RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1957

Ближне-/среднемагистральный авиалайнер

Lockheed L-188 Electra

   Проектирование самолета L-188 Electra было начато компанией "Lockheed" в 1954 году, а на следующий год компания получила стартовый заказ от авиакомпании "American Airlines". Опытный образец самолета впервые поднялся в воздух 6 декабря 1957 года. Он представлял собой низкоплан традиционной конфигурации с убирающимся трехопорным шасси с носовой стойкой и оснащался четырьмя турбовинтовыми двигателями Allison 501D. Стандартная компоновка предусматривала размещение 66-80 пассажиров, а при более плотном размещении количество пассажиров могло возрасти до 98.
   Вначале самолет строился под обозначением L-188A, но затем появилась новая модификация L-188C, отличающаяся большей дальностью полета и увеличенными запасом топлива и полетной массой.
   В общей сложности построено 170 авиалайнеров, после чего производство прекратилось - самолет потерял доверие пассажиров и авиаперевозчиков после того, как две машины попросту развалились в воздухе на части. К тому моменту как разработчику удалось выявить и устранить недостатки в конструкции, эксплуатанты уже утратили интерес к турбовинтовым авиалайнерам и перешли на реактивные. Несколько машин оставались в эксплуатации до начала 2001 года, часть была переоборудована компанией "Lockheed Aircraft Service" в конвертируемые пассажирские/грузовые или полностью грузовые варианты.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed L-188A Electra

   Тип: ближне-/среднемагистральный авиалайнер
   Силовая установка: четыре ТВД Allison 501D-13 или 501D-13A мощностью по 3750 л. с. (2796 кВт); опционально - четыре ТВД Allison 501D-15 мощностью по 4050 л. с. (3020 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость 652 км/ч; практический потолок 8655 м; дальность 3541 км
   Масса: пустого 26036 кг; максимальная взлетная 51256 кг
   Размеры: размах крыла 30,18 м; длина 31,85 м; высота 10,01 м; площадь крыла 120,77 м2

Показать полностью
  • Описание
  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
    Регистрационный номер: N1881   [2]

    Летчик-испытатель "Lockheed" Герман Сэлмон поднял в воздух первый прототип (N1881) 6 декабря 1957 года, на восемь недель раньше запланированного срока. Сертификат FAA был получен в августе 1958 года.
    Prototype Lockheed L.188 Electra.

  • Мировая Авиация 169
    Регистрационный номер: N6101A   [2]

    "American Airlines" стала второй компанией, купившей Electra. Этот N6101A Flagship New York - первый из 35 заказанных компанией самолетов. Машина разбилась через 11 дней после начала эксплуатации.

  • Мировая Авиация 176
    Регистрационный номер: N9710C

    Две катастрофы отрицательно повлияли на продажи Electra, хотя ряд компаний все же продолжил закупки таких самолетов.

  • Aviation Historian 1 / J.Pote - From Penthouse to Workhorse
    Регистрационный номер: VR-HFN   [2]

    The author’s splendid colour photograph of Boeing 307 Stratoliner F-BELX (c/n 1999) at Wattay Airport, Vientiane, Laos, on January 23, 1966, while in the service of the International Control Commission. The aircraft later crashed in Cambodia. Of note in the background is the second production Lockheed L-188A Electra, VR-HFN, which had been operating with Cathay Pacific since June 1959.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 307 Stratoliner - США - 1938

  • Мировая Авиация 169
    Регистрационный номер: N5501

    L-188A N5501 - первый самолет, полученный компанией "Eastern", его эксплуатация началась в январе 1959 года.

  • Мировая Авиация 169
    Регистрационный номер: PH-LLA

    Голландский национальный перевозчик KLM стал одним из главных покупателей L-188C с увеличенной дальностью. PH-LLA Mercurius - первый из 12 самолетов, поставлявшихся с сентября 1959 года.

  • Мировая Авиация 169
    Регистрационный номер: VH-ECB

    Австралийские государственные компании QANTAS и TEAL закупили L-188C. Этот VH-ECB Pacific Explorer - второй из четырех самолетов QANTAS.

  • Air International 1987-10 / ??? - Bolivian Air Power - Seventy Years On
    Регистрационный номер: TAM-01

    Transporte Aereo Militar has recently reacquired this Lockheed Electra, which it took into service as TAM-69 in 1973. It was transferred to the Escuadrilla Ejecutiva as the Presidential transport in May 1975 as TAM-01 and retains this number since its return to TAM.

