Hawker-Siddeley HS.125
Варианты:
Hawker-Siddeley - HS.125 - 1962 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1962


Средний/дальний легкий транспортный самолет с экипажем из двух человек, используемый в основном как учебно-штурманский
Описание
Фотографии
Hawker Siddeley (BAe/de Havilland) 125 и Dominie

   Самолет создавался как DH.125 компанией "de Havilland" до полного поглощения ее концерном "Hawker Siddeley Group Ltd". Машина проектировалась в качестве реактивного самолета бизнес-класса с экипажем из двух человек, рассчитанного на перевозку шести - восьми пассажиров на значительное расстояние и с высокой скоростью. В конструкции использовано низкорасположенное крыло умеренной стреловидности. Хвостовое оперение также стреловидное, горизонтальное оперение установлено примерно на 2/3 высоты киля. Шасси полностью убираемое, с носовой опорой. Фюзеляж круглого сечения выполнен герметичным. Силовая установка состоит из двух ТРД, установленных в гондолах на коротких пилонах по бокам хвостовой части фюзеляжа.
   Первый из двух прототипов DH.125 выполнил первый полет 13 августа 1962 года с двумя ТРД Bristol Siddeley Viper Mk 20 тягой по 13,34 кН. На первом серийном варианте DH.125 Series 1 размах крыла и длину фюзеляжа увеличили, соответственно, на 0,91 м и 1,19 м, установили два ТРД Viper Mk 521 тягой по 13,88 кН. Успели построить лишь восемь машин варианта Series 1, прежде чем начался выпуск улучшенных DH.125 Series 1A/B. Самолетов вариантов Series 1A/B всего построено 77, подвариант Series 1A был оптимизирован для продаж в Северной Америке, а подвариант Series 1B - в других регионах мира.
   После поглощения компании "de Havilland" концерном "Hawker Siddeley Group Ltd." обозначение машин изменили на HS.125. В этот период британским ВВС потребовалась замена для самолетов Meteor NF(T). Mk 14, которые использовались совместно с учебно-штурманскими Varsity. Выбор сделали в пользу специального варианта HS.125 Series 1, получившего обозначение HS.125 Series 2 и оснащенного оборудованием для обучения штурманов самолетовождению на больших высотах.
   Построили примерно 20 таких самолетов, обозначенных Dominie T.Mk 1, первый из которых оторвался от земли 30 декабря 1964 года. С 1993 года на 11-ти самолетах обновили состав БРЭО.
   Развитием самолетов HS.125 стало семейство бизнес-джетов, первым в котором стал HS.125 Series 3 с увеличенной до 9843 кг максимальной взлетной массой. Всего построено 65 самолетов Series 3A и Series 3B, в этом числе 36 HS.125 Series 3A/B-R с увеличенной дальностью полета (дополнительный бак смонтирован под хвостовой частью фюзеляжа). Также было построено 116 машин варианта HS.125 Series 400 с двумя ТРД Viper Mk 301 тягой по 13,34 кН, включая самолеты для вооруженных сил ряда стран, где их использовали для VIP-перевозок. В марте 1971 года и британские ВВС получили четыре таких самолета под обозначением HS.125 CC.Mk 1.
   В январе 1971 года выполнил первый полет HS.125 Series 600 с удлиненным фюзеляжем, двумя ТРД Viper Mk 601-22 тягой по 16,68 кН, рассчитанный на перевозку восьми VIP-персон или 14 обычных пассажиров. Вариант HS.125 Series 600 отличался увеличенным форкилем, более узким килем и рядом иных улучшений. Британские ВВС закупили два таких самолета как HS.125 CC.Mk 2.
   Вариант HS.125 Series 700 выполнил первый полет в июне 1976 года. Самолет вышел на новый уровень после замены исходной силовой установки из двух ТРД Viper двухконтурными двигателями Garrett TFE731-3-1H тягой по 16,46 кН. Британские ВВС заказали шесть самолетов под обозначением HS.125 CC.Mk 3; имевшиеся четыре HS.125 CC.Mk 1 и два HS.125 CC.Mk 2 переоснастили новыми ТРДДФ Garrett.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
  
   Hawker Siddeley Dominie T.Mk 1

   Тип: средний/дальний легкий транспортный самолет с экипажем из двух человек, используемый в основном как учебно-штурманский
   Силовая установка: два ТРД Rolls-Royce (Bristol Siddeley) Viper Mk 301 тягой no 13,88 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 7620 м - 805 км/ч; крейсерская скорость на высоте 7620 м - 760 км/ч; начальная скороподъемность 1220 м/мин; практический потолок 12190 м; дальность полета 2153 км
   Масса: пустого 4581 кг; максимальная взлетная 9616 кг
   Размеры: размах крыла 14,33 м; длина 14,45 м; высота 5,03 м; площадь крыла 32,79 мг
   Полезная нагрузка: до восьми пассажиров или три курсанта и один инструктор
A total of nine Dominie T.1s remain in service with 55 (R) Squadron at RAF Cranwell to train weapons systems operators.
