Описание
Страна : Великобритания
Год : 1938
Торпедоносец-бомбардировщик с экипажем из четырех человек
Варианты
- Bristol - Beaufort - 1938 - Великобритания
- DAP(Bristol) - Beaufort IX - 1944 - Австралия
Beaufort
Бомбардировщик-торпедоносец и морской разведчик, двухмоторный цельнометаллический моноплан; убирающееся шасси. Разработан в КБ фирмы "Бристоль эйркрафт" под руководством Л. Фрайза. Первый полет опытный образец "Бофорта" совершил 15 октября 1938 г. Самолет был внедрен в серийное производство в октябре 1939 г. Строился на заводах "Бристоль" в Фултоне и Бэнуэлле и двух заводах в Австралии - CAC в Фишерменс-Бэнд и DAP в Мэскоте. Всего изготовлено 2129 экз. (с учебными и транспортными вариантами).
Экипаж - 4 чел. Вооружение 2 - 6x7,69 (на австралийских "бофортах" VII - 2x12,7+3x7,69), бомбы до 908 кг или одна торпеда в полуубранном положении под бомбоотсеком.
Самолет состоял на вооружении в Великобритании с ноября 1939 г., в Канаде - с августа 1941 г., в Австралии и Южно-Африканском Союзе - с декабря 1944 г., в Турции - с конца 1944 г.
Выпускались следующие боевые модификации:
- "Бофорт" I с моторами "Таурус" II, позднее ставились двигатели модификаций IIA, III, VI, XII и XVI, на самолетах последних серий монтировались РЛС;
- "Бофорт" II, аналог модификации I с моторами R-1830-S1C3-G;
- "Бофорт" V, австралийский вариант с килем увеличенной площади, моторами R-1830-S3C4-G австралийского производства, винтами "Кэртис", вариант VA - с винтами "Гамильтон";
- "Бофорт" VI, австралийский вариант, аналог модификации V с моторами R-1830-S1C3-G американского производства и винтами "Кэртис";
- "Бофорт" VII, австралийский вариант, идентичный модификации VI, но с винтами "Гамильтон";
- "Бофорт" VIII, австралийский вариант с моторами R-1830-S3C4-G австралийского производства, с усиленным оборонительным вооружением, установкой РЛС.
"Бофорты" впервые вступили в бой в апреле 1940 г. Они осуществляли минные постановки у берегов Германии, проводили дневные и ночные налеты на береговые цели и суда. В июне 1940 г. эти самолеты безуспешно пытались бомбить линкор "Шарнхорст". Торпедные атаки (дневные и ночные) начались с сентября того же года, сперва по транспортам в Северном море, а затем и на боевые корабли. В апреле 1941 г. "Бофорт" поразил торпедой линкор "Гнейзенау" в Бресте, в июне - "карманный" линкор "Лютцов". С марта 1942 г. эти торпедоносцы появились в Средиземном море - их базой являлась Мальта, а летом того же года "бофорты" разместили на Цейлоне, откуда они патрулировали близлежащие районы Индийского океана.
Австралийские самолеты с июня 1942 г. применялись на Новой Гвинее как бомбардировщики и разведчики, а с сентября и как торпедоносцы (днем и ночью). Южноафриканские машины в мае 1942 г. участвовали в операции по захвату Мадагаскара.
Боевые "бофорты" прекратили выпускать в Англии в конце 1943 г., буксировщики мишеней - в ноябре 1944 г. В Австралии производство всех модификаций прекратили в августе 1944 г.
С конца 1942 г. Береговое командование британских ВВС постепенно переводило "бофорты" в учебные и вспомогательные части. Последними сняли с боевого дежурства торпедоносцы на Цейлоне - в середине 1944 г. Окончательно их сняли с вооружения в июле 1945 г. В Канаде с ними простились в октябре 1944 г., в Австралии - в 1946 г., в Турции - в 1947 г.
