RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1969

Тяжелый дальнемагистральный пассажирский самолет с экипажем из трех человек

Boeing Model 747

Требования ВВС США CX-HLS (Cargo, Experimental - Heavy Logistics System) к новому тяжелому транспортному самолету инициировали проведение в мае 1964 года конкурса на создание такого самолета. Контракт на эскизное проектирование был подписан с фирмами "Boeing", "Douglas" и "Lockheed". Конкурс выиграла "Lockheed" с самолетом С-5 Galaxy.
   Сотрудники "Boeing" испытали глубокое разочарование, но анализ гражданского рынка выявил потребность в крупноразмерном самолете, который будет востребован в 1970-е годы многими авиакомпаниями. Еще до оглашения результатов военного конкурса на фирме создали небольшую группу проектировщиков, детально прорабатывавших гражданскую модификацию транспортника.
   После того, как "Boeing" оказалась "за бортом" военной программы, ее конструкторы полностью сконцентрировалась на коммерческом варианте, получившем обозначение Boeing Model 747. Первые прикидки делались по самолету максимальной взлетной массой порядка 272 200 кг, способному перевозить не менее 430 пассажиров. Двухпалубный фюзеляж, с сечением типа "восьмерка", не устроил потенциальных заказчиков, поэтому проект полностью пересмотрели в начале 1966 года, в результате чего появился "большой брат" самолета Boeing 707, но с крылом, разработанных на основе последних достижений аэродинамики, фюзеляж имел почти круглое сечение, кабину экипажа разместили в надстройке носовой части фюзеляжа, за счет чего лайнер приобрел весьма характерный облик, а под ней оборудовали один из пассажирских салонов.
   Главной особенностью фюзеляжа стали его размеры - длина салона составила 56,39 м, а ширина 6,13 м. Изначально в типовой конфигурации пассажировместимость в салонах смешанных классов составляла 368 человек. Максимальная взлетная масса - 283 500 кг - позволяла эксплуатировать Model 747 с существующих аэродромов, однако потребовалось пересмотреть схему шасси, чтобы более равномерно распределить нагрузки на ВПП. От трехопорной схемы отказались в пользу четырехопорной. Три основные опоры - четырехколесные, носовая - двухколесная.
   Определившись с обликом самолета в целом, "Boeing" приступила к поиску потенциальных покупателей. Наиболее вероятным первым заказчиком виделась "Pan Am", но компания проявляла лишь позитивную заинтересованность, а технические и финансовые риски проекта разделить не спешила, из-за чего полномасштабное проектирование "Boeing" пришлось вести на собственные средства.
   13 апреля 1966 года одновременно было объявлено о начале строительства самолета и подписании контракта с "Pan Am" на поставку 25 гигантских авиалайнеров. На самом деле окончательное решение о постройке самолета приняли 25 июля 1966 года - после получения твердых заказов от авиакомпаний JAL и "Lufthansa".
   Оценка "Pan Am" проекта компании "Boeing" привела к внесению изменений в конструкцию. Самолет немедленно привлек внимание прессы и вскоре получил неформальное прозвище "Jumbo Jet".
   Прототипы Model 747 не строились, первая машина являлась демонстратором фирмы "Boeing". Ее выкатка состоялась 30 сентября 1968 года в Пэйн-Филд (Вашингтон), где "Boeing" возвела новый завод специально для производства 747. Первый полет был выполнен 9 февраля 1969 года, а вскоре в небо поднялись первые четыре серийных самолета. Программу сертификационных испытаний завершили до конца 1969 года - сертификат летной годности FAA получен 30 декабря. 22 января 1970 года "Pan Am" выполнила первый рейс на Model 747 по маршруту Нью-Йорк - Лондон.
   Период между началом постройки 747 и получением сертификации не обошелся без проблем. Сложнее всего оказалось выдержать заданные требования в части соотношения полезной нагрузки и дальности, из-за чего пришлось пойти на увеличение максимальной взлетной массы, которая у Model 747-100 составила 322060 кг. Не меньшие сложности, в том числе и в плане массы, добавила силовая установка. Двигатели не только имели собственные недоработки, они еще и увеличивали массу самолета в целом, что диктовало установку двигателей большей мощности, а они имели большую массу. Компания "Pratt & Whitney" испытывала трудности с доводкой новых двухконтурных двигателей, и, хотя для установки на самолет выбрали JT9D-3, он оставался "сырым". Окончательно проблемы силовой установки удалось разрешить в 1970 году с появлением JT9D-3A.


