Taylorcraft Auster
Варианты:
Taylorcraft - Auster - 1939 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1939


Two-seat light liaison or observation monoplane
Описание:
Auster
Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии

Auster

Корректировщик и самолет связи. Одномоторный подкосный моноплан с верхним расположением крыла. Шасси неубирающееся. Являлся усовершенствованным и "англизированным" вариантом легкого самолета Е-2, спроектированного под руководством Г. Тэйлора в "Тэйлор эйркрафт корпорейшн" (США). Переделка конструкции осуществлялась группой инженеров фирмы "Тэйлоркрафт эйроплейнз ингланд", являвшейся флагманом вновь созданной Тэйлором компании "Тэйлоркрафт эйроплейнз". Модернизированный гражданский вариант ("модель D") появился в 1939 г., специализированный военный АОР ("air observation post" - "воздушный наблюдательный пункт") -в мае 1942 г.
Серийный выпуск осуществлялся заводом "Тэйлоркрафт" в Тармастоне с 1939 г., серии АОР -с августа 1942 г. Всего изготовлено около 1900 машин военного назначения.
Экипаж самолета - 2-3 чел. Вооружения нет. Двигатель - в зависимости от модификации.
Самолет находился на вооружении Королевских ВВС с сентября 1939 г. (первоначально только как связной).
Основные серийные модификации военного времени:
  - "Остер" I (модель D/1) с мотором Циррус "Минор", двухместный;
  - "Остер" II (модель F) с мотором "Джипси Мейджор" I, двухместный;
  - "Остер" IV (модель G) с мотором O-290-3, трехместный, укороченный фюзеляж, измененное остекление кабины;
  - "Остер" V (модель J), вариант модификации IV с усовершенствованным оборудованием.
Закупленные у фирмы гражданские самолеты "модели D" ("Остер" D) летали как связные на территории Великобритании с конца 1939 г. В апреле 1941 г. в Северной Африке "остеры" впервые использовали в роли корректировщиков артиллерийского огня. Позднее они в этом качестве служили также в Европе и Бирме. В Италии их применяли и южноафриканские подразделения.
Производство "Остера" закончилось лишь в марте 1953 г. (модификация V строилась до января 1946 г.). Последнюю модификацию, AOP Mk.6, сняли с вооружения в 1955 г.


"Остер" V||
Размах:||10,98 м
Длина:||6,83 м
Моторы, количество х мощность:||1 x 130 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||903 кг
Максимальная скорость:||209 км/ч
Практический потолок:||4575 м
Дальность:||483 км

Jane's Encyclopedia of Aviation

Auster Aircraft (UK)
  Because of the large number of basically similar aircraft produced by this company during the 1940s and 1950s, it is considered expedient to cover the earlier types in the following paragraphs. Many of the later types are covered separately thereafter.
  Auster Aircraft Ltd was a successor to Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd which was formed in 1939 to manufacture a cabin mono­plane under licence from Taylorcraft Aircraft Corporation of America. The company assumed the name Auster Aircraft Ltd on 7 March 1946.
  The British Taylorcraft was produced in a number of different forms for the RAF and the British Army. The Auster 1 (Cirrus Minor engine), the Auster 3 (Gipsy Major engine) and Auster 4 and 5 (97 kW; 130 hp Lycoming engine) were all used on active service as three-seat artillery spotters or Air Observation Posts. Through­out the war development of the design continued, and although the same basic welded steel-tube structure remained, considerable strengthening was achieved and performance improved. In later Auster 5 models trailing-edge flaps were incorporated. During the wai the company built 1,604 Austers for the RAF and the Army Air Corps: 100 Mk 1s,
2 Mk 2s (shortage of Lycoming engines), 467 Mk 3s, 255 Mk 4s and 780 Mk 5s. In addition, six Model H gliders were built.
"Остер" Mk.III ВВС Израиля, июль 1948г.
Faithfully restored to its military glory, Auster II VH-SNB is flying again.
Taylorcraft Plus C G-AFTN.
This Taylorcraft Plus C was operated by the Romford Flying Club at May lands in 1939.
Auster 1 of 1942.
Classic view from a 'walk-around' sequence of MZ105 as a Mk.II at Boscombe Down in February 1943.
"Остер" III на аэродроме
A fine study of Auster AOP III NJ747 during a demonstration at Rearsby in September 1943.
Auster 3 9M-ALB, probably at Sharjah
An interesting photograph of the Nene-Vampire A78-2 when in use at the RAAF base at Rathmines as an instructional airframe. Also visible in this photograph are a Wirraway, Mustang, Auster III and Tiger Moth.
Auster V израильтяне купили у англичан прямо в Палестине
The Taylorcraft Auster V Light Liaison and Observation Monoplane (130 h.p. Lycoming O-290 engine).
B. H. Hargrave's Sherburn-based Auster 5, G-AKPI, in its old military camouflage as NJ703 at the "taildraggers" fly-in at Old Warden 22/5/77
Auster 5
HALF-'N-HALF. Lycoming O-290-3 - powered Auster 5 operated by the Royal Queensland Aero Club of Archerfield, Brisbane, has Auster 5D-standard Aiglet empennage, but not the conversion to D.H. Gipsy Major inline. Rudder stripes identify R.Q.Ae.C.
FLOATPLANE AUSTER V. S/Ldr. L. S. Ash, R.A.F.O. (white overalls) has sent us this photograph of the first Taylorcraft Auster (a Mark V: TJ207) to be fitted with twin floats taken from a D.H.82 Queen Bee. S/Ldr. Ash carried out the test flying while at Saunders-Roe, Beaumaris, Anglesey, during the winter 1944-45. In this seaplane form the Auster V had a maximum speed of 105 m.p.h. on 130-h.p. Lycoming O-290-3/1. Later, two more Mk. Vs and two Mk. lVs were similarly "booted".
Этот еврейский Auster, что называется, сел в лужу
Taylorcraft Auster III
Auster AOP.III