"Бофорт" I||
Размах:||17,6 м
Длина:||13,42 м
Моторы, количество х мощность:||2x1130 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||8038 кг
Максимальная скорость:||416 км/ч
Практический потолок:||5032 м
Дальность:||2550 км
Описание:
- Beaufort
- Bristol Type 152 Beaufort
Фотографии
-
Мировая Авиация 76
Регистрационный номер: L4448 В марте 1942 года 22-я эскадрилья покинула метрополию - ее Beaufort Mk I (на рисунке) отправились на Цейлон (Шри-Ланка). На смену Beaufort затем пришли более совершенные самолеты Beaufighter.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: L4449 "Бофорт" Mk.I из 22-й эскадрильи RAF, авиабаза Колтишелл, февраль 1942г.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Регистрационный номер: DD931 [5] Beaufort I DD931 ‘L’ of 39 Squadron, late 1942.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: DX157 "Бофорт" Mk.I из 217-й эскадрильи RAF, Цейлон, 1943г. Самолет оборудован противокорабельным радаром ASV Mk.II
-
Air International 1974-03 / K.Isaacs - Australian air power
Регистрационный номер: A9-486 DAP constructed Bristol Beaufort A9-486 of No. 100 Squadron, RAAF, one of 700 torpedo bombers of WWII fame. This aircraft went on to complete 139 strikes as "Scotty's Hornin' Pidgin".
-
Мировая Авиация 145
Регистрационный номер: L9878 [4] Beaufort Mk I (L9878) из 217-й эскадрильи Берегового командования. В массивной передней части самолета размещался весь экипаж, радиооборудование, оборонительное вооружение и торпеда в полуутопленном положении.
-
Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: DD931 [5] Newly-restored Bristol Beaufort “DD931” at the BAE Museum's Cardington restoration centre in November 1991, awaiting its move to the main museum at Hendon for reassembly in early December. The aircraft, rebuilt from a number of Australian airframes, has passed the crucial test of scrutiny by members of the Beaufort Aircrews Association.
-
Мировая Авиация 145
Регистрационный номер: L4441 [8] Первый полет прототипа Type 152 (L4441) состоялся 15 октября 1938 года. Двигатели этой машины перегревались, и одним из решений по уменьшению этого негативного явления стало изменение расположения выхлопных каналов.
-
Flight 1939-05 / Flight
Регистрационный номер: L4441 [8] THE BEAUFORT: Slightly suggestive, in frontal aspect, of the Blenheim, but actually very different, the Bristol Beaufort is revealed as a reconnaissance torpedo bomber equipped with Bristol Taurus sleeve-valve engines of over 1,000 h.p. each.
-
Flight 1940-03 / Flight Advertisements
Регистрационный номер: L4441 [8] -
Flight 1939-05 / Flight
Регистрационный номер: L4441 [8] -
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: L4441 [8] Первый "Бофорт", еще без вооружения, на аэродроме испытательного центра RAF в Мартлшем Хит
-
Flight 1939-06 / Flight
Регистрационный номер: L4441 [8] The Bristol Beaufort reconnaissance torpedo bomber (two Bristol Taurus), which was on view but did not take part in the fly-past.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: L4441 [8] Летчики британских ВВС знакомятся с первым серийным экземпляром "Бофорта", июль 1939 г.
-
Flight 1939-12 / Flight
ARISTOCRATIC: The Bristol Beaufort I high-speed multi-purpose monoplane showing how small is the frontal area of each of its two Bristol Taurus sleeve-valve radials.
-
Flight 1939-11 / Flight
Регистрационный номер: L4442 THE CAMOUFLAGE CULT: A production-type Bristol Beaufort multi-purpose monoplane as now being introduced into squadrons of the R.A.F. It has been stated that this machine is appreciably faster even than the Blenheim Mk.IV, which means that it does 300-and-some m.p.h. The engines are small-diameter Bristol Taurus sleeve-valve radials. Beauforts are to be built on a large scale, not only in England, but in Australia.
-
Flight 1939-11 / Flight
MULTI-PURPOSE: A new picture of the Bristol Beaufort multi-purpose monoplane. It can function as a bomber, torpedo carrier, or strategical reconnaissance aircraft, and is powered with two of the new Bristol Taurus 14-cylinder sleeve-valve radials, which are notable for their small dimensions in relation to power.