Варианты

   Model 747-100B: вариант 747-100 с усиленными фюзеляжем, шасси и крылом
   Model 747-123 Space Shuttle Carrier: обозначение одного 747-100, закупленного НАСА и доработанного для перевозки над фюзеляжем орбитального корабля Space Shuttle
   Model 747-200B: в целом схожий с 747-100B вариант 747-200B поступил в эксплуатацию в январе 1971 года, на данной модификации допускалась установка по желанию заказчика двигателей трех разных типов, были увеличены емкость топливных баков и максимальная взлетная масса (до 377850 кг)
   Model 747-200B Combi: вариант 747-200 с грузовой дверью в левом борту фюзеляжа, позволяющей использовать самолет не только для пассажирских, но и для грузовых перевозок
   Model 747-200B Convertible: вариант 747-200, легко конвертируемый из пассажирского в грузопассажирский или транспортный вариант и обратно
   Model 747-200F Freighter: грузовой вариант 747-200 с отклоняемой вверх носовой частью фюзеляжа и погрузо-разрузочным оборудованием. Предусмотрена возможность оборудования грузовой двери в борту фюзеляжа. Максимальная масса полезной нагрузки 112493 кг
   Model 747SP (Special Performance): облегченный вариант с увеличенной дальностью, длина фюзеляжа сокращена на 14,35 м, установлено хвостовое оперение большей площади; эксплуатация в компании "Pan Am" начата в 1976 году
   Model 747SR (Short Range): вариант 747-100B с меньшей дальностью. Доработана конструкция планера с целью увеличения эксплуатационного ресурса
   Model 747SUD (Stretched Upper Deck): вариант с удлиненной верхней палубой. Разработан для моделей 747-100B, 747-200B, 747-200B Combi и 747SR. На верхней палубе установлены 69 пассажирских кресел, а за счет отказа от спиральной лестницы на нижней палубе установлены еще семь дополнительных кресел
   Model 747-300: первый вариант с увеличенной на 7,11 м верхней палубой; эксплуатация компанией "Swissair" начата в 1983 году
   C-19A: военное обозначение гражданских 747-200, состоящих на учете гражданского авиационного резерва
   VC-25A: обозначение двух "президентских" 747-200B, состоявших на вооружении ВВС США; самолеты предназначались для перевозок первых лиц страны
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model 747-200B

   Тип: тяжелый дальнемагистральный пассажирский самолет с экипажем из трех человек
   Силовая установка: четыре ТРДД General Electric CF6-50E2 тягой по 233,53 кН или Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 тягой по 243,52 кН или Rolls-Royce RB.211-524D4 тягой по 236,24 кН
   Характеристики: максимальная скорость на высоте 9145 м - 970 км/ч; крейсерская скорость на высоте 10 670 м - 940 км/ч; практический потолок 13 715 м; дальность с максимальным числом пассажиров 11400 км
   Масса: пустого 170 200 кг; максимальная взлетная 377 850 кг
   Размеры: размах крыла 59,64 м; длина 70,66 м; высота 19,33 м; площадь крыла 510,95 м:
   Полезная нагрузка: до 516 пассажиров с багажом общей массой до 68 720 кг

Показать полностью
  • Boeing Model 747
  • Мировая Авиация 13

    Выкатка первого самолета Boeing 747SP состоялась в мае 1975 года, впервые в воздух самолет поднялся 4 июля того же года. От стандартной модели Boeing 747, самолет 747SP отличался укороченным фюзеляжем и хвостовым оперением большей площади.

  • Air International 2000-03 / Airscene

    Freshly repainted in the colours of new Sharjah-based carrier Air Gulf Falcon, Boeing 747SP-09 P4-GFC (c/n 21300, ex B-18252) is one of two acquired from China Airlines. A further two 747-136s have come from British Airways and a 747-246B from Japan Airlines to form the initial equipment for the airline, which will specialise in Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance (ACMI) leases. The carrier is leasing the aircraft from sister company Falcon Air Leasing, both companies being subsidiaries of Sheikh Mohammed Al Tarni's Gulf Falcon Group. The aircraft will initially be used to operate on the Hadj flights to Mecca in March 2000 and then be available for leasing out, possibly moving out to be based at Fujairah. In mid-February the airline was offering 4 x 747-100s, 4 x 747-200s, 2 x 747SPs, 1 x 747F and 2 x 707F as available for ACMI lease worldwide. The fast expanding operation has reportedly already finalised negotiations for a further ten 747s and is in discussions for a further 11 747s, three 747Fs and nine 707Fs. The final recently retired German Air Force Boeing 707-307C, 10+01, has also been acquired and was delivered to Sharjah on November 26. There are also plans for acquisition of 24 narrowbody twinjets from 2001.

  • Мировая Авиация 13

    В ярко-оранжевых цветах авиакомпании "Braniff International" в начале 1980-х годов летало три самолета Boeing 747SP. Самолет, запечатленный на фотографии, в 1981 году был возвращен фирме "Boeing", а в июле 1984 года продан правительству Омана.

  • Мировая Авиация 13

    В настоящее время самолет Boeing 747SP эксплуатируется и тайваньской авиакомпанией "Mandarin Airlines". Данный самолет авиакомпания взяла в лизинг у "Air China" в августе 1992 года.

  • Мировая Авиация 2

    3 мая 1976г. Лайнер компании Pan Am, Boeing 747SP Clipper Liberty Bell, вернулся в Сиэтл после рекордного кругосветного перелета, продолжавшегося 1 день 22 часа и 26 минут. Остановки для дозаправки: Дели (Индия) и Токио (Япония).

  • Мировая Авиация 13

    Поставленный в марте 1976 года, самолет ZS-SPA стал первым из шести Boeing 747SP, закупленных южноафриканской авиакомпанией "South African Airways". В своем перегоночном полете этот самолет установил новый мировой рекорд беспосадочного перелета.

  • Мировая Авиация 13

    Дольше всего самолеты Boeing 747SP эксплуатировала авиакомпания "Syrian Arab Airlines". Два самолета сирийская авиакомпания получила в мае и в июле 1976 года, они продолжали эксплуатироваться и два десятка лет спустя.

  • Мировая Авиация 13

    Гражданская авиационная администрация Китая (CAAC, Civil Aviation Administration China) в 1980-е годы заказала самолет 747SP для эксплуатации на маршрутах большой протяженности. После расформирования CAAC в 1988 году, самолет отошел авиакомпании "Air China".

