
Варианты
- Aerospatiale - Dauphin / SA.360 - 1972 - Франция
- Aerospatiale - Dauphin 2 / SA.365 / HH-65 - 1975 - Франция
- Harbin - Z-9 / WZ-9 - 1998 - Китай
- Eurocopter - X-3 - 2010 - International
- Harbin - WZ-19 - 2011 - Китай
Eurocopter (Aerospatiale) SA 360, SA 361 и SA365 Dauphin и EC155
<...>
Прототип военного двухдвигательного SA 365C Dauphin 2, разработанный на основе SA 360C, выполнил первый полет 24 января 1975 года. Силовая установка включает два ТВаД Turbomeca Arriel мощностью по 650 л.с. Поставки первых серийных машин начаты в феврале 1978 года. Вертолет сертифицирован для полетов по приборам с экипажем из одного летчика.
За SA 365C в 1979 году последовал SA 365N Dauphin 2 с убираемым шасси с носовой опорой и РЛС в носовой части фюзеляжа; в конструкции широко использованы детали из композитов. Максимальная взлетная масса 4000 кг. Первый полет прототипа состоялся 31 марта 1979 года. Серийный вертолет SA 365N установил в феврале 1980 года новый рекорд в перелете между Лондоном и Парижем, показав среднюю скорость 321 км/ч.
Береговая охрана США проявила интерес к Dauphin в поисково-спасательном варианте SA 366G/ HH-65A Dauphin, серийный вариант получил обозначение SA 365N1. Данная модель снабжена 11-лопастным фенестроном, установлены ТВаД Arriel 1C1 мощностью 724 л.с. Первые вертолеты заказчик получил в январе 1987 года. Дальнейшим развитием стал вариант SA 365N2 с ТВаД Arriel 1C2 и возможностью установки электронного пилотажного индикатора. В январе 1990 года компания "Aerospatiale" присвоила обозначение AS 365N вертолету Dauphin 2. Данный вариант выпускался по лицензии в Китае компанией HAMC как Harbin Z-9. Основной серийной моделью, выпускаемой "Eurocopter" в начале 2010 года, является AS 365N3+ с оснащенными цифровой системой управления FADEC двигателями Arriel 2C и аэродинамически более чистым фюзеляжем.
Компанией "Aerospatiale" также разработаны два специализированных военных варианта - AS 365F и AS 365M. Тем не менее, стандартные гражданские варианты Dauphin также закупались вооруженными силами и правительствами некоторых стран, включая Камерун, Конго, Доминиканскую Республику, Фиджи, Францию, Индию, Берег Слоновой Кости, Малави, Руанду и Шри-Ланку.
17 июня 1997 года "Eurocopter" поднял в воздух AS 365N4 с более широким фюзеляжем, в 1998 году обозначение данной модели изменили на EC 155B. Трансформация AS 365N в EC 155B привела к появлению новой кабины с дверями блистерного типа, измененными окнами и полом, на 40% большей площади. На EC 155B установлен новый пятилопастный несущий винт типа Spheriflex и 10-лопастный фенестрон, лопасти которого для снижения уровня вибраций установлены через неравные интервалы.