-
Flight 1939-11 / Flight
One of the newest types to go into service with the R.A.F. is the Bristol Beaufort (two Taurus engines) which can function as a bomber, reconnaissance machine, torpedo carrier, or general purpose type.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
"Бофорт" I на аэродроме
The Bristol Beaufort Torpedo-bomber (two Bristol Taurus XII engines). -
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: L9938 Типичный строевой английский "Бофорт" со следами интенсивной эксплуатации и авиаторпедой под фюзеляжем
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
"Бофорт" Mk.V перед ночным вылетом. Видна подкрыльевая бомбовая подвеска и трубка для аварийного слива топлива
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / L.Coombs - The expanding years 1936-1939 (5)
Регистрационный номер: L4441 [8] The Bristol Beaufort superseded the Vildebeest biplane and became Coastal Command’s standard torpedo-bomber for four years after entering service in November 1939.
-
Aeroplane Monthly 1985-06 / Personal album
An anonymous Bristol Beaufort Coastal Command torpedo bomber.
-
Мировая Авиация 137
С приближением войны к Австралии возросла роль ВВС этой страны в конфликте. Кроме прочего, они были вооружены торпедоносцами Bristol Beaufort, которые наносили удары по японским кораблям.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
It does rain in the desert. Mariut December 1941 and Charlie Farrow, the Engineering Officer, along with local workers, inspects the condition of the airfield.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / Personal album. Military
Регистрационный номер: W6506 Servicing 39 Sqn Bristol Beaufort W6506 at LG 86 in January 1942. The squadron was at this time carrying out a training programme before commencing torpedo operations over the Mediterranean. LG 86 was located 60 miles south-west of Alexandria, Egypt.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Регистрационный номер: L9875 [2] L9875 again but this time at Wadi Natrun in September 1941. The cockpit covers were an attempt at trying to keep internal temperatures down to a reasonable level but were largely unsuccessful.
-
Aeroplane Monthly 1981-10 / R.Nesbit - Navigator's progress (8)
Регистрационный номер: AW239 No 86 Sqn’s Bristol Beauforts were based at Gosport. The squadron received Beaufort Is in mid-1941 but the end of the year had re-equipped with Beaufort IIs. Mk I AW239 is seen here on the ground.
-
Flight 1940-03 / Flight
The Beaufort can be used for bombing, reconnaissance and torpedo work. 1940
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Пилот занимает свое место в кабине "Бофорта" с черной ночной окраской нижних поверхностей
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
At LG86 Eric Harvey smiles for the camera whilst running up the engines of his Beaufort I prior to a test flight.
-
Flight 1940-02 / Flight
ROYAL INTEREST: Their Majesties the King and Queen inspecting a Bristol Beaufort. Their guide is Capt. Cyril F. Uwins, Bristol's chief test pilot.
-
Air Pictorial 1978-01 / C.Shores - The Occupation of Madagascar, 1942 (1)
Aircraft of No. 20 Squadron, S.A.A.F., on an airfield in Northern Rhodesia en route to Madagascar - three Beauforts in foreground and a Maryland behind
Другие самолёты на фотографии: Martin Maryland / Type 167 - США - 1939
-
Мировая Авиация 93
Bristol Beaufort, без сомнения, был основным самолетом Берегового командования. Эти самолеты наносили тяжелый урон противнику, хотя и сами несли серьезные потери. На снимке выстроенные в линию машины снаряжаются минами.
-
Мировая Авиация 145
Этот снимок позволяет наглядно оценить размеры 45,7-см торпеды массой 728 кг, которой вооружали самолеты Beaufort Берегового командования. Блистер под носовой частью закрывает 7,7-мм пулемет Vickers для стрельбы назад.
-
Flight 1940-12 / Flight
MOULDY STORAGE: A torpedo being loaded on the internal crutches of a Bristol Beaufort. The "whiskers" on the nose ensure detonation of the explosive charge even if the ship is struck only a glancing blow.