  • Air International 2006-11 / Talkback

    This really is precision landing, Boeing 747SP, ZS-SPC (c/n 2134/288) is seen touching down at Rand Airport, Johannesburg, on September 30, 2006. This was the aircraft's last flight as it is destined to spend the rest of its days with the South African Museum Society, based at the airport. As can be seen, there was little room for error during the landing as the runway is only 50ft wide and the main undercarriage of the 747 spans over 41ft.

  • Air Pictorial 1999-10

    One of two Oman government Boeing 747SP transports which stopped at RAF Brize Norton in mid-July 1999. A4O-SO carries a prominent roof-mounted comms fairing.

  • Air International 2019-09 / Airscene

    Royal Flight of Oman Boeing 747SP-27 A4O-SO (c/n 21785) photographed at London Stansted Airport in July 2019. This aircraft, built in 1979, has served in the VIP transport role since 1984 after briefly being operated by Braniff.

  • Air International 2007-07 / D.Willis - Boeing 747 Classics /Aircraft profile/

    Boeing 747SP-Z5 A6-ZSN was the final SP variant, built five years after normal production had ceased. It is used by the UAE Government and was photographed at Dubai in 1999.

  • Мировая Авиация 13

    VIP флагман. Фирма "Boeing" предлагала 747SP правительству США в качестве замены президентского борта и шаху Ирана, но первым покупателем 747SP в варианте VIP стал король Саудовской Аравии Халед. Этот самолет (HZ-HM1, позднее перерегистрирован на HZ-HM1B) имел на борту полноценный госпиталь и комфортабельные апартаменты. В 2008 году порядка семи 747SP использовались для перевозок королей и президентов: по два в Саудовской Аравии и ОАЭ, по одному - в Катаре, Омане и Бахрейне. Самолет Омана (A40-SP) и самолет ОАЭ (A6-ZSN, на фотографии) оснащены антеннами спутниковой связи, установленными под обтекателями на верхних поверхностях фюзеляжей. Другой самолет ОАЭ (A6-5MR) был оснащен новым приборным оборудованием кабины на основе многофункциональных индикаторов EFIS. Самолет 747SP в VIP-конфигурации (YI-ALM) был поставлен правительству Ирака. Он имел окраску и регистрацию авиакомпании "lraqi Airways"; с 1991 года самолет находится на хранении в Тунисе.

  • Air International 2023-01 / B.Sturm - The sun sets on SOFIA (2)

    NASA’S SOFIA - a heavily modified Boeing 747SP - ended its mission in 2022.

  • Air International 2006-11 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow

    Seen just after being rolled out of the L-3 Communications Integrated Systems facility in Waco, Texas, on September 25, 2006 is NASA's Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) Boeing 747SP-21, N747NA, following respray in its new blue/white livery. SOFIA is fitted with a 100in (2.5m) diameter infra-red telescope weighing 20 tons (20,320kg) and the major modifications and installation were performed at Waco. The SOFIA programme is being undertaken jointly with Germany's DLR and is now finally approaching the flight test phase.

  • Мировая Авиация 120

    31 мая 2007г.: модифицированный Boeing 747SP SOFIA (Stratospheric Observation For Infra-red Astronomy) был передан испытательному центру им. Драйдена НАСА после проведения доработок на заводе в Вако, Техас. Базовый самолет был поставлен авиакомпании "Pan Am"в мае 1977 года, а ныне используется как летающая астрономическая обсерватория.

  • Air International 2015-08 / News

    The NASA Boeing 747SP SOFIA received a water cannon salute on arrival at Christchurch at the start of its five-week stay in New Zealand for research flights.

  • Air International 2021-04 / I.Harbison - Stellar work

    Just three of the 45 Boeing 747SPs produced are in regular use. Pratt & Whitney Canada operates the other two as engine testbeds

  • Air International 2021-04 / I.Harbison - Stellar work

    The joint NASA/DLR-operated jet arrived in Hamburg for its second extended maintenance visit at the end of September 2021

  • Air International 2021-04 / I.Harbison - Stellar work

    Lufthansa Technik staff are dispatched to SOFIA’s Palmdale, California base ahead of it flying to Hamburg for an extended maintenance visit to familiarise themselves with the 747SP

  • Air International 2018-07 / Airscene

    The unique NASA/DLR Boeing 747SP N747NA (c/n 21441) Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) taxiing at Hamburg in May 2018 following the completion of an extended period of C-check maintenance. The aircraft, which carries a 17-tonne telescope, has returned to the NASA Armstrong Flight Research Center.

  • Авиация и Космонавтика 2021-02 / Ю.Кузьмин - SOFIA и другие летающие инфракрасные телескопы

    Лаборатории «Койпер» (слева) и SOFIA в центре NASA «Ames», 2008 г.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-141 Starlifter - США - 1963

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    SOFIA shares the ramp with the Kuiper Airborne Observatory, a modified Lockheed NC-141A Starlifter

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-141 Starlifter - США - 1963

  • Air International 2021-04 / I.Harbison - Stellar work

    SOFIA has visited Lufthansa Technik at Hamburg for a D-check and two extended maintenance visits since 2014

  • Авиация и Космонавтика 2021-02 / Ю.Кузьмин - SOFIA и другие летающие инфракрасные телескопы

    Взлетает летающая лаборатория SOFIA. Аэропорт Кристчерч, Новая Зеландия.

