Поиск по сайту:
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1937
Двухместный истребитель и пикирующий бомбардировщик
Skua / B-24
Палубный многоцелевой самолет (разведчик, пикирующий бомбардировщик и тяжелый истребитель), одномоторный цельнометаллический моноплан, убирающееся шасси, закрытая кабина. Крыло при хранении на авианосце складывалось, разворачиваясь назад. Спроектирован в КБ фирмы "Блэкберн эйркрафт" под руководством Дж. Петти по заданию O.27/34. Первый опытный образец самолета поднялся в воздух 9 февраля 1937 г.
Серийно выпускался на заводе "Блэкберн" в Бру с 1938 г. Всего выпущено 190 экз. Серийно строилась только одна модификация - "Скуа" II с мотором "Персеус" XII.
"Скуа" являлся первым британским пикирующим бомбардировщиком и первым серийным палубным монопланом. Экипаж 2 чел. Вооружение 5x7,9, бомбы до 300 кг.
Принят на вооружение английской морской авиации в октябре 1938 г. Всего этими машинами укомплектовали три строевых эскадрильи. С ноября 1938 г. "скуа" базировались на авианосце "Арк Ройял". Первый боевой вылет совершен 14 сентября 1939 г. - самолеты бомбили немецкую подводную лодку U-30 в Северном море. 26 сентября "скуа" с "Арк Ройяла" одержали первую для английских летчиков воздушную победу во Второй мировой войне. Они принудили приводниться летающую лодку Do 18D. Ее экипаж был взят в плен английским эсминцем, а сам самолет потоплен.
В начале 1940 г. "скуа" патрулировали подходы к военно-морской базе Скапа-Флоу и сопровождали конвои торговых судов. 8 апреля того же года пикировщики потопили немецкий крейсер "Кенигсберг" в Берген-фьорде (Норвегия), достигнув трех прямых попаданий. Чуть позже самолеты с "Арк Ройяла" прикрывали высадку английских войск в северной части Норвегии, нанося удары по позициям немцев. За время Норвежской кампании они понесли значительные потери.
13 июня 1940 г. группа "скуа" атаковала линкор "Шарнхорст", но не смогла нанести ему никакого ущерба. В июне эти самолеты привлекли к прикрытию эвакуации британского экспедиционного корпуса из Дюнкерка. Они действовали и как пикировщики, и как истребители.
В Средиземном море "скуа" применялись с сентября 1940 г. Как истребители они отражали атаки итальянских бомбардировщиков на английские корабли. После капитуляции Франции они совершили налет на французский линкор "Ришелье" вблизи Дакара и повредили его. В феврале 1941 г. "скуа" сбил итальянский гидроплан Кант Z.506.
С марта 1941 г. "скуа" начали сниматься с авианосцев и передаваться в учебные и вспомогательные части. Этот процесс завершился в августе того же года. Часть машин переделали в буксировщики мишеней-рукавов.
"Скуа" II||
Размах:||14,07 м
Длина:||10,84 м
Моторы, количество х мощность:||1x905 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3735 кг
Максимальная скорость:||362 км/ч
Практический потолок:||5800 м
Дальность:||700 км
Описание:
- Skua / B-24
- Blackburn B-24 Skua
- Flight, August 1939
A Formidable Ship-plane - Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии
-
Авиация и Время 2000-03 / А.Подопригора - Африканский "Восход" /Аэроархив/
Пикирующие бомбардировщики Blackburn Skua из 803-й АЭ ВМС Великобритании в ходе операции использовались как истребители сопровождения
-
Мировая Авиация 55
Skua из 800-й эскадрильи участвовали в успешной атаке на крейсер "Кенигсберг".
-
Мировая Авиация 102
9 февраля 1937г.: первый полет выполнил прототип пикирующего бомбардировщика Blackburn Type B-24 Skua, который стал первым в британских ВМС монопланом.
-
Flight 1937-02 / Flight
FOR DIVERS DUTIES: A versatile new Blackburn aeroplane ordered in quantity for the Fleet Air Arm: the fleet-fighter dive-bomber monoplane with 825/840 h.p. Bristol Mercury engine. The arrangement of the tail unit is perhaps the most striking feature of this noteworthy machine, which is seen here in a not-quite-finished state.
-
Flight 1938-05 / Flight
The Blackburn Skua dive bomber fleet fighter just before diving tests at Martlesham Heath.
-
Flight 1939-11 / Flight
The Blackburn Skua (Bristol Perseus XII) is a two-seater fleet fighter dive-bomber used by squadrons of the Fleet Air Arm.
-
Flight 1937-02 / Flight
NAUTICAL NEOPHYTE: The first monoplane to be ordered for F.A.A. equipment, the new Blackburn incorporates such modern aids to pertormance as flaps, D.H. v.p. airscrew and retractable undercarriage. The engine in the prototype is an 825/840 h.p. Bristol Mercury which may be replaced by a sleeve-valve Perseus.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Blackburn "Skua" Two-seat Dive Bomber (Bristol "Perseus" engine).
