De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter
Страна: Канада
Год: 1965


Легкий транспортный самолет короткого взлета и посадки с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (84)
de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter

   Разработанный в начале 1960-х годов самолет DHC-6 Twin Otter впервые взлетел 20 мая 1965 года с двумя турбовинтовыми двигателями PT6A-6 мощностью по 579 э.л. с. (432 экВт). Он должен был дополнить возможности популярного одномоторного самолета DHC-3 Otter. У нового пассажирского самолета на 13 (или 18) мест осталось крыло оригинальной базовой конструкции с двухщелевыми закрылками и элеронами на задней кромке по всему размаху. Начиная с четвертой машины, самолет DHC-6 Series 100 получил двигатели PT6A-20. Допускался переход с неубирающегося трехколесного шасси на поплавки или лыжи.
   Сертификация США была получена в 1966 году. Вскоре последовали коммерческие заказы, но военные пока не спешили. Однако восемь самолетов были поставлены ВВС Канады в виде поисково-спасательной версии CC-138. После постройки 115 самолетов Series 100 начался серийный выпуск модификации DHC-6 Series 200 с удлиненной носовой частью и увеличенным объемом багажного отсека. Собрано 115 самолетов этой версии. Часть из них получили военные заказчики. Затем фирма перешла на заключительную версию DHC-6 Series 300 с более мощными двигателями PT6A-27. Вместимость возросла до 20 пассажиров, максимальная взлетная масса увеличилась на 454 кг.
   Выпуск Twin Otter завершился в декабре 1988 года после сборки 844 самолетов. Сейчас выпускается оказавшаяся умеренно популярной конверсия фирмы "Field Aviation of Canada" с малошумными винтами Hartzell и огнестойкой композитной обшивкой салона.
   Машины Twin Otter получили многие военные заказчики. В частности, ВС США приобрели 10 DHC-6 со строевым обозначением V-18 Twin Otter. Три уцелевших самолета в настоящее время применяются под индексом UV-18B в Академии ВВС для парашютной подготовки. Шесть UV-18A недавно списали из Национальной гвардии штата Аляска.
   В 1982 году фирма DHC, ставшая частью корпорации "Bombardier", предложила три специальных военных варианта Twin Otter: версия DHC-6 Series 300M - десантно-транспортный самолет на 15 либо 20 мест; DHC-6 Series 300M (COIN) - вариант для борьбы с партизанами с возможностью навески брони, установки подкрыльевого вооружения и пулемета в кабине; DHC-6 Series 300MR - морской разведчик с поисковой РЛС под носовой частью и подкрыльевым контейнером с прожектором. Один DHC-6-300MR купил департамент рыбной ловли Сенегала.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland Canada DHC-6 Series 300 Twin Otter

   Тип: легкий транспортный самолет короткого взлета и посадки с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два турбовинтовых двигателя Pratt & Whitney Canada PT6A-27 мощностью no 620 л. с (462 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 338 км/ч на высоте 3050 м; начальная скороподъемность 488 м/мин; практический потолок 8140 м; дальность полета 1297 км с 1134 кг полезной нагрузки
   Масса: пустого самолета 3363 кг (с учетом экипажа); максимальная взлетная 5670 кг
   Размеры: размах крыла 19,81 м; длина 15,77 м; высота 5,94 м; площадь крыла 39,02 м2
   Полезная нагрузка: до 20 пассажиров в пределах максимальной полезной нагрузки 1941 кг
Twin Otter отличается прочной конструкцией и великолепными взлетно-посадочными характеристиками. Самолеты Series 100 (на снимке) можно отличить по укороченной носовой части округлой формы.
В 442-й транспортно-спасательной эскадрилье канадских ВВС, размещенной в Йеллоунайфе на Северо-западных территориях, числятся четыре CC-138 Twin Otter
UV-18A 79-23255 passed to the US Army 'Golden Knights' after it was relinquished by the Alaskan ANG: Seymour-Johnson, October 1998.
Both of the USAF’s UV-18Bs are operated in support of the Academy’s parachute programme: N70465 (77-0465) at Peterson, October 1996.
Twin Otter работают по всему миру, на всех континентах и приобретаются как гражданскими, так и военными покупателями. На снимке один из самолетов, приобретенных "Air Mali" в 1973 году.
The six Twin Otters fly a dense network of services around the Seychelles, with almost 217,000 passengers carried on them last year.
The Twin Otters provide a vital link in the Seychelles' tourism industry transporting visitors from the main hub at Mahe to the various islands.
From ten-minute island hops to long-haul routes to destinations on three continents, Air Seychelles is operationally complex given its relatively small size.
