Lockheed EC-130
Варианты:
Lockheed - EC-130 - 1976 - США
Страна: США
Год: 1976


Описание
Фотографии
EC-130 - самолеты радиоэлектронной разведки и психологических операций (EC-130E, H и V);
   EC-130J Commando Solo III: вариант для Командования специальных операций ВВС США
EC-130H versions of the Hercules flying with Electronic Countermeasures Squadrons in Europe now wear the same pale grey and white finish as the USAF's EF-111A Ravens.
EC-130 - одна из самых секретных машин ВВС США. В составе семейства - вариант EC-130E(RR) Rivet Rider, оснащенный системами приема/передачи радио- и телевизионной информации в интересах сил специальных операций и при чрезвычайных ситуациях.
EC-130 из состава 355-го авиакрыла, имеющего помимо трех эскадрилий самолетов РЭБ еще и три эскадрильи штурмовиков и корректировщиков A-10 и OA-10.
Operating from Aviano are all the American Suppression of Enemy Air Defences aircraft. These include EC-130E/H Hercules from the 355th Wing at Davis-Monthan AFB in Arizona.
Во Вьетнаме 10 C-130 переделали в воздушные командные пункты. Самолеты с обозначением EC-130E (ABCCC) применялись для координирования ударов авиации с использованием данных от передовых авианаводчиков и наземных наблюдателей.
Эффективным средством информационной войны в Афганистане стал EC-130E "Коммандо Соло"
Операции против Ирака. Во время операций "Щит пустыни" и "Буря в пустыне", огромный флот военно-транспортных самолетов коалиции доставлял военное снаряжение и припасы, обеспечив войска всем необходимым к началу активных боевых действий. EC-130E, представленный на снимке, готовится для очередного вылета на патрулирование в 1998 году.
Самолет радиоразведки EC-130E
This EC-130HE Hercules, assigned to the 6th Electronic Warfare Squadron, is the unit's sole mount and one of the ROCAF's more secretive aircraft.
EC-130J
В ВВС США EC-130J Commando Solo состоят на вооружении 193-го авиакрыла специального назначения Национальной гвардии, дислоцированного на авиабазе Мидлтоун, Пенсильвания. Самолеты используются для борьбы с терроризмом в Азии.
EC-130J Commando Solo III: самолет психологической войны и постановки помех
Rarely photographed in its theatre of operations, USAF EC-130J 99-1932 from the Pennsylvania Air National Guard's 193rd Special Operations Squadron prepares to land at an unspecified base in South-West Asia on November 26, 2007. The aircraft have been used since 2006 in both Afghanistan and Iraq to conduct psychological operations, broadcasting in AM, FM, HF, TV and military communications bands.
External modifications to the EC-130J include underwing blade antennas and pods housing antenna arrays on the outer stations, a large air inlet on the left hand side of the fuselage for cooling and, most noticeable of all, the tail-mounted antenna array.
 
One of the USAF's EC-130E electronic surveillance versions (noted in Air Scene/October 1979), with a dorsal blade aerial and other new features, photographed at Rhein-Main Air Base, Germany, in September 1979.
One of the EC-130E "Volant Solo 11" variants in "Rivet Rider" configuration, as used by the 193rd SOW, Philadelphia ANG, to conduct psychological warfare broadcasts - as was demonstrated during the Operation "Urgent Fury" missions conducted in Grenada during 1983
Еще одна необычная роль C-130 - самолет для ведения психологической войны. EC-130E Rivet Rider фактически является летающей теле- и радиостанцией, вещающей на территорию противника.
Специальные модификации Hercules, задействованные в операции, включали самолеты РЭБ EC-130H и EC-130E Rivet Rider (на снимке) для ведения психологических операций.
The EC-130H is adapted from the C-130 tactical transport aircraft, modified with pods and additional payloads to fulfil the USAF's EW requirements
A USAF EC-130H Compass Call aircraft, assigned to the 41st Expeditionary Electronic Combat Squadron, takes off in support of a large force employment exercise at Al Dhafra Air Base, UAE, July 13, 2021
Fourteen EC-130H Compass Call are the only electronic attack aircraft currently in service with the US Air Force.
Also participating in Red Flag 14-1 were two veteran EC-130H Compass Call aircraft. Once pioneers in electronic attack tactics, and used extensively in combat over Afghanistan and Iraq to counter insurgent activity, today the aircraft are back to their primary mission - suppression of enemy air defences. In previous Red Flag exercises Compass Calls have alternated between the Blue and Red force to enable each side to function in an electronic warfare environment.
Air Combat Command deployed this EC-130H Compass Call offensive counter-information and electronic attack aircraft to Northern Edge. This aircraft might be configured to a standard called Baseline 2 with the latest electronic attack capability, satellite communications providing connectivity to the latest architectures, increased multi-asset coordination nets and upgraded datalink terminals.
Установленные под хвостовой частью EC-130H антенны образуют сеть вокруг хвостового оперения. Во время холодной войны 43-я эскадрилья РЭБ базировалась в Зембахе, ФРГ, готовясь к выполнению заданий по созданию помех системам связи в случае конфликта с СССР.
The EC-130H "Compass Call" version of the Hercules is used alongside EF-111A Ravens for airborne jamming of enemy air defences through electromagnetic disruption of tactical and command, control and communication systems.
Lockheed EC-130H Compass Call 73-1580 (c/n 4542) is the first to be redelivered after upgrade to Baseline-2 standard. It is seen at the L-3 Communications Integrated Systems facility at Waco, Texas.
