Поиск по сайту:
Fiat G.46
Первый после Второй мировой войны новый проект компании "Fiat" был начат в 1946 году. Работы велись по созданию одномоторного G.46 в качестве промежуточного учебно-тренировочного самолета. Прототип G.46B совершил первый полет летом 1947 года. Самолет представлял собой цельнометаллический свободнонесущий низкоплан, с убирающимся шасси и полностью застекленным фонарем кабины. Инструктор и курсант располагались по схеме тандем. В ходе первых испытаний выявились отличные летные характеристики новой машины. Заказы поступили как от национальных ВВС, так и из-за рубежа, что позволило принять самолет к серийному производству.
Двухместные варианты, строившиеся в больших количествах, включали следующие модели: G.46-1B с двигателем Alfa Romeo 115bis мощностью 195 л.с. (145 кВт); G.46-2B с двигателем de Havilland Gipsy Queen мощностью 250 л. с. (186 кВт); G.46-3B и G.46-4B, отличавшиеся оборудованием и оснащенные двигателем Alfa Romeo 115ter. Одноместный вариант G.46-A был оснащен двигателем Alfa 115ter, существовали также подварианты G.46-3A и G.46-4A, незначительно отличавшиеся друг от друга.
Всего были собраны около 220 самолетов всех вариантов - около 150 получили итальянские ВВС, а 70 были поставлены на экспорт. Серийное производство закончилось в 1952 году, но самолет оставался еще несколько лет в летных школах ВВС Италии, после чего оставшиеся машины передали гражданским аэроклубам. Последним созданным вариантом стал G.46-5B - специализированный двухместный учебно-тренировочный самолет для штурманов, который, однако, не продвинулся дальше стадии постройки и испытания прототипа.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Fiat G.46-4B
Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет
Силовая установка: один шестицилиндровый рядный ПД с перевернутым блоком цилиндров Alfa Romeo 115ter мощностью 215 л. с. (160 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 312 км/ч; практический потолок 6050 м: дальность 500 км
Масса: пустого снаряженного 1100 кг; максимальная взлетная 1410 кг
Размеры: размах крыла 10,40 м; длина 8,48 м; высота 2,40 м; площадь крыла 16,00 м2
- Описание
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1976-09 / H.Levy - Italian miscellany
The Hom Patrick Lindsay's Fiat G.46, G-BBII, up from Duxford on June 20, 1976, with Tony Bianchi in charge.
-
Мировая Авиация 130
В 2010 году данный G.46-B еще оставался в годном к полетам состоянии и имел американскую гражданскую регистрацию. Самолет принадлежит частному владельцу из Нью-Йорка.
-
Aeroplane Monthly 1984-01
NORMAN PEALING'S photograph features the Hon Patrick Lindsay's Fiat G-46, G-BBII, flown by Tony Bianchi of Personal Plane Services.
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
Once a well-known UK airshow performer, G.46-3B Series 2 G-BBII lapsed its Permit to Fly in 1989 and is currently stored. While its colour scheme may have appealed to the masses at airshows, it did nothing for those in the know!
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
Flown and restored by Pino Valenti, Fiat G.46-4A Series 6 I-AEKT has been given a second, rear, cockpit. It is one of two currently airworthy in its native Italy, with a third shortly to take to the air.
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
Plan view over Parma.
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
From every angle, the G.46 is a clean-looking machine - testament to the skills of its designer, Giuseppe Gabrielli.
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
View of the cockpits and the canopies. I-AEKT originated as a single-seater, with the rear cockpit blanked off.
-
Aeroplane Monthly 1978-02
Fiat G.46
-
Air Pictorial 1958-08 / D.McKay - The FIAT Story (3)
G 46-4B two-seat trainer;
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
Beyond the AMI, many G.46s served under the Ministero di Feso Aeronautica within the Aero Club d’Italia network. Most carried very militaristic stencilling on the rear denoting type, series, constructor’s number and former Matricola Militaire identity. G.46-3B Series 2 I-AEHU was civilianised in July 1959, becoming G-BBII (see earlier) in May 1972.
-
Air Pictorial 1973-06
Fiat G.46 Ser.2 l-AEHU, c/n 44, Italian military serial MM52801, which arrived at Booker early in April 1973
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Oakey - Grapevine
Also at Badminton was Fiat G.46 G-BBII, operated by Personal Plane Services and painted in a new Luftwaffe-style colour scheme.
-
Air Pictorial 1958-07 / Photo Review
A smart-looking, all-metal, tandem-seat basic trainer is the Italian Fiat G.46-5B (serial Ea-461) seen here in the markings of the Argentine Air Force at the Aeroparque Beunos Aires. In 1949 thirty 225-h.p. Alfa 115-ter-powered G.46-5Bs were supplied to the Argentine A.F. Maximum speed: 196 m.p.h.
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
For a long time displayed at the Historic Aircraft Museum at Southend, this G.46 has steadfastly refused to reveal its true identity.
-
Air Pictorial 2000-05 / D.Nicolle - Canberra down!
Hafiz al-Asad, standing on the wing of a Fiat G.46-4B, together with fellow cadets at the Syrian AF Academy outside Aleppo. The photograph was probably taken in 1953 or 1954, long before al-Asad became the country’s President.
-
Aeroplane Monthly 1980-03 / News Spotlight
Fiat G46 Series V OO-VOR, ex-MM53293, a rare single-seat version and the first on the Belgian civil register, has now been restored to flying condition by E. Vormezeele of Brasschat.
-
Aeroplane Monthly 1984-09 / P.Jarrett - Grapevine
Fiat G.46 MM53211 was also collected.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Oakey - Grapevine
Another long-term project, the Aircraft Restoration Company’s Fiat G.46 MM.53211, on show at Duxford on September 12, 1993.
-
Aeroplane Monthly 1987-06
THE LINDSAY AIR FORCE OVER FOLLY FARM, HUNGERFORD. The aircraft collection of the late Hon Patrick Lindsay. "This was a truly wonderful assignment, which took over a year to complete. One reason for this was that I so enjoyed clambering over and studying Patrick's aeroplanes that I was in no hurry to complete the painting Because every machine had a special significance for its owner, I wanted each to be seen clearly, hence I drew them in this close formation The collection in 1983 was, from left to right Sopwith Triplane; S E.5a, Hawker Fury, Fiat G.46; Fieseler Storch; Spitfire IA; Harvard, Great Lakes 2T-1A, Morane MS 230, Pilatus P.2; Stampe SV-4. The S.E.5a and Fury were unfinished while I was working on the picture, so the markings are fictitious. The following year, 1984, I completed an even more complicated painting, of Patrick Lindsay's automobile collection, in which I included the Spitfire, the Morane and the Manning-Flanders Monoplane replica which Patrick flew across the Channel in 1984 to commemorate Bleriot's historic first crossing in 1909". Philip Castle
Другие самолёты на фотографии: Fieseler Fi.156 Storch - Германия - 1936Great Lakes 2-T-1 - США - 1929Hawker Fury - Великобритания - 1931Morane-Saulnier MS.230 - Франция - 1929North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Pilatus P-2 - Швейцария - 1945RAF S.E.5 - Великобритания - 1916Sopwith Triplane - Великобритания - 1916Stampe et Vertongen SV-4 - Бельгия - 1933Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Fiat G.46 Trainer.
-
Air Enthusiast 1994-12 / U.Vicenzi - Italian Tandem
Fiat G.46-5B
- Фотографии