Bombardier CRJ100 / CRJ200 / CRJ800
Варианты:
Bombardier - CRJ100 / CRJ200 / CRJ800 - 1991 - Канада
Страна: Канада
Год: 1991


Региональный авиалайнер с экипажем из трех-четырех человек
Описание
Фотографии
Bombardier CRJ (Canadair Regional Jet/RJ/CRJ)

   Технический и коммерческий успех безнес-джета Challenger стал одним из факторов, побудивших "Canadair" (позднее приобретена фирмой "Bombardier") начать проектирование регионального авиалайнера для скоростных перевозок на относительно небольшие расстояния.
   К предварительному проектированию фирма "Canadair" приступила осенью 1987 года. Фактически проект представлял собой увеличенный в размерах Challenger. Размах крыла увеличили на 1,60 м, фюзеляж удлинили на 5,92 м. Площадь сечения салона осталась прежней, но его длина возросла до 14,76 м. В базовом варианте типовая пассажировместимость составила 50 человек на креслах, установленных по четыре в ряд (2+2). На стадии проектирования была предусмотрена разработка варианта с увеличенной взлетной массой под размещение дополнительного запаса топлива.

   В состав БРЭО введены более современные, чем на Challenger, цифровые системы, включая комплект Collins Pro Line V. Официальную презентацию самолета, получившего название Regional Jet (RJ или CRJ), фирма "Canadair" провела в конце апреля 1989 года. Примерно в это же время началась постройка трех опытных машин, первая из которых впервые поднялась в воздух 10 мая 1991 года. К ноябрю того же года все три самолета налетали по программе испытаний 1400 ч. Канадский сертификат CRJ получил в июле 1992 года, американский и европейский - в январе 1993-го. Первые серийные самолеты в октябре 1992 года купила авиакомпания "Lufthansa". К 30 апреля 2008-го "Bombardier" набрала заказы на постройку 1673 самолетов CRJ, 1542 из которых были поставлены заказчикам. Серийное производство и совершенствование CRJ продолжается.


Варианты

   Regional Jet Series 100: первый серийный вариант, оптимизированный для перевозки 50 пассажиров на дальность 1800 км
   Regional Jet Series 100ER: вариант Regional Jet Series 100 с увеличенной дальностью полета был анонсирован в сентябре 1990 года. Максимальная взлетная масса 23 150 кг, максимальная масса полезной нагрузки 6300 кг, дальность полета 3000 км
   Regional Jet Series 100LR: вариант Regional Jet Series 100 с большой дальностью был сертифицирован в апреле 1994 года. Максимальная взлетная масса 24050 кг, дальность полета 3650 км
   Regional Jet Series 200/CRJ 200: развитие Regional Jet Series 100 с двумя двигателями CF34-3B1 той же тяги, что и CF34-3A1, но сохраняющих тягу до температуры окружающего воздуха 30°С. Известны базовый вариант Regional Jet Series 200, вариант с увеличенной дальностью Regional Jet Series 200ER и Regional Jet Series 200LR с большой дальностью. До августа 2009 года заказов на самолеты CRJ 200 не поступало
   Regional Jet Series 700/CRJ 700: проектирование 70-местного варианта 50-местного самолета Regional Jet Series 100/200 началось в январе 1997 года, первый самолет собрали в первом квартале 1999-го, поставки серийной продукции начались в 2001 году. Изначально самолет проектировался в двух вариантах, с дальностью полета 3150 и 3760 км, максимальными взлетными массами 32 900 и 34 020 кг. От CRJ 100/200 он отличается, главным образом, размерами и двигателями большей мощности. Размах крыла увеличен до 23,01 м за счет установки новых законцовок, общая длина возросла до 32,41 м. Установлены два ТРДД CF34-8C1 тягой по 61,34 кН, увеличена площадь горизонтального оперения, удлинены стойки шасси, установлены колеса шасси большего диаметра с более мощными тормозами, увеличена площадь предкрылков. Серийное производство в 2009 году продолжалось в трех вариантах CRJ 701, CRJ 701ER и CRJ 701LR
   CRJ 900: вариант CRJ 700 с фюзеляжем длиной 36,40 м, рассчитанный на перевозку 90 пассажиров, серийное производство началось в 2003 году в трех вариантах с различной дальностью
   CRJ 705: используя фюзеляж CRJ 900, "Bombardier" разработала модификацию CRJ 705, предназначенную для перевозки 75 пассажиров в условиях повышенной комфортности. Серийное производство начато в 2005 году в трех вариантах CRJ 705, CRJ 705ER и CRJ 705LR
   CRJ 1000 NextGen: удлинив фюзеляж CRJ 900 фирма "Bombardier" разработала модификацию CRJ 1000 NextGen. Самолет является прямым конкурентом EMBRAER E190; первый полет CRJ1000 NextGen выполнил 3 сентября 2008 года, начало коммерческой эксплуатации запланировано на 2010 год
   Corporate Jetliner/Challenger 850: корпоративный вариант самолета Regional Jet Series 200 с более комфортабельным салоном на 15 пассажиров, фирма "Bombardier" представляет самолет как Challenger 850
   Canadair Special Edition: вариант Corporate Jetliner с увеличенной дальностью и еще более комфортным салоном на 15-19 пассажиров