  • Air International 1993-11 / G.Endres - The World's Cargo Business
    Регистрационный номер: G-CEXF

    Little seen in UK skies for many years, the Lockheed Electra has seen something of a local resurgence in the last few years with both Hunting Cargo Airlines and Channel Express now operating the type in the all freight role, L-188CF G-CEXF from the latter operator depicted here emphasising its role by the complete lack of cabin windows.

  • Мировая Авиация 169
    Регистрационный номер: N347HA

    Эксплуатация этого грузового L-188CF, N347HA, началась еще в августе 1959 года в компании "Eastern Airlines". В 1978 году лайнер переоборудовали, а в 1989-м его купила "Channel Express Air Services", тогда же он получил регистрацию G-OFRT.

  • Air International 2013-06 / News
    Регистрационный номер: G-LOFC

    Lockheed L-188CF Electra G-LOFC of Atlantic Airlines lines up on the runway at Coventry Airport on April 27, 2013, before departing for Leipzig, Germany, at the start of its delivery flight to Canada.

  • Air Pictorial 2000-05 / M.Collett - Air Atlantique - diverse charter specialists /Airline Profile/
    Регистрационный номер: G-LOFD

    One of the seven Lockheed Electras in the Atlantic Airlines fleet, pictured just after the Group combined its passenger and cargo operations in 1998.

  • Мировая Авиация 227
    Регистрационный номер: G-LOFF

    Для борьбы с загрязнениями "Atlantic Airlines" использовала два Electra. Эта компания объединилась с другой фирмой в 2008 году и ныне называется "West Atlantic". Она располагает двумя летными Electra. Самолет на снимке, G-LOFF, был снят с эксплуатации и используется в качестве источника запасных частей для поддержания в летном состоянии остальных Electra.

  • Air International 1995-09 / K.Hayes, E.Power - NOAA's Ark and other weathered aircraft
    Регистрационный номер: N308D   [2]

    Two weather research aircraft from the Lockheed stable, NOAA WP-3D Orion N42RF in formation with NCAR Electra N308D.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed P-3 Orion - США - 1958

  • Air Pictorial 1999-11 / R.Jackson - Airport Movements
    Регистрационный номер: N308D   [2]

    The National Science Foundation's multi sensor equipped Lockheed Electra N308D routed St.John’s - Shannon - Innsbruck on 10/9/99. The Foundation is engaged in atmospheric, climatic, and oceanic research

  • Air Enthusiast 1995-09 / S.Huertas - Sheffield in sight!

    Another Lockheed product replaced the Neptunes of the Escuadrilla Aeronaval de Exploration in 1983 - ‘101’ is one of four L.188E Electras modified for maritime and ELINT duties.

  • Air International 2018-05 / Airscene
    Регистрационный номер: C-FLXT

    First operated by the US Navy after being ordered by Capital Airlines as N181H, Lockheed Electra L188C (c/n 1130) later spent time with Pacific Southwest Airlines and the National Center for Atmospheric Research before starting its air tanker career. Now owned by Air Spray of Edmonton, Alberta, Canada, C-FLXT Tanker 481 is one of nine in active service with Air Spray. It features a 3,000-gallon Retardant Aerial Delivery System tank that Air Spray owns the supplemental type certificate for.

  • Air Pictorial 1958-01 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: N1881   [2]

    Two Lockheed four-motor transports have the 3,750-e.h.p. Allison Model 501-D13 turboprop in common. Photo: The prototype Lockheed Model 188 Electra (N1881; c/n. 1001) was rolled out of its assembly area one month ahead of schedule and took to the air for the first time on December 6th.

  • Air Pictorial 1958-02

    Photograph is of the Lockheed Electra on its first flight. It is powered by four General Motors Allison 501 turboprops which develop a total of 15,000 h.p.

  • Air Enthusiast 1997-05 / F.Prins - Homage to the Vanguard
    Регистрационный номер: N6101A   [2]

    First flown in December 1957, the Lockheed L.188 Electra was a rival to the Vanguard. It faced several technical problems early on and production amounted to 172. The L.188 was primarily tailored around the needs of American Airlines. N6101A ‘Flagship New York’ was delivered in November 1958 but became the first Electra to crash when it plunged into the East River on approach to New York’s La Guardia on February 3, 1959.