Первым EC 155B стала машина, выполненная по стандарту серийного вертолета, первый полет состоялся 11 марта 1998 года. Европейский сертификат летной годности получен в конце 1998 года, вскоре после сертификации начаты поставки заказчикам серийных изделий. В 2010 году производство продолжалось в варианте EC 155B1 с двигателями Arriel 2C2.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Eurocopter AS365N1 Dauphin 2
Силовая установка: два турбовальных двигателя Turbomeca Arriel 1C1 взлетной мощностью по 724 л. с. (540 кВт) и мощностью на продолжительном режиме 586 л. с. (437 кВт)
Летные характеристики: непревышаемая скорость на уровне моря 296 км/ч; максимальная крейсерская скорость на уровне моря 283 км/ч; максимальная скороподъемность на уровне моря 396 м/мин; динамический потолок 3600 м; статический потолок с учетом влияния земли 2100 м; статический потолок без учета влияния земли 1100 м; дальность со стандартной заправкой 852 км
Масса: пустого снаряженного 2161 кг; максимальная взлетная 4100 кг
Размеры: диаметр несущего винта 11,94 м; диаметр рулевого винта-фенестрона 1,10 м; длина с вращающимися винтами 13,88 м; длина фюзеляжа 11,63 м; высота с вращающимися винтами 3,98 м; площадь, ометаемая несущим винтом, 111,97 м2
Описание:
- Eurocopter (Aerospatiale) SA 360, SA 361 и SA365 Dauphin и EC155
- Eurocopter AS565 Panther
- Aerospatiale SA 366/HH-65A Dolphin
Фотографии
-
Мировая Авиация 30
Регистрационный номер : JA9569 JA9569 - это вертолет SA-365N пожарной охраны Токио. Пожарной охраной столицы Японии также используются вертолеты Super Puma.
-
Мировая Авиация 36
HH-65A Dolphin. HH-65A является трехместной модификацией вертолета AS 365N. В конструкции планера широко использованы композиционные материалы, за что HH-65A прозвали "Plastic Puppy".
-
Мировая Авиация 31
Этот Dauphin был приобретен французской компанией "60° Escadre", специализировавшейся на предоставлении услуг связи и VIP-перевозок и базировавшейся в Виллакублэ. Единственный Dauphin нес службу вместе с Super Puma и парой Mystere 50.
-
Air International 1999-05 / Airscene
UAEAF Eurocopter AS 365 N2 Dauphin 2 DU-111 seen here at IDEX '99 is operated as the personal helicopter of Dubai Crown Prince and UAE Defence Minister Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum.
-
Мировая Авиация 31
Регистрационный номер : LN-OCO Благодаря использованию двухдвигательной силовой установки надежность Dauphin 2 была высокой, и его охотно использовали для обслуживания морских нефтедобывающих платформ. На фотографии - вертолет, принадлежащий норвежской нефтедобывающей компании.
-
Мировая Авиация 157
"Aero Personal" - одна из компаний, специализирующихся на VIP-перевозках на вертолетах Dauphin. Dauphin, безопасный, скоростной и с относительно невысоким уровнем шума в кабине, позволяет перевозить VIP-персон с привычным им комфортом.
-
Air International 2012-04 / News
Регистрационный номер : G-CGGD Leeds-Bradford-based Multiflight has added a second Eurocopter Dauphin to its charter fleet, which also includes a Twin Squirrel and a Bell 206B-3 JetRanger III. The AS365N2 Dauphin (G-CGGD, c/n 6435) has been refurbished by the company's engineering and maintenance facility with new avionics, cabin interior and a full repaint. In addition to private charters, Multiflight, which offers private charter and air ambulance/emergency medical services, has five-year contracts with the UK's Great North Air Ambulance and the Yorkshire Air Ambulance.
-
Мировая Авиация 31
Фирма "Aerospatiale" быстро оценила экспортный потенциал Dauphin. Пятисотый экземпляр - AS 365N2 - был продан британской "Bond Helicopters".
-
Air Pictorial 1999-11 / P.Foster - Licence to liaise!
Регистрационный номер : ZJ164 [5] Loading baggage aboard ZJ164 during a short stopover aboard the Type 23 Duke class frigate, HMS Montrose.
-
Air Pictorial 1999-11 / P.Foster - Licence to liaise!
Регистрационный номер : ZJ164 [5] A Bond Helicopters Eurocopter Dauphin photographed during training operations in the English Channel.
-
Air Pictorial 1999-11 / P.Foster - Licence to liaise!
Регистрационный номер : ZJ164 [5] Bond Helicopters Dauphin, nicely cleaned-up, leaves the Turkish Navy Yavuz class frigate Turgutreis following a brief landing on the aft deck during a training flight.
