Cessna 208 Caravan / U-27
Страна: США
Год: 1982


10-местный многоцелевой транспортный самолет
Описание
Фотографии
Cessna Model 208 Caravan (U-27)

   Model 208 Caravan I, рассчитанный на перевозку 10 человек, создавался как специализированный "bushplane", то есть самолет для труднодоступной местности. "Cessna" планировала заменить данной моделью тысячи легких поршневых сельскохозяйственных и частных фермерских самолетов, эксплуатировавшихся по всему миру. Аванпроект выполнили в 1981 году, разработчики предложили кабину шириной 1,57 м с расположением кресел по три в ряд, в левом борту предусмотрена большая грузовая дверь, створки которой открывались вверх и вниз, в фюзеляже имелись еще три двери для пассажиров и груза.
   Прототип Model 208 выполнил первый полет 9 декабря 1982 года. Одним из отличий новой модели стали вместительный фюзеляж, имевший в районе кабины прямоугольное сечение, хвостовое оперение со стабилизатором большого удлинения и стреловидным килем, трехопорное неубираемое шасси с носовой опорой и силовая установка в виде одного ТВД PT6A-114 с трехлопастным воздушным винтом McCauley.
   Был продан 61 самолет Model 208, прежде чем объем продаж резко возрос - после заказа 177 самолетов в специальном варианте компанией "Federal Express". Данный вариант. Model 208A Cargomaster, предназначен исключительно для перевозки грузов и оснащался комплектом БРЭО Bendix/ King. В фюзеляже исключили окна кабины и правую заднюю дверь, вертикальное оперение стало более высоким, под фюзеляжем смонтировали контейнер для грузов, а выхлопной патрубок удлинили для отвода горячих газов от подфюзеляжного контейнера. Самолет получился столь удачным, что "FedEx" заказала Model 208B Super Cargomaster с удлиненным на 1,22 м фюзеляжем и ТВД PT6A-114A мощностью 675 л.с., причем масса полезной нагрузки на нем была доведена до 1587 кг. Первый полет Model 208B выполнил 3 марта 1986 года, поставки начались в том же году. В 2009 году модель оставалась в серийном производстве, но выпускалась в варианте с комплектом приборного оборудования Garmin G1000 на основе трех дисплеев, а также имела противообледенительную систему, которую стали ставить штатно после серии инцидентов, связанных с обледенением самолетов Caravan.
   Базовый вариант Model 208 также оставался в 2009 году в серийном производстве как Caravan 675, тоже с комплектом Garmin G1000. Вариант амфибии на колесно-поплавковом шасси получил наименование Caravan Amphibian.
   Отталкиваясь от Super Cargomaster, "Cessna" разработала Model 208B Grand Caravan - удлиненный вариант с окнами и быстроконвертируемой кабиной, в которой могло разместиться до 14 пассажиров или груз. Позже эти самолеты тоже стали комплектовать приборным оборудованием Garmin.
   Предназначенный для экспорта военный вариант U-27A появился в 1986 году. Самолет с экипажем из одного летчика мог перевозить до девяти пассажиров или груз и предназначался для перевозки людей и грузов, десантирования парашютистов, для использования в качестве санитарного, ведения РЭБ, управления действиями авиации, патрулирования морских акваторий и выполнения поисково-спасательных операций.
   На U-27A имеется один подфюзеляжный и шесть подкрыльевых узлов подвески, в варианте для Командования специальных операций ВВС США предусмотрена установка ИК обзорно-прицельной системы кругового обзора, вооружение - УР "воздух-воздух" Stinger. Военный вариант закупили ВВС Бразилии, Колумбии, сухопутные войска Либерии и Таиланда. Восстановленные ВВС Ирака получили самолеты Caravan наряду с Cessna 172 для решения задачи подготовки летчиков (в ВС США самолет известен как UC-208). Самолеты ВВС Ирака способны нести вооружение, включая ПТУР Hellfire; первый пуск данной ракеты с самолета Caravan иракский летчик выполнил 4 ноября 2009 года. В конце 2009 года появилась информации о намерении США поставить вооруженные Caravan пограничной службе Ливана.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Cessna Model 208 Caravan I

   Тип: 10-местный многоцелевой транспортный самолет
   Силовая установка: один ТВД Pratt & Whitney Canada PT6A-114 мощностью 600 л. с. (448 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 3050 м - 341 км/ч; максимальная скороподъемность на уровне моря 320 м/мин; максимальный практический потолок 8410 м; дальность 2539 км
   Масса: пустого 1724 кг; максимальная взлетная 3311 кг
   Размеры: размах крыла 15,88 м; длина 11,46 м; высота 4,32 м; площадь крыла 25,96 м2
   Полезная нагрузка: до 1361 кг
Caravan
Cessna Caravan I with cargo pannier (1998)
Cessna 208 Caravan, serial number 3005, equipped with an ARGOS turret, orbited the 'battlefield' to provide reconnaissance and surveillance during the mock operation.