-
Aeroplane Monthly 1982-02 / R.Nesbit - Navigator's progress (12)
The Beaufort is perhaps best remembered as a torpedo bomber. The torpedo weighed about 1800lb and ran at about 45 m.p.h.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Подвеска торпеды в бомбовом отсеке "Бофорта"
-
Aeroplane Monthly 1982-01 / R.Nesbit - Navigator's progress (11)
The Beaufort carried 2,500lb bombs in the fuselage bomb bay and 4,250lb under the wings. Illustrated here are General Purpose bombs which were less streamlined and fell slower, though they had a greater lateral blast than armour-piercing bombs
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Регистрационный номер: L9875 [2] Beaufort I L9875 at Malta in August 1941. With ‘Axis’ convoys using routes that kept them out of range of the Egypt-based strike aircraft, 39 Squadron sent detachments to operate from Malta. This particular aircraft crashed into the sea off Mariut on September 3, 1942.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Another patch of desert, March 1942, and final checks before chocks away.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Австралийский "Бофорт", захваченный японцами на Новой Гвинее в 1943 году
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DD959 Beaufort IA DD959 in a blast pen at Luqa shortly before taking off on June 20, 1942. It was shot down by Junkers Ju 88s from Sicily, but the precise position was not known.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / R.Nesbit - Navigator's progress (4)
Fl Off Percival and his crew. Left to right, Sgt Davies (wireless operator), Fl Off Percival (captain and pilot), Sgt Reeves (air gunner), Flt Off Nesbit (navigator).
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Опознавательными знаками австралийских "Бофортов" были двухцветные сине-белые круги без центральной красной "точки", которую убрали, чтобы не возникало путаницы с японскими эмблемами "восходящего солнца"
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Один из "Бофортов" на Мальте
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Nesbit - Navigator's progress (2)
A 42 Squadron Beaufort crew is seen donning flying kit and flotation jackets prior to an attack on the Prinz Eugen before taking off for the North Sea and Norway in May 1942.
-
Flight 1940-12 / Flight
HANDELSSCHIFF HUNTERS: Bristol Beauforts as torpedo carriers are taking a heavy toll of German merchantmen.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Австралийские "бофорты" выруливают на взлет перед вечерним налетом на Рабаул (о. Н.Британия), май 1944 г.
-
Aeroplane Monthly 1990-03 / Skywriters
A Beaufort, Beaufighter and Marauder in Egypt
Другие самолёты на фотографии: Bristol Beaufighter - Великобритания - 1939Martin B-26 Marauder / Type 179 - США - 1940
-
Мировая Авиация 82
К июлю 1940 года Береговое командование располагало 490 самолетами, сведенными в 28 эскадрилий, среди которых были четыре самолета Beaufort Mk I. Этот торпедоносец-бомбардировщик был намного лучше биплана Vildebeest, хотя проблемы с двигателями задержали его принятие на вооружение.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Line-up of 39 Squadron Beauforts at Gianaclis November 6, 1942. This forward landing ground (LG) was often used by the anti-shipping squadrons when attacking convoys in the Tobruk-Tripoli area.
-
Aeroplane Monthly 1981-11 / R.Nesbit - Navigator's progress (9)
A 217 Sqn Beaufort taxies out for take off as another Beaufort lands.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
‘Foxtrot’ runs up its engines creating a mini sandstorm, proof that the sand filters were an essential fitting for the aircraft even though they added to the airframe drag and so reduced performance.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Beaufort ‘L’ shows the classic Bristol lines of the aircraft. In its two years of Beaufort operations, 39 Squadron became renowned as the leading anti-shipping unit in the Mediterranean.
-
Мировая Авиация 52
Хотя 22-я эскадрилья входила в состав Берегового командования, зимой 1940-1941 годов ее бомбардировщики Beaufort Mk I были задействованы в налетах на цели на побережье Франции в ходе наступательных операций RAF.
-
Aeroplane Monthly 1978-11
Регистрационный номер: L9878 [4] Несмотря на появление Beaufighter, на протяжении 1941-1942 годов Beaufort продолжали использоваться для противокорабельных операций как в Средиземноморье, такие водах метрополии. На снимке Mk I из 217-й эскадрильи, базировавшейся в Сент-Ивале. В феврале 1942 года эта эскадрилья (базировавшаяся тогда в Мэнстоне) участвовала в неудачных атаках на линкоры "Шарнхорст" и "Гнейзенау" в Ла-Манше.
Bristol Beaufort 1 L9878/MW-R of 217 Squadron based at St Eval, Cornwall, was photographed by CHARLES E. BROWN during World War Two.