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bombardier Regional Jet Series 100

   Тип: региональный авиалайнер с экипажем из трех-четырех человек
   Силовая установка: два ТРДД General Electric CF34-3A1 тягой по 41 кН
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость 851 км/ч на высоте 11 275 м; скороподъемность 1128 м/мин на высоте 457 м; практический потолок 12 500 м; дальность с максимальной полезной нагрузкой 1818 км
   Масса: пустого 13 653 кг; максимальная взлетная 21 523 кг
   Размеры: размах крыла 21,21 м; длина 26,77 м; высота 6,22 м; площадь крыла включая винглеты 54,54 м'
   Полезная нагрузка: до 52 пассажиров (максимальная полезная нагрузка 5500 кг)
10 мая 1991г.: первый полет выполнил самолет Regional Jet компании "Canadair", созданный как конкурент семейству EMB-145 компании EMBRAER.
Кроме авиакомпаний самолеты CRJ 100/200 покупали также крупные корпорации, привлеченные их экономичностью и низким уровнем шумности.
Bombardier is continuing to capitalize on the success of the CRJ100/200 by offering a business jet variant called the Challenger 850. This example, C-GSUW, was the first of this version to be delivered and entered service with Suncor Energy in March 2006.
Canadian carriers made deep cuts to their networks to cope with the collapse in passenger numbers, including regional routes
Bombardier CRJ200 C-GTJA/172 is the first of the type in Jazz's fleet to receive the new Air Canada Express colours.
First variant of the CRJ family to be produced was the CRJ100, which was designed to carry 50 passengers and entered service in 1992. This aircraft belongs to Brit Air, a subsidiary of Air France.
Valencia-based Air Nostrum competes not just with other air carriers but with ferry and train operators
"Air Nostrum" имеет соглашение с испанской "Iberia" - ее самолеты летают в цветах "Iberia Regional". Ее самолет CRJ200ER, как на фотографии, эксплуатируется наряду с CRJ900. Было также заказано 35 самолетов CRJ1000.
Canadair Regional Jet of Spanish carrier Air Nostrum (1999)
Air Nostrum Bombardier CRJ200 EC-MJE (c/n 7622) has returned to the Spanish carrier’s fleet, flying regional services under the Iberia Regional brand, the aircraft having spent three years on lease to Cimber. The aircraft now wears additional markings promoting Carcassone and Perpignan, cities where Air Nostrum flies the aircraft to.
Former Air Littoral Bombardier CRJ200ER F-GPYP (c/n 7126) seen passing through Glasgow, Scotland, on December 1, 2007 on its delivery flight to Air Service, Gabon. The aircraft had been in storage for the last three years at Calgary, Alberta.
Seen at Goderich, Ontario, Canada, after being rolled out on May 8, 2007 was Bombardier CRJ100ER F-GPTC (c/n 7182) in the full colours of Libreville-based Gabonese operator airService, in which it had been completed the previous day by Sky Harbour Aircraft Refinishing. A crew were due to arrive to pick up the aircraft on May 15. The aircraft was last operated by French carrier Air Littoral, which ceased operations on February 13, 2004, following which it had been stored at Calgary, Alberta, since May 13, 2004. This would appear to be the first of the type for airService, which currently operates a turboprop fleet of Dash 8s and Twin Otters.
Amaszonas will expand its international network to include three Brazilian cities.
Austrian arrows currently flies a fleet of 17 Bombardier CRJs, though the five 100LR variants currently operated are due to be disposed of in the near future. However, the 12 200LR aircraft will be retained.
Brit Air serves routes from Rennes to Paris-CDG and Paris-Orly, while maintaining its own network of domestic services and routes to Germany, Italy, Spain and the UK.
Bombardier CRJ200ER G-JECB resplendent in its new British European livery.
"Skywest" эксплуатирует CRJ100, CRJ200 (на снимке), CRJ700 и CRJ900 в цветах "Delta Connection" и "United Express".