-
Flight 1939-03 / Flight Advertisements
Another view of the Skua I as now in production.
-
Flight 1939-08 / Flight
This 3/4-rear view of the Skua I shows to advantage the unorthodox tail unit and the gunner’s position with its folding hood.
-
Flight 1937-02 / Flight
HIGH-DIVER: The new Blackburn dive-bomber fleet-fighter, the tail of which should be compared with that of the Vultee; the relative positions of rudder and tailplane are transposed.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Blackburn "Skua" Dive Bomber Monoplane with wings folded.
-
Flight 1937-06 / Flight
In a machine such as the new Blackburn fleet-fighter dive-bomber, seen here with one wing folded, high performance must not entail the sacrifice of load-carrying ability or practical folding and handling arrangements.
-
Flight 1939-02 / Flight
Half a dozen Skuas (some on test, others having borne Service pilots to Brough to collect further machines) and, in the foreground, one of the Mercury-engined prototypes on a sunny morning at Brough
-
Flight 1939-08 / Flight
An eloquent line-up of Skuas outside the Blackburn works at Brough.
-
Flight 1939-05 / Flight
Blackburn Skua dive-bomber-fighter monoplanes at Brough before delivery to a Fleet Air Arm squadron
-
Flight 1939-12 / Flight
NAVAL DIVE-BOMBERS: Blackburn Skua fleet fighter dive-bombers (Bristol Perseus XII sleeve-valve engine). The Skua has a top speed of 225 m.p.h. and as a fighter is armed with five machine guns, four being fixed in the wings.
-
Flight 1939-09 / Flight
DIVE-BOMBERS: Blackburn Skua I fleet-fighter dive-bombers of the Fleet Air Arm.
-
Flight 1939-03 / Flight
The Blackburn Skua (Bristol Perseus) which can be used as a two-seater fighter;
-
Flight 1939-10 / Flight
Blackburn Skua of the Fleet Air Arm
-
Aeroplane Monthly 1981-09 / R.Nesbit - Navigator's progress (7)
A two-seater dive-bomber fighter for Naval use, the Skua is already in service in considerable numbers.
The author had a similar view of a Blackburn Skua shortly before it fired on his Beaufort. -
Flight 1937-07 / Flight
The view shows the general layout of this interesting machine.
-
Flight 1937-11 / Flight
The Blackburn Skua dive-bomber fleet fighter is the first monoplane to go into quantity production for the Fleet Air Arm. It is designed for a sleeve-valve Perseus.
-
Flight 1938-05 / Flight
A dive bomber fighter for Fleet work, the Blackburn Skua has folding wings. A Mercury or Perseus engine may be fitted.
-
Flight 1937-12 / Flight
The Blackburn Skua dive bomber
-
Flight 1937-06 / Flight
Во время операции "Восход" бомбардировщики Blackburn "Skua" применялись в качестве истребителей прикрытия
Intended for fighting and dive bombing duties the new Blackburn monoplane is fitted with a Bristol Mercury, which may later be replaced by a Perseus. -
Мировая Авиация 55
Пара Skua из 803-й эскадрильи. В 1941 году Skua сняли с вооружения частей первой линии, поскольку их эффективность была невысокой, однако некоторое количество этих самолетов в дальнейшем использовалось в качестве буксировщиков мишеней и для летной подготовки.
-
Flight 1939-05 / Flight
NAVAL NOVELTIES: A fine formation impression of some of the new Blackburn Skua two-seater fleet-fighter dive-bombers (Bristol Perseus engine) from H.M.S. Ark Royal. These machines are the first monoplanes to be used as standard equipment in the Fleet Air Arm and are the latest of a long line of Blackburn products to see service with the Fleet.
-
Aeroplane Monthly 1978-03
Группа пикировщиков "Скуа"
A quintet of Blackburn Skuas of 803 Squadron, FAA, off the South Coast in 1939. -
Flight 1939-08 / Flight
COASTAL PATROL: Two flights of Blackburn Skua fleet fighter dive-bombers (Bristol Perseus XIII sleeve-valve engine) make an attractive picture off the South Coast.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Скуа" II из 769-й эскадрильи в полете недалеко от Донибристла, 1939 г.
-
Air Enthusiast 2003-07 / A.Brew - The best fighter the Navy never had
Blackburn Skuas, the type from which the turret-equipped Roc was developed.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / D.Stapleton - "No blame attaches..." (1)
Fairey Swordfish, seen here in company with Blackburn Skuas, remained in service throughout the war. Swordfish from Nos 813 and 824 Sqns FAA took part in the action described here.