-
Air Pictorial 1999-11 / P.Foster - Licence to liaise!
Регистрационный номер : ZJ164 [5] A familiar backdrop for the locally-based Dauphins, Devonport dockyard is the Royal Navy’s chief south-western base. On the left is HMS Ocean, and around the lower dock can be seen various submarines, including what appears to be a blue-painted Trafalgar class.
-
Мировая Авиация 121
Регистрационный номер : JA9970 Dauphin популярен для бизнес и VIP-перевозок. На фотографии - Eurocopter AS 365N2 в окраске японской "Hankyu Airlines".
-
Air International 2014-03 / News
Регистрационный номер : OO-NHV [2] Airbus Helicopters AS365N3 Dauphin 2 OO-NHV (c/n 6510) over Den Helder Airport on February 6, 2014. It is one of two Dauphins used by Noordzee Helikopters Vlaanderen to provide SAR coverage over the North Sea for the Dutch oil and gas offshore industry.
-
Air International 2015-04 / News
Регистрационный номер : OO-NSZ SAR coverage of Dutch waters has been outsourced to Belgian company NHV for at least five years. Among the Dauphin 2s used for this purpose is AS365N2 OO-NSZ (c/n 6420).
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
Регистрационный номер : OO-NHV [2] Eurocopter AS 365N3 Dauphin operated with appropriate Belgian registration by Noordzee Helikopters Vlaanderen for transporting harbour pilots (1999)
-
Мировая Авиация 36
Два вертолета HH-65A из состава БО США (на снимке) были переданы Израилю, после испытаний этих машин израильтяне закупили пять AS 565SA Panther, получивших в Израиле наименование Atalef.
-
Мировая Авиация 36
Регистрационный номер : TF-SIF Береговая охрана Исландии использовала взятые в лизинг вертолеты Aerospatiale AS 365N Dauphin 2. Первая машина с регистрацией TF-SIF разбилась во время неудачной посадки на воду в 2007 году.
-
Мировая Авиация 36
БО США приобрела не менее 102 вертолетов HH-65A Dolphin. С тех пор они прошли модернизацию в вариант HH-65C путем установки нового БРЭО и двигателей Turbomeca Arriel 2C2-CG.
-
Мировая Авиация 10
Приобретенный для замены Sikorsky HH-52, вертолет HH-65A Dolphin регулярно участвовал в спасательно-поисковых операциях на малые дальности вместе с патрульными кораблями Береговой охраны США.
-
Мировая Авиация 36
В БО США мощность установленных на вертолетах HH-65A двигателей сочли недостаточной, но проведенные в 1991 году испытания вертолета HH-65A с двигателями LHTEC T800 удовлетворительных результатов не дали.
-
Air International 2008-04 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
A US Coast Guard HH-65 Dolphin picks up the pilot of downed USAF/Hawaii Air National Guard/154th Wing/199th Fighter Squadron F-15D 78-0562 'HH' after it ditched off Hawaii on February 1, 2008.
-
Air International 2002-06 / R.Francillon - Eurocopter. The old continent scores worldwide successes /Rotary wing/
An HH-65A Dolphin (6588) of the United States Coast Guard, based at Corpus Christi, Texas. Consideration has been given to re-engining the Dolphin to improve its performance, but there are no firm plans to date.
-
Air International 1993-11 / A.Pearcy - Always Ready
These HH-65A Dolphin helicopters were on loan to the US Naval Test Pilots School, Patuxent River, Maryland, in October 1990. One of the functions of the Test Pilots School is to provide students with the opportunity of evaluating a wide variety of aircraft types.
-
Air International 2019-04 / Airscene
The four Dauphins have been overhauled in Romania prior to being transported to Djibouti aboard an Antonov An124M-100 transport aircraft.
-
Air International 2020-08 / M.Broadbent - HELIMED Rapid rotary responce
Регистрационный номер : G-NHAB, G-NHAC The Great North Air Ambulance is the only UK HEMS operator with AS365 Dauphins.
