Описание
Страна : Германия
Год : 1919
Шестиместный пассажирский самолет
Junkers F 13
На основе концепции аэроплана J 1 (металлический моноплан с работающей обшивкой) Хуго Юнкерс в 1918 году приступил к проектированию гражданского транспортного самолета. Прототип выполнил первый полет 25 января 1919 года.
Серийный вариант J 13 под обозначением F 13 вошел в число самолетов, оказавших наибольшее влияние на развитие авиации. На первых F 13 стояли моторы Mercedes или BMW III/IIIa, но по мере усиления планера на самолет стали ставить все более мощные моторы, такие как звездообразные Junkers L2, Pratt & Whitney Wasp и Hornet. Известно порядка 60-70 подвариантов самолета F 13, отличавшихся конструкцией фюзеляжа, крыла, оперения и кабины.
Около 60 машин F 13 эксплуатировалось в компании "Junkers-Luftverkehr", образованной в 1921 году. В том же 1921 году была образована компания "Deutsche Lufthansa", которой отошла большая часть парка "Junkers-Luftverkehr". До 1938 года "Deutsche Lufthansa" эксплуатировала на внутренних грузовых и пассажирских линиях 45 самолетов F 13.
Junkers F 13 закупили почти все ведущие европейские авиакомпании, кроме того, самолет эксплуатировался в Афганистане и Колумбии. В Персии летало несколько самолетов с пулеметами, установленными в верхней части салона. Очень успешно F 13 использовали в Южной Америке, где металлическая конструкция планера оказалась очень удачной в силу непростых природно-климатических условий. Восемь машин Junkers-Larsen JL 6, адаптированных под выпуск на предприятии "John М. Larsen Corporation", поставили в США, где их использовала почтовая служба на линиях Нью-Йорк - Чикаго - Омаха и Нью-Йорк - Сан-Франциско, однако ни одного самолета непосредственно в Штатах не собрали. Пять машин F 13 построили в СССР, две в 1931 году - в Венеции на заводе компании "Transadriatica" (один с мотором Fiat A.20 мощностью 410 л. с.). Всего построено 322 самолета F 13, серийное производство было прекращено в 1932 году. Самолет послужил базой для разработки целого семейства самолетов, конструктивно близких к начальному проекту 1919 года. Венцом развития стал Junkers Ju 52, выполнивший первый полет в одномоторном варианте 13 октября 1930 года. Но всемирную известность получил вариант Ju 52/3m "Tante Ju" ("Тетка Ю") с тремя моторами. В 1930-х годах Ju-52/3m разделил с Douglas DC-3 славу самого популярного пассажирского самолета. Ju 52/3m составили основу транспортной авиации созданных Люфтваффе.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Junkers F 13da
Тип: шестиместный пассажирский самолет
Силовая установка: один 6-цилиндровый мотор жидкостного охлаждения Junkers L5 мощностью 280 л. с.
Летные характеристики: максимальная скорость 198 км/ч; максимальная крейсерская скорость 170 км/ч; начальная скороподъемность 198 м/мин; практический потолок 5090 м; дальность 980 км
Масса: пустого 1225 кг; максимальная взлетная 2000 кг
Размеры: размах крыла 17,75 м; длина 9,60 м; высота 4,10 м; площадь крыла 43 м2
Полезная нагрузка: максимальная масса полезной нагрузки 830 кг
Описание:
- Junkers F 13
- Flight, February 1922
THE "J.L.-12" ATTACK 'PLANE - Flight, January 1923
THE JUNKERS ALL-METAL MONOPLANE - Flight, August 1923
GOTHENBURG International Aero Exhibition 1923 - Flight, April 1930
AIRCRAFT FOR THE PRIVATE OWNER
Фотографии
-
Мировая Авиация 150
Регистрационный номер: D-433 [2] F 13. Изображен F 13 в окраске германского авиаперевозчика "Deutsche Luft Hansa", основанного в 1926 году. Большинство из первых 46 самолетов F 13 компании ранее эксплуатировались "Junkers-Luftverkehr", основанной в 1921 году и вошедшей в "Deutsche Luft Hansa". F 13 эксплуатировался в компании DLH до 1938 года, когда уцелевшие машины передали в Люфтваффе для использования в качестве учебных.
