Описание
Страна : Великобритания
Год : 1954
Двух- или трехместный корректировщик и самолет общего назначения
Варианты
Auster AOP.Mk 9
В середине 1950-х годов англичанам понадобился самолет для замены Auster AOP.Mk 6, и фирма "Auster" разработала новый проект Auster Model В.5, который был запущен в серию под обозначением Auster AOP.Mk 9. Имея ту же схему подкосного высокоплана, что и у его предшественника, Auster AOP.Mk 9 был немного легче, но при этом имел более мощный мотор и более крупное крыло, оснащенное щелевыми закрылками и зависающими элеронами. Это обеспечило ему великолепные взлетно-посадочные характеристики. Кроме того, самолет отличался нетребовательностью к покрытию аэродромов и мог взлетать с пашни и раскисшего грунта благодаря своему прочному шасси с пневматиками низкого давления. AOP.Mk 9 мог перевозить людей и грузы, а также использоваться в качестве корректировщика артогня.
Пол в задней части кабины был съемным, что позволяло легко переоборудовать самолет для перевозки раненых, аэрофотосъемки или прокладки кабеля.
Прототип Auster AOP.Mk 9 впервые поднялся в воздух 19 марта 1954 года, а поставки серийных машин начались в феврале 1955-го. Самолет вскоре принял участие в войне в Малайе в составе 656-й эскадрильи RAF.
Служба в 653-й эскадрилье в Адене выявила серьезные проблемы - двигатель Cirrus Bombardier страдал от недостатка мощности при эксплуатации с аэродромов, расположенных выше 1220 м. В результате скороподъемность самолета резко снижалась, что было опасно в боевых условиях. К тому времени армейское руководство уже всерьез задумалось об использовании вертолетов в качестве корректировщиков, поэтому на доработку машины денег не выделили. Построили всего 145 машин AOP.Mk 9, часть из них была продана в Индию и ЮАР.
Варианты
Auster 9: пять невостребованных самолетов AOP.Mk 9 для гражданского применения
Auster 9M: невостребованный самолет, приобретенный в 1967 году капитаном М. Сомертон-Райнером и позднее оснащенный двигателем Avco Lycoming O-360-A1D мощностью 180 л.с. (134 кВт)
Auster АОР.Mk 11: трехместный самолет укороченного взлета и посадки, разработанный на базе AOP.Mk 9 и оснащенный двигателем Rolls-Royce (Continental) IO-470-D мощностью 260 л.с. (194 кВт); построен только один экземпляр, известный также под обозначением Beagle А. 115 или Е.3
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Auster AOP.Mk 9
Тип: двух- или трехместный корректировщик и самолет общего назначения
Силовая установка: рядный поршневой двигатель Blackburn Citrus Bombardier 203 мощностью 180 л. с. (134 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 204 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 177 км/ч на оптимальной высоте, скороподъемность у земли 285 м/мин; разбег 99 м; взлетная дистанция до набора высоты 15 м - 192 м; пробег 55 м; посадочная дистанция с высоты 15 м - 137 м; потолок 5945 м; дальность полета 389 км
Масса: пустого 721 кг; максимальная взлетная 1057 кг
Размеры: размах крыла 11,10м; длина 7,23 м; высота 2.72 м; площадь крыла 18.35 м
Описание:
- Auster AOP.Mk 9
- Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии
-
Мировая Авиация 35
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] Auster AOP.Mk 9, созданный для замены самолета British Taylorcraft Auster AOP.Mk 6, отличался более высокими характеристиками. Несколько таких машин сохранилось до наших дней.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: WZ662 [2], G-BKVK [2] The prototype Auster AOP.9 still flies, as a civil-operated 'warbird' registered as G-BKVK and based in Devon.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: XR244 [2] Given the role the Auster played in Army aviation, it is appropriate that XR244, following use by the Advanced Fixed Wing Flight, joined the Army Air Corps Historic Aircraft Flight.
-
Мировая Авиация 110
Регистрационный номер: XR244 [2] В начале 1990-х годов вместе с историческими летательными аппаратами звено демонстрировало и современную технику, такую как вертолеты Lynx и Gazelle. Ведущий группы - Auster AOP.Mk 9 XR244.
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Gazelle / SA.341/SA.342 - Франция - 1967Westland Lynx - Великобритания - 1971
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: XR246, G-AZBU This Auster AOP.9, XR246/G-AZBU, returned to the air in June 1996. Operated by the Auster Nine group, the 1961 spotter was used for radio trials by the Royal Aircraft Establishment (hence the distinctive colour scheme, unique to UK Austers) before its acquisition by autogyro maestro Ken Wallis. Stored for 20 years until its rebuild, ’246 joins the group’s other flyers, XP282 and XK417; two more AOP.9s are under restoration.