-
Air International 2020-10 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology
Регистрационный номер : G-NHAD G-NHAD (c/n 6979), arrives at Eaglescliffe, County Durham
-
Air International 2015-05 / News
Airbus Helicopters has picked up orders for five new Dauphin-family variants from Japanese customers.
-
Air International 2008-10 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
Регистрационный номер : EC-KUH The Spanish Customs Service (Aduanas), part of the Spanish Ministry of Finance (Ministerio de Hacienda}, recently received a new Eurocopter AS 365N3 Dauphin (EC-KUH, c/n 777). The helicopter is the third of its type to enter service with the Customs Service, the others having been delivered in 2002 and 2004. The service also operates three Bo 105s and a BK117, plus six CASA C-212-200 Aviocars, flown by pilots of Ala 31 of the Spanish Air Force.
-
Авиация и Космонавтика 2018-03 / В.Морозов - Авиация Литвы: 1919-2018гг. (3)
Вертолет AS.365N3 «Дофэн» ВВС Литвы
-
Air International 2013-01 / News
Регистрационный номер : F-WTCD The two Eurocopter AS365N3+ Dauphin IIs recently handed over to the Bangladesh Army. Both of the helicopters wear their test serials on the engine nacelles, although F-WTCD (right) also carries a crossed-out Bangladesh serial above the Fenestron.
-
Air International 2016-01 / I.Harding - On the Deck /Military/
Регистрационный номер : ZJ165 [2] Royal Navy helicopter pilots also complete Type 23 and Type 45 flight deck qualifications at the RNSFDO, including this Dauphin from Flag Officer Sea Training.
-
Мировая Авиация 31
Dauphin 2 служили в ВВС многих стран мира. Вертолет на снимке - одна из трех машин, состоявших на вооружении Авиационного корпуса Ирландии до 2005 года.
-
Air Pictorial 1988-01
One of the Irish Army Air Corps' Aerospatiale SA.365F Dauphin 2s, serial 244, prepares to land on the Irish Naval Service patrol vessel "Eithne", which has been specially equipped for helicopter operation
-
Air International 2016-10 / Airscene
The Guardia Civil (Spanish Police) has received the first of four AS365N3 Dauphin IIs previously operated by Inaer for the Spanish Ministry of Agriculture, Feeding and Environment. The helicopter has been registered as HU30-01 - 10083/09-401 (c/n 6718, former EC-JVG). Three other Dauphin N3s are currently at Albacete for repainting before joining HU30-01 at the Guardia Civil air service headquarters at Torrejon de Ardoz Air Base, Madrid.
-
Air International 2011-12 / News
Eurocopter AS365N3 Dauphin II 6928 (with its test registration F-WWOP tapped to its window) is the second of two ordered for the French Navy for operations in French Polynesia.
-
Авиация и Космонавтика 2013-12 / М.Никольский - Вертолетный парк вооруженных сил стран Западной Европы /Вертолетная техника/ (2)
Поисково-спасательный вертолет SA 365 "Дофин" II
-
Мировая Авиация 157
На вооружении ВМС Франции состоят 11 вертолетов Dauphin. Недавно они выполняли полеты с авианосца "Шарль де Голль" для поддержки войск в Афганистане.
-
Мировая Авиация 30
ВМС Франции закупили три вертолета SA-365F для эксплуатации на авианосцах "Клемансо" и "Фош" в качестве поисково-спасательных.
-
Авиация и Космонавтика 2013-12 / М.Никольский - Вертолетный парк вооруженных сил стран Западной Европы /Вертолетная техника/ (2)
Противолодочный и боевой вертолет "Пантер"
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
Trials Dauphin 2 of the CEV employed on Trigat proving (1999)
-
Air International 2012-10 / H.-P.Grolleau, H.de Bonnaventure - In-depth Modernisation /Military/
A Panther lifts-off from the deck of air defence destroyer Forbin. All 16 of the Panthers currently in service with the Aeronavale will eventually be upgraded to the much-improved Standard 2.