Учебно-штурманские Dominie до 2010 года состояли на вооружении 3-й тренировочной эскадрильи ВВС Великобритании, дислоцированной в Крануэлле, Линкольншир. Изначально эта машина имела цвет натурального металла, по которому были нанесены желтые полосы учебного самолета, но позже его перекрасили.
No.32 (The Royal) Squadron at RAF Northolt operates six BAE 125 CC.3s in the VIP transport and communications role. An electronic defensive-aids suite is installed to protect against infra-red missiles.
Выкатка первого DH.125 состоялась в июле 1962 года, всего через 15 месяцев после начала разработки. Первый полет он выполнил 13 августа под управлением летчика-испытателя Кэппера.
Самолет Series 1А (N575DU) стал 21-м экземпляром DH.125, поставленным компании "Atlantic Aviation" в марте 1965 года. Успешным продажам самолетов в Северной Америке во многом способствовало рекламное турне, предпринятое в 1964 году.
DH.125 выдержал серьезную конкуренцию на американском рынке. Успешные продажи позволили фирме "Hawker Siddeley" заключить соглашение о маркетинге этих лайнеров с фирмой "Beechcraft".
Большинство поставленных на экспорт самолетов HS.125 эксплуатировалось корпорациями и частными лицами в индустриальных регионах, таких как Европа (на снимке датский самолет) и Средний Восток.
Resplendent in Kuwait Airways colours once again 9K-AGA after full refurbishment by HPB at London-Luton.
Training navigators and weapons systems operators was the first task assigned to RAF HS.125s. Given the name Dominie, which is an old Scottish word for 'schoolmaster', this variant is still used in this role. Pictured is the oldest aircraft in the fleet, XS709 of 55 (R) Squadron, on a recent low-level sortie over central Scotland. It first flew on December 30, 1964.
В 1963 году ВВС Великобритании заказали 20 самолетов Н5.125 Series 2, близких Series 1В, но оснащенных двигателями Viper 520 меньшей тяги. Самолет, получивший обозначение Dominie T.Mk 1 (фото), впервые взлетел 30 декабря 1964 года. С 1966 года он стал стандартным учебно-штурманским самолетом британских ВВС. Военный вариант отличается от гражданских удлиненным до линии задней кромки крыла форкилем, в котором были размещены антенны радионавигационных систем Doppler и Decca. В салоне оборудованы рабочие места для двух курсантов и инструктора. В 1983 году сохранившиеся Dominie модернизировали с целью улучшения навигационной подготовки курсантов в полетах на малых высотах. Тогда же самолеты перекрасили по "тренировочной схеме" повышенной заметности: верхние поверхности - черные, нижние - белые.
Workhorse of the RAF navigator and rear crew training syllabus, the Dominie T.1 has been in service for more than 30 years. All eleven aircraft operated by 55(R) Squadron at Cranwell have received the Dominie avionics upgrade and have started to be repainted in the now-standard overall black colour scheme with white topped cabin.
To mark the retirement of the Dominie T1 from disbandment ceremony on January 20, 2011. Here three of the aircraft are seen returning to their RAF Cranwell base two days before the event took place.
The six-ship formation over the east of England - No.55(R) Squadron put in one full six ship practice before the retirement day.
Six Dominie T1s of No.55(R) Squadron, radio call sign Banquet Formation, taxi back to parking at RAF Cranwell after the retirement fly-past on January 20, 2011. The pilots carried out a stylish finale to the flight by switching off engines in unison.
All trainees on the 23rd WSOp Course were posted to rotary aircrew training at RAF Shawbury although most were initially destined for the Nimrod MRA4.
Graduates of the 512th navigation course, Flt Lt Sam Baker, Flt Lt Helena Phillips and Flt Lt Jamie Lamb.
26 августа 1988г. состоялся первый полет летающей лаборатории HS.125, предназначенной для испытаний РЛС Blue Vixen. РЛС Blue Vixen обеспечила Sea Harrier FRS (F/A, затем FA) Mk 2 возможность ведения воздушного боя на средних дистанциях без визуального наблюдения противника и применения УР "воздух-воздух" AIM-120 AMRAAM.
Since 1971 the HS/BAE125 has also been used for VIP and communications transport duties. Six BAE 125 CC.3s currently serve with 32 (The Royal) Squadron at RAF Northolt. The type is currently undergoing an avionics upgrade and is due to be retired in 2017. This aircraft is pictured wearing the previous livery worn by the squadron’s aircraft.