One of the two Cessna 208 Caravans recently donated by the United States to the Niger Air Force.
Вариант с поплавковым шасси также отличался вертикальными шайбами на стабилизаторе. Самолет предназначен для эксплуатации на реках и озерах.
Ovington Aviation’s Cessna 208 Caravan 1 amphibian N666CS routed Innsbruck - Birmingham - Prestwick - Islay on 6/9/99 at the beginning of its journey back to West Palm Beach. Red Bull is an Austrian high energy drink
Cessna Caravan. Первый полет самолет Cessna Caravan выполнил в 1982 году. Серийное производство модификаций этого турбовинтового высокоплана продолжится и в 2009 году. Самолет предназначался для замены DHC-2 Beaver и DHC-3 Otter. Caravan выпускается в вариантах с колесным или поплавковым шасси. Для лучшей путевой устойчивости на стабилизаторе установлены небольшие вертикальные шайбы, дополняющие киль. В обтекателе на правой консоли крыла установлена метео-РЛС.
Поплавковое шасси в целом отрицательно влияет на путевую устойчивость гидросамолетов, и часто для ее улучшения применяют дополнительные кили. На приведенном здесь Cessna Caravan I дополнительные поверхности установлены на стабилизаторе.
Passengers in the Cessna benefit from up to 36° of seat pitch and leather seats, all with access to both the aisle and the window
Tailwind Air’s services are the first between harbours in Manhattan and downtown Boston in half a century
Despite the enthusiasm for VLJs, turboprop aircraft still have an important role with numerous air taxi companies. In this case, by being fitted with floats they are able to operate from locations that a jet could not. Pictured is a Cessna 208 Caravan 1 of Loch Lomond Seaplanes, which is about to touch down on the River Clyde in the heart of Glasgow. This company is taking advantage of the amphibious capabilities of the aircraft and has launched a scheduled service from Glasgow to Oban.
Tailwind hopes to prove attractive to wealthy second home owners
Tailwind Air hopes to double its Caravan fleet this year
A Tailwind aircraft at Rowes Wharf Arch in downtown Boston
The Cessna Caravan has enabled Tailwind to launch multiple routes that are water-to-land, land-to-water and water-to-water
The Tailwind Air team may be small - for now - but it boasts substantial aviation experience
The only other fixed wing operator in Greenland is Suluit Air which operates a single Cessna 208 Caravan 1 (OY-IRP) which is available for charter from its base at Nuuk. Note the Greenland flag on the vertical stabiliser on the tailplane.
Grand Caravan
С подфюзеляжным контейнером и кабиной большого объема Grand Caravan может перевозить людей и грузы. Данный самолет оснащен метео-РЛС, контейнер которой подвешен под правой плоскостью крыла.
Patagonia Airlines' Grand Caravan CC-CTR went missing on an internal flight in Chile on June 7, 2008.
How often do we see photos of three Cessna 208-model Caravans in formation?
The Sounds Air fleet at Picton aerodrome, the airline's home base.
Maintenance underway on Cessna 208-model Caravans with Sounds Aero Maintenance at Picton.
Cessna Grand Caravan EXs are among aircraft used to transport personnel and supplies to remote areas.
Cessna 208B Grand Caravan PK-VVH of Indonesia's Susi Air pictured on display in the static park at Singapore. Cessna announced on February 18, 2008 that the Indonesian operator had ordered a further six of the type - a formal signing ceremony was held at the show on February 20 to seal the contract. Deliveries are scheduled for 2009 and 2010, joining eight Grand Caravans already in service. A further two are due for delivery in the first quarter of this year under a previous order.
Cessna 208B Caravans N694MA (c/n 208B-694) and N74KA (c/n 208B-0770) of Kenmore Air/Kenmore Air Express are being prepared for delivery to GOMA Air of the Democratic Republic of Congo. Both were noted at Clayton Scott Field (previously known as Renton Municipal Airport) in Washington on February 5, 2011.
New Iraqi Air Force (IqAF) Cessna 208B Grand Caravan YI-114 arrives at Kirkuk Air Base on March 30, 2008 from the USA. The anonymous-looking aircraft was fully painted in IqAF markings, but these had been taped over for the delivery flight.