As an inexperienced navigator, R.Nesbit mistakenly directed this actual Beaufort, L9878, through a balloon barrage over Plymouth on the night of April 11-12, 1941. -
Aeroplane Monthly 1982-01 / R.Nesbit - Navigator's progress (11)
Регистрационный номер: L9878 [4] -
Aeroplane Monthly 1981-07 / R.Nesbit - Navigator's progress (5)
Регистрационный номер: L9878 [4] "Бофорт" Mk.I с однопулеметной турелью "Бристоль" В4 Mk.I в полете над Англией
Beaufort I L9878, a 217 Sqn aircraft in which the author flew on several occasions. -
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Fine airborne study of one of 39’s aircraft over Malta in 1942. Keeping the fuselage hatches open was a way of cooling the interior.
-
Flight 1940-12 / Flight
The Beaufort (two Taurus) is a general-purpose aeroplane which has done excellent work as a torpedoplane.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: N1172 [2] -
Aeroplane Monthly 1981-09 / R.Nesbit - Navigator's progress (7)
Регистрационный номер: N1172 [2] Two Beauforts of No 42 Sqn, with N1172 nearer the camera. The squadron took its Beauforts first to the Middle East and then to the Far East in 1942.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / R.Nesbit - Navigator's progress (4)
Picture depicts the author’s Beaufort returning over Lands End after cloud cover over the French coast scrubbed the mission.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / R.Nesbit - Navigator's progress (4)
Регистрационный номер: N1041 Beaufort N1041 leaving the Scilly Isles for an attack on a German surface vessel.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / Personal album. Military
A Bristol Beaufort of 47 Squadron photographed during an air test over the Suez Canal, Egypt. In 1942, 39 Squadron was temporarily disbanded and torpedo operations in the Middle East were taken over by 47 Squadron. The unit flew its first anti-shipping sorties on October 8, 1942. The Beaufort Is remained with the squadron until replaced with Beaufighter Xs in June 1943.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Two of the Squadron’s aircraft in formation near Luqa in mid 1942.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / R.Nesbit - Hunt for a Beaufort
Three Beaufort Is of 22 Sqn on patrol in 1941, carrying torpedoes. The nearest aircraft was fitted with a blister gun, firing backwards. This was a Browning 0-303in, operated by the navigator lying in a prone position and looking through an arrangement of mirrors. After a few months this gun was discontinued since Beauforts normally flew at very low level.
-
Flight 1940-11 / Flight
MULTI-PURPOSE ELEGANCE: Coastal Command Beauforts in "echelon to the right" under a cloud layer. Beaufort is a high performance general purpose aircraft powered by two 1,000 h.p. Bristol Taurus sleeve-valve engines. It is in large-scale production at home and in the Dominions.
-
Aeroplane Monthly 1981-07 / R.Nesbit - Navigator's progress (5)
The trio of Coastal Command Beauforts are almost lost against the vastness of the waters they constantly patrolled.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / R.Nesbit - Navigator's progress (6)
Bristol Beauforts of No 22 Sqn crossing the coastline during the winter of 1941.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / R.Nesbit - Navigator's progress (6)
Torpedo-equipped Beauforts of No 86 Sqn going out to sea to attack enemy shipping, 1941.
-
Aeroplane Monthly 1981-12 / R.Nesbit - Navigator's progress (10)
On December 16, 1941, three Beauforts from Thorney Island, escorted by three Beaufighters and twelve Spitfires, crossed the North Sea at a height of about 100ft. The pilot of the Beaufort here is Plt Off Aldridge who earned a DFC, but who had lost a foot from his port wingtip on the mast of a ship attacked a fortnight before. The two other Beauforts were flown by Plt Off Seddon and Plt Off Etheridge. This photograph was taken by Sgt Hutchinson, wireless operator in Etheridge's aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1981-12 / R.Nesbit - Navigator's progress (10)
Percival flying the Beaufort II, with the author in the nose, together with three 152 Squadron Spitfires. The formation of three Beauforts and twelve Spitfires had just left the English coast.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
"Бофорт" в торпедной атаке
-
Aeroplane Monthly 1981-05 / R.Nesbit - Navigator's progress (3)
As well as their other duties, Beauforts were used for torpedo dropping. Though seen diving here they could only make satisfactory torpedo releases from level flight. The torpedo air tail helped ensure a straight and level drop.
