RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1954

Двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки

Варианты

Hunting (Percival) P.84 Jet Provost и BAC Strikemaster

   Руководство "Hunting" считало использование британскими ВВС в качестве учебных одновременно поршневых Provost и реактивных Vampire нелогичным, поэтому инициировало разработку реактивной версии самолета Provost для осуществления полного цикла подготовки молодых пилотов. Этот вариант сохранил крыло и оперение от исходного самолета Provost, но получил новый фюзеляж, внутри которого размещался турбореактивный двигатель и убирающееся трехопорное шасси с носовым колесом.

   Десять таких самолетов были заказаны в марте 1953 года британскими ВВС под обозначением Hunting Jet Provost T.Mk 1, первый из них поднялся в воздух 16 июня 1954 года, а в течение 1955 года все они подверглись сравнительным испытаниям. Первый курсант совершил на этом самолете самостоятельный полет 17 октября 1955 года. Успех машины был налицо и последовали новые заказы - Jet Provost оставался в эксплуатации в британских ВВС в качестве основного учебно-тренировочного самолета базовой летной подготовки вплоть до декабря 1989 года, когда ему на смену пришел Shorts Tucano (перевооружение было начато с 7-й летной школы в Черч Фентон). В 1-й летной школе последний T.Mk 5 был списан 4 июня 1993 года, но 6-я летная школа эксплуатировала последние четыре T.Mk 5 для подготовки штурманов до 20 сентября 1993 года.
<...>


Варианты

   Jet Provost T.Mk 3: изначальный серийный вариант самолета с турбореактивным двигателем Bristol Siddeley (затем Rolls-Royce) Viper Mk 102 тягой 7,78 кН, с легкими катапультными креслами компании "Martin Backer", концевыми топливными баками и рядом улучшений (построена 201 машина)
   Jet Provost T.Mk 3A: модернизированный фирмой BAC вариант самолета T.Mk 3, оснащенный радиодальномерным оборудованием и аппаратурой РСБН
   Jet Provost T.Mk 4: вариант самолета с ТРД Viper Mk 202 тягой 11,12 кН; всего построено 185 машин
   Jet Provost T.Mk 5: последний серийный вариант для британских ВВС, разработанный компанией "Hunting" под обозначением H.145, позднее BAC.145. Самолет имел фюзеляж с герметичной кабиной для экипажа, удлиненную носовую часть с отсеком БРЭО, и усиленное крыло с увеличенными внутренними топливными баками и большей нагрузкой на внешней подвеске. Концевые топливные баки обычно не подвешивались. Построено 110 самолетов
   Jet Provost T.Mk 5A: модернизированный компанией BAC вариант самолета T.Mk 5, оснащенный радиодальномерным оборудованием и аппаратурой РСБН
   Jet Provost T.Mk 51: экспортный вариант самолета T.Mk 3 с двумя пулеметами калибра 7,7 мм и подкрыльевыми узлами подвески вооружения; поставлялся Цейлону (Шри-Ланке), Кувейту и Судану
   Jet Provost T.Mk 52: экспортный вариант самолета T.Mk 4 с вооружением, как у T.Mk 51; поставлялся Ираку, Южному Йемену, Судану и Венесуэле
   Jet Provost T.Mk 55: экспортный вариант самолета T.Mk 5; поставлялся в Судан


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Hunting Percival Jet Provost T.Mk 5

   Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки
   Силовая установка: один ТРД Rolls-Royce (Bristol Siddeley/Armstrong Siddeley) Viper ASV.11 Mk 202 тягой 11,12 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 7620 м - 708 км/ч; начальная скороподъемность 1219 м/мин; практический потолок 11200 м; дальность с концевыми топливными баками 1450 км
   Масса: пустого 2271 кг; максимальная взлетная 4173 кг
   Размеры: размах крыла 10,77 м - без концевых топливных баков и 11,25 м - с ними; длина 10,25 м; высота 3,10 м; площадь крыла 19,85 мг

Показать полностью
  • Описание
  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XD677

    Hunting Jet Provost T.1 XD677 'M-Q' of 2 Flying Training School, Syerston, circa 1959. Silver overall with 24in (60.9cm) yellow 'Trainer' bands on fuselage and wings. Code letters approximately 16in. Note: Common to all the artwork: Roundels: fuselage 18in, wings 30in, fin flash 18 x 24in. Serials: Fuselage 8in; underwing 24in.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XM411

    Hunting Jet Provost T.3 XM411 'R-G' of the Central Flying School, Little Rissington, circa early 1960s. Aluminium with yellow Day-Glo areas.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XP669

    Hunting Jet Provost T.4 XP669 '37' of 2 Flying Training School, Syerston, circa late 1960s. Aluminium with 8in wide red Day-Glo panels.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XP547