Cessna's Grand Caravan EX is targeting a range of special missions' applications, including aerial survey, air ambulance, paratrooper transport, amphibious operations, surveillance and utility work.
Cessna 208B Grand Caravan N23045 (c/n 208B2025) staged through Glasgow Airport on September 26, 2008, having arrived from Reykjavik Airport on its delivery flight to new airline Northeast Shuttles of India. The delivery flight continued the following day, via Luxembourg-Findel International Airport and Luqa, on Malta.
Cessna Grand Caravan with cargo pannier, specially decorated in 1998 to celebrate the 1,000th Cessna 208 delivery (1999)
Cessna Grand Caravan P2-TSJ at Vanitno, the aircraft being delivered in May 1993.
Cessna 208B Grand Caravan XT-ESK (c/n 208B-2251), based at Ouagadougou Airport in Burkina Faso, is used as a shuttle between the capital and the Essakane gold mine in the north-east of the country for the Iamgold Corporation. It was noted at the airport on January 27, 2014.
Newly delivered Argentine Army Cessna 208B Grand Caravan EXs AE-225 (c/n 208B-5196, ex N3045W) and AE-226 (c/n 208B-5204, ex N3053R), on the ramp at Campo de Mayo on June 30, 2015. They will be used for air ambulance and general transport duties. Both are brand new and had been delivered from the factory in Wichita, Kansas, earlier in the month, AE-225 arriving on June 9, followed by AE-226 on June 27. They were ordered under a $10.87 million Foreign Military Sales contract awarded to Cessna on January 26, which also includes a yet-to-be-delivered, second-hand Cessna 550 Citation Bravo.
A surprise exhibit in the static park at the Dubai Air Show was a United Arab Emirates Air Force and Air Defence (UAEAF&AD) Cessna 208B Grand Caravan, serial 2257, seen for the first time armed with AGM-114M/K Hellfire air-to-surface missiles. The aircraft is operated by the UAEAF&AD’s Joint Aviation Command and based at Falaj Hazza Camp in Al Ain, along with the unit’s AT-802U border patrol aircraft. Sierra Nevada Corporation upgraded the UAEAF&AD Caravans by integrating the FLIR Systems BRITE Star 380HD EO/ IR sensor and the AGM-114 Hellfire.
New Iraqi Air Force (IqAF) Cessna 208B Grand Caravan N1321A (c/n 208B-1225) is seen here at New Al Muthana Air Base, Baghdad, during the IqAF 76th anniversary celebrations on April 22, 2007. The aircraft was registered to the US Air Force at Wright Patterson Air Force Base, Ohio, on February 22, 2007, together with two others of the type, N13210 (c/n 208B-1226) on March 14, 2007, and N13217 (c/n 208B-1227) on February 28, 2007. As a report in the online edition of Stars and Stripes magazine on April 23 stated that three Cessna 208Bs are now in IqAF service, it is presumed that the latter are the remaining two. All three presently remain on the US civil register. A further three are scheduled for delivery to the IqAF later this year, together with 8-12 Cessna 172s, another type not previously operated by the IqAF.
In addition to larger platforms, several manufacturers offer special missions versions of smaller types; Cessna has delivered the ISR Caravan to Iraq, among other customers.
Chad's two Cessna 208B Grand Caravan ISR aircraft at Adji Kossei Air Base in N'Djamena, Chad.
A number of Bangladeshi military aircraft carry quasi-civilian registrations in the S3- range, some in addition to serials. This is the Army's sole Cessna C208B Caravan, based at Tejgaon.
Noted at Pointe Noire-Antonio Agostinho Neto International Airport in the Republic of Congo, in late January, 2013, was Cessna 208B Grand Caravan N9023W (c/n 208B-2317), equipped with a long sensor boom. The aircraft, which arrived in Africa in late November 2012, is used for geophysical survey work.
Cessna 208 Caravan VH-ZKB (formerly ZS-FSA) at Weston Airport, County Dublin, shortly after its transfer to the Australian register.
A Wipaire float-equipped Cessna 208B Grand Caravan EX recently delivered to Hai Au Aviation of Vietnam.
AC-208
AC-208 Combat Caravan с противотанковыми ракетами Hellfire
Cessna AC-208B Combat Caravan из 3-й РАЭ ВВС Ирака, вооруженная ПТУР AGM-114 Hellfire
The Cessna AC-208 Armed Caravan' can use AGM-114 Hellfire air-to-surface missions.
