplane of Guinea Airways, Ltd. On the right, arriving at Lae as a seaplane. On the left, unloading the monoplane (now a landplane).
Junkers W34 VH-UNM of Guinea Airways at Port Moresby, Papua, in 1939. Mr Cannon recalls 8 that these machines, powered with 500 h.p. Pratt & Whitney radials, were “terrific”, and could carry a one-ton pay load as landplanes or 1,600lb as floatplanes.
Another shot of Junkers W34 VH-UNM at Port Moresby in 1939.
SCADTA’s W 34 floatplane Cundinamarca on the Magdalena river. A second W 34 is in the background.
FLOATS FOR SUMMER: One of Canadian Airways’ Junkers W.34 (Pratt and Whitney Wasp) about to take off from Confederation Lake, Ontario.
IN THE WILDS: Mining prospectors with their Junkers W.34 freighter in Canada.
Canadian Airways' W34 CF-AQW, c/n/2587, at a Hudson's Bay Company trading post.
The Junkers W.34 "Bolivar" (550 Hornet) at Punta Palmita.
THE BRISTOL "JUPITER" IN NEW GUINEA: Some views of the Junkers monoplane, fitted with a Bristol "Jupiter" engine which is used by the New Guinea Gold Co. We have previously referred to the activities of this company, which makes good use of the machine in spite of very unfavourable "aerodrome" conditions."
Germany Tests British Variable-Pitch Airscrew: A series of successful tests were recently carried out in Germany with the Gloster-Hele-Shaw-Beacham Variable-pitch airscrew, fitted to a Junkers J.34 monoplane (Bristol "Jupiter VII"), as shown in the accompanying photo.
The Armstrong Siddeley Panther-powered W 34fy D-1852.
Junkers W 34 landplane.
Luft Hansa’s W 34hi D-2418 Merkur, with BMW Hornet engine.
A Ju(We) 34he approaches the landing strip. This view shows the similarity in design and construction that the Ju(We) 34 shared with its younger and more well-known 3-engined sister, the Ju 52 transport.
В качестве импровизированных "противопартизанских бомбардировщиков" немцы применяли легкие транспортники "Юнкерс" W 34
Юнкерс W 34he Люфтваффе в полете
Here, under liberal camouflage netting, stands a group of Junkers Ju(We) 34 instrument trainers bearing Luftwaffe markings of pre-WW II vintage. The Ju(We)34 was the predecessor to the FW 58 in virtually all fields of training. This bird was so docile and reliable that she was used all the way through the Second World War.
Swedish Air Force W 34 ambulance with wooden propeller and enclosed cockpit.
An old-timer. a Finnish Air Force Junkers W.34 transport is still going strong.
Два W34 финских ВВС, 1950 г.
K 43
Junkers K 43.
Matching floatplane and shed - the remote seaplane base at Turku consisted of a small house-type building for admin and shelter, and a small corrugated-iron hangar in which to house Junkers K 43 OH-MVI, seen here, which had seen service with the Finnish Air Force as JU-127 before being withdrawn from military service and joining the Finnish Coast Guard in 1945
By the time of John Stroud’s visit to Turku in the late spring of 1949, only two of the three K 43s used by the Merivartiolaitos (Finnish Coast Guard) were still in service; OH-MVH (c/n 2703) at Helsinki and OH-MVI (c/n 2707) at Turku. Note the Coast Guard sub-serial “LK-9” just visible on the forward fuselage beneath the cockpit.
A puff of smoke issues from ’MVI’s Hornet engine as it is started up for a sortie from Turku.
The primitive Coast Guard station at Turku as seen over the broad corrugated wing of OH-MVI. Turku is the oldest city in Finland’s history, its position on Finland’s south-west coast having made it an important strategic location.
Although of indifferent quality, this rare photograph of one of the Finnish K 43s in flight shows the type’s broad-chord tapered square-tipped wings of all-metal construction with narrow unbalanced ailerons. The wing’s girder framework consisted of tubular spar booms braced partly with tubes and partly with sheet-metal pressings.
Ju.46
OTHER PEOPLE'S AIR MAILS. - An old Junkers Floatplane (Ju.46) of the Condor Syndicate, loading up at Port Natal, Brazil, with mails from Europe to go South to Rio and Buenos Aires.
The Ju 46fi D-2271 Bremen at Woolston, Southampton, on September 22, 1933, after being forced down off the Isle of Wight.
LOST AND FOUND: After being catapulted from the German liner Bremen, with mails from America, at 11.30 a.m. on September 21, Herr Gruetering, the pilot (together with a mechanic and wireless operator) was due at Southampton by 7 p.m. He failed to arrive, and a wireless message being received from the pilot stating he was running short of fuel (having lost his bearings), ships and aircraft were sent out to make a search, but without success. Gruetering meanwhile had landed alongside a French trawler, off Ushant, which took him in tow towards England. Early next morning the Junkers seaplane was able to take off and fly to Southampton, where it arrived, as depicted in our illustration, shortly after noon.
Lufthansa’s Ju 46hi D-OBRA Bremen when operating German domestic services. It had been the North Atlantic seaplane D-UHYL Bremen and before that the landplane D-2491 Sirius.
Junkers Ju 46 Europa on its catapult launcher.
Lufthansa’s Ju 46fi D-2271 in a silver paint scheme as the landplane Hamburg.
Один сухопутный Ju 46hi (D-2491) был построен для авиакомпании "Lufthansa" в 1933 году. В 1934 году, после переделки в поплавковый вариант, его регистрацию изменили на D-UHYL, а в 1938 году он стал D-OBRA.
 
The German Atlantic Flight: One of the wings of the ''Bremen,'' showing the extra petrol tanks and the flotation bags.
THE GERMAN ATLANTIC FLIGHT: View inside the fuselage of the "Bremen," showing the main petrol tanks (at sides) and the pilots' controls. Additional petrol was carried in tanks situated within the wings of the machine.
SALVAGE: This Junkers W.34, owned by Canadian Airways, fell through the ice while taxying near Port Chipewyan and was saved from complete immersion only by the low wing structure. Twelve days were taken in the work of salvage, but comparatively little damage was done.
The G.31 prototype, VH-URQ, showing the fuselage of a W.34 (possibly VH-UJD) being lifted through the fuselage hatch.
Just who carried the can for for this glorious mishap we'll probably never know. The aircraft involved at this German flying school include the Ju-W 34, with four-blade propeller in the foreground, a Ju-34/hi, and the Fw 58c in the distance.
"Мэриленд" ВВС "Свободной Франции" на недавно захваченном немецком аэродроме в районе Марселя. Лето 1944г. На переднем плане останки немецкого транспортного "юнкерса" W-34
AB Aerotransport's W33 SE-ABZ at Bromma Airport, Stockholm, in August 1946.
THE NEW JUNKERS MONOPLANE: This photograph shows two scale models, the J.38 on the right and the W.33 on the left for purposes of comparison.
KEITH WOODCOCK'S colour painting shows DNL (Norwegian Air Lines) Swedish-built Junkers W 34 LN-DAB Ternen.
Junkers W 34he