-
Aeroplane Monthly 1990-08 / Auster AOP.9 XR241/G-AXRR /Preservation Profile/
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] -
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] AOP.9 XR241 entered the 1969 England to Australia air race in a striking yellow colour scheme.
-
Air Enthusiast 2006-01 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (1)
Регистрационный номер: WZ662 [2], G-BKVK [2] Today Austers are cherished by appreciative owners all over the world. Wearing colours denoting service in the Far East, Europe and in the UK (left to right): AOP.9, Mk.III, Mk.V and Mk.I. Noteworthy are the different cowlings housing different powerplants.
Другие самолёты на фотографии: Taylorcraft Auster - Великобритания - 1939
-
Aeroplane Monthly 1989-03 / L.Leetham - Auster notes
The prototype Auster Mk 9, with plain fin and tail surfaces.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Believed to be the prototype A0P.9, prior to the adoption on the tail fillet and camouflage.
-
Aeroplane Monthly 1990-08 / Auster AOP.9 XR241/G-AXRR /Preservation Profile/
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] Auster AOP.9 XR241 was delivered to the Army Air Corps in 1961 and spent its initial service in Germany.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: WZ666, WZ667, WZ668 WZ666, WZ667 and WZ668 were the first AOP.9s delivered to the RAF, flying to St Athan from Rearsby (where they are illustrated) on February 11, 1955.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: WZ730 [2] AOP.9 WZ730 of 656 Squadron was exhibited at the Seletar Battle of Britain display in September 1958. The squadron was active throughout the State of Emergency in Malaya combating communist terrorists.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: WZ679 The Mk.6 (VF484, right) and Mk.9 (WZ679, left) were the main variants transferred from the RAF to the AAC when it took over responsibility for the light aircraft fleet.
Другие самолёты на фотографии: Auster AOP.6 - Великобритания - 1945
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / A.Hitchman - Auster ancestry (2)
Регистрационный номер: WZ670 Designed from the outset as a military type, the Auster AOP 9 first flew in March 1954. It was a two/three seat AOP/light liaison aircraft powered by a 180 h.p. Blackburn Cirrus Bombardier 203 engine. The example shown, WZ670, flew with No 656 Squadron, RAF.
-
Air Pictorial 1955-06 / Photos by request
Регистрационный номер: WZ664 [2] Все топливо на борту Auster AOP.Mk 9 размещалось в мягком баке в корневой части правого крыла.
Production Auster A.O.P. Mk.9s are now reaching R.A.F. squadrons. This is the first prototype. -
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: XK412 Austers landed on aircraft carriers several times, Mk.9s being the most frequent - XK412 landed on HMS 'Albion' sometime in 1960.
-
Aeroplane Monthly 1989-03 / L.Leetham - Auster notes
Регистрационный номер: WZ664 [2] Production A0P.9 WZ664, pictured during intensive trials at Rearsby, with added fin- and tailplane strokes.
-
Aeroplane Monthly 1990-08 / Auster AOP.9 XR241/G-AXRR /Preservation Profile/
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] XR241 making its first public appearance at Old Warden following its acquisition by the Shuttleworth Collection.
-
Aeroplane Monthly 1989-11 / C.Burkett - Born again. The Aircraft Restoration Company
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] ARC Auster AOP.9 G-AXRR/XR241, restored last year and finished in the scheme it wore for the Daily Mail England - Australia Air Race in 1969.
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: WZ730 [2] Auster AOP.9 WZ730 of 652 Sqn RAF (later Army Air Corps) flying at Kuching on June 3, 1964. Powered by the 180 h.p. Blackburn Cirrus Bombardier 203 engine, the A0P.9 - unlike previous RAF Austers - was designed from the outset as a military type. The two/three-seat aircraft commenced operations in Malaya with 652 Sqn in 1955.
-
Air Enthusiast 2006-03 / Round-Out
John Havers from Honiton, Devon, found the 'Military Auster A to Z' in AE121 most interesting and sent along this image. He wonders if it has any connection with flying Austers on and off aircraft carriers. He notes that the 'batsman' appears to be Royal Navy while the reverse of the photo reveals: "SEAC Film Unit (BR), Passed by Censor". What can readers add to this?