-
Air International 2018-08 / News by countries
Maintenance costs for the Aeronavale Panther fleet are approximately 2.6 times less expensive than the NH90.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
French Navy Eurocopter AS 565F utility helicopter (1999)
-
Air International 2014-01 / News
UAE Navy AS565SB Panther, serial number 197, armed with four dummy radar- guided AS-15TT anti-shipping missiles formed part of the static display at this year’s Dubai Air Show. This is the first AS565 to be returned to the service following overhaul and modification by Abu Dhabi based AMMROC (Advanced Military Maintenance, Repair and Overhaul Centre) and Eurocopter.
-
Авиация и Время 2013-06 / А.Хаустов - Dubai Airshow 2013 - рубеж в 200 миллиардов взят!
AS565 Panther с управляемыми ракетами AS 15TT
-
Мировая Авиация 183
Морской вариант Eurocopter Dauphin AS 565MB Panther состоит на вооружении в ОАЭ (на снимке). Для борьбы с надводными целями вертолет вооружен четырьмя ПКР AS 15TT с радиолокационным наведением. Под носовой частью фюзеляжа установлена РЛС Agrion 15.
-
Мировая Авиация 121
Оснащенный РЛС AS 565SB является эффективным легким морским вертолетом. Фотоснимок сделан во время проведения испытательных пусков с вертолета ракет AS15TT.
-
Air International 1996-06 / P.Butowski - Air-to-Surface Weapon Directory (2)
Регистрационный номер : F-ZKBH An Aerospatiale AS 15TT anti-ship missile just leaving the launch rail of an SA 365F Dauphin II during pre-delivery trials of an example destined for the Royal Saudi Naval Force. Mid-course guidance of the AS 15TT is via commands from the launch aircraft which detects and tracks targets by means of its Thomson-CSF Agrion X-band radar.
-
Мировая Авиация 31
Прототип AS 365N Dauphin 2 был позднее переделан в противокорабельный вариант SA 365F. Эта машина могла нести на пилонах четыре ПКР АS 15TT.
-
Мировая Авиация 31
Впервые продемонстрированный в 1982 году Panther - военная модификация Dauphin 2. Он предлагался в трех вариантах - противотанковом, общего назначения и морском. Представленная на снимке машина использовалась для отработки модификации Panther 800, предлагавшейся на замену вертолетам UH-1 Армии США.
-
Мировая Авиация 183
На HM-1 установлен ряд систем бразильского производства, предусмотрена возможность монтажа небольшого крыла, предназначенного для подвески вооружения. За счет более широкого использования композитных материалов удалось снизить массу конструкции HM-1 в сравнении с оригиналом.
-
Air International 2014-04 / News
The first two HM-1 Pantera K2s were due to be redelivered to the Aviacao do Exercito Brasileiro (Brazilian Army Aviation) in March 2014. They will be handed over to the Batalhoes de Aviacao do Exercito (Army Aviation Battalions) for a technical and operational evaluation before work starts on modernising a further 32 HM-1s. Of the 34 helicopters, two will be rebuilt from wrecks and all will be redelivered by 2020. The Pantera K2 is re-engined with the Turbomeca Arriel 2C2CG, increasing power by 40%, has a new gearbox, an enlarged Fenestron tail rotor and Rockwell Collins Pro Line 21 avionics. EB-2010 (c/n 6359) is on the ramp of Helibras' facility at Itajuba, where the fleet will be modernised. The first Pantera K2 flew on October 24, 2012.
-
Air International 2016-11 / Airscene
The Mexican Navy (Armada de Mexico) took delivery of its first of ten upgraded AS565 MBe Panther helicopters on September 28, 2016.
-
Мировая Авиация 183
На вооружении ВМС Мексики состоят пять Panther. Вертолеты камуфлированы в два оттенка серого цвета.