EC-130H Compass Call по-прежнему остается в эксплуатации и недавно выполнял боевые задания в районе афгано-пакистанской границы. Планируется к 2011 году довести все самолеты Compass Call до стандарта Block 35.
Maintenance troops and aircrew members look on as the crew of an EC-130H Compass Call undertake pre-flight checks for the type’s final mission from Ali Al Salem Air Base, Kuwait on August 29, 2010.
A USAF Lockheed EC-130H Compass Call taxis down the flight line during a show-of-force readiness exercise at Davis-Monthan Air Force Base, Arizona, June 28, 2021
Providing electronic countermeasures training during NATO exercise Northern Viking, was Lockheed EC-130H Hercules 73-1584/'DM', of the 43rd ECS. It was deployed to Kefiavik, Iceland, from its home base at Davis-Monthan, Arizona, from July 17-21, 1995.
Самолеты EC-130H Compass Call решали задачи РЭБ, в том числе ставили помехи иракским радиостанциям.
Самолет-ретранслятор системы TACAMO EC-130Q из состава 4-й эскадрильи. Фото сделано 5 ноября 1984г.
Самолет Boeing E-6 Mercury заменил машины EC-130Q в заданиях по поддержке связи с ПЛАРБ ВМФ США. После снятия оборудования TACAMO эти самолеты действовали в качестве транспортных и учебных под индексом TC-130Q.
Predecessor of the E-6A, an EC-130Q, on approach to McClellan AFB in December 1985. C-130 Hercules were operated in the TACAMO role for over a quarter of a century, from 1964 to 1991.
Former C-130H, and now believed to be one of two EC-130Hs, serial 435 is seen landing at RAF Brize Norton in May 2014 on a flight from the USA back to Nevatim Air Base. The aircraft has a host of enhancements, including numerous missile and radar warning receivers, including some installed to a horizontal extension aft of the fin. The aircraft is capable of being air refuelled, using the flying boom system, with the appropriate receptacle mounted above the cockpit. Small black and white telemetry marks are painted in many places, possibly in connection with air refuelling tests.
NC-130H. Самолет NC-130H использовался для различных испытаний, включая установку РЛС ДРЛО (на снимке). В 2009 году NC-130H оснастили лазером ATL (Advanced Tactical Laser), успешно поразившим наземную цель. ATL предполагается использовать на будущих вариантах AC-130, что означает новый этап в применении тактического лазерного оружия.
Было создано около 60 вариантов «Геркулеса», включая самолет NC-130H, на котором проводились испытания радиолокатора APS-145 для модернизированного палубного самолета E-2C «Хокай»
From an altitude of 30,000ft, the AN/APS-145 AEW radar is claimed to be capable of detecting aircraft at ranges of approximately 480km.
Самолет ДРЛО на базе военно-транспортного C-130 "Геркулес"
В версии EC-130V сочетаются возможности самолета ДРЛОиУ E-2C Hawkeye с продолжительностью полета C-130. После исключения из состава Береговой охраны США один EC-130V1 октября 1 993 года передали ВВС США для использования в секретной "черной программе". По слухам его применяли для мониторинга полета крылатых ракет в 6545-й испытательной эскадрилье на базе ВВС Хилл, Юта. Позднее самолет отправили в Центр восстановления, технического обслуживания и ремонта.
USCG's high visibility red and white colour scheme is equally effective over water or against a sky background.
This view clearly shows nose (above the radome) and side (stub wings) antennae which are presumably for the EC-130V's AN/ALR-73 electronic support measure system.
Design of the rotodome support was largely determined by the requirement to minimise structural modification to the aircraft.
Самолет EC-130Q. Видны конусы-стабилизаторы антенн дальней связи с подлодками
Lockheed EC-130Q command communications aircraft of the US Navy
US Navy variants of the Hercules include the EC-130Q, long used by VQ-4 in the TACAMO role but now in course of replacement by Boeing E-6A Hermes. The drogue visible in the lower rear fuselage is not for probe-and-drogue refuelling but is to stabilise the long VLF aerial when it is trailed through the cargo ramp.
Дозаправка EC-130H из 41 -й экспедиционной эскадрильи радиоэлектронной борьбы в ходе операции «Свобода для Ирака»
EC-130E(RR)
Четыре самолета C-130 были переделаны в конфигурацию Rivet Rider/Volant Solo. Эти самолеты, оснащенные ножевидными антеннами под консолями крыла и перед килем, служили в качестве теле- и радиоретрансляторов сигналов аварийного оповещения в случае национального бедствия, введения особого положения и во время проведения специальных операций. Позже их заменили на самолеты EC-130J Commando Solo.
EC-130J "Commando Solo"
LOCKHEED EC-130H HERCULES
US Coast Guard EC-130V.
Three-man mission operator station is mounted on a pallet for ease of installation and removal.
A USAF specialist from the 41st Expeditionary Electronic Combat Squadron inspects equipment on board a EC-130 Compass Call at Bagram Airfield, Afghanistan, in 2009
Так должен был выглядеть C-130AEW, предложенный американской фирмой "Локхид".
An artist’s impression of a BAE Systems special-mission Gulfstream EC-37B Compass Call electronic warfare aircraft ahead of the Lockheed EC-130H Compass Call aircraft it is replacing
BAE Systems and the USAF have flight tested the Small Adaptive Bank of Electronic Resources (SABER), paving the way for future integration onto the host Gulfstream G550
Lockheed-Georgia Company and GEC Avionics announced on 2 June 1985 that they are jointly assessing the potential market for an AEW version of the Lockheed C-130 using the APY-920 search radar that has been developed for the BAe Nimrod AEW Mk 3.