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    SOFIA’s final mission was due to be completed by September 30, 2022, but the aircraft ended its deployment to Christchurch, New Zealand, early and returned to the US after suffering minor damage in a weather-related incident

  • Air International 2007-10 / D.Willis - NASA's Airliners - From Transports to Test-beds /Commercial/

    NASA's Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy (SOFIA) Boeing 747SP-21, N747NA, developed in conjunction with Germany's DLR, is seen here whilst undertaking its maiden flight on April 26, 2007 following conversion at Waco, Texas, where it had been rolled out last September following extensive modifications.
    This photograph of NASA and German Aerospace Research Establishment’s 747SP N747NA SOFIA was taken during its first flight on April 26, 2007. The door within which the telescope is housed can be seen midway between the wing trailing edge and tailplane.

  • Авиация и Космонавтика 2021-02 / Ю.Кузьмин - SOFIA и другие летающие инфракрасные телескопы

    На борту летающей лаборатории SOFIA нанесены эмблемы NASA и DLR.

  • Авиация и Космонавтика 2021-02 / Ю.Кузьмин - SOFIA и другие летающие инфракрасные телескопы

    Лаборатория SOFIA в полёте, над окном телескопа видна сдвижная защитная кулиса. Перфорация обшивки вокруг окна предназначена для выравнивания давления и уменьшения нагрузки на окно. В хвосте видна дверь для доступа в отсек телескопа.

  • Air International 2007-12 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    NASA's Stratospheric Observatory for Infra-red Astronomy (SOFIA), highly modified Boeing 747SP-21 N747NA, is seen here on October 11, 2007 on its first flight test from NASA Dryden Flight Research Center at Edwards AirForce Base, California. The aircraft was airborne for five hours, during which the aircraft operated in restricted test airspace northwest of Edwards. Tests will initially verify the aerodynamics, structural integrity, stability and control of the aircraft. One of the major external modifications to the aircraft is a 16ft-high telescope cavity door in the rear fuselage for the 17 metric ton telescope inside. After door-closed flight testing, door-open flight tests are scheduled to begin in late 2008, following installation of the remaining elements of the observatory. The aircraft was modified by L-3 Communications Integrated Systems at Waco, Texas, and first flew on April 26, it was then delivered to Dryden on May 31.

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    The modified 747SP took to the air for the first time on April 27, 2007, kicking off a three-year flight test programme to assess the large cavity door assembly installed in the rear fuselage

  • Air International 2022-06 / News

    THE NASA/German Space Agency Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy, the highly modified Boeing 747SP with a fuselage-mounted 2.7m reflecting telescope, will be retired in September 2022. Entering service in 2014, it detected the first molecule formed in the universe and explored how galaxies, stars and planets evolve.

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    The telescope installed on SOFIA could be equipped with seven different instruments. The pressure bulkhead that separates the passenger cabin is visible in the background

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    On the main deck of the aircraft are working consoles, a conference table and comfortable, business class-style reclining seats

  • Air International 2023-01 / B.Sturm - The sun sets on SOFIA (2)

    The main deck of the 747SP is occupied by the telescope, which sits behind the pressure bulkhead, and a variety of workstations and consoles

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    The infrared telescope as seen in-flight

  • Air International 2023-01 / B.Sturm - The sun sets on SOFIA (2)

    Building 703 at Palmdale covers 39,000m2 and was built by Rockwell International for the final assembly line of its B-1B Lancer bomber

  • Air International 2021-04 / I.Harbison - Stellar work

    SOFIA is now midway through its anticipated 20-year operational life

  • Air International 2021-04 / I.Harbison - Stellar work

    Lufthansa Technik's Hamburg facility is one of very few sites to offer MRO services for the 747SP

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    SOFIA is an 80/20 joint programme between NASA and Germany’s DLR. Both logos are proudly displayed on the aircraft’s tailfin

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    The jet has made several notable contributions to astronomy, including finding water on the sunlit surface of the Moon

  • Air International 2023-01 / B.Sturm - The sun sets on SOFIA (2)

    SOFIA once flew three to four missions a week, yet the iconic jet remained unknown to all but a lucky few

  • Air International 2022-12 / B.Sturm - So long, SOFIA (1)

    Modifications to the original airframe were extensive and included the installation of a large, retractable door that weighed more than 3,000lbs, was as wide as a typical double garage door and twice as high

  • Air International 2013-06 / C.Kjelgaard - Pratt & Whitney's Commercial Engine Comeback /Technology/

    A PW1217G geared turbofan engine fitted to Pratt & Whitney's experimental Boeing 747SP C-FPAW (c/n 21934) at the Mirabel Aerospace Centre in Quebec, Canada. The PW1217G is designed for the Mitsubishi Regional Jet.

  • Air International 2012-09 / News

    Boeing 747SP-B5 C-GTFF was acquired by Pratt & Whitney as a replacement for its long-serving Boeing 720-023B C-FETB (c/n 18024) in the engine test-bed role. The new aircraft is seen here carrying the PurePower PW1200G engine on the side of its fuselage. P&W's 720 was the last flying example of its kind and was retired on May 9, 2012 to the National Air Force Museum of Canada at CFB Trenton in Ontario.

  • Air International 2012-10 / C.Kjelgaard - Engines for Tomorrow /Technology/

    Pratt & Whitney's PurePower PW1000G geared turbofan technology demonstrator engine on the company's Boeing 747SP aircraft.