    Hunting Jet Provost T.4 XP547 '03' of 79 Squadron, 'C' Flight 1 Tactical Weapon Unit, Brawdy, in 1983. Dark Green, Dark Sea Grey with Light Aircraft Grey under surfaces. Red/blue tactical roundels.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XP583

    Hunting Jet Provost T.4 XP583 '87' of RAF College, Cranwell. Red and white fuselage with red and Light Aircraft Grey wings. Dark and light blue 'Cranwell' band with RAF College crest on fuselage. With the exception of the College band, this was the common finish for the remainder of the aircraft's service.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XW370

    Hunting (BAC) Jet Provost T.5 XW370 of 'The Swords' aerobatic team, 3 Flying Training School, Leeming. Red and white fuselage with red and Light Aircraft Grey wings. Name in gold script on the intake.

  • Мировая Авиация 158
    Регистрационный номер: XW410   [2]

    Изображен один из последних серийных T.Mk 5, принадлежавший 1-й летной школе.

  • Aviation Historian 20 / J.Matos - Nao obrigado!

    The aircraft was given the FAP serial “5803”.

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XD674   [4]

    XD674, the prototype Hunting Percival P.84 Jet Provost, being prepared at Luton for its first flight, made on Saturday, June 26, 1954. Test pilot Dick Wheldon made a further seven trouble-free flights over the following three days.

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XD674   [4]

    The prototype Jet Provost at Luton in June 1954, at the time of its first flight.

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XD674   [4]

    Dick Wheldon lifts XD674 off Farnborough’s runway to put the prototype Jet Provost through its paces at the 1954 SBAC show in September.

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XD674   [4]

    Dick Wheldon airborne in the prototype Jet Provost during its first flight, on June 26, 1954. Note the anti-spin parachute housing immediately aft of the rudder.

  • Air Enthusiast 1994-09 / T.Smith - Expendable to Indispensable
    Регистрационный номер: XD676   [2]

    XD676, the third of the ‘pre-production’ batch of Jet Provost T.1s used to bring ‘all-through’ jet training to the RAF.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XD676   [2]

    In March 1953 the Ministry of Supply placed an order for ten basic jet trainers, to be called the Jet Provost T.1, for tests. The prototype, XD674, undertook its maiden flight on June 16, 1954. The batch (XD674 to XD680 and XD692 to XD694) was delivered to the RAF during 1955 - XD676 is pictured in April of that year. For the first time a turbojet engine was introduced early on into the training syllabus and pupils could now fly with a nosewheel undercarriage at the start of their training - this was crucial as by then this configuration was almost 'standard' on operational aircraft. The first trainee pilot to go solo in a Jet Provost did so in October 1955.

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: G-AOUS

    The silver, white and blue Jet Provost Mk 2B G-AOUS made a demonstration tour of Finland. On November 16, 1960, it crashed near Biggleswade, Bedfordshire.

  • Air Pictorial 1956-11
    Регистрационный номер: G-AOBU   [4]

    JET PROVOSTS Mk. I and II. These two photographs provide an excellent opportunity for study of some of the basic differences between the Hunting Percival P.84 Jet Provost T. Mk. 1 and T. Mk. 2. The photo is a rare view of the "civil" demonstrator G-AOBU. The sixth Jet Provost built (G-23-IIs the thirteenth), G-AOBU c/n. HPAL/006) was experimentally fitted with underwing tip tanks.

  • Air Enthusiast 1994-12 / Talkback
    Регистрационный номер: G-AOBU   [4]

    Jet Provost 1 G-AOBU is flying again and operated by Rennet Aircraft from Cranfield, Beds.

  • Air Pictorial 1955-10 / The journal of a roving spotter
    Регистрационный номер: G-AOBU   [4]

    Photographed at Blackbushe on 8th September is G-AOBU, the only civil-registered demonstration Percival Jet Provost. Ex-Luftwaffe General Adolf Galland is seen nearest the camera, about to fly the Jet Provost.

  • Air Pictorial 1955-10 / J.Stevens - Farnborough 1955
    Регистрационный номер: XD694   [6]

    The Hunting Percival Jet Provost with new "short-leg" short-stroke undercarriage.

  • Air Pictorial 1957-09 / J.Stevens - Farnborough 1957
    Регистрационный номер: XD694   [6]

    Jet Provost

  • Air Pictorial 1956-10
    Регистрационный номер: XD694   [6]

    FIN STRAKE EXTENSION is new feature of the production Hunting Percival Jet Provost T. Mk. 2 (XD694).

  • Air Pictorial 1956-09 / J.Stevens - Farnborough 1956
    Регистрационный номер: XD694   [6]

    Power of the Hunting Percival Jet Provost is provided by an Armstrong Siddeley Viper turbojet.