-
Aeroplane Monthly 1981-07 / R.Nesbit - Navigator's progress (5)
An unusual photograph showing a Beaufort carrying a “cucumber” sea mine. These 2,000lb mines were dropped in sea lanes and were activated by a ship's hull passing above them.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / R.Nesbit - Failed to return
A TIM bomb being dropped over the sea by 217 Sqn, in practice.
-
Aeroplane Monthly 1981-12 / R.Nesbit - Navigator's progress (10)
The formation has just found a convoy and the leader, Plt Off Seddon, has just dropped a torpedo at the largest vessel, a Norwegian ship. Though the two other Beauforts attacked and one torpedo passed under the ship, the vessel was unscathed.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / R.Nesbit - Hunt for a Beaufort
A Norwegian fishing boat en route to Britain, photographed on September 22, 1941 by a 42 Sqn Beaufort. One man on the boat became so excited when he saw the RAF roundels that he fell over the side and had to be fished out by the others. The tailwheel of the Beaufort may be seen at top left.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
The ship’s-eye view of a Beaufort attack. Frequent practise attacks were made against Royal navy units near Alexandria; in this shot at least four Beauforts cab be seen weaving their way very low over the sea towards the ship. Note the smoke screen in the distance. Squadron aircrew usually spent time on the ships to see what it looked like from the other ‘side’ and to advise naval officers in evasive tactics. This shot is from the bridge of a ‘Dido’ cruiser.
-
Aeroplane Monthly 1999-09 / R.Nesbit - Hunter's Moon /Anti-submarine warfare/ (1)
Регистрационный номер: N1174 Sqn Ldr Jeaffreson H. Greswell lands Bristol Beaufort I N1174 of the Coastal Command Development Unit at Carew Cheriton in February 1941. This aircraft continued in service until April 12, 1943, being written off after swinging on takeoff while it was on the strength of No 5 Operational Training Unit, Long Kesh.
-
Flight 1940-12 / Flight
BACK TO THE LAND: With wheels and flaps down, and airscrews in fine pitch, a Bristol Beaufort comes in to land. The engines of the Beaufort are sleeve-valved Taurus, each of 1,000 h.p. On the leading edge, slightly outboard of the engines, is the oil cooler air duct.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
The somewhat ungainly appearance of the Beaufort I, the type was underpowered but was of sturdy construction that proved able to take a tremendous amount of damage.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Экипажи 22-й эскадрильи вернулись из боевого вылета, 1940 г.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
Aircrews of an Australian Beaufort squadron in the Wewak area in New Guinea.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: DD931 [5] "Бофорт" в музее Британских ВВС
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Регистрационный номер: DD931 [5] -
Air Pictorial 1992-02
Регистрационный номер: DD931 [5] Bristol Beaufort DD931 in 42 Squadron colours.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Бофорт, оборудованный противокорабельным радаром ASV Mk.II, антенны которого видны под крылом и фюзеляжем
-
Мировая Авиация 145
Регистрационный номер: A9-700 Последний Beaufort Mk VIII австралийской постройки, A9-700, в полете возле Сиднея, 1944 год. Все австралийские Beaufort оснащались двигателями Pratt & Whitney Twn Wasp, большая часть из которых выпускалась на месте по лицензии. Обратите внимание на антенну РЛС ASV под крылом.
-
Мировая Авиация 145
Регистрационный номер: ML625 [2] Последняя партия из 121 самолета Beaufort, построенная для британских ВВС, принадлежит к варианту со сдвоенным управлением Mk II Trainer. Машина оснащалась двигателями P&W Twin Wasp и использовалась в учебных частях боевой подготовки.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: ML625 [2] The Bristol Beaufort II with armament removed and modified for use as a Trainer.