  • Air International 2017-08 / C.Kjelgaard - Quietly Impressive /Commercial/

    The PW1524G's final flight test, on P&W’s 747SP flying testbed, with the engine mounted on the inner port pylon.

  • Мировая Авиация 150

    "Jumbo" компании "Air Canada" с изображением кленового листа на киле выполняет взлет из аэропорта Хитроу. "Air Canada" эксплуатировала девять Boeing 747, включая шесть Combi, на линиях большой протяженности над Атлантикой и Тихим океаном в 22 аэропорта на Карибах, Ближнем Востоке ив Азии. Только в 1995 году канадские Boeing 747 перевезли 10,8 млн пассажиров. Канадские самолеты летали наряду с Boeing 747 компаний "Lufthansa", ANA, "Korean Air", "Cathay" и "Swissair", после того как эти авиакомпании образовали стратегический альянс.

  • Мировая Авиация 21

    Boeing 747-237B "Emperor Kanishka" поступил в авиакомпанию "Air India" в июне 1978 года. При взрыве 23 июня 1985 года от самолета оторвалась вся хвостовая часть фюзеляжа вместе с оперением.

  • Air International 1995-01 / J.Green - Air Pacific

    Publicity shot depicting an Air Pacific Boeing 747-200 over two typical Fijian islands. Although the airline initially leased its 747 from Qantas, since August 1993 an Air New Zealand example has been used.

  • Air Pictorial 1999-05 / B.Wheeler - Maintaining the fleets

    AtlasAir Boeing 747s are regular visitors to Stansted for light maintenance, but more extensive work is undertaken for other airlines such as Ryanair, Air 2000 and Easyjet.

  • Мировая Авиация 159

    В "British Airways" эксплуатировался обширный флот лайнеров 747 трех серий: -100, -200B и -400. Самолеты называли в честь английских городов. Они много потрудились на магистральных направлениях авиакомпании BA.

  • Air International 2013-06 / B.Hales-Dutton - Thatcher's Unfinished Business /Commercial/

    Privatisation of British Airways took place in 1987. A flagship of Thatcher's policy.

  • Aviation Historian 34 / K.Hayward - Collapse of an icon

    In June 1977 British Airways became the first airline to take delivery of the RB.211-524-powered Boeing 747, the famous Jumbo having been powered by American Pratt & Whitney JT9Ds up to that point. Qantas followed suit, having discovered that British Airways ’ RB.211-powered 747s burnt some seven per cent less fuel than its JT9D-equipped fleet - a saving of about $1m per year per aircraft.

  • Air International 2020-09 / News: Commercial, Military

    A familiar sight consigned to history: BA Boeing 747s lined up at London/Heathrow.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 747-400 - США - 1988

  • Air Pictorial 1999-05 / B.Wheeler - Maintaining the fleets

    Stansted’s diamond hangar and associated support buildings with a BA 747 on the tarmac.

  • Мировая Авиация 159

    Лайнер "Empress of India" (C-FCRA, собственность компании "CP Air") в своей запоминающейся окраске красиво смотрится на фоне белоснежных гор. Этот типичный 747 ранней версии оказался необычайно долговечным и до сих пор эксплуатируется в компании PIA.

  • Air International 2008-10 / J.Rodriguez - A New Dawn for Iberia /Commercial/

    Before receiving A340s, Iberia used DC-10s and Boeing 747s for its long-haul services. This 747-200, TF-ABA, was on lease from Air Atlanta Icelandic when seen at Madrid Barajas Airport in May 2000.

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    In the wake of the 1979 revolution three of the IRIAF’s four 747-2J9Fs were transferred to Iran Air, including 8-5116, which acquired the civil registration EP-ICC, and which is seen here in full Iran Air Cargo colours in February 1985. It was put into storage in late 2006 and is currently preserved at the Tehran Aerospace Exhibition Centre.

  • Мировая Авиация 81

    "Boeing" разработала 747SR специально для использования на загруженных коротких линиях, например, между островами Японии. JA8117, изображенный на снимке, был аналогичен самолету, врезавшемуся в гору Осутака.

  • Мировая Авиация 15

    Авиакомпания KLM закупила 15 самолетов Boeing 747-200. Самолеты этой компании назывались в честь городов или исторических личностей. На фотографии: авиалайнер, названный в честь одного из основателей фирмы KLM - Альберта Плизмана.

  • Мировая Авиация 83

    Самолет, оптимизированный для сильно загруженных дальних авиалиний очень быстро становится "непосильной ношей", если не удовлетворяет параметрам прибыльной загрузки на таких маршрутах. "Lufthansa" переконфигурировала парк своих 400-х, но для некоторых авиакомпаний на дальних, слабо загруженных маршрутах выгоднее использовать двухдвигательные самолеты меньшей вместимости.

  • Air Pictorial 2000-05 / Register Review

    Nigeria Airways have been using the British Airways' Boeing 747-236B G-BDXB on their six times weekly Heathrow-Lagos scheduled service since last December 2000

  • Air International 2007-11 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Boeing 747-228BSF (c/n 22794) F-GCBF is the first of six of the type acquired from Air France by Italian cargo operator Ocean Airlines and is seen here on August 30, 2007 at Hong Kong, where HAECO have performed a pre-delivery check and respray on the aircraft. A second ex-Air France aircraft, F-GCBH, is scheduled to also enter service by spring 2008. These will join the two former Lufthansa 747-230Fs that have been operating with the airline since 2004/5.

