Boeing Boeing 737
Варианты:
Boeing - Boeing 737 - 1967 - США
Страна: США
Год: 1967


Ближнемагистральный пассажирский самолете экипажем из двух человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (67)
Boeing Model 737

   19 февраля 1965 года "Boeing" анонсировала программу ближнемагистрального самолета Boeing 737 с двумя ТРДД. Эта машина должна была завершить "модельный ряд" фирмы. Первыми заказчиками нового американского авиалайнера стали немцы: первый заказ на 21 самолет поступил от авиакомпании "Lufthansa". О контракте с ней было объявлено одновременно с анонсом начала серийного производства.
   Сходство Model 737 с семейством 707/727 планировалось изначально, самолет проектировался путем сочетания фюзеляжа от Model 727 и хвостового оперения от Model 707. Первый проект предполагал пассажировместимость от 60 до 85 человек, но "Lufthansa" потребовала увеличить количество мест до 100, из-за чего пришлось удлинить фюзеляж.
   Крыло спроектировано на основе крыла Model 727. Наибольшим изменениям подверглась силовая установка. Размещение двигателей на крыле диктовалось сравнительно коротким фюзеляжем, поскольку размещение двигателей в хвостовой части такого фюзеляжа создало бы дискомфорт для пассажиров. Проект предусматривал установку ТРДД Pratt & Whitney JT8D-1 тягой 62,28 кН, но после переговоров с "Lufthansa" выбор пал на двигатель JT8D-7 той же тяги, но сохранявший ее при более высоких температурах атмосферного воздуха. Данные двигатели стали стандартными для Model 737-100, а в качестве опциона предусматривалась установка ТРДД JT8D-9 тягой 64,50 кН.
   Первый Model 737-100 поднялся в воздух 9 апреля 1967-го, эксплуатация самолета в "Lufthansa" начата 10 февраля 1968 года.
   Менее чем через два месяца после представления Model 737, компания "Boeing" объявила о разработке Model 737-200 большей пассажировместимости. Проектирование 737-200 велось параллельно разработке Model 737-100. Первый 737-200 взлетел 8 августа 1967 года, эксплуатация самолета авиакомпанией "United Airlines" началась 29 апреля 1968-го. Фюзеляж 737-200 удлинили на 1,83 м, за счет чего пассажировместимость довели до 130 человек. Быстрый рост пассажирских авиаперевозок стимулировал создание более вместительных авиалайнеров, поэтому Model 737-100 вместимостью 100-103 человека построили всего порядка 30 машин.
   Относительно хорошие взлетно-посадочные качества предполагали в теории эксплуатацию Model 737 с коротких ВПП или даже грунтовых аэродромов. Специально для таких случаев компанией "Boeing" были разработаны меры, предупреждавшие попадание в двигатели посторонних предметов и снижавшие повреждения при попадании - FOD (foreign object damage). Серийный выпуск 737-200 продолжался до 1988 года, всего построено 1114 самолетов.
<...>


Варианты

   Model 737-200C: конвертируемый грузопассажирский вариант 737-200
   Model 737-200QC: быстроконвертируемый грузопассажирский вариант 737-200 с легкосъемными пассажирскими креслами
   Advanced Model 737-200: финальный серийный вариант 737-200. Анонсирован в 1971 году в варианте с максимальной вместимостью 130 пассажиров и максимальной взлетной массой 53070 кг, предусмотрена возможность установки ТРДД JT8D-15, JT8D-17 или JT8D-17R
   Advanced Model 737-200C/QC: конвертируемый и быстроконвертируемый доработанные варианты
   Advanced Model 737-200 Executive Jet: в целом схож с Advanced Model 737-200, но с салоном повышенной комфортности, конфигурация которого определяется заказчиком
   Advanced Model 737-200 High Gross Weight Structure: в целом схож с Advanced Model 737-200, но с увеличенной максимальной взлетной массой
   Model 737-200 SLAMMR или Surveiller: три самолета в патрульном варианте для ВМС Индонезии, оснащены РЛС бокового обзора Motorola SLAMMR
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Advanced Model 737-200

   Тип: ближнемагистральный пассажирский самолете экипажем из двух человек
   Силовая установка: два ТРДД JT8D-1S тягой по 68,95 кН
   Характеристики: максимальная скорость на высоте 7165 м - 943 км/ч; крейсерская скорость на высоте 6890 м - 927 км/ч; практический потолок 10 670 м; дальность с максимальной полезной нагрузкой 4262 м
   Масса: пустого 27 692 кг; максимальная взлетная 53 071 кг
   Размеры: размах крыла 28,35 м; длина 30,53 м; высота 11,28 м; площадь крыла 91,04 мг
   Полезная нагрузка: до 130 пассажиров или груз массой 15 780 кг
В 737-м воплощен опыт разработки удачных авиалайнеров Model 707/727. На снимке: прототип 737-100 варианта с исходным "коротким" фюзеляжем.
Прототип 737-100 с регистрационным номером N737Q впервые взлетел 9 апреля 1967 года. Серийные самолеты отличались измененной формой гондол двигателей.
Boeing 737 prototype N515NA is stored at Moses Lake.
A highly-modified Boeing 737 was designed as the Terminal-Configured Vehicle (TCV) which contained a complete second cockpit within the fuselage.
A radar is contained under the radome of the Terminal-Configured Vehicle (TCV).
The NASA Langley organization has a number of testbed aircraft including a Cessna 402B, 172 Skyhawk, T-34C, PA-28RT, and Learjet.
"Aer Lingus" стала третьим европейским заказчиком 737, получив первую машину 28 марта 1969 года. Постепенно она закупила большое количество самолетов данного типа, идеально подходивших для перевозок на основной линии компании Дублин-Лондон.
Air Liberia's first 737, an Advanced -200 with gravel-field kit fitted to facilitate operations at unimproved airfields.
The Air Kazakhstan Boeing 737-2Q3 UN-B3704, c/n 24103, arrived at Shannon on 15/3/02 and was parked outside the Shannon MRO maintenance facility
Air Mediterranee's Boeing 737-222 F-GCSL took a party of eclipse watchers from Birmingham to St. Mawgan/Newquay on 11/8/99
С ростом популярности Model 737 заказы на него стали поступать от всех известных авиакомпаний. Поначалу самолеты продавались плохо, но со временем удачная конструкция машины получила признание во всем мире.
Several African airlines have adopted the gravel-field kit for their Boeing 737-200s, revealed by the vortex dissipators beneath the engine intakes and the external fairing on the nose wheel doors. Colourful finishes are also a feature of many African 737s, such as those of Air Zaire.
Один из двух Боингов-737-200 ADU авиакомпании «Air Zimbabwe Private Limited»
(Upper left) First Boeing 737 for Florida Airways, typical of the smaller US airlines now using the type. (Upper right) Boeing 737 of Transavia Holland, which operates eight of the type. (Lower left) One of Aloha's attractively marked 737s serving in Honolulu. (Lower right) Maersk Air of Denmark uses three 737s, with two more on order.
Aloha Airlines Boeing 737.
Aloha Airlines unveiled Boeing 737-230A N823AL on June 23, 2006 in this throwback 'Funbird' colour scheme to recapture the Flower Power era of the 1960s and 1970s. Aloha celebrates its 60th anniversary on July 26 and will operate the 'Funbird' on services to Hilo, Honolulu, Kahului, Kona and Lihue.
To celebrate the airline's 60th anniversary Boeing 737-230 (A), N823AL, was repainted earlier this year in the 'Funbird' scheme of the late 1960s and '70s.
Aloha also currently operates two Boeing 737-200s, N250TR and N252TR, which have been leased from Pace Airlines. These aircraft still wear the basic livery of Hooters Air, but with Aloha titles.
As well as the newer -700s, Aloha Airlines also operates 13 of the earlier Boeing 737-200s. Four of these are used for cargo services on inter-island freight flights.
The 737-300 is not yet available in kit form but many operators of the 737-200, including America West Airlines, now use the newer variant also.
Algerian start-up operator Antinea Airlines has acquired Boeing 737-200 7T-VVA, seen taxying out at Le Bourget in August 1999.
Кроме "Lufthansa" новые 737-100 купили только авиакомпании "Avianca" и MSA. Оба самолета для "Avianca" были поставлены в 1968 году, но эксплуатировались недолго и были в 1971 году проданы Люфтваффе.
Bellview Airlines Boeing 737-2L9 5N-BFN, which was written-off on October 22, 2005, killing all on board.
Норвежская "Braathens SAFE" стала первым европейским заказчиком 737-200. Позже 737-200 стал очень популярен в Европе, большое количество таких авиалайнеров закупили "British Airways", "Air France", "Lufthansa" и ряд более мелких.
Boeing 737-205 LN-SUU landing at Ibiza in July 1986. The last of this model left Braathens SAFE service in 1994, following which the airline standardised on the 737-405 and -505 variants.
A Boeing 737-200 in the latest livery of Britannia Airways, which was the first of the British airlines to buy the baby Boeing.
Boeing 737 компании "British Airtours", аналогичный пострадавшему в авиакатастрофе в Манчестере. После авиакатастрофы на некоторое время прекратили полеты всех Boeing 737.
Crossair Saab 340A HB-AHS at Geneva being prepared for a mid-day departure. Two more of the fleet, known in the Company as "Cityliners", can be seen in the background together with a Swissair DC-10 and a British Airways Boeing 737.
The former British Airways Boeing 737-236 G-BKYE at Lasham on 2/5/99 after re-registration as ZS-OLA and respray ready for operation by BA franchise operator Comair in South Africa
British Midland doubled its business within five years of starting UK trunk routes from Heathrow to Edinburgh and Glasgow.
In the latter half of the 1960s, Condor started to receive its first jet aircraft. One type acquired in this period was the Boeing 737, which entered the airline's service in 1969.
The low-cost carrier began operations in 1995 with a pair of leased former Britannia Airways Boeing 737-200s
Tony Anderson was the low-cost carrier's third employee. He joined in 1995 as director of marketing and would later go on to assume that role for parent company
One of Africa’s most successful national carriers since its establishment in 1945, Ethiopian Airlines always kept pace with the latest equipment - including the acquisition of Boeing 737s in the late 1980s, including ET-AJA, as seen here
Frontier Airlines Boeing 737-200.
Frontier, in common with many other airlines, has recently updated its livery, as shown on this 737.
A Kenya Airways Boeing 737-200 on the main ramp at Entebbe next to a South African Airways Airbus A320. This is one of 17 airlines flying international services to Entebbe.
First aircraft for Kurdistan Airlines, the new carrier for the Kurdish State in northern Iraq, is Boeing 737-201 N247US (c/n 22754), seen test flying from Tucson International Airport, Arizona, on April 19, 2006. The US registration was cancelled on April 25 as registered in Lebanon, but as of July 14 it was still in US markings and trapped at Beirut Airport by the Israeli air strikes. The aircraft is one of an initial two being leased for flights from Arbil, Kurdistan, to Istanbul, Turkey.
Авиакомпания "Lufthansa" стала первым покупателем этих машин, заказав 21 короткофюзеляжный 737 Series 100. Позднее авиакомпания докупила еще несколько 737-100, а затем заказала большую партию удлиненных лайнеров Series 200.
Luxair Boeing 737-200.
A view of the Linate main apron, on a typical misty winter's day.
Seen departing Dubai, UAE, on November 16, 2007 is newly acquired Pamir Airways Boeing 737-268 EX-311 (c/n 21276) operating the airline’s daily scheduled flight back to its base at Kabul, Afghanistan. The aircraft was until recently operated by Kyrgyzystan-based Itek Air and may be on lease from the latter, as it retains its Kyrgyz registration. Pamir was the first private airline in Afghanistan, originally formed in 1995, but suspended operations in 2006. It has recently restarted domestic flights and also operates to Jeddah and Riyadh. The 737 has only been introduced into service within the last month or two and it is unclear whether any other aircraft are yet operating with the airline, which says it is also seeking two Boeing 767s.
Following deregulation in Greece, a number of new operators have appeared. This view, taken at Athens, show Boeing 737s of Princess
One of several interesting African head of state aircraft arriving at Brussels Airport in Belgium on April 1, 2014 was Boeing 737-2N9C(Adv) 5U-BAG (c/n 21499), named Monts Baghzane, of the Republic of Niger. (Monts Baghzane is the highest mountain in the country.) The aircraft was transporting officials to the 4th EU-Africa summit in the European capital. It has been in service with the Niger Government since it was delivered new on April 8, 1978. A large freight door has been installed on the port forward fuselage and the aircraft is equipped with a debris deflector on the nose wheel.
Современный гражданский самолет камбоджийских авиалиний "Боинг-737" авиакомпании "Ройял Кхмер Эйрлайнз".
The advent of low-fare carriers, led by Ireland’s Ryanair, has been the most visible development since European liberalisation. Until recently, Ryanair's fleet comprised only second-hand 737-200s, such as 737-2T5A EI-CKS seen here departing Leeds/Bradford Airport, but over the last two years these have been supplemented by growing numbers of 737-800s straight off the production line. The current fleet includes 21 737-200s and 20 of the 128 737-800s it has on order. High utilisation of a single aircraft type has become one of the hallmarks of the low-cost airlines.
A busy scene at Terminal 2, illustrating the variety of airlines which serve Manchester Airport. In the foreground is low-cost carrier Ryanair, parked next to charter operator First Choice Airways, and behind that is a host of scheduled carriers from around the world.
Ryanair takes an innovative approach to finding ways to generate revenue, for example using space on overhead lockers for advertising. Another concept adopted by various carriers, including Ryanair, is turning aircraft into flying billboards, as illustrated here for Hertz car rental. The Boeing 737-200s in its fleet have now been replaced by larger 737-800s.
More extensive work is undertaken for other airlines such as Ryanair (seen in the foreground), Air 2000 and Easyjet.
Sierra Pacific Airlines’ two Boeing 737-200s flew firefighters from various western US cities to Alaska in response to the wildfires that developed there early in July 2015. Here 737-200 N703S (c/n 22529) is pictured arriving at Boeing Field, Seattle, for a fuel stop.
Chile's Sky Airline has retired its last Boeing 737-200s from revenue service. On July 26, 2013 737-2Q3(Adv) CC-CVI (c/n 22367, ex-N763AA) flew from Comodoro Arturo Merino Benitez International in Santiago to La Florida and Desierto de Atacama airports; 737-230 Adv) CC-CTK (c/n 22402, ex N261LR) operated the Santiago-Carriel Sur International Airport sector and CC-CTH (c/n 22636, ex N271LR) flew from Santiago to Atacama. The aircraft returned to Santiago later that night before CC-CTH performed the last Sky flight with a 737-200 on July 28 - a round-trip between Santiago and Ministro Pistarini International Airport. Boeing 737-200s were flown by Sky since the airline's launch in 2002. Sky operated a fleet often, which are being replaced by 11 ex-easy Jet Airbus A319-100s and five A320-200s. The 737-200s had transported more than 11 million people during their time with the airline.
In the late 1970s, more fuel-efficient Boeing 737-200s replaced the 707s on flights to Spain - where OO-SBT was pictured in 1983 - and to Mediterranean resorts.
Several African airlines have adopted the gravel-field kit for their Boeing 737-200s, revealed by the vortex dissipators beneath the engine intakes and the external fairing on the nose wheel doors. Colourful finishes are also a feature of many African 737s, such as those of Sudan Airways.
737-й завоевал популярность не только у коммерческих авиакомпаний, самолеты данного типа закупили правительства и вооруженные силы ряда государств.
Несмотря на получение самого первого заказа от американской "United", в США вначале Boeing 737 продавался плохо. N310AU - первый Boeing 737-287 из крупного заказа авиакомпании "USAir", сделанного в ноябре 1982 года.
Zambia Airways Boeing 737-200.
Запечатленный в Маккарране красно-белый Boeing 737 - один из безымянных самолетов, использовавшихся компанией "EGSO" (также известной как "Janet Airlines") для перевозки контрактников на авиабазу Тонопа и в Зону 51 (принятое в СМИ название американского военного полигона возле авиабазы Неллис, штат Невада).
US Air 737-201 N213US serves as a theatre within the MoF.
Аэропорт Душанбе, конец апреля 2002г. Аэродром используется авиацией коалиции для обслуживания своих военных контингентов в Афганистане. Французы дислоцируются в Душанбе постоянно, а американцы используют аэропорт как аэродром подскока. B-737.
Boeing flight line at Seattle, Washington, late last year. From bottom: Olympic Airways 737-200 SX-BCC; Government of Senegal VIP 727-200 6V-AEF; Alitalia’s first two 727-200s l-DIRO and l-DIRI; a 737-200 for Air Algerie; 727-200 for Delta Airlines; G-BDXA, first 747-200B with Rolls-Royce RB.211-524s for British Airways; Lufthansa 747-200 Combi with side cargo door open; and Boeing-owned 747 prototype N7470
Navigator training for the USAF’s large multi-engined aircraft fleet is carried out by the 12th FTW’s 562nd FTS from Randolph AFB, Texas, using Boeing T-43A aircraft. Typical of the fleet is 73-1151 seen here at Nellis AFB on April 25, 1997.
10 апреля 1973г.: взлетел первый экземпляр 171-14031 самолета Boeing T-43A ВВС США, разработанный на основе гражданского лайнера 737-200 и предназначенный для штурманской подготовки.
Необычное военное применение для 737-го нашла Индонезия, используя его в качестве морского патрульного самолета. Три доработанных 737-2X9 несли РЛС бокового обзора, установленную над задней частью фюзеляжа.
Летающая лаборатория БРЭО для JSF. К передней герметичной переборке Boeing 737-200 пристыкован носовой обтекатель длиной 1,22 м. Самолет использовался как летающая лаборатория для отработки БРЭО Boeing JSF.
LAN Chile’s latest Boeing 767-316ER, CC-CWY (c/n 35231), seen at Santiago-Arturo Merino Benitez International Airport, Chile, on November 15, 2007, just seven days after delivery. Departing by road in the foreground is the fuselage of ex-LAN Boeing 737-219 CC-CYC (c/n 21131), which was recently retired and has been acquired by a local businessman. The aircraft has been moved to a site south of Santiago, where it will be re-assembled and converted into a pub, which will probably be called 'Charlie Yankee'.