Short-lived Indian operator Indus Air, which only commenced operations on December 14, 2006, ceased flying at the end of March due to financial problems. The airline operated just two Bombardier CRJ200ERs, both of which passed through Dublin, Ireland, together on April 22 for a night-stop en route back to Canada. Seen here at Dublin is C-FNJW (c/n 7363, ex VT-I0B, N643BR), whilst the second aircraft was C-FNKC (c/n 7379, ex VT-IOA, N644BR), both previously with Independence Air.
J-AIR, a wholly-owned subsidiary of Japan Airlines, has become the first operator to provide a regional jet service from Tokyo’s Narita International Airport. As with many busy international airports, regional services take second place and additional domestic slots have only became possible with the opening of Narita’s second runway in mid-April. J-AIR launched its CRJ200 service from the airport in April 2002, and took delivery of its third CRJ200 the same month.
С дальностью полета 3646 км CRJ100LR стал лидером семейства 100 Series. Стартовый заказчик самолета - "Lauda Air".
The third Regional Jet to fly, 7003 C-GVRJ, in launch customer Lufthansa CityLine's livery. CityLine put aircraft No 4 into service during November 1992.
Bombardier has been hugely successful with its CRJ family of aircraft, which surprisingly emanated from the design used on the Canadair 600 Challenger business jet. Pictured is a CRJ200, which has been the most successful version to date with over 700 delivered. This example belongs to Lufthansa Cityline and is wearing special markings to illustrate some of the European cities served by the carrier.
The franchising of some services is becoming increasing common amongst Europe's major carriers, two typical examples seen here at Berlin/Tegel on June 7, 2000. In the foreground, BAe Jetstream 31 OY-MUE wears full British Airways colours but is operated by Billund, Denmark-based Sun-Air of Scandinavia, which operates all of its four Jetstream 31s, two Jetstream 41s and three ATPs in BA colours on scheduled services, using BA flight numbers. Sun-Air commenced operations on the Billund-Berlin route on March 27, 2000, but recently discontinued the service due to poor passenger load factors and will redeploy the aircraft elsewhere. Behind is Canadair Regional Jet 100ER F-GPTH of Montpellier, France-based Air Littoral, wearing Team Lufthansa colours for franchise operations. Air Littoral also operates similar flights on behalf of Air France. Previously 49%-owned by Swissair, Air Littoral head Marc Dufour bought this stake in June 2001, relieving Swissair of the burden and enabling the French carrier to streamline its own operations.
Second largest carrier in Lufthansa Regional is eurowings. Based in Dortmund it has 12 CRJ200ERs (pictured), five CRJ200LRs, ten BAe146-300s and four BAe146-200s.
"Bombardier" добилась большого успеха на рынке с самолетом CRJ200. С ростом стоимости авиационного топлива CRJ 200 стали позиционировать как региональный авиалайнер в категории 70-100-местных самолетов.
Nav Canada, the company responsible for Canada's air navigation system, recently added two Bombardier CRJ-200ERs to its fleet of flight inspection aircraft to undertake instrument landing system calibration. Both aircraft, C-GNVC (c/n 7519, ex N660BR) and C-GFIO (c/n 7526, ex N662BR), previously flew with Independence Air and Atlantic Coast Airlines. They will replace CL-600 Challengers C-GCFG and C-GCFI, operating alongside Dash 8-100 C-GCFK. C-GNVC is pictured before a calibration mission at Pearson International Airport, Toronto, Ontario, on August 18, 2008.
In order to comply with scope clause requirements in its pilot's contracts, which limited the number of 50-seat aircraft in its fleet, Bombardier created the CRJ440 for Northwest Airlines to carry 44 passengers.
Bombardier CRJ100ER VQ-BNA (c/n 7473, ex N435CA) is the first aircraft to wear Rusline's new colours. The aircraft was rolled out of the Air Livery hangar at East Midlands Airport, Leicestershire, and departed on October 6, 2011. It is seen there the day before. The regional jet was previously flown by Comair. Rusline is based at Moscow-Vnukovo.
Russian steel company Severstal will take delivery of three former Lufthansa Bombardier CRJ200LRs for use as corporate shuttles. The initial example, D-ACHE (c/n 7407), is seen at Cologne-Bonn Airport in Germany on July 12, 2011 at the start of its delivery flight to Moscow-Domodedovo.