  • Aviation Historian 21 / P.Vabre - Premium parking

    It is perhaps hard to remember today just how big a leap in size the 747 was on its introduction into service in 1970, specially when compared to its forerunner, the 707. Here Qantas 747-238B VH-EBA, named City of Canberra, dwarfs 707-338C VH-EAE City of Swan Hill, while parked at Melbourne during the strike. The 707 still wears the airline’s older “V-Jet” livery.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954

  • Мировая Авиация 159

    Самолет вроде Boeing 747 (на снимке) может совершать 15-часовые перелеты, что очень утомляет пассажиров. Сегодня самым длинным регулярным рейсом является полет из Ньюарка в Сингапур. Этот маршрут, длящийся 18 час 50 мин, обслуживают лайнеры A340-500 компании "Singapore Airlines".

  • Aviation Historian 34 / K.Hayward - Collapse of an icon

    The power and - eventually - the glory. A Qantas Boeing 747’s starboard pair of Rolls-Royce RB.211-524s, still working hard in July 2007.

  • Aviation Historian 21 / P.Vabre - Premium parking

    Another aerial view of Melbourne Airport during the 1973 strike, with the bigger airliners having to be parked wherever space can be found for them. Some of the parking spots for the smaller feederliners, mainly Fokker F-27s of Ansett, are empty, but would have been of little use to anything much bigger than a turboprop.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954Fokker F.27 Friendship - Нидерланды - 1955

  • Aviation Historian 21 / P.Vabre - Premium parking

    Singapore Airlines 747 9V-SIB shares Melbourne’s taxiway S with KLM’s first 747, PH-BUA; the latter was hijacked a few weeks later by Palestinian terrorists on an Amsterdam-Tokyo flight, which ended without harm to aircraft or passengers after landing in Dubai.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954

  • Мировая Авиация 159

    "Union de Transports Aeriens" (UTA) была крупной французской частной авиакомпанией, существовавшей с 1963 по 1992 год. В ней эксплуатировались лайнеры 747-200B, Combi и -200F.

  • Air International 2013-06 / B.Hales-Dutton - Thatcher's Unfinished Business /Commercial/

    Virgin Atlantic's 'Maiden Voyager' on a stand at London Gatwick in 1986.

  • Air International 2020-09 / L.Cross, N.Goode - Technology pushes design boundaries

    Crawley-based Virgin Atlantic was the first airline to recruit PriestmanGoode in the 1990s.

  • Air International 2013-06 / B.Hales-Dutton - Thatcher's Unfinished Business /Commercial/

    Virgin Atlantic operated its inaugural service between Gatwick and Newark-New York with Boeing 747-200 G-VIRG 'Maiden Voyager' on June 22, 1984. A 'slik' competitor for the then nationalised British Airways.

  • Мировая Авиация 70

    Впервые США мобилизовали авиацию гражданского резерва, CRAF. Самолеты 16 авиакомпаний перевезли в регион больше людей, чем все военно-транспортные самолеты. На снимке: мобилизованный Boeing 747-200 авиакомпании "TowerAir".

  • Мировая Авиация 150

    В целях достижения высокой крейсерской скорости самолета Model 747 компания "Boeing" использовала высокоэффективное крыло стреловидностью 37,5°. Двигатели смонтированы на разнесенных вдоль крыла пилонах. Такое широкое разнесение двигателей по размаху крыла на гражданских самолетах ранее не применялось, единственным примером подобного размещения двигателей может служить военно-транспортный C-5A Galaxy.

  • Air International 2007-08 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents

    Whilst Boeing prepares the 787 for its maiden flight, Rolls-Royce is also progressing with the new powerplant for the aircraft, the Trent 1000, which is seen here on the port inboard pylon of appropriately registered company testbed Boeing 747-267B N787RR undertaking its first flight on June 18, 2007. Converted by L-3 Communications at Waco, Texas, the aircraft took off from there at 1900hrs and was airborne for 3hrs 24mins.

  • Air International 2022-06 / T.Batchelor - Fuel for thought

    Rolls-Royce (with Boeing and World Energy) carried out a successful test flight of its 747 Flying Testbed using 100% SAF on a Trent 1000 engine

  • Air International 1994-10 / M.Hirst - Anatomy of an Airliner (2)

    Operating costs are directly related to aircraft utilisation. This can vary from as little as 2,500 hours per year for short-haul business traffic routes, to 5,000 hours per year on long-haul routes. A Boeing 747-200 is seen taking-off at sunset.

  • Air International 2005-12 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow

    Northwest Airlines Boeing 747-251B N627US on the ramp at Guam on October 4, 2005, devoid of titles. The aircraft landed with the nosewheel retracted on August 19 and is thought to have been declared a write off.

  • Air International 2006-10 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    An unusual sight at Bruntingthorpe Airfield, Leicestershire, during August 2006 was former Olympic Airways Boeing 747-212B SX-OAO (c/n 21684), which has been in store there since flying in from Athens on June 12, 2002, but has recently acquired the colours of the ASDA supermarket chain. It was painted up in the scheme, complete with fake registration ‘G-ASDA’, for use as a backdrop as part of the supermarket's annual Driver of the Year awards, which took place on August 20.

  • Мировая Авиация 15

    Авиакомпания "Air France" в числе первых приступила к эксплуатации самолетов 747-300, однако к началу 2008 года "классические" 747 использовались только для грузовых перевозок, хотя 747-400 еще возили пассажиров.