Патрульно-ударный самолет Цессна 208 "Караван"
Восстановление воздушной мощи Ирака. Также на вооружении состоят вооруженные Hellfire самолеты TC-208 Caravan (фото, на врезке - поражение цели УР Hellfire с Caravan), C-130J и T-6A.
Three Northrop Grumman AC-208 Eliminator special mission aircraft passed through Heraklion Airport, Crete, on their delivery flights to Afghanistan on April 10, 2019. The aircraft, N162EL (c/n 208B-5410), N262EL (c/n 208B-5411) and N263EL (c/n 208B-5414), had their Afghan Air Force markings painted out. They had spent several days on their journey from the United States routing via Bermuda, Lajes in the Azores and Jerez, Spain. They continued their journey east on April 12. Orbital ATK, Fort Worth, Texas, was awarded an $86.4 million firm fixed-price contract on March 13, 2018, to convert basic Cessna Caravans counter insurgency and reconnaissance aircraft capable of using the Advanced Precision Kill Weapon System.
Pictured is the first Cessna AC-208B in service with the Lebanese Air Force. Two more are on order. All three aircraft will be equipped with Hellfire air-to-ground missiles.
Air Force Special Operations Command/6th Special Operations Squadron Cessna AC-208 Combat Caravan N32NH taxies in after landing at Grenada Municipal Airport, Mississippi, on February 22, 2021, while participating in Exercise Emerald Warrior 21.1
eCaravan
The eCaravan during its landmark first flight.
28 мая 2020г. американские компании MagniX и AeroTEC сообщили, что в международном аэропорту Грант-Каунти (Мозес-Лейк, шт. Вашингтон) состоялся первый полет самолета Cessna Grand Caravan 208B, оснащенного электрической силовой установкой. Машина с 750-сильным (560 кВт) электродвигателем magni500 стала крупнейшим в мире коммерческим полностью электрическим самолетом.
CEO Stan Little wants Mokulele to be the first carrier in the world to fly the hybrid Cessna Caravan on a commercial flight with paying passengers
For this flight test, the PrecISR 1000 was integrated into a modified Cessna Caravan aircraft.
Hensoldt’s PrecISR uses a printed circuit board (PCB) to mount the T/R modules in a tile-array architecture that removes the need for bulky cables common in other AESA systems. It also incorporates radar electronics and the latest GPU and 5G processors rather than placing them in additional back-end equipment on the aircraft
Super Cargomaster
3 марта 1986г.: выполнил первый полет удлиненный вариант 208B самолета Cessna Model 208 Caravan, разработанный по заказу грузового авиаперевозчика FedEx.
Хотя дерегулирование воздушных перевозок в 1977 году позволило «Federal Express» использовать большие самолеты, наподобие DC-10, заметную часть ее парка продолжают составлять машины небольших размеров. Обычно они обслуживают региональные подразделения. На снимке: самолет Cessna 208B Caravan I Super Cargomaster, принадлежащий «Fedex Express», разгружается на острове Биф из Британских Виргинских островов.
To serve smaller communities FedEx has 253 Cessna 208s. At the company's request Cessna produced two cargo versions, with the example pictured a Super Cargomaster variant that has extra capacity due to the under-fuselage pannier.
Cessna 208B Super Cargomaster (1998)
Reliable Robotics' autonomous Cessna 208 Caravan at San Martin.
 
Cessna Grand Caravan arriving for the event.
Wildlife in PNG draws many naturalists. Here, David Attenborough prepares for a flight to Jayapura with Tony ‘Bones’ Skelton (left) and Richard Leahy.
The flight deck on Skydive Dubai's modified Blackhawk Caravan
Cessna 208B Caravan instrument panel (1996)
На три многофункциональных дисплея Garmin G1000 в кабине Cessna Caravan выводится не только полетная информация, но и электронная карта с отображением места самолета на основании данных системы GPS.
With just eight passengers and a pilot, Tailwind’s Cessna Caravans offer a ‘semi-private’ experience
Norwegian-operated Cessna Grand Caravan LN-PBB overran the runway at Sumburgh Airport on September 6, 1999, on a newspaper flight from Inverness. The two crew were unhurt, but the aircraft was badly damaged.
Comparison illustrations of the Loadmaster (top), Shorts 330 (centre), and Cessna Caravan, showing just how large the Ayres design will be.
Model 208 Caravan I
Cessna 208A Cargomaster
Cessna Caravan 675 with side views, top to bottom, of 208 Caravan 675, 208 wheeled floatplane and 208B Super Cargomaster (1992)