-
Aviation Historian 33 / V.Kotelnikov - The long road to Kabul
Регистрационный номер: R-RDAK [2] Another Junkers F 13 used by Dobrolyot for flights in Afghanistan was the unnamed R-RDAK, which made a Termez-Kabul flight on November 13-18, 1927. The Tashkent-Kabul route was officially opened in early January 1928.
-
АвиаМастер 2003-01 / М.Маслов - Москва-Пекин-Токио: первый великий перелет советской авиации /Покорение неба/
Регистрационный номер: R-RDAP [2] Самолет-участник перелета Москва-Пекин: "Юнкерс" Ju 13 И.К.Полякова и И.В.Михеева, потерпевший аварию в Миао-Тане.
-
Мир Авиации 1996-01 / С.Санеев - Первая пассажирская авиалиния на Северном Кавказе /Страницы истории/
Регистрационный номер: R-RECA [2] Junkers F-13 R-RECA Albatros ("Альбатрос"). Новороссийск, 7 июня 1923г.
-
Мир Авиации 1996-01 / С.Санеев - Первая пассажирская авиалиния на Северном Кавказе /Страницы истории/
Регистрационный номер: R-RECD Junkers F-13 R-RECD Lerche ("Жаворонок"). Новороссийск, 5 июня 1923г.
-
АвиаМастер 2006-05 / В.Котельников - Красные звезды Туркестана /Из истории воздушных войн/ (2)
Пассажирский "Юнкерс" Ю-13 Среднеазиатского отделения общества "Добролет"
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / Junkers F.13 /Preservation Profile/ (42)
Регистрационный номер: CH-59 [4] -
Мировая Авиация 161
Среди военных эксплуатантов F 13 были ВВС Швеции, где самолет обозначался Tp 1. Изображен санитарный вариант начала 1930-х годов, в Швеции F 13 летали с 1928 года по 1943 год.
-
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Регистрационный номер: CH-59 [4] "Юнкерс" F.13 был первым в мире специализированным крупносерийным цельнометаллическим пассажирским самолетом.
The hybrid as it is now preserved in Budapest
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Reported to be the prototype Junkers-J 13 is Annelise, seen here on September 13, 1919, the day on which it established an unofficial world record by carrying eight people to an altitude of 22,145ft. It is almost certain that in this photograph the wing is of greater span than the original J 13 wing.
-
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Первый прототип пассажирского самолета J.13 был назван в честь одной из дочерей главы фирмы Аннелиз Юнкерс.
-
АС 1993-01 / М.Хайрулин - Крылья Литвы /Авиация стран мира/
Самолет Ататюрка "Annelise", октябрь 1919г.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Taken on July 21, 1919, this is the earliest photograph so far traced of a completed Junkers-J 13. This aeroplane may have been Herta.
-
Flight 1930-12 / Flight
AN ALL-METAL "CHARLEY'S AUNT": Our picture shows the first Junkers all-metal monoplane, "D-1," placed on service by Luft Hansa in 1919 - and still, apparently, going strong, as the photograph was taken during a recent visit to Tempelhof aerodrome.
-
Мировая Авиация 150
Регистрационный номер: D-1 Первый в мире дюралевый пассажирский самолет J13 оказался феноменально успешным. На снимке F.13a с мотором BMW IIIa
В первые дни существования "Luft Hansa" самолеты F 13 составлял основу парка компании наряду с такими классическими машинами, как G 24, W 33/34 и Ju 52/3m. F 13 эксплуатировались в "Lufthansa" до 1938 года, последний из них летал на линии Бреслау-Хиршберг. -
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Регистрационный номер: D-183 Второй прототип J.13 получил имя "Герта" в честь первой дочери основателя фирмы.
-
Flight 1923-01 / Flight
Регистрационный номер: D-220 [5] THE JUNKERS MONOPLANE: Three-quarter rear view.
-
Flight 1923-01 / Flight
Регистрационный номер: D-220 [5] THE JUNKERS MONOPLANE: Three-quarter front view.
-
Flight 1930-04 / Flight
"PEACEFUL PENETRATION": One of the latest Junkers type F.13 monoplanes has been registered in this country, and is now on a tour. Of the same general type as the famous "Bremen," this machine has a Junkers L.5 engine and seating accommodation for four passengers. It is intended for use by the wealthier class of private owner, or for air taxi work.
