Fokker F.27 Friendship
Варианты:
Fokker - F.27 Friendship - 1955 - Нидерланды
Страна: Нидерланды
Год: 1955


Транспортный самолет малой/средней дальности с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (43)
Fokker F27 Friendship

   В конце Второй мировой войны компания "Fokker" потратила некоторое время на разработку концепции нового авиалайнера средней дальности полета. К проектным работам по самолету вместимостью 32 пассажира и с двумя ТВД Rolls-Royce Dart приступили в 1950 году. На стадии НИОКР самолет получил шифр P.275. В 1952 году в проект внесли изменения: несколько увеличили вместимость и доработали фюзеляж, сделав салон герметичным и придав ему круглое сечение.
   Самолет получил окончательное обозначение F27 Friendship. Первый из двух прототипов выполнил первый полет 24 ноября 1955 года с двумя двигателями Dart Mk 507. F27 Friendship - цельнометаллический моноплан с гермокабиной, убираемым шасси с носовой опорой, рассчитанный на перевозку 28 пассажиров. На втором прототипе установили ТВД Dart Mk 511, а фюзеляж удлинили на 0,91 м для размещения 32 пассажиров; первый полет выполнен 31 января 1957 года.
   В промежутке между первыми полетами двух прототипов "Fokker" договорилась с компаниями "Fairchild Engine" и "Airplane Corporation" из США о производстве и продажах самолетов в Северной Америке под обозначением Fairchild F-27.
   Первый серийный F27 постройки "Fokker" начали эксплуатировать в "Aer Lingus" в декабре 1958 года, но американская "Fairchild" несколько опередила головного разработчика - эксплуатация F-27 в авиакомпании "West Coast Airlines" началась на три месяца раньше. Американцы доработали салон под размещение 40 пассажиров, увеличили емкость топливных баков, предусмотрели размещение метео-РЛС в удлиненной носовой части фюзеляжа. Аналогичные изменения "Fokker" внедрила в производство позже. Первым серийным вариантом голландской постройки стал Fokker F27 Friendship Mk 100 (Fairchild F-27) с двумя ТВД Dart RDa.6 Mk 514-7 мощностью по 1715 л. с. За ним последовал Fokker F27 Friendship Mk 200 (Fairchild F-27A) с двумя ТВД Dart RDa.7 Mk 532-7R мощностью по 2140 л.с. Оба варианта в стандартной конфигурации перевозили 40 пассажиров, но в варианте эконом-класса могли брать на борт 52 пассажира. По желанию заказчика выполняли и эксклюзивные конфигурации салонов.
   Очередным серийным вариантом стал грузопассажирский Fokker F27 Friendship Mk 300 Combiplane (Fairchild F-27B) с силовой установкой, как у Mk 100, усиленным полом салона и большим грузовым люком в левом борту фюзеляжа перед крылом. Аналогичный Combiplane строился на основе Mk 200 под обозначением Fokker F27 Friendship Mk400, но эквивалента постройки компании "Fairchild" не существовало. Далее Fokker разработала удлиненный на 1,50 м вариант Mk 200 - F27 Friendship Mk 500. Поначалу перевозчики не проявили большого интереса к данной версии - лишь правительство Франции закупило 15 самолетов для "Postale de Nuit". Позже авиакомпаниям поставлялись Mk 500 в стандартной конфигурации на 52 пассажира и в экономическом варианте на 60 пассажиров. "Fairchild" спроектировала собственный удлиненный вариант FH-227.
   Последний серийный вариант Fokker F27 Friendship Mk 600 сочетал фюзеляж Mk 200 (без усиленного пола кабины) с грузовой дверью по типу Mk 300 и Mk 400 Combiplane. На Mk 600 предусмотрена быстрая замена пассажирского интерьера грузовым с монтажом роликовых направляющих.
   К другим серийным вариантам относятся военные F27 Friendship Mk 400M и F27 Friendship Mk 500M. Патрульный F27 Mk 400M и морской патрульный F27 Maritime (F27MPA) предназначены для патрулирования прибрежных акваторий, контроля за рыболовными промыслами, выполнения поисково-спасательных операций. Поздние серийные самолеты отличались кабинами с более современным приборным оборудованием и новым интерьером. К серийному производству привлекались французская "Dassault-Breguet", германская MBB и бельгийская SABCA.
   Производство продолжалось до 1987 года, когда на смену F27 пришел более совершенный Fokker 50. Всего построили 786 самолетов - 579 машин F27, 128 - F-27 и 79 - FH-227; в середине 1999 года в эксплуатации находились 444 самолета.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Fokker F27 Friendship Mk 200

   Тип: транспортный самолет малой/средней дальности с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два турбовинтовых двигателя Dart RDa.7 Mk 532-7R мощностью по 2140 л. с.