Distinctive colour scheme on one of the four Twin Otters in service.
The airline’s four DHC Twin Otters are heavily worked on five main routes out of Mahe, the most frequent being the 15-minute service to the island of Praslin with 16 flights per day. The longest service is to Desroches island, one hour away.
During the mid-1980s the de Havilland (Canada) Twin Otter replaced the Trislander as the main workhorse on the inter-island services, and the airline now has three of these aircraft.
Having delivered its 20 passengers to the paradise island of Prasline, a Twin Otter taxies out for the return flight to the main island of Mahe.
Twin Otter Srs 300 C-FBBA (c/n 276, ex 8Q-MAK) of Sri Lankan Air Taxi was noted a Hamburg Airport on November 22, 2010. The aircraft arrived from Keflavik in Iceland and departed for Budapest Ferihegy International Airport in Hungary on the same day. It was previously operated by Kenn Borek Air of Calgary-Springbank, Canada, and is seen here on its delivery flight to Sri Lankan Air Taxi.
Flugfelag Nordurlands operates two DHC-6 Twin Otters, one of which (TF-JMD) is seen here on take-off from Reykjavik.
Flugfelag Nordurlands DHC-6 Twin Otter
Twin Otter Series 400 G-HIAL is one of the aircraft owned by Highlands and Islands Airports and used by Loganair to operate on Public Service Obligation routes.
A Loganair Twin Otter at Barra in the Outer Hebrides, believed to be the only airport in the world where scheduled flights use a tidal beach as the runway
RPC-1312 taxiing at MNL.
DHC-6 in hangar RPC-1312.
Boarding at MNL.
Captain Mario Palma signalling a thumbs up.
Twin Otter. Meeting tough demands from Pole to Pole.
DHC-6 Series 300 - один из нескольких самолетов, модифицированных в экскурсионную версию Vistaliner с большими окнами в салоне для осмотра достопримечательностей.
"Grand Canyon Airlines" считается старейшей в мире действующей туристической авиакомпанией. Перевозчик осуществляет вылеты из двух аэропортов в Боулдер-Сити, где находится его штаб-квартира и ремонтные мастерские, и из аэропорта национального парка Гранд-Каньон. Компания располагает примерно 30 самолетами, большинство из которых - DHC-6-300 Twin Otter (на снимке).
Boarding complete and ready for departure
SkyDive Dubai’s DHC6-200 -SD7 leaving the ramp on yet another skydiving run
Two operators fly scheduled passenger services from Bunia. CAS uses a pair of Let 410s, while TMK Air Commuter flies this Twin Otter.
Winnair's Twin Otter PJ-WIF taxying at St Kitts.
Orders are already beginning to flow for the Twin Otter 400, which is an upgraded variant of the popular 'go anywhere' aircraft - one of several out-of-production de Havilland Canada models for which Viking now holds the type certificates. This is an earlier Series 300 model operated by Winair.
Winair Twin Otter PJ-WIN lands over the beach at Saint Maarten-Princess Juliana airport in the Netherlands Antilles. People visit the beach just to get their picture taken underneath a landing aircraft. Sunbathing is optional.
Over the beach at Saint Barthelemy-Gustaf III airport at Guadeloupe.
This dramatic sequence shows a Winair Twin Otter performing the Saint Barth dive to pass a few feet over the traffic roundabout at the top of the 146-foot hill lying directly in front of the threshold of Gustaf III airport’s runway 10.
Over the brow of the hill at Saint Barthelemy-Gustaf III airport on Guadeloupe.
Overview from the hill at Saint Barthelemy-Gustaf III airport on Guadeloupe.
Yards from the world-famous Maho Beach, a Winair Twin Otter Series 300 lines up and waits for take-off on Princess Juliana International Airport’s runway 10 as a KLM Boeing 747-400, which had previously landed on runway 10, taxis back towards the terminal turn-off.
All the aircraft carry a Yeti paw print on the fin and 'Yeti Airlines' logos in Nepalese and English on opposite sides of the fuselage. As can be seen from this photograph of Twin Otter 9N-AFA, the Nepalese text is on the starboard side of the fuselage.
This photograph of Twin Otter 9N-AET reflects the type's 'quick-change' versatility. The aircraft arrived with passengers and is shown being turned around immediately for a cargo flight.
Many of the airfields served by Yeti Airlines, including Dolpo pictured here, are rudimentary, hence the need for a rugged aircraft such as the Twin Otter. Dolpo, the largest district in Nepal, is a popular tourist attraction, encompassing Tibetan and Buddhist settlements, spectacular snow peaks and a great variety of wildlife, including the snow leopard.