One of ten Bombardier CRJ200s operated by South African Express, ZS-NMN (c/n 7237), sporting a new colour scheme to celebrate the recent inauguration of the direct flight linking Durban to Harare, Zimbabwe.
Two different tails illustrating the colours of the defunct Congo Express (near camera) and the current SA Express scheme.
CRJ200 ZS-NMD (c/n 7233) was delivered to SA Express in November 2006. The aircraft is seen landing at Johannesburg O.R. Tambo International.
Canadair Special Edition Regional Jet and Challenger 604 (background) of TAG Aeronautics Ltd (1998)
In 2014, the Russian airline UTAir reduced in size. A large part of its fleet was stored at Teruel. Many aircraft have gone on to fly with other companies, including Bombardier CRJ200LR VJ-BGQ (c/n 7200), which is now with the Avimax Group as N718AV.
Pictured at Blackpool on 12/1/98, ALG Aeroleasing’s executive Canadair Regional Jet VP-CRJ had the registration HB-IDJ taped over when it left Southend for Le Bourget on 7/1/98 after respray by Air Livery
Постепенно идет "скрещивание" семейств самолетов Challenger и CRJ. Challenger 850 является дальнейшим развитием 800-го, базой для создания которого послужил CRJ200LR.
Bombardier is among manufacturers to have suspended technical support in Russia
A Turkmenistan Government Bombardier Challenger 870CS super-midsize VIP-configured bizjet, EZ-B024 (c/n 10332), noted at Ljubljana Joze Pucnik International Airport in Slovenia, where the aircraft passed through maintenance with Adria Tehnika.
Bombardier CRJ200 SE-DUY (c/n 7010, ex C-FJGI and D-ACLE with Lufthansa Cityline), the first of two converted to freighter configuration for West Air Europe, taxies out at Pearson International Airport, Toronto, Canada, on June 13, 2007 prior to departure on its delivery flight to Sweden. West Air is the first carrier to operate the CRJ in a pure cargo configuration.
Prototype Canadair Regional Jet C-FCRJ seen at altitude on its second test flight during which, unlike the first flight, the undercarriage was retracted to test the aircraft in clean configuration.
The first 50-passenger Canadair Regional Jet airliner pictured after it landed at Bombardier's Learjet plant at Mid-Continent Airport in Wichita, Kansas, following a flight of three hours and five minutes from Canadair's Cartierville Airport.
К февралю 2001г. корпорация "Бомбардье" продала по твердым заказам 798 самолетов семейства CRJ100/200
JEA markings on the Bombardier CRJ
Lauda Air recently inaugurated a new service between London Gatwick and Salzburg using Canadair RJ OE-LRD.
Региональный реактивный самолет Бомбардье CRJ200
Seen here at the time of roll-out of the prototype is the second Regional Jet, RJ 7002, already well on the way to completion.
RJ 7012 (the 12th off the production line) under assembly during Al’s visit to Canadair during August 1992. At that time aircraft No 14 had started assembly.
Вначале кабина CRJ200 имела по два многофункциональных и основных дисплея полетной информации. Имелись также системы обнаружения сдвига ветра и раннего предупреждения столкновения с землей.
Werner Laatz, Lufthansa CityLine Canadair RJ fleet chief (left) and Canadair training captain John Guimond in the recently-certified Level D full flight simulator.
Cabin interior of Canadair Special Edition Regional Jet (1998)
Fort Aero Business Aviation Corp Challenger 850 N168SK seen at Moscow/Vnukovo Airport, Russia, following its take-off crash on February 13, 2007.
Среди моделей-призеров была: CRJ-200 (1:144) Сергея Дуленко
United Airlines will be the launch operator of the new Bombardier CRJ550 variant.
Second customer is Comair, seen here in the form of an artist’s impression.
Cutaway drawing of the Canadair Regional Jet (1997)
Canadair Regional Jet standard 79 cm (31 in) pitch 50-seat layout (Mike Keep/Jane's) A: attendant's seat, C: cargo, G: galley, T: toilet, W: wardrobe (1994)
Canadair Regional Jet 200 (two General Electric CF34-3B1 turbofans) (1988)