-
Flight 1923-01 / Flight
Регистрационный номер: D-220 [5] THE JUNKERS MONOPLANE: Rear view. This illustration gives a good idea of the large span of the machine.
-
Flight 1923-01 / Flight
Регистрационный номер: D-220 [5] THE JUNKERS MONOPLANE: On the left, view of the engine housing and undercarriage. On the right a view of the tail.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: D-230 [2] "Эх, прокачу!" - "Юнкерс" F.13 с "вспомогательной силовой установкой" мощностью в две лошадиные силы.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: D-230 [2] Загрузка газетами F.13 авиакомпании "Юнкерс-Люфтферкер" (рег. D-230), получивший собственное имя "Удод". Надо заметить, что ранние коммерческие машины "Юнкерс", эксплуатировавшиеся в Германии, имели "птичьи" имена. Это как раз тот самолет, который за хвост буксировали лошадиной упряжкой.
-
Aviation Historian 31 / L.Andersson - Dirty secrets
Регистрационный номер: D-251 Один из ранних "Юнкерс" F13 выпуска 1920г., но с доработанным трапециевидным килем, установленным в 1926г.
Junkers-F 13 D-251 (minus hyphen in this photograph) was used by the Germans for poison-gas tests in the Soviet Union from 1926. Like many aircraft secretly owned by the German military, D-251 was registered to the Deutsche Versuchsanstalt fyr Luftfahrt (DVL - German Aviation Research Institute). -
Aeroplane Monthly 1985-04 / J.Crookshank - Facelift for the Deutsches Museum
Регистрационный номер: D-360 The museum's Junkers-F 13, with the Klemm L.25 suspended behind it and the Messerschmitt M 17 at right.
Другие самолёты на фотографии: Klemm L.25 - L.28 Swallow - Германия - 1927Messerschmitt S15 / S16 / M.17 - Германия - 1923
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: D-433 [2] Luft Hansa's F 13 D-433 Baumlaufer (Tree-creeper) was built in 1924 and had a BMW IV engine. It is seen with the extended triangular fin. In 1931 D-433 became an F13dle with Junkers-L5 engine and two years later became an F 13fle. In 1934 it was acquired by DVS and re-registered D-OKAX.
-
Aviation Historian 31 / L.Andersson - Dirty secrets
Регистрационный номер: D-507 Although of poor quality, this rare photograph shows Junkers-F 13 D-507 undergoing secret airborne chemical warfare tests at Rossitten in German East Prussia in 1925.
-
Aviation Historian 31 / L.Andersson - Dirty secrets
Регистрационный номер: D-831 After its withdrawal from airborne poison-gas testing with D-251 at Podosinki during 1926-27, Junkers-F 13 D-831 was used by the DVL for trials with experimental tail surfaces, as seen here, to explore methods of reducing control forces. It was later registered to the Reichsverband der Deutschen Luftfahrtindustrie (RDL - National Association of the German Aviation Industry).
-
АэроХобби 1994-04 / Р.Мараев - Украинское акционерное общество воздушных сообщений "Укрвоздухпуть" /В небе Украины/ (1)
Регистрационный номер: D-2313 Самолет Junkers F-13 - конкурент для Dornier Komet I
-
Aviation Historian 31 / L.Andersson - Dirty secrets
Another extremely rare photograph, this time showing Junkers-A 35 D-719 (right), with all markings removed, and an F13 at Podosinki circa 1926-27.
Другие самолёты на фотографии: Junkers A 20 / A 35 / K 53 - Германия - 1923
-
Flight 1925-06 / Flight
A Heinkel biplane coming in after a test flight. The machines in the foreground are Junkers commercial monoplanes.
Другие самолёты на фотографии: Heinkel HD.21/22/24/32/35/36 - Германия - 1924
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Зимой на этой машине сменили поплавки на лыжи.
-
Авиация и Космонавтика 2020-11 / В.Котельников - Советские летчики и самолеты в Афганистане
Регистрационный номер: R-RDAK [2] Пассажирский самолет Ю-13 общества «Добролет» на аэродроме в Термезе, 1928 г.