-
Aeroplane Monthly 1977-04 / Personal album
Регистрационный номер: ML672 Photographed at Hamble on August 6, 1949, Bristol Beaufort T.II torpedo bomber ML672 was delivered to 44 MU on August 22, 1944, and went to Air Service Training Limited's Civilian Repair Depot, Hamble, on November 12, 1945. It was struck off charge on December 26, 1946.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Бомболюк снаружи и изнутри
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Двигатель "Твин Уосп"
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Киль и основная стойка шасси австралийского "Бофорта" Mk. V
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Хвостовая стойка шасси
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Nesbit - Navigator's progress (2)
The pilot's seat. Note button on left of control column for firing the Browning .303 mounted on the port wing.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Приборная панель кабины пилота и штурвал. Приборное оборудование "Бофортов" позволяло им летать ночью и в сложных метеоусловиях. Хотя в составе экипажа отсутствовал второй пилот, при необходимости его роль мог взять на себя штурман-бомбардир
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
The pilot 'department'.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / R.Nesbit - Hunt for a Beaufort
The pilot’s cockpit in a Beaufort, with the entry to the navigator’s compartment on the right. There was a folding seat to the right of the pilot, set back slightly, where the navigator sat during takeoff and landing. This seat came to the surface when AW200 crashed in Boroy fjord.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Nesbit - Navigator's progress (2)
The pilot's seat, looking towards the sergeant navigator, seated by his chart table in the nose. The Beaufort was so noisy that pilot and navigator had to use the intercom, even at this short distance.
-
Мировая Авиация 145
Снимок штурмана на рабочем месте, сделанный из-за правого плеча пилота. Слева виден прицел, использовавшийся летчиком при стрельбе из спаренных пулеметов Vickers, установленных в носовой части Beaufort Mk I.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
The Beauforts operated with a crew of four - pilot, navigator, WOp/AG and Air Gunner. The aircraft was quite roomy and even had the luxury of an ‘Elsan’ toilet!
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / R.Nesbit - Hunt for a Beaufort
The navigator's position in the nose of the Beaufort. The chart table was on the left.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
The two Vickers K guns, linked together, in the navigator’s cockpit of a Beaufort. They were sometimes called Vickers Gas-Operated (VGO) and were pan-fed, each containing about 90 0-303in rounds.
-
Aeroplane Monthly 1981-05 / R.Nesbit - Navigator's progress (3)
Beaufort the navigator was also the bomb-aimer. Here he can be seen over his sights in the Beaufort nose.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Рабочие места пилота (хорошо видна бронеспинка сиденья), штурмана-бомбардира и бортрадиста "Бофорта"
-
Aeroplane Monthly 1983-07 / R.Nesbit - The flight of the Heron (1)
Wilkinson and Brown (seated behind the wireless set) in a Beaufort during their training together in the UK.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
The Mk II air-to-surface-vessel radar, brought up from the Beaufort in 1977 and cleaned before being exhibited in the National War Museum of Malta.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / R.Nesbit - Hunt for a Beaufort
Регистрационный номер: AW200 The folding seat beside the pilot of Beaufort AW200, which came to the surface when the aircraft crashed in Borey fjord. This seat, still covered with foam rubber, is now in the posses sion of Mrs Bente Mary Svasand.
-
АвиаПарк 2010-02 / А.Харук - Морской лорд: торпедоносец-бомбардировщик Бристоль "Бофорт"
Турель австралийского "Бофорта" с крупнокалиберным пулеметом "Браунинг"
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Nesbit - Navigator's progress (2)
The early Beauforts were equipped with a single Vickers K .303 machine gun in the mid-upper, or dorsal turret. In 1941 an additional Vickers K was positioned in the waist hatch. Later on, fire power was increased by the installation of two Vickers Ks in the dorsal turret.
-
Aeroplane Monthly 1981-04 / R.Nesbit - Navigator's progress (2)
The mid-upper turret in a Beaufort II, with two Browning machine-guns. The turrets of the Beaufort Is in 42 Squadron were fitted with two Vickers K guns in August 1941. The single Vickers K gun in the port entry hatch was manned by the wireless operator in combat. Another Vickers could be mounted in a starboard position, manned by the navigator.
-
Aeroplane Monthly 1992-01 / M.Oakey - Grapevine
The RAF Museum's Beaufort assembled at Hawkins in Texas before shipment to the UK
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / R.Nesbit - Failed to return
Left, a stricken Beaufort dives out of control towards the sea and, right, explodes on impact.