A typically busy regional aircraft apron at Tribhuvan International Airport. Two Jetstream 41s are about to depart and a Twin Otter is just arriving
The new Twin Otter is the main acquisition on the fixed wing area in 40 years, received in 2019, boosting considerably the transport capacity of the force, now that they are increasing their operations across the country.
В 1979-1985 годах Администрация гражданской авиации Китая приобрела 11 Twin Otter Series 300 для работы в труднодоступных районах страны.
De Havilland Twin Otter N48RF is one of two Twin Otters on the strength of the NOAA and is an appropriately named type as both have been extensively used for monitoring wildlife. N48RF is seen here in its element, over rugged Alaskan terrain.
Впечатляющий вид открывается из иллюминатора Vistaliner на обратном пути в Вегас. Обратите внимание на необычно расположенную взлетно-посадочную полосу на пустынном плато внизу.
Огромный, четко расчерченный пригород Лас-Вегаса хорошо просматривается на пути из Маккаррана. Обратите внимание на большие кронштейны навески и гидроцилиндры элеронов и закрылков самолета Twin Otter.
Twin Otter Series 400s have been produced by Viking Aircraft since 2008 and the company is planning further improvements.
A BAS Twin Otter flying low over a striking crevasse field.
British Antarctic Survey has two types of aircraft in its fleet - the Dash 7 and Twin Otter. Both are well suited to operations in Antarctica due to their short take-off and landing characteristics.
A Twin Otter and the Dash 7 flying close to Rothera Research Station.
The Dash 7 and two of the Twin Otters, VP-FBL and VP-FAZ, are sometimes used for scientific research work. The latter aircraft is pictured with a probe above the cockpit, which measures temperature, humidity, air pressure, turbulence and cloud data. Both Twin Otters can also befitted with a survey camera for mapping or counting the populations of local wildlife, such as seals.
The Rothera hangar is the BAS Air Unit’s base in Antarctica.
A BAS Twin Otter undergoing refuelling at the Sky-Blu ice runway under the midnight sun.
A glaciologist uses a pole-mounted GPS antenna to survey the flow of the ice sheet. This piece of equipment will be left in position and revisited after a year, which will enable the speed the ice is travelling to be determined. BAS aircraft can visit over 100 locations in Antarctica during a summer season in support of scientific projects.
Twin Otter VP-FBL has magnetometer pods on the wingtips for measuring the Earth's magnetic field. The antennae on the wings are for an ice-penetrating radar that is used to reveal features under the ice as well as its different layers. The aircraft can also carry gravimeters for gauging gravity.
The Twin Otters deliver fuel drums to forward locations and research camps.
With the Twin Otters' skis weighing close 800lb (363kg), the aircraft have an increased gross weight of 14,000lb (6,350kg) to give them a useful cargo and fuel payload.
One of the three DHC-6 Twin Otters assigned to short-range transport within the Arctic Circle.
Two former Royal Norwegian Air Force Twin Otters N157KM, ex 057, and N184KM, ex 184, arrived at Wick on the first stage of their delivery flight from Bodo to their new owner, Kevin McCole, at Raleigh, North Carolina on 22/3/02. Both left for Reykjavik on 24/3/02
Of the ten Twin Otters delivered to the Armee de I’Air between 1980 and 1983, only five remain in use: two are assigned to ET 3/61 at BA123 Orleans, while the other three are operated by the secretive GAM 0/56 based at BA105 Evreux.
Twin Otter XXI века. Универсальность Twin Otter делает его идеальным самолетом общего назначения для многих операторов по всему миру, и одна из ведущих канадских компаний "Viking Air" приобрела сертификат на DHC-6 Twin Otter у фирмы "Bombardier". В 2007 году компания объявила о своем намерении возобновить Выпуск Twin Otter на своем заводе в Калгари. Новый самолет получил обозначение Viking Air DHC-6-400. Он оснащен турбовинтовыми двигателями Pratt & Whitney Canada PT6A-34, более мощными, чем используемые на Series 300 ТВД PT6A-27. Первый серийный самолет поднялся в воздух 16 февраля 2010 года и был передан покупателю - авиакомпании "Zimex Aviation" - во время авиасалона в Фарнборо в июле 2010 года. Помимо действующих операторов DHC-6 заказы были получены от новых покупателей, в том числе ВМС Вьетнама, пожелавших приобрести шесть машин (две в VIP-варианте). Четыре остальных самолета, получивших обозначение Guardian 400, предназначены для патрулирования вьетнамских прибрежных вод и проведения поисково-спасательных операций. Все шесть самолетов получат амфибийное шасси.