  • Air International 2006-08 / T.Allett - World Cup Airlift /Commercial/

    Aircraft from all over the world visited Germany, bringing in players, officials, sponsors and fans for the World Cup. One of the most colourful aircraft visiting for the tournament was TAAG Angola Airlines' Boeing 747-357 (M), D2-TEB, which is pictured arriving at Hanover on June 10, 2006. Unfortunately for Angola, its football team was knocked out at the group stage.

  • Air International 2005-12 / I.Goold - oneworld /Commercial/

    Japan Airlines is one of the latest operators to apply for membership to oneworld. The biggest carrier in the Asia/Pacific region, JAL would expand oneworld's network by around 10%, adding 68 destinations, 56 of them in Japan and five in China. JAL makes extensive use of Boeing 747s, this -300 is seen landing at Vancouver

  • Air International 1985-09 / ??? - Jumbos for all Occasions ... or how the Boeing 747 keeps on growing

    The Boeing 747-300 has been ordered so far by 12 airlines. South African Airways (inset) was the second launch customer for the stretched-upper-deck variant. This airline, as well as Korean Air (main photo), have specified Pratt & Whitney JT9D-7R5G2 engines.

  • Air International 2023-04 / B.Taghvaee - Never say die

    EP-MNE was one of two Mahan Air Boeing 747-3B3Ms with CF6-50E2 turbofan engines

  • Air International 1985-09 / ??? - Jumbos for all Occasions ... or how the Boeing 747 keeps on growing

    Boeing 747-300 in service with Qantas, one of the 12 airlines that have ordered this version of the Jumbo to date.

  • Мировая Авиация 150

    Огромный фюзеляж Boeing 747 предоставил широкие возможности художникам авиакомпаний. На фотографии - уникально расписанный самолет компании "South African Airways", эксплуатировавшей 19 лайнеров Boeing 747 разных вариантов. Свои самолеты модификации 747-200 "South African Airways" сняла с эксплуатации в 2002 году, 747-300 - в 2003-м, а 747-400 - в 2010 году.

  • Air International 1985-09 / ??? - Jumbos for all Occasions ... or how the Boeing 747 keeps on growing

    The Boeing 747-300 has been ordered so far by 12 airlines. Swissair was the launch customer for the stretched-upper-deck variant

  • Мировая Авиация 16

    5 октября 1982г.: начались летные испытания пассажирского самолета Boeing 747-300 (N6005C/HB-IGC), на верхней палубе которого были предусмотрены места для 96 пассажиров.

  • Мировая Авиация 135

    28 марта 1983г.: началась коммерческая эксплуатация первого лайнера Boeing 747-300 авиакомпании "Swissair"; удлиненная верхняя палуба этого варианта позволяла увеличить число пассажиров эконом-класса с 32 до 91 или разместить 26 спальных мест 1-го класса.

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    Seen here at McGuire AFB, New Jersey, in October 1975, 747-131F serial 5-280 wears its original Imperial Iranian Air Force (IIAF) colour scheme of white upper surfaces and silver undersides separated by a dark green cheatline, with roundels on the fuselage aft of the wings and Iranian flag on the fin. It was re-serialled 5-8101 in 1976.

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    Originally 5-281 in IIAF service, former TWA 747-131F was re-serialled 5-8102 in 1976, and is seen here the following year. This aircraft has not flown for some time and remains in a stored condition on the Karbor ramp at the IRIAF’s 1st Tactical Fighter & Transport Base at Mehrabad International Airport in 2021.

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    747-2J9F serial 5-8115, wearing its civil registration EP-SHA as well as the IRIAF legend on its fuselage, at Amsterdam in the early 1990s. Note the stylised tulip insignia painted on the fins of IRIAF 707s and 747s at that time, applied as a tribute to the Iranian war dead of the Iran-Iraq War. This aircraft is non-airworthy in 2021.

  • Air International 2008-03 / ??? - Tehran Revealed /Airport view/

    IRIAF Boeing 747-13KSFI, 5-8103, is pictured lining up on one of Mehrabad's two runways. It is one of eleven 747-100s and five -200s supplied to the air force during the last Shah's reign, which ended in 1979. All of them were delivered as tanker/transports, and visible on this example is the air-to-air refuelling boom under the tail. This 747 is one of two that have since had their booms removed and been converted solely for passenger use. Only three or four of these ‘Jumbos' are believed to be operational

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    Four IRIAF KC-747 crew chiefs pose for a photograph in front of 5-8103, including Aflatoon Adhami (furthest left) who participated in the attack on H-3 as a boom operator refuelling IRIAF F-4Es at very low level.

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    Иранские Boeing 747 способны дозаправляться в воздухе от летающих танкеров Boeing 707-3J9C. Но иранский парк самолетов-заправщиков, полученных из США, страдает от нехватки запчастей, вызванной санкциями.
    Formerly N93102 with TWA, 747-131F serial 5-285 takes on fuel from an IIAF KC-707 via its nose-mounted receptacle. The 747 was re-serialled 8-5106 in 1976 and was destroyed during an Iraqi Air Force bombing raid at Lake Urmia in northern Iran in November 1986.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    IIAF KC-747 serial 5-8107 refuels a trio of ECM pod-equipped McDonnell Douglas F-4E Phantom IIs of the USAF’s 496th Tactical Fighter Squadron near the 7th Tactical Fighter Base at Shiraz during a CENTO exercise in August 1977. The Central Treaty Organisation was a military alliance between Iran, Iraq, Pakistan, Turkey and the UK, but which often also included American forces.

    Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F-4E / F-4F Phantom II - США - 1965

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    KC-747 serial 5-8107, accompanied by a MiG-29UB (top), F-4E (middle) and F-14A, during an Iranian Military Day Parade in Tehran in April 2015. One of the IRIAF’s three KC-747s, this aircraft has also used the civil registration EP-NHP since the early 1980s, but has been withdrawn from use and remains in storage today.

    Другие самолёты на фотографии: Grumman F-14 Tomcat - США - 1970McDonnell Douglas F-4E / F-4F Phantom II - США - 1965МиГ МиГ-29УБ - Россия - 1981

  • Air International 2019-01 / Airscene

    The highlight of this year's Kish air show was a flypast of the world's sole operational KC-747 tanker escorted by three F-4E Phantoms and two F-14A Tomcats on the last two days of the show.

    Другие самолёты на фотографии: Grumman F-14 Tomcat - США - 1970McDonnell Douglas F-4E / F-4F Phantom II - США - 1965

  • Aviation Historian 34 / B.Taghvaee - Persia's elephants

    By the end of October 1978 the IIAF had taken delivery of four of the five 747-2J9Fs ordered in 1976, all fitted with hinged nose-doors, as seen here yawning open. The four were serialled 5-8113 (seen here) to 5-8116; the fifth, intended to be 5-8117, was still under construction in the USA when the 1979 revolution occurred and it was never delivered.

  • Air Pictorial 1999-12 / W.Turner, C.Rosher - Hi-tech at Edwards

    The Open House static display at Edwards. In the foreground is NASA’s NC-130B, visiting from Ames-Moffett, San Francisco, dwarfed by one of the two 747 Shuttle-carriers in use and, in the centre, the famous NB-52B ‘008’.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing B-52 Stratofortress - США - 1955Lockheed C-130 Hercules - США - 1954

  • Мировая Авиация 42

    Первые атмосферные испытания "Шаттла". После завершения постройки первого орбитального корабля "Шаттла" (Space Shuttle Orbiter, SSO) требовалось провести его испытания при полете в атмосфере. Для этих целей был доработан Boeing 747, ранее принадлежавший авиакомпании "American Airlines". Эта машина, названная Shuttle Carrier Aircraft (SCA), имела усиленную конструкцию, узлы для крепления SSO и дополнительные кипи на стабилизаторе. НАСА самолет был передан 14 января 1977 года. Первые попеты проводились без отделения SSO от носителя. Первый пилотируемый полет Enterprise с отделением от SCA состоялся 13 августа.

  • Air International 1997-01 / D.Baker - The Space Shuttle Orbiter (4)

    Air launch drop tests were a critical part of qualifying the orbiter for flight operations and a converted American Airlines Boeing 747-100 was used to carry Enterprise to altitude. This aircraft is also used for ferrying orbiters between continental locations. A Northrop T-38 chase aircraft gives a measure of scale to the 747/orbiter combination.

    Другие самолёты на фотографии: Northrop T-38 Talon - США - 1959

  • Air International 2007-10 / D.Willis - NASA's Airliners - From Transports to Test-beds /Commercial/

    NASA has two Boeing 747 Shuttle Carrier Aircraft; N905NA is seen here transporting 'Columbia' from the production facility at Palmdale, California, to the Kennedy Space Center in March 2001. Note the tailplane endplates that were fitted to offset the destabilising effects of the Shuttle.

  • Air International 1997-01 / D.Baker - The Space Shuttle Orbiter (4)

    Separation of the orbiter from its Boeing 747-100 carrier aircraft during one of the last air launched test flights in 1977 with the tail cone removed. To reduce drag, the tail cone is attached for all ferry flights.

  • Air International 2011-02 / News

    Boeing 747-123 Shuttle Carrier Aircraft N905NA (c/n 20107) carrying the Phantom Ray UAV is seen departing St Louis-Lambert International Airport in Missouri on December 13, 2010, for the test sortie prior to delivery to Dryden.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing X-45 Phantom Ray - США - 2010

  • Air International 2007-04 / News: Headline, Military, Civil, Airshow

    General Electric's Boeing 747-121 flying test-bed aircraft, N747GE, gets airborne from Victorville, California, on February 22, 2007 for the first time with a GEnx-IB powerplant mounted on the port inboard engine pylon. The flight marked the commencement of flight-testing with the new engine for the Boeing 787 Dreamliner. The 747 had to be specially modified to manage the electrical load from the GEnx's two starter-generators and to provide the required power for electrical ground and air starts. Around three flights per week will be undertaken over the next three months for the initial programme, prior to a second series of test later this year. Certification is planned for September 2007.

  • Air International 2014-12 / News

    Rolls-Royce's Boeing 747-267B (N787RR, c/n 21966, ex TF-ATD) is testing the CTi blades at Tucson, Arizona.

  • Мировая Авиация 33

    Сборочный цех завода в Эверетте, начало 1980-х годов. Ведется сборка трех самолетов 747-200 и одного 747SP. По окраске рулей направления можно видеть, что два авиалайнера предназначены для авиакомпаний "Alitalia" и "Air France", а SP - для авиакомпании "Qantas".

  • Мировая Авиация 46

    Двигатель CF6 проходит обслуживание на Boeing 747 авиакомпании KLM в аэропорте Шипхоль, Амстердам. У первых вариантов двигателя тяга была 142 кН, а у новой модели Dash 80E-1 тяга составляет 320 кН.