-
Air International 2018-02 / Airscene
AS565MBe Panther serial number ANX-2156 is the sixth such type in service with the Aviacion Naval Mexicana.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
The Eurocopter EC 155 prototype in the colours of first civil customer, Helicopter Services Group (1999)
-
Air International 2000-04 / B.Walters - Rotorcraft. A cure for clogged airways? /Industry/
Регистрационный номер : F-WQEY [5] Runway congestion could be relieved by helicopter services operating into airport helipads, or by providing services directly to and from the passengers’ business areas. The Eurocopter EC 155 has a capacity of up to 13 passengers and range of up to 480nm.
-
Air International 2002-06 / R.Francillon - Eurocopter. The old continent scores worldwide successes /Rotary wing/
Регистрационный номер : F-WQEY [5] EC 155s are used in a variety of roles from paramilitary tasks, such as SAR and police work, to providing corporate and VIP transport. The wide-body cabin can accommodate up to 12 passengers.
-
Air International 2000-03 / Airscene
Регистрационный номер : F-WQEY [5] Eurocopter announced a US launch customer for the EC 155 B at Heli-Expo while also confirming that the type has been certified for single-pilot IFR operations. Demonstrator F-WQEY (c/n 6542) is seen here over Blenheim Palace, Oxfordshire, UK, last year during customer demonstrations from McAlpine Helicopters Oxford/Kidlington base following Helitech '99.
-
Air Pictorial 1999-11
Регистрационный номер : F-WQEY [5] One of the few new types at Helitech was Eurocopter EC155B F-WQEY.
-
Air International 1999-11 / Airscene
Регистрационный номер : F-WQEY [5] The Eurocopter EC 155B made its UK debut at Helitech. The company's demonstrator E-WQEY (c/n 6542) provided customer demonstration flights of this enlarged version of the Dauphin.
-
Мировая Авиация 121
Пограничная охрана Германии использует с конца 1998 года тринадцать EC 155B, оснащенных специальным оборудованием.
-
Air International 2017-10 / C.Kjelgaard - Smooth Operator /Commercial/
Регистрационный номер : G-NIVA -
Air International 2016-05 / Parapublic Helicopter Special /Airfocus/
Регистрационный номер : D-HLRZ Eurocopter EC155 D-HLRZ in a Medical Air Support configuration at Forward Operating Base Pometsried-Ohlstadt.
-
Air International 2007-10 / D.Carrara - Rotors and Rigs - North Sea Helicopter Operations /Commercial/
Регистрационный номер : G-ISSV [2] Bristow recently introduced the EC155B1, a new derivative of the Dauphin. Smaller helicopters, with less range than some of the larger types, are better suited to the southern North Sea where there are shorter distances to the offshore installations. The company has three EC155B1s based at Norwich.
-
Мировая Авиация 183
Использование десятилопастного хвостового винта-фенестрона позволило значительно снизить уровень шума в салоне. Снижению шумности конструкторы уделили очень большое внимание.
-
Мировая Авиация 183
Регистрационный номер : VT-AZV EC155 отличаются комфортом, скоростью и безопасностью. В 21-м веке совершенствование удачного вертолета успешно продолжается.
-
Air International 2021-04 / P.Eden - Transport of delight
When it comes to accessing the otherwise inaccessible, the helicopter is uniquely capable. Here, this EC155 is seen on a yacht
-
Air International 2007-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
Регистрационный номер : G-ISSV [2] Amongst a record 72 fog diversions (60 executive jets and 12 commercial flights) into Southend Airport, Essex, on December 21, 2006 (the highest number since 1958), was this brand new Eurocopter EC155, G-ISSY (c/n 6757), the first for Bristow Helicopters. Only UK registered the previous day and still in primer, it was en route from the factory at Marignane, France, to Norwich for painting and is seen here departing from Southend just after lunch. It is the first UK registered EC155.
