Hunting Percival Jet Provost / P.84
Варианты:
Hunting Percival - Jet Provost / P.84 - 1954 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1954


Двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки
Описание
Фотографии
Hunting (Percival) P.84 Jet Provost и BAC Strikemaster

  Руководство "Hunting" считало использование британскими ВВС в качестве учебных одновременно поршневых Provost и реактивных Vampire нелогичным, поэтому инициировало разработку реактивной версии самолета Provost для осуществления полного цикла подготовки молодых пилотов. Этот вариант сохранил крыло и оперение от исходного самолета Provost, но получил новый фюзеляж, внутри которого размещался турбореактивный двигатель и убирающееся трехопорное шасси с носовым колесом.

  Десять таких самолетов были заказаны в марте 1953 года британскими ВВС под обозначением Hunting Jet Provost T.Mk 1, первый из них поднялся в воздух 16 июня 1954 года, а в течение 1955 года все они подверглись сравнительным испытаниям. Первый курсант совершил на этом самолете самостоятельный полет 17 октября 1955 года. Успех машины был налицо и последовали новые заказы - Jet Provost оставался в эксплуатации в британских ВВС в качестве основного учебно-тренировочного самолета базовой летной подготовки вплоть до декабря 1989 года, когда ему на смену пришел Shorts Tucano (перевооружение было начато с 7-й летной школы в Черч Фентон). В 1-й летной школе последний T.Mk 5 был списан 4 июня 1993 года, но 6-я летная школа эксплуатировала последние четыре T.Mk 5 для подготовки штурманов до 20 сентября 1993 года.
<...>


Варианты

  Jet Provost T.Mk 3: изначальный серийный вариант самолета с турбореактивным двигателем Bristol Siddeley (затем Rolls-Royce) Viper Mk 102 тягой 7,78 кН, с легкими катапультными креслами компании "Martin Backer", концевыми топливными баками и рядом улучшений (построена 201 машина)
  Jet Provost T.Mk 3A: модернизированный фирмой BAC вариант самолета T.Mk 3, оснащенный радиодальномерным оборудованием и аппаратурой РСБН
  Jet Provost T.Mk 4: вариант самолета с ТРД Viper Mk 202 тягой 11,12 кН; всего построено 185 машин
  Jet Provost T.Mk 5: последний серийный вариант для британских ВВС, разработанный компанией "Hunting" под обозначением H.145, позднее BAC.145. Самолет имел фюзеляж с герметичной кабиной для экипажа, удлиненную носовую часть с отсеком БРЭО, и усиленное крыло с увеличенными внутренними топливными баками и большей нагрузкой на внешней подвеске. Концевые топливные баки обычно не подвешивались. Построено 110 самолетов
  Jet Provost T.Mk 5A: модернизированный компанией BAC вариант самолета T.Mk 5, оснащенный радиодальномерным оборудованием и аппаратурой РСБН
  Jet Provost T.Mk 51: экспортный вариант самолета T.Mk 3 с двумя пулеметами калибра 7,7 мм и подкрыльевыми узлами подвески вооружения; поставлялся Цейлону (Шри-Ланке), Кувейту и Судану
  Jet Provost T.Mk 52: экспортный вариант самолета T.Mk 4 с вооружением, как у T.Mk 51; поставлялся Ираку, Южному Йемену, Судану и Венесуэле
  Jet Provost T.Mk 55: экспортный вариант самолета T.Mk 5; поставлялся в Судан


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Hunting Percival Jet Provost T.Mk 5

  Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки
  Силовая установка: один ТРД Rolls-Royce (Bristol Siddeley/Armstrong Siddeley) Viper ASV.11 Mk 202 тягой 11,12 кН
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 7620 м - 708 км/ч; начальная скороподъемность 1219 м/мин; практический потолок 11200 м; дальность с концевыми топливными баками 1450 км
  Масса: пустого 2271 кг; максимальная взлетная 4173 кг
  Размеры: размах крыла 10,77 м - без концевых топливных баков и 11,25 м - с ними; длина 10,25 м; высота 3,10 м; площадь крыла 19,85 мг
Изображен один из последних серийных T.Mk 5, принадлежавший 1-й летной школе.
«Джет Провост». На таких самолетах летали «Красные Пеликаны»
The Jet Provost T Mk 55 is similar to the Strikemaster but has a less powerful engine.
Самолет Vulcan, сопровождаемый Jet Provost, с которого и был сделан этот снимок, демонстрирует свою способность лететь на малой высоте. Маленький "наперсток" в носовой части - радар системы следования рельефу местности.
JET PROVOSTS Mk. I and II. These two photographs provide an excellent opportunity for study of some of the basic differences between the Hunting Percival P.84 Jet Provost T. Mk. 1 and T. Mk. 2. The photo is a rare view of the "civil" demonstrator G-AOBU. The sixth Jet Provost built (G-23-IIs the thirteenth), G-AOBU c/n. HPAL/006) was experimentally fitted with underwing tip tanks.
Photographed at Blackbushe on 8th September is G-AOBU, the only civil-registered demonstration Percival Jet Provost. Ex-Luftwaffe General Adolf Galland is seen nearest the camera, about to fly the Jet Provost.
The Hunting Percival Jet Provost with new "short-leg" short-stroke undercarriage.
Jet Provost
FIN STRAKE EXTENSION is new feature of the production Hunting Percival Jet Provost T. Mk. 2 (XD694).
Power of the Hunting Percival Jet Provost is provided by an Armstrong Siddeley Viper turbojet.
JET PROVOSTS Mk. I and II. These two photographs provide an excellent opportunity for study of some of the basic differences between the Hunting Percival P.84 Jet Provost T. Mk. 1 and T. Mk. 2. The photo shows the latest modifications incorporated on G-23-I, the Class B (temporary) registered T. Mk. 2. These include the new one-piece, curved windshield, the extended spine to the fin fairing and the short-stroke undercarriage.
Jet Provost T.4 of "The Red Pelicans" team.
Jet Provost T.4 of "The Red Pelicans" team. Note polished-metal leading edges of wings and intakes, and C.F.S. badge on nose and fin
Jet Provost. The only jet trainer in the world to have been accepted for ab initio and basic military flying training, the Jet Provost has been ordered into production for the Royal Air Force.
... and the spritely Jet Provosts.
The flypast began (and ended) with the R.A.F Ensign being flown past the Queen, carried by Whirlwind HAR.10 XR453 of No. 2 F.T S., flanked by C.F.S. Gazelle HT.3s XX406 and XW898. In the background twenty-two Jet Provost T.5As in "25" formation (from No 1 F.T.S. and R.A.F. College Cranwell) start their run-in
BAC (Hunting) Jet Provost T.3A XN470 of No. 7 F.T.S., Church Fenton
Jet Provost T.4 XN554 in the new colour scheme - white top, red undersides - over N. Gloucs. last month
BAC Jet Provost T.5 XS231 in the proposed new markings for R.A.F. Training Command aircraft: white-topped fuselage and fin with dayglo red undersides; wings and tailplane in polyurethane grey. The first prototype, XS230, first flew on 28th February 1967 and the type will enter R.A.F. service next year. Upwards of one hundred of these pressurised versions of the T.4 (note more bulbous cabin) are expected to be ordered
Finningley's resident No. 6 F.T.S. supplied this Jet Provost T.5B, XW324 coded "U", for the static park
Раритет британской авиации: "Джет Провост"
The Hunting Jet Provost T Mk.3, the latest primary/basic trainer - chosen by Royal Air Force Flying Training Command. In full quantity production, it is also available for early delivery to other Air Forces.
' This is it! Solo for the first time. Start with cockpit checks - instruments, oil pressure, take-off trim. Good. Brakes off ... a quick look round ... full throttle.'
'Keep her straight. Ah - not so bumpy, nose wheel is off the ground. Faster ... faster ... gently back with the stick ... up and away in a steady climb.'
' Steady though; we've still got to land ... down undercarriage ... down flaps ... this is living! This is why I wanted to join the R.A.F.'
'Not bad ... not bad at all. A little wide on the approach, but a smooth enough touch-down. And my best take-off yet. Hope my instructor was watching.'
Provost Pair plus one at Hurn.
Jet Provost G-JETP wears a midnight blue colour scheme. It is seen here airborne in the hands of Adrian Gjertsen.
Percival Provost G-AWPH and Hunting Jet Provost G-PROV during a recent training flight.
BAC Jet Provost T.Mk 52 of Iraqi Air Force armed with 24 Sura rockets
Hunting Percival Jet Provost T.Mk.1
"RED PELICANS" COLOUR NOTES: The aircraft are predominantly "dayglo" red, with standard R.A.F. roundels and serials and the normal anti-glare black on top of the nose. Tip-tanks are striped silver and "dayglo" red. Aerials: U.H.F. silver; D.M.E. and Standby yellow. The C.F.S. crest consists of a red pelican with gold embellishments, on a grey tower. Nose flashes are coloured (towards centre): purple, green, light blue (thin band) and black
HUNTING JET PROVOST T.3: Now in service with the R.A.F., the Jet Provost T.3 can be seen at Farnborough in its standard and export forms, the latter being the Jet Provost T.51 for Ceylon. The Jet Provost T.4 has the more powerful Viper A.S.V.II. The Jet Provost T.3 has a 1,750-lb. s.t. Bristol Siddeley Viper 102 turbojet, and dimensions are: Span 36 ft. 11 in.; length 32ft. 5 in.; height 10ft. 2 in.; wing area 213.7 sq.ft.
BAC 145 Jet Provost T.Mk 5 primary and basic trainer