В 1971 году британские ВВС закупили первые четыре HS.125 СС.Mk 1 (на базе Series 400), предназначенные для транспортных перевозок и ретрансляции радиопереговоров. В конце 1970-х годов было закуплено два CC.Mk 2 (фото), построенных на базе Series 600. В 1980-е годы на вооружение британских ВВС поступили шесть CC.Mk 3 (вариант Series 700). В 2009 году эксплуатировались только самолеты CC.Mk 3 из 32-й (Королевской) эскадрильи.
This HS.125 illustrates the colour scheme worn when the aircraft was with 32 Squadron, prior to the merger with the Queen's Flight.
All three types currently operated by 32 (TR) Squadron - BAe146 CC.2, HS.125 CC.3 and AgustaWestland A.109E - are illustrated in this photograph at their home base of RAF Northolt.
Six HS.125s are operated by 32 (TR) Squadron and have been in service since 1982. Due to the UK’s military involvement in Iraq and Afghanistan at least one of the type is always deployed to Bahrain to transport commanders and 'high value' personnel in and around these two theatres.
Seen making one of its final public appearances at its base at RAF Northolt on March 5, 2015 is No.32 (The Royal) Squadron BAe125 CC3 ZD621. The type was formally withdrawn from RAF service on March 31, following the final operational mission on March 16. Three (ZD620, ZD703 and ZE395) have been sold to Wesf Sussex-based Transworld Aviation Trading Ltd and were ferried to Dunsfold Park Aerodrome on March 25. They are expected to be parted out for spares. Of the other two active aircraft, ZE396 was flown to Chester-Hawarden on February 25 for spares recovery, while plans for ZD621 are unconfirmed.
The two British Aerospace HS.125s seen together here in Irish Air Corps livery at Baldonnel on 14 February 1980 are the leased Srs 600 No 239, since returned to the manufacturer, and the fully-owned Srs 700 No 238, which had been delivered the previous day.
Sales of the HS.125-700 are now approaching the 200 mark and the developed -800 was expected to have entered flight test shortly after this issue went to press.
Оснащенный турбовентиляторными двигателями TFE731-3-1H прототип 700-й серии стал намного тише и экономичнее машин с турбореактивными двигателями.
Prototype BAe 146, G-SSSH, touches down after its maiden flight from Hatfield on September 3, 1981 while the chase aircraft, BAe 125 G-BFAN, overshoots.
Зарегистрированный в России Hawker 700 проходит техническое обслуживание на заводе компании "Raytheon Aircraft UK" в Броутоне. На машинах 700-й серии улучшили аэродинамику, реконструировали подфюзеляжный киль и убрали носовой воздухозаборник.
Four HS.125 Mercurius executive jets are operated by No 21 Squadron for VIP transportation.
Fixed Base Operator, Carroll Aircraft Corporation, began services during January 1989 from the former ETPS hangar and support buildings on the southern boundary of the Farnborough airfield. The Gulfstream IV, BAe 125 and Learjet give testimony to the growing business operations.
13 августа 1962г.: первый полет совершил прототип реактивного самолета HS.125 (G-ARYA) для деловой авиации.
Hawker Siddeley 125 eight-seat executive transport (two Bristol Siddeley Viper 521 turbojet engines)
D.H.125 G-ARYC, the first production aircraft, was used for Viper engine development by Bristol Siddeley.
Second prototype of the Hawker Siddeley 125 Series 600 (Beechcraft Hawker BH 125-600) business jet transport
The HS.125 Series 600 embodies 3 ft 0 3/4 in (0,85 m) of fuselage stretch and Viper 601s.
The extra cabin window (six instead of five) is an immediate recognition clue to the HS.125 Srs 600. Also shown in this view is the more slender pod fir the Viper 601 engine, the larger ventral fin and taller top fin.
The fourth HS 125, operated as a development aircraft, flew for the first time with its present Viper 522 turbojets on November 24, 1964.
Hawker Siddeley 125 Series 600 (Beechcraft Hawker BH 125-600) twin-engined business jet transport
The HS.125 Series 600 is the second of the two development aircraft. These photographs show the improved appearance resulting from the longer fuselage and nose and deletion of the fairing above the cockpit roof.
Two Hawker Siddeley H.S.125 executive jets will be at the Show. G-ASSI (illustrated) is at present on a sales tour of Canada and the U.S.A.
The Cameron Iron Works' executive H.S.125 Ser.403B G-BACI during a visit to Yeadon;
Resident aircraft photographed recently at Djakarta's domestic airport include HS 125 Series 600B PK-PJE (ex G-BBRT)
HS 125 Series 400B 4W-ACA, ex G-AYEP, at Heathrow 22/4/77;
After being repainted by HPB Aviation, Aviamost's HS.125-700B G-BVJY was delivered from Luton to Moscow/Vnukovo on 20/6/94. The Russian marks RA-02802 were taken up or arrival
British Aerospace HS.125-700
Hawker Siddeley’s first HS.125-700, G-BFAN.