   Летные характеристики: крейсерская скорость на высоте 6100 м - 480 км/ч; начальная скороподъемность 451 м/мин; практический потолок 8990 м; дальность с 44 пассажирами - 1930 км
   Масса: пустого 12148 кг; максимальная взлетная 20410 кг
   Размеры: размах крыла 29,00 м; длина 23,56 м; высота 8,50 м; площадь крыла 70,00 м2
   Полезная нагрузка: до 52 пассажиров, максимальная масса полезной нагрузки 4690 кг
F27 G-BDVS, seen here at Manchester in July 1981, still carries basic Air Anglia colours, with the new owner’s logo on the tail.
Fokker F27 Friendship
Another aerial view of Melbourne Airport during the 1973 strike, with the bigger airliners having to be parked wherever space can be found for them. Some of the parking spots for the smaller feederliners, mainly Fokker F-27s of Ansett, are empty, but would have been of little use to anything much bigger than a turboprop.
Bonanza Air Lines was the first of the 13 permanently-certificated Local Service Carriers to retire its DC-3 fleet, replacing them with Fairchild-built F-27As. Reflecting the type’s Rolls-Royce Dart turboprop engines, Bonanza dubbed them “Silver Darts”. Here a pair await their next load at Ontario Airport, California, in 1965, LAX having been fogbound, hence the presence of the United DC-8 freighter in the background.
Norwegian can trace its history back to 1966, when it was founded as Busy Bee. This name was dropped in favour of Air Executive Norway, though was re-adopted in 1980. A Fokker F.27 of Busy Bee is pictured at Birmingham Airport in August 1989. The carrier went into liquidation in 1992 and the present-day Norwegian Air Shuttle - which now trades as Norwegian - was formed from the remnants of Busy Bee in 1993.
Fokker F27-500F Friendship XT-AID (c/n 10615, ex N19AY) is owned and operated by Canguro onlus Flights Aid, founded by Alessandro Modia Rore. The turboprop is fitted out as a flying hospital, specialising in eye surgery, and operates in Africa. It is equipped for a crew of 12, including doctors and technicians, with two operating theatres, plus an area for the sterilisation of instruments, while a collapsible tent can be attached to the cargo door to provide room for two recovery beds. The organisation plans to sell the Fokker, for which spares are becoming difficult and expensive to source, and is looking for support to acquire an ATR 42 or, preferably, an ATR 72 - details can be found on www.canguroaid.org.
G-BNIZ, ex OY-SRA of Star Air, is the second F.27 for Channel Express and was officially registered to them on 29/11/94
Noted at Wilson Airport in Nairobi, Kenya, on February 14, 2012 was Eurocopter AS350B3e Ecureuil 5Y-CDT (c/n 7238) of the Kenya Police Air Wing. The helicopter was delivered in December 2011 and was the first of the upgraded B3es for an African customer. In the background is Fokker F27-300M 5Y-BTD (c/n 10154, ex TR-LGH) of Imaatong South Sudan Airlines, which previously served with the Royal Netherlands Air Force as C-4.
Both the F27s (shown) and the Shorts 360s will be replaced by the newly-ordered Bombardier Dash 8s and CRJs.
Several British airlines have used Friendships, including Jersey European Airways. This F.27 Mk 500 was in service with that carrier from 1990 until 2000, when it was sold to Euroceltic Airways. It was written off two years later after it overran the runway at Sligo Airport in the Republic of Ireland.
С 1981 года "Oman Aviation Services" заменила свои F27 Series 600, приобретенные у "Gulf Air", новыми F27 Series 500. Этот A40-FE, F27 Series 500, эксплуатировался до 1993 года.
Fokker F-27 Friendship PH-LIP was the centrepiece of the Vliegdienst from its acquisition in 1962, and, with its auxiliary wing-mounted fuel tanks, could comfortably manage long-range flights from Europe to the Middle East. The aircraft was sold in 1975 to become D-BAKA and was later operated by DLT and Crossair.
This way for savings in time, money and executive stress - a promotional photograph of the Philips Vliegdienst base at Eindhoven in 1969, including Fokker F-27 PH-LIP, which served the company with distinction during 1962-75, and Beech King Air PH-ILK, one of two operated by Philips during the 1970s and 1980s.
Парк компании "Scenic Airline" в 2001 году насчитывал два F27 Mk 500F, включая этот экземпляр, а также пару Mk 200 и один Mk 600. Один из самолетов Mk 200 и оба 500 были арендованы у "Canyon Leasing Inc". Авиакомпания отказалась от их использования в 2006 году.
Этот F27 Mk 600 был поставлен компании "Swift Aire" в 1980 году. В дальнейшем он сменил ряд владельцев, и карьера самолета завершилась аварией 22 декабря 1994 года в Боливии.