  • Aviation Historian 21 / P.Vabre - Premium parking

    This unique line-up on Melbourne’s freight apron shows the three main types then in the Qantas fleet on the ramp together. From nearest to camera: Douglas DC-4, Boeing 707 and 747. Qantas retained a pair of DC-4s for services to Norfolk Island but was in the process of becoming an “all-747” airline. Beyond the Qantas line is a pair of Ansett Lockheed Electras.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954Boeing Boeing 747 - США - 1969Douglas DC-4 / C-54 / R5D Skymaster - США - 1942

  • Aeroplane Monthly 1999-12 / J.Stroud - A million miles flown /A lifetime of flying/
    Регистрационный номер: VR-HFN   [2]

    Cathay Pacific Airways’ Lockheed L-188 Electra VR-HFN arriving at Darwin on October 31, 1959.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954

  • Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft

    Lockheed Electra four-turboprop airliner in the insignia of K.L.M.

  • Air Pictorial 1977-01 / J.Hardy - Northwest Orient
    Регистрационный номер: N130US

    Starting in September 1959 Lockheed L-188C Electras took over many of the more important domestic routes, but have now been withdrawn from service. Illustrated is N130US

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / J.Stroud - A million miles flown /A lifetime of flying/
    Регистрационный номер: VH-TLB

    Trans-Australia Airlines’ Lockheed L-188 Electra VH-TLB John Gilbert on arrival at Eagle Farm Airport, Brisbane, from Sydney and Melbourne on November 9, 1959.

  • Мировая Авиация 169
    Регистрационный номер: N7142C

    "Western Airlines" приобрела несколько L-188A. Этот N7142C - один из пяти в грузопассажирской конверсии L-188PF. Вариант появился в конце 1960-х годов после выхода на традиционные для Electra линии Boeing 737. Позже переоборудованный в пассажирский, этот самолет эксплуатировался на Аляске.

  • Air Pictorial 1992-02 / UK Register Review
    Регистрационный номер: G-OFRT

    Channel Express's first British registered Electra G-OFRT is used on cargo flights for the United Parcel Service along with sister machines N5539 and N341HA

  • Air Enthusiast 1995-09 / S.Huertas - Sheffield in sight!

    The Escuadrilla re-equipped in 1983 with four Lockheed L-188E Electras modified for maritime patrol and ELINT duties, moving from Espora to Trelew.

  • Air Pictorial 1973-06
    Регистрационный номер: N595KR

    Lockheed Electra N595KR has been modified for weather research and use by th e U.S. National Centre lor Atmospheric Research. Instrument-carrying nose boom is 19 ft. long

  • Air International 2021-01 / T.Batchelor - Tackling a deadly threat

    Eastern Air Lines Flight 375 was brought down by a bird strike in Boston, Massachusetts in October 1960

  • Aviation Historian 34 / K.Hayward - Collapse of an icon

    Daniel J. Haughton, Chairman of the Lockheed Board from May 1967, presents a model of the company’s L-1011 wide-body airliner, flanked by models of two of the manufacturer’s previous products - the Electra (left) and Constellation. The building of the airliner was to some extent dependent on the delivery of its Rolls-Royce engines - and vice versa.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed Constellation C-69 / C-121 - США - 1943Lockheed L-1011 TriStar - США - 1970

  • Air Pictorial 1958-03

    LOCKHEED 188A ELECTRA. The Electra is a medium-range passenger transport which made its first flight on 6th December 1957. The decision to produce the Electra was made after the Lockheed Company had made an extensive survey in 1952-53 of future aircraft requirements of the American airlines, and in the autumn of 1954 preliminary design was started. The first airline to order Electras was American Airlines for thirty-five aircraft, followed by Eastern Air Lines with an order for forty. Total number now on order is 147, and the first to enter airline service will go to Eastern Air Lines, who plan to use it from November this year. The fuselage is of circular cross-section over most of its length, and large rectangular windows will give passengers an excellent view. The wing is built around a box beam and has Fowler-type flaps and mass-balanced ailerons, each with one trim tab. Powerplant consists of four Allison 501-D13 turboprop engines, each developing 3,750 e.s.h.p. at take-off. Later models will be able to take engines developing up to 5,500 e.s.h.p. each. Propellers are either Aeroproducts or Hamilton Standard four-blade reversible pitch of 13 ft. 6 in. diameter. The pressurised fuselage will accommodate five crew members and eighty-one passengers, but a high-density version will seat eighty-five. Integral passenger stairs fold into the fuselage wall when not in use. Several versions of the Electra are planned, but all will carry up to 4,000 lb. of air freight and mail, in addition to the normal amount of passengers' baggage.

  • Фотографии