Hawker Siddeley 125/700. Fast, quiet, spacious, cost-effective and far-ranging business jet. Nearly 400 all mks sold world-wide.
HS.125-600 G-BARR operated from Filton by Rolls-Royce - two Viper Mk 601-22s.
British participants included the second fan-engined Hawker Siddeley HS 125 Series 700, G-BEFZ, which impressed spectators with its quietness
Massey Ferguson's HS 125 Series 600B, G-MFEU, just after delivery to Baginton 8/3/77;
HS 125 Series 600B HZ-DAC recently delivered to Dellah Avco for maintenance work at 15 airfields in Saudi Arabia;
HS 125 Series 600B HZ-AMM, test flown Hawarden-Speke 6/4/77, was delivered to Heathrow 7/4/77 in colours of Saudi Arabian civil engineering contractor Al Jazirah Al Arabiah;
Chartag of Zurich, operators of the first European registered HS 125 Series 1 (25006) HB-VAG since 9/64, are first European customers for one of the new, updated, Series 700B aircraft (257007) HB-VFA
The first HS.125-600 delivered to the continent was HB-VDL for Mueller-Wippenfuerth.
Paradoxically, increased navigation accuracy draws aircraft closer to their designated tracks thereby increasing the possibility of a mid-air collision. The apparent closeness of the BAe 125 and BAe 146 is exaggerated by a telephoto lens.
Hawker Siddeley 125 Dominie T.Mk 1 in Royal Air Force insignia (two Bristol Siddeley Viper 520 turbojet engines)
Hawker Siddeley 125 Series 600, with engine noise suppressors, delivered in March 1975 to the Bundesanstalt fur Flugsicherung for checking radio aids to air navigation
Один HS.125 Series 1В (XW930, на фото) долго использовался для различных программ летных испытаний в Бедфорде. Снимок сделан в 1979 году, когда на самолете отрабатывался механический ограничитель шума фирмы "McDonnell Douglas" (в рамках программы создания Advanced Supersonic Transport.)
HS125 XW930, also with the Flight Systems Division at Bedford, is fitted with the Rolls-Royce three-configuration, eight-lobe nozzle and ejector on its port Viper 601 engine. A standard Viper 520 is on the starboard side. Early results suggest a noise reduction of over 8dB at full thrust.
Hawker Siddeley Dominie T.1 XS712 “A" of No. 6 F.T.S., Finningley, used for training navigators
Dominie T.1 XS714 carries Cranwell's light-blue band (lower fin)
On 5 June 1979, a contract was signed by the Irish Ministry of Defence with BAe for the supply of one HS 125-700B and the interim lease of an HS 125-600B pending delivery of the new aircraft. The leased aircraft (illustrated) entered service with the Irish Air Corps last month (July), after a period of crew training and route proving, and its roles include training, search and rescue, aerial ambulance and governmental personnel transportation.
One of the VU-93s (HS.125s) included on the strength of the Grupo de Transporte Especial based at BA Brasilia, 10 of the British jet aircraft being in the inventory of the Grupo.
For communications and VIP transport duties, the RMAF has purchased a series of aircraft from Hawker Siddeley, comprising the Dove, Heron and an HS 125 (shown).
Third HS.125 prototype G-ARYC became a test-bed for BSE (later Rolls-Royce) at Filton. It is seen here being readied to flight test the Viper 600. Gnat T.1 behind.
HS.125 production line at Hawarden (Chester), Viper Mk 522 stock in the foreground.
BAe (HS) 125s under construction,
An interior shot of a 32 (TR) Squadron HS.125 showing the seven-seat arrangement and rear toilet compartment.
Configured with a number of instructional consoles, the Dominie can be used to train navigators (right-hand station) and air electronic operators (left).
BAe-125-800 президента Ботсваны после посадки, 1988 г.
New 1/72nd-scale model from Airfix: Hawker Siddeley Dominie T.1
Hawker Siddeley HS.125-600
Evolution of the HS.125 Srs 600.
Hawker Siddeley 125 twin-jet executive transport
Deliveries of the HS.125 Series 600 are to commence early next year.
Hawker Siddeley 125 Srs 600 light twin-jet business transport
British Aerospace HS.125-700
Hawker Siddeley Dominie T.Mk 1 navigation trainer
HS Dominie T.1.
A proposal which aimed to give the Royal Navy a low-cost AEW type was based on the HS.125 business jet. It could not carry the most suitable radar, and was unable to meet most time-on-station requirements.