  • Air Pictorial 1957-02
    Регистрационный номер: XD694   [6]

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XD694   [6]

    The Jet Provost T.2 prototype, XD694, displays its wingroot leading-edge extension, aileron and flap arrangement, and bulged undercarriage doors.

  • Air Pictorial 1956-11
    Регистрационный номер: G-23-1

    JET PROVOSTS Mk. I and II. These two photographs provide an excellent opportunity for study of some of the basic differences between the Hunting Percival P.84 Jet Provost T. Mk. 1 and T. Mk. 2. The photo shows the latest modifications incorporated on G-23-1, the Class B (temporary) registered T. Mk. 2. These include the new one-piece, curved windshield, the extended spine to the fin fairing and the short-stroke undercarriage.

  • Air Pictorial 1957-09

    Jet Provost. The only jet trainer in the world to have been accepted for ab initio and basic military flying training, the Jet Provost has been ordered into production for the Royal Air Force.

  • Air Pictorial 1959-09

    The Hunting Jet Provost T Mk.3, the latest primary/basic trainer - chosen by Royal Air Force Flying Training Command. In full quantity production, it is also available for early delivery to other Air Forces.

  • Air Pictorial 1959-09

    ' This is it! Solo for the first time. Start with cockpit checks - instruments, oil pressure, take-off trim. Good. Brakes off ... a quick look round ... full throttle.'

  • Air Pictorial 1959-09

    'Keep her straight. Ah - not so bumpy, nose wheel is off the ground. Faster ... faster ... gently back with the stick ... up and away in a steady climb.'

  • Air Pictorial 1959-09

    ' Steady though; we've still got to land ... down undercarriage ... down flaps ... this is living! This is why I wanted to join the R.A.F.'

  • Air Pictorial 1959-09

    'Not bad ... not bad at all. A little wide on the approach, but a smooth enough touch-down. And my best take-off yet. Hope my instructor was watching.'

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XM370, XM383, XM409

    Jet Provost Mk 3s of No 2 FTS, flying from RAF Syerston, Nottinghamshire, in July 1960.

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)
    Регистрационный номер: XM346   [2]

    XM346, the first Jet Provost T Mk 3, with a moulded “full view" windscreen in place of the flat glass panels of earlier JPs.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XM384

    In early 1957 it was announced that an improved variant of the Jet Provost would be standardised throughout Flying Training Command - the T.3. Serial numbers for these were in the ranges XM346 to XM480 and XN458 to XN643. The first T.3, XM346, carried out its maiden flight on June 22, 1958. T.3s entered service with 2 Flying Training School at Syerston, Notts, in June 1959. Pictured is XM384 of 2 FTS.

  • Air Enthusiast 2006-11 / The Roundels File
    Регистрационный номер: XM346   [2]

    Underside shot of Jet Provost T.3 XM346 clearly showing the positioning of serial numbers.

  • Air Pictorial 1987-09 / P.Hatch - The Royal Air Force Today
    Регистрационный номер: XN470

    BAC (Hunting) Jet Provost T.3A XN470 of No. 7 F.T.S., Church Fenton

  • Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Silvester - Provost - Piston to Jet (2)

    The cockpit of the Jet Provost Mk 2 - the rotating handle on the port coaming operated the canopy.

  • Aviation Historian 20 / J.Matos - Nao obrigado!

    Trials pilots Belo (right-hand seat) and Goncalves in the cockpit of the Jet Provost at Sintra during its FAP tests. The air arm ultimately chose the Cessna T-37C which, perhaps significantly, incorporated wing hardpoints which could carry ground-attack stores. The Jet Provost was strictly a trainer until the development of the BAC Strikemaster.

  • Air International 2005-09 / Talkback
    Регистрационный номер: XM479

    Winner of our 'Flight in a Jet Provost', David Swift, in Jet Provost T.3A XM479 (G-BVEZ) flown by pilot and Chairman of the Newcastle Jet Provost Group, Neil McCarthy

  • Aviation Historian 20 / J.Matos - Nao obrigado!

    Oops! There were red faces all round for the aircraft’s pilots when it came to rest on the grass beside the runway at Sintra after the lowering of the undercarriage was left too late during a test-flight landing. Fortunately, the damage was minimal and quickly repaired.

  • Aviation Historian 20 / J.Matos - Nao obrigado!

    A mobile crane removes the Jet Provost from the grass at Sintra after its mishap. Only four T.2s were built, G-AOUS later coming to grief when it crashed near Biggleswade during diving trials, killing Hunting test pilot Lt-Cdr J.R.S. Overbury, on November 16, 1960.

Тип фотографий

  • Все фото (113)
  • Боковые проекции (8)
  • Цветные фото (26)
  • Ч/б фото (64)
  • Кабина (3)
  • Обломки (2)
  • Схемы, чертежи (10)