The latest addition to Sheikh Kemal Adham's fleet of executive aircraft, the F.27 HZ-KA8, left Exeter on 31/1/95 after three weeks with JEA Engineering
Prominent on the EAA’s Sun‘n’ Fun flight line, Florida, in April 1995 was the Jeppesen Foundation's Fairchild F-27, N235KT. Under the banner of Helping the World’s Children to See It More Clearly, the F-27 is equipped as a flying optical laboratory and provides underprivileged children with free eye examinations and suitable glasses.
В индонезийской ВТА сейчас летают голландские "Фоккеры", недавно получившие новую камуфляжную окраску.
Transport support is provided by Nr 334 Squadron at Soesterberg with F27M Troopships (one of which is illustrated) and F27 Friendships.
An F-27-100 Friendship of No 334 Sqn at Soesterberg
For transport duties around the country, the Dutch contributed three Fokker F27 Troopships, C-4, C-6 and C-11.
Six Fokker F27 Mk 400Ms were delivered lo the FAB in 1979-81 and form the primary equipment of Transporte Aereo Militar, the all-important air transport arm.
Another of the TAM-operated F27s, in this case wearing military camouflage.
Fokker F-27 Mk 100 Friendship "FF-2" транспортной эскадрильи (Kuljetus Ientalaivue) финских ВВС с авиабазы Утти.
The two F27-100s currently operated by the Transport Squadron under a six-year leasing arrangement with Kar-Air. Together with an F27-400M, these replaced the aged Douglas C-47s which fulfilled almost the entire Ilmavoimien logistic support commitment for two dozen years.
Although the Senegalese Air Force acquired a total of six F27-400Ms, the current status of most of them is unconfirmed and the majority are thought to have been withdrawn from use. At least one of them, 6W-STA (c/n 10564), is however still active and is seen here during July 2005 taxiing out for take off after visiting Banjul, Gambia.
One of the 50-year-old Fokker F27s operated by the IRIAF
Iran originally purchased 25 F27 Mk 400M and Mk 600 transports, two of which went to the Army and four to the Navy. The Air Force converted four for target towing and relinquished two for civil use, and about 10 remain with two-and-a-half squadrons at Mehrabad, Shiraz and Isfahan.
F27 Maritime
Три испанских Fokker F27-200MAR (местное обозначение D.2) состоят на вооружении 802-й эскадрильи ВВС и используются для выполнения поисково-спасательных заданий, эскадрилья дислоцирована в Гандо, Гран Канария.
A Fokker F27-200MPA on a pre-delivery flight over the North Sea, prior to delivery to Spain's Ejercito del Aire for service with Escuadron 802 in the search and rescue role in the Canary Islands.
Fokker F27-200MAR D2-01 is seen on the apron at Cuatro Vientos on May 25, 2013, awaiting preparations for its transfer to the nearby Museo del Aire.
The Royal Netherlands Air Force F.27-200 maritime patrol aircraft M-1 staged through Edinburgh on 5/3/00. The aircraft, one of two operated by 336 Sqn from Curacao in the Netherlands Antilles, was returning to its base after maintenance and respray at Woensdrecht. Both F.27s are due to be decommissioned this summer
Pre-delivery shot of the sole FAPA F27-MPA at Farnborough in 1980.
The F27 Maritime recently sold to Angola. After being displayed at Farnborough International 80 this aircraft - the most recent Maritime completed - was delivered in October 1980.
The first customer to receive examples of the fully-equipped F27 Maritime was the Peruvian Navy, which took delivery of the two aircraft illustrated here late in 1977.
With an endurance of some eight and a half hours, the F27 is an ideal surface surveillance platform and is often used as such by the PNA. Its other tasks are aircrew training, VIP flights and logistic support. AR-NZE was the first of two in service.
Converted regional airliners can make admirable maritime patrol aircraft, offering useful cabin volume for operators and equipment, economical operating costs and low development costs. The Fokker F.27 Maritime Enforcer, in service with the Royal Thai Navy, is a classic example of how such an aircraft can be modified. It has been fitted with two stub pylons on the fuselage sides and six underwing pylons for a variety of stores including torpedoes, depth charges and rocket pods.
Fokker's F.27 proved successful worldwide. Not only was it popular with many airlines, but a number of air arms also ordered the type: the Royal Thai Navy, for example, operates the F.27 Mk 400M and a maritime patrol variant (pictured), the F.27 Mk 200ME Maritime Enforcer.
 
В 1998 году над югом Англии проводился эксперимент по определению параметров погодной РЛС спутникового базирования, в котором были также задействованы германский Falcon 20 и французский ARAT Fokker F27 (на фото).
Переоборудованный из F-27, пожарный самолет Conair Firefighter был сертифицирован в 1986 году и боролся с пожарами во Франции и Британской Колумбии. Самолет мог брать на борт 6364 л огнегасящей смеси.
Another recent addition to the Osprey Colour Series is "Fire Bombers" by Philip Wallick, covering a large number of aircraft types adapted to carry water or chemical fire retardants. Among the newer types used in this role, adapted in Canada by Conair, are (shown) the Fokker F27 and Aerospatiale Ecureuil.