Viking completed the 50th Twin Otter Srs 400 (C-GNVA c/n 894) in early March 2014. The aircraft is the fifth of six of the aircraft for MASwings, the regional subsidiary of Malaysia Airlines, which currently has the largest civil fleet of the type. It will be delivered to the airline in April. The new production version has been delivered to 18 customers and Viking holds orders for aircraft from operators in 23 countries.
Viking Twin Otter 400 N400GZ (c/n 876) for the United Arab Emirates Joint Aviation Command passed through Palma de Mallorca on its delivery flight on May 17, 2014, arriving from the Azores Islands. It left for Heraklion in Greece the following day. The aircraft was built in 2013 and registered to Ground Zero Solutions of Alexandria, Virginia, but arrived at Louisburg in North Carolina on February 13 for customer modification work. Ten Twin Otter 400s were ordered via Global Aerospace Logistics, some of which are expected to be delivered as Guardian 400 variants.
«Твин Уоттер»
A DHC-6 Twin Otter 300 flies near the Imbabura mountains;
Delivery of the first Viking Air Twin Otter Srs 400 to the Fuerza Aerea del Peru (Peruvian Air Force) will take place shortly. FAP 301 (msn 847), seen wearing full air force colours and the test registration C-GNVA, was initially scheduled to go to Petro Air as 5A-PAC before being transferred to the Peruvian order. Peru ordered 12 in 2010 with the first due to be handed over in July and the last in 2014.
16 февраля 2010г.: в 2008 году «Viking Air» из Британской Колумбии, Канада, возобновила производство de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. В этот день первый полет в Калгари, Алберта, выполнил первый вновь построенный Series 400 Twin Otter.
NASA Glenn's DHC-6 Twin Otter, N607NA (c/n 4), fitted with the laser and photon communication frequency detection device.
Close-up of the laser and photon communication frequency detection device fitted on the Twin Otter's fuselage underside.
Soon after its first flight, Viking Airs Twin Otter 400 technology demonstrator made its public debut at the NBAA show at Orlando, Florida, held from October 6-8, 2008.
CANADA'S VIKING Air and Mahindra Aerospace have agreed to form a strategic alliance to boost regional air connectivity in India. The two parties will support each other's non-competing aircraft businesses by offering potential customers "multiple options based on specific operational requirements".
An impression of the Twin Otter 400S Seaplane, which will feature composite floats, new Honeywell avionics and an uprated PT6A engine.
Вынужденная посадка гидросамолета на сушу должна выполняться как можно аккуратнее, с возможно минимальным углом пикирования и на минимальных оборотах двигателя. Большая площадь поплавков при вынужденной посадке на сушу компенсирует отсутствие тормозного устройства, имеющегося на "сухопутных" самолетах, но выполнить с таким грузом самостоятельный взлет с суши гидросамолет не сможет. Поэтому приходится применять специальные колесные тележки - во многих случаях, при соответствующем характере местности, это позволяет все же совершить взлет. Такие же тележки применяют при первом взлете нового гидросамолета с аэродрома завода-изготовителя, как на этой фотографии с DHC-6 Twin Otter.
Air BC DHC-6 Twin Otter 100 C-GGAW about to touch down in Vancouver Harbour on September 22, 1995. The company ceased its Vancouver Harbour-Victoria Harbour services in October, ending the only scheduled floatplane operations by any regional carrier affiliated with an international airline (Air BC is owned by Air Canada} in North America and possibly the world. Rights and equipment for the route will be sold to a new company, West Coast Air, run by a former Air BC executive, which will take all four of Air BC's DHC-6s.
C-FOPI is one of the service's three Twin Otters, photographed at Sioux Lookout during a "fireflap". Wheels are attached to the floats to allow these aircraft to taxi up the ramps under their own power for routine maintenance.
Viking Air Twin Otter 400 C-GVTU (c/n 872) in the colours of the Vietnamese People's Navy.
Viking Twin Otter Srs 400 8Q-TMX (msn 848, ex C-GUVA) entered service in June with Trans Maldivian Airways. The carrier ordered three, with the second (8Q-TMY, msn 849, ex C-GLCU) arriving at Aqaba on June 11, 2011. The third (msn 849, ex C-GWA) was due to be delivered by the end of June.
Viking Air already offers a straight float configuration for Series 400 Twin Otters, as per the aircraft seen here in the Maldives.
The 400S Seaplane will be similar to the Series 400 Twin Otters pictured here, however the current seaplane configuration does not fully represent the base specifications of the 400S, which is due to begin deliveries in Q1 2017.