-
Aeroplane Monthly 1990-01 / Personal album. Military
RAF Scottish Aviation Twin Pioneer CC.1 XM962 pictured at Kuching, Sarawak on September 22, 1963. This 209 Sqn “Twin Pin" flew supply missions in Borneo during the confrontation with Indonesia in 1962-66. Introduced into RAF service in 1958, the Twin Pioneer did valuable service in the Middle East, Far East and Kenya before being retired from front-line duties at the end of 1968. In the foreground of this picture are two Army Auster AOP.9s.
Другие самолёты на фотографии: Scottish Aviation Twin Pioneer - Великобритания - 1955
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / Skywriters
Регистрационный номер: XP278 Auster A.O.P.9 XP278 seen after arriving on the carrier HMS Hermes in August 1962 with members of the flight deck party about to move it off the actual landing area.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / A.Hitchman - Auster ancestry (2)
Регистрационный номер: WZ672 [2], G-BDER [2] AOP9 WZ672 is owned by F & H (Aircraft) Ltd and is registered G-BDER, although markings are only carried on the owner's name plate.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: WZ672 [2], G-BDER [2] Auster AOP.Mk.9 WZ672 was retained by Auster as a test-bed before going to the Aero Flight at RAE Bedford.
-
Air Pictorial 1955-10 / J.Stevens - Farnborough 1955
Регистрационный номер: WZ715 Standard production Auster A.O.P.Mk.9.
-
Air Pictorial 1957-11
Регистрационный номер: XK421 Auster A.O.P.9 (serial) XK421 display the new Army Air Corps markings.
-
Aeroplane Monthly 1990-08 / Auster AOP.9 XR241/G-AXRR /Preservation Profile/
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] XR241 numbered 25 for participation in the 1969 England-Australia air race, waiting for the start at Gatwick in December.
-
Aeroplane Monthly 1990-08 / Auster AOP.9 XR241/G-AXRR /Preservation Profile/
Регистрационный номер: XR241 [9], G-AXRR [9] Capt Mike Somerton-Rayner pictured before leaving the AAC Centre, Middle Wallop for the start of the Australia race in 1969.
-
Air Enthusiast 2006-05 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (3)
India and South Africa were the only export customers for new Auster AOP. Mk.9s, the latter only taking two examples. No.5413 appears to have a covered camera port under the rear cabin transparency.
Auster A.O.P.9 of the S.A.A.F., built to a specification similar to the Mk. 9 used by the British Army. Modifications include provision for an F.24 camera in rear cabin. -
Air Pictorial 1956-01 / The journal of a roving spotter
Регистрационный номер: IN757 [2] At first glance this Auster A.O.P. 9 might be thought to be in R.A.F. markings. Actually the roundels are in the saffron, white and green of the Indian Air Force.
-
Air Enthusiast 2006-05 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (3)
Регистрационный номер: IN757 [2] India's Auster AOP.9s were operated by the Indian Air Force on behalf of the Army. IN757 was the first of the variant for the country.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: WZ698 One of the more unusual uses of the AOP.9 was spraying a mixture of DDT and paraffin over Christinas Island to suppress insects. WZ698 was one of at least four modified for the role.
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: XP254 [3] In its early form the Beagle E3 XP254 had spats and a large spinner, optimistic ‘Army' titles and the military serial it inherited from its place in the AOP.9 production line.
-
Air Pictorial 1961-10 / P.Greenhayes - Farnborough Comment
Регистрационный номер: XP254 [3] The Beagle-Auster Mk. XI with Rolls-Royce Continental engine.
-
Air Pictorial 1961-10 / P.Greenhayes - Farnborough Comment
Регистрационный номер: XP254 [3] The Beagle-Auster A.O.P. Mk. XI.
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-ASCC [3] Beagle AOP Mk. II (260 hp Rolls-Royce Continental IO-470 engine)
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
Регистрационный номер: G-ASCC [3] Beagle Mk 11 three-seat AOP aircraft (260 hp Rolls-Royce Continental IO-470-D engine)
-
Air Enthusiast 2006-03 / D.Willis - Military Auster A to Z /Production and industry/ (2)
Регистрационный номер: G-ASCC [3] By the time the Beagle E3 had gained its civil registration G-ASCC the enlarged spinner had been discarded. The aircraft survived to be sold privately, and still occasionally appears at air events in the UK.
-
Air Pictorial 1961-10
The BEAGLE Mark Eleven - Primarily a military A.O.P. but has many other uses.
- Фотографии