-
Air International 2012-03 / News
Регистрационный номер : F-WMXD Eurocopter EC155B1 F-WMXD is being used by the manufacturer as a testbed for 'Blue Edge' double-swept rotorblades. The helicopter has been operating from Marseille-Marignane is southern France.
-
Air International 2024-01 / J.Lake - Dubai Air Show 2023. Debutantes and Belles of the Ball
Airbus estimates an international market for 300-400 LAH versions to replace legacy attack helicopters, including significant numbers in the Middle East. The aircraft is based on the airframe of the Dauphin
-
Мировая Авиация 36
С 1985 года HH-65 Dolphin является основным поисково-спасательным вертолетом БО США. Возникшие поначалу сложности с адаптацией на вертолете американских двигателей Lycoming LTS101-750B-2, не отличавшихся большой надежностью, удалось преодолеть.
-
Air International 2007-01 / D.Carrara - ATC Mobile - School For Lifesavers /Military/
Seven Dolphins are assigned to ATC Mobile. These helicopters are used to train 50 new pilots a year on the type.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
MH-65D on final approach to the Air Station at Los Angeles International. The distinct LAX control tower and rotating restaurant are in the background. The common sight of MH-65s at U\X finished in May when 52 years of Coast Guard flight operations at LAX ended with the closure of the Air Station.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
MH-65D 6570 flies over the famous Queen Mary liner as part of a routine patrol over the Port of Long Beach.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
Although not over water aircrew typically train throughout the Los Angeles area for VFR flight conditions here flying past the famous Hollywood sign.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
Side view shot from a second MH-65 as Dash 1 lowers a basket down to the lifeguard vessel.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
With the Palos Verde Peninsula in the backdrop the LA County lifeguard inspects the basket in preparation for the helicopter to hoist it back up, typically the air station works with lifeguard boats at least once a week in the local area.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
MH-65s work with LA County Fire Department's Baywatch boats on a regular basis to practice various types of hoists.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
An aircrewman prepares to lower a basket to a training vessel as the pilot in the right seat carefully manoeuvres the helicopter over the boat.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
A rescue swimmer is lowered via the hoist and a sling strap device to the water. The red rescue target, commonly called the sponge bob by crews that simulates a swimmer in distress, can be seen in the water. Crews practice different types of insertions (sling, basket, freefall) to the water to rescue Bob during a training flight.
-
Air International 2014-01 / The Aviation World in 2014
Conversion of US Coast Guard MH-65Cs to MH-65Ds will continue as the service develops the next version, the MH-65E.
-
Мировая Авиация 36
Спасатель десантируется с вертолета HH-65 Dolphin (обратите внимание на удлиненную носовую часть вертолета) прямо в море во время учений у берегов Флориды.
-
Air International 2016-05 / Parapublic Helicopter Special /Airfocus/
Hooper Heliport is the largest rooftop heliport in the world, complete with its own control tower that coordinates all helicopter traffic. Note the Coast Guard Air Station Los Angeles HH-65 practicing landing.
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Ecureuil / SA.350 - Франция - 1974
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
One of the air station's MH- 65s in the hangar during a major inspection with the radome open showing the antenna of the enhanced radar.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
Close up view of the hoist system on the MH-65. The hoist is capable of lifting approximately 600 lb; its assembly is attached to a movable boom.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
The MH-65D is powered by two Turbomeca Arriel 2C2-CG Turboshafts. The US Coast Guard recently reached a milestone with the Arriel engine surpassing one million flight hours in the MH-65.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
Equipment typically or can be carried on the MH-65 including basic EMT and hypothermia kits.
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
Rescue litters can be used to hoist a patient that needs to stay in a lie-flat position.