-
Авиация и Космонавтика 2006-03 / А.Лашков - Из истории собственных наименований воздушных судов России (2)
Регистрационный номер: R-RDAM Именной самолет Ю-13 "Сибревком"
-
АвиаМастер 2003-01 / М.Маслов - Москва-Пекин-Токио: первый великий перелет советской авиации /Покорение неба/
Регистрационный номер: R-RDAO [4] "Юнкерс" "Красный камвольщик" с опознавательными знаками R-RDAO. Далее виден самолет "Правда" с опознавательными знаками R-RDAP.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: R-RDAO [4] Легендарный "Юнкерс" F.13 "Красный камвольщик" (рег. R-RDAO) на старте перелета Москва-Пекин.
-
Aviation Historian 33 / V.Kotelnikov - The long road to Kabul
Регистрационный номер: R-RDAZ [2] Junkers F 13 (reportedly also referred to by the Soviets as a “Ju 13”) R-RDAZ during its transport by train to Central Asia circa 1924. Note the legend “Dobrolyot” (the Soviet air transport organisation) on the engine cowling, below which is the aircraft’s name “Samolyot Pishchevik” - literally “Aeroplane Food Industry Worker”.
-
Air International 1996-03 / A.Walg - Gateway to Ulaanbaat /Mongolia civil/
Dobrolet Junkers F.13s at Alton Bulag in 1931.
-
Air Enthusiast 2003-05 / L.Andersson - Turbulent origins
Регистрационный номер: R-RDAZ [2] Soviet airline company Dobrolet sent Junkers F.13 R-RDAZ 'Pishchevik' to inaugurate the Tashkent-Kabul route in January 1928.
-
Air Enthusiast 2000-11 / L.Andersson - Iranian Eagles
Регистрационный номер: R-RECA [2] Russian-registered Junkers F.13 R-RECA visited Tehran in April 1923. The person sitting on the wing is the German pilot Juterbock.
-
Air Enthusiast 2000-11 / L.Andersson - Iranian Eagles
Регистрационный номер: R-RECC Junkers-Luftverkehr opened its Baku-Tehran service in December 1924. Five Junkers F.13s, including R-RECC, were transferred from the company's former headquarters in Moscow.
-
Авиация и Космонавтика 2006-06 / В.Котельников - Истоки
Регистрационный номер: R-RECF Этот Юнкерс F.13 (Ю-13) был куплен официально для гражданской авиации, но с 1925г. эксплуатировался в ВВС РККА
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: R-RECI [2] Советский "Юнкерс" F.13 авиатранспортного предприятия "Добролет" (рег. R-RECI), открывший почтовую линию Москва-Харьков.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: R-RECI [2] A rare view of a Junkers-Luftverkehr Persien F13 over Teheran, showing clearly the semi-enclosed cockpit and the curved trailing edges of the ailerons.
-
АвиаМастер 2006-04 / В.Котельников - Красные звезды Туркестана /Из истории воздушных войн/ (1)
"Юнкерс" Ю-13 общества "Добролет"
-
Air Enthusiast 1999-07 / J.Grant - Anti-clockwise
DH.60M VH-UPD flying immediately behind the Junkers F.13 in a the ‘mass’ flypast at the opening of the airstrip at Albany, WA, in February 1931.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Gipsy Moth / Moth X - Великобритания - 1928
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: G-AAGU [3] Еще один британский "Юнкерс", предположительно F13ge выпуска 1929г., с закрытой кабиной экипажа, но с остеклением несколько иной формы.
-
Flight 1930-04 / Flight
Регистрационный номер: G-AAGU [3] -
Flight 1929-11 / Flight
Регистрационный номер: G-AAGU [3] Major M. S. Marsden with his pilot, Major J. N. C. Clarke, and ground engineer, Mr. F. G. Amer, of the Air Express Co., Croydon. They are running Junkers F.13's for what might be called "The Daimler Hire Service of the Air."
-
Air-Britain Archive 1980-03
Регистрационный номер: G-ABDC [3] Британский "Юнкерс" F13ke выпуска 1930г. с закрытой кабиной экипажа и двигателем "Юнкерс" L.5.
GIVING GOOD SERVICE: This Junkers of Brooklands Airways is one of the hardest worked machines. It is always off abroad or on long journeys to the North. It is not surprising that people like travelling in it as it is one of the most quiet and comfortable cabin aircraft.
Brooklands Airways Junkers F.13 was actually sold to Sweden in 12.34. -
Air Enthusiast 1994-12 / M.Lowe