Другие самолёты на фотографии: Fairey Swordfish - Великобритания - 1934
-
Flight 1939-07 / Flight
A flight of Skuas over Lee-on-the-Solent. In the foreground are Sharks.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Shark / B-6 - Великобритания - 1933
-
Flight 1939-07 / Flight
Low clouds prevented the Fleet Air Arm Skuas from dive-bombing, but the pilots managed to carry out the close-range converging attack in their programme. The mobile building which can just be seen on the aerodrome is the aircraft carrier "island" used for the dummy deck-landing demonstration.
-
Flight 1939-02 / Flight
A production-type Skua fleet-fighter dive-bomber in a characteristic attitude.
-
Flight 1939-08 / Flight
The action of the Skua's "diving brake" flaps is illustrated here.
-
Flight 1937-07 / Flight
The new Blackburn fleet fighter dive bomber is seen in the picture diving with flaps down to retard its speed
-
Flight 1939-06 / Flight
FLAPS OVER THE FLAGS: A Skua demonstrates at the Derby Airport opening, reported last week. The spectatorial headgear does not imply a claque recruited by Mr. Organiser Courtenay from among his last year’s Luton audience, but merely the presence of (if we may hazard a guess) one of the greater public schools.
-
Flight 1939-06 / Flight
H.M.S. Burnaston receives a Skua: the educative deck-landing demonstration given at Derby.
-
Flight 1939-03 / Flight
ON THE RIGHT LINES: A Blackburn Skua I two-seater fleet fighter dive bomber, with Bristol Perseus sleeve-valve engine, landing on H.M.S. Courageous during training exercises in the North Sea.
-
Aeroplane Monthly 1978-06 / A.Chapman, B.Olsen - Holscher's Heinkel
Four Skuas of 801 Squadron, Fleet Air Arm, with L2883 second from the left, prepare for take-off.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / G.Cains - Fast and furious (2)
Sub-Lt Frank Dawson-Paul RNVR standing on the wing of a 758 Sqn FAA Blackburn Skua at RNAS Eastleigh in 1940.
-
Flight 1938-07 / Flight
This somewhat surrealistic impression at Ipswich suggests that the Albatross is trying to climb on to the airport roof to escape the militant attentions of the Sunderland and London (flying), Skua and Lysander.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Albatross / D.H.91 - Великобритания - 1937Saunders-Roe London / A.27 - Великобритания - 1934Short Sunderland / S.25 - Великобритания - 1937Westland Lysander - Великобритания - 1936
-
Flight 1939-08 / Flight
View of the installation in the Skua I of the Bristol Perseus XII nine-cylinder sleeve-valve radial.
-
Flight 1939-08 / Flight
The two pipes seen above the spinner feed air to the oil cooler.
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / T.Olausson - Swedish Internees (1)
Blackburn Skua II L2942 of 801 Squadron was the first British aircraft to make a forced landing in Sweden during the war, doing so on September 22, 1940.
-
Aeroplane Monthly 1977-03 / Personal album
Blackburn Skua two-seat fighter/dive bomber L2918 landed with its undercarriage up at Southampton (Eastleigh) Airport on November 20, 1939. This machine was one of a batch of 69 Skua lls, and was delivered to No 19 Maintenance Unit, St Athan between March 7 and April 13, 1939. Its engine was an 890 h.p. Bristol Perseus XII radial. The Skua, designed to Air Ministry Specification O.27/34, was the Fleet Air Arm's first British dive-bomber.
-
Flight 1939-12 / Flight Advertisements
Perseus engined Blackburn Skua.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / Painted Wings
Entitled April 10th, 1940, this picture of Skuas of 800 Squadron is the work of Brian Knight.
-
Aeroplane Monthly 1989-02
First flight of the Blackburn Skua: February 9, 1937
-
Flight 1939-08 / Flight
A NAVAL FIGHTER DIVE-BOMBER. Large numbers of Blackburn Skua I naval fighter dive-bombers, fitted with the Bristol Perseus XII nine-cylinder sleeve-valve engine, have already been delivered to units of the Fleet Air Arm. It has lately become permissible to disclose many of the unusually interesting features of the Skua, the majority of which are revealed in this specially prepared Flight drawing. The Skua has special flaps which not only improve the take-off and steepen the glide, but limit the diving speed to 220 knots.
-
Flight 1939-08 / Flight
An outer wing panel for the Skua minus its aileron and the majority of its skin covering. The location of the special flap is apparent.
-
Flight 1939-08 / Flight
A detail view of one of the unusual flaps on the Skua which not only improve take-off and landing but act as diving brakes.
-
Flight 1939-08 / Flight
The unorthodox tail unit, of the Skua I. It will be noted that there is a balance flap above the rudder trimming tab.
-
Flight 1939-08 / Flight
General arrangement of the Blackburn Skua I fighter dive-bomber (Bristol Perseus XII engine).
-
Мировая Авиация 55
Blackburn Skua Mk II
- Фотографии