-
Air Pictorial 1977-06 / M.Hardy - France's Aircraft Industry
Aerospatiale's Dauphin 10/13-seat helicopter comes in two forms, the single-engined SA.360 powered by a Turbomeca Astazou 18, and the twin-engined SA.365 (photo) with Turbomeca Arriels. Military versions are under development as well
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Prototype Aerospatiale SA 365, a version of the Dauphin with twin Turbomeca Arriel turboshaft engines
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / News Spotlight on the Paris Airshow
Регистрационный номер : F-WZJV Aerospatiale AS 365 Dauphin 2, F-WZJV, twin-turbine military/commercial general purpose helicopter.
-
Air International 1979-08 / Airdata File
The prototype Aerospatiale SA 365N Dauphin 2, which made its first flight on 31 March 1979
-
Авиация и Космонавтика 1998-02 / Е.Ружицкий - Вертолетостроение за 50 лет
AS.360 "Дофэн" (AS.365 "Дофэн"-2 ???)
-
Air International 1994-12 / R.Cowan - Civil Helicopter Directory
Регистрационный номер : G-BTLC Bond Helicopters is one of a number of UK operators extensively involved in the support of UK offshore oil exploration and this Eurocopter AS 365N Dauphin 2 is one of six operated by the company, together with seven earlier model SA 365Ns and a number of other types. In addition to offshore work, the Dauphin 2 is also operated in the corporate transport, air ambulance and EMS roles, is in service with the US Coast Guard and has also been developed into various military variants.
-
Air Pictorial 1991-11
Регистрационный номер : G-HEMS Helicopters in the emergency services role were plentiful. This Dauphin is the second such helicopter put into operation in Britain.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v1
Регистрационный номер : F-WXFG Aerospatiale SA 365C Dauphin 2
-
Air International 1987-11
An Aerospatiale SA 365M Panther set new world records on 15 September 1987 for rate of climb to 3,000 m and 6.000 m (915 ft and 1,830 ft).
-
Авиация и Время 2012-01 / А.Котлобовский - Разрывы бомб под звуки танго (4)
Вертолет AS-366 Морской префектуры Аргентины
-
Air International 1985-09
Регистрационный номер : N5800K -
Air Pictorial 1999-11 / P.Foster - Licence to liaise!
Регистрационный номер : ZJ164 [5], ZJ165 [2] Based at Plymouth City Airport, the two Bond Dauphins, ZJ164 and ’165, incorporate specialised equipment for their mainly training tasks.
-
Air Pictorial 1999-11 / P.Foster - Licence to liaise!
Chief pilot, Capt Tony Turpin, seen on the right of the picture with crewman Brian Smith.
-
Air International 1984-03
Регистрационный номер : N5799B The fenestron of the HH-65A Dolphin (above) has fewer blades but a larger diameter than that of the standard Twin Dauphin (below).
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
AS 365N2/N3 Dauphin optional instrument panel: EFIS 50, RDR 2000 weather radar and AlliedSignal avionics (1998)
-
Air International 2016-10 / S.Dworkin - Always Ready /Military/
Shot of the cockpit of helicopter 6508, showing some of the new digital GPS and inertial navigation systems next to the original dials still used in the aircraft.
-
Мировая Авиация 157
По уровню комфорта салон Dauphin в VIP-варианте не уступает салону самолетов бизнес-класса.
-
Air International 2015-05 / News
A impression of the proposed Korean Light Armed Helicopter, which will be based on the Airbus Helicopters H155 Dauphin/Panther.
-
Air International 1979-08 / Airdata File
New features of the Aerospatiale SA 365N Dauphin 2, as recently ordered by the US Coast Guard, are shown in this drawing.
-
Мировая Авиация 121
Aerospatiale AS 365N2 Dauphin 2
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
Eurocopter EC 155B (1998)
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-05 - AIRCRAFT - ROTARY-WING - MILITARY/CIVIL
Eurocopter AS 565AA Panther with side views (centre) of AS 366 HH-65A Dolphin and (top) AS 365N2 Dauphin 2 (1985)
Тип фотографий
- Все фото (122)
- Боковые проекции (2)
- Цветные фото (97)
- Ч/б фото (15)
- Кабина (3)
- Рисунки, схемы (5)