-
Aeroplane Monthly 1981-07 / R.Nesbit - Navigator's progress (5)
This Beaufort was hit in the port wing by an explosive shell whilst mine-laying, fortunately without damage undercarriage.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
With the airfield at Mariut waterlogged the Beauforts flew out to other LGs, except for those, as here, that were too ‘sick’ to go under their own power. Note the J 87 in the background, this aircraft was operated by the squadron.
Другие самолёты на фотографии: Junkers Ju.87B - Германия - 1938
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Регистрационный номер: N1170 The result of an engine failure - Beaufort I N1170 comes to grief at Sidi Barrani.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / R.Nesbit - Failed to return
Регистрационный номер: L4463 The crashed Beaufort I of 217 Sqn, near Vannes in Western France, on December 17, 1940. On the original print it is possible to pick out the serial L4463 behind the squadron code MW. The squadron received its first Beauforts during the summer of 1940; they replaced the Avro Ansons which the unit had been using on convoy protection and reconnaissance duties. No 217 Sqn used Beauforts until the spring of 1942, and reequipped with the type in April 1943 after a period with Hudsons.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / R.Nesbit - Failed to return
In this view of the crashed Beaufort near Vannes, there is a dent with several holes in the exhaust ring of the starboard engine. This looks like damage from 37mm or 88mm flak. Although it is December, the trees are in foliage: they are pinasters, evergreens which the French plant on their sandy coasts to prevent erosion.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / R.Nesbit - Failed to return
Регистрационный номер: W6494 Two views of Beaufort F, serial W6494, of 217 Sqn, shot down at Carpiquet aerodrome near Caen on May 13, 1940. The bombs underneath the aircraft did not explode. The pilot and navigator were killed in the crash but the wireless operator and gunner survived.
-
Aeroplane Monthly 1979-01 / ??? - Junked!
Australian-built Beauforts and Beaufighters in an Australian graveyard in 1948.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Beaufighter - Великобритания - 1939
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DW805 [6] A diver sitting on the seat of the turret of the Beaufort in 1977, with another diver approaching the fuselage on the starboard side.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DW805 [6] The fuselage of Bristol Beaufort 1A DW805 looking towards the stern, photographed in 1992.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DW805 [6] The box in the Beaufort’s starboard wing, containing a belt of 0-303in ammunition.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DW805 [6] One of the Beaufort’s Bristol Taurus engines being lifted on to a low-loader in 1977.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DW805 [6] Top, the two Browning 0-303in machine-guns from the turret of the Beaufort, brought up in 1977 and cleaned for exhibition in the National War Museum of Malta.
Bottom, this Browning machine-gun was brought up from the starboard wing in 1992 by Chief Tech Chris Manning and Cpl Al Manning. -
Aeroplane Monthly 1993-03 / R.Nesbit - Operation Beaufort
Регистрационный номер: DW805 [6] A selection of artefacts raised from the area of the Beaufort's cockpit in 1992.
-
Flight 1940-08 / Flight Advertisements
A FLEET FIGHTER: The seaplane version of the Blackburn Roc. Amidships is clearly seen the Boulton Paul power-operated four-gun turret.
-
Flight 1940-10 / Flight Advertisements
A "Bristol" Beaufort torpedoing a 5,000-ton German transport from a height of only 50 ft. and extinguishing by machine-gun fire the searchlight which picked it up.
-
Aeroplane Monthly 1990-10
First flight of the Bristol Beaufort: October 15, 1938
-
Flight 1940-01 / Flight
BRISTOL BEAUFORT. Britain's newest multi-purpose machine. It has two Taurus sleeve-valve engines and can be used for torpedo-dropping.
-
Air Enthusiast 1996-09 / K.Delve - Beaufort Weather
Bristol Beaufort I.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Bristol Beaufort I (Ser.2)
-
Мировая Авиация 76
Bristol Type 152 Beaufort Mk I
Тип фотографий
- Все фото (145)
- Боковые проекции (5)
- Цветные фото (2)
- Ч/б фото (93)
- Кабина (17)
- Реставрация (1)
- Обломки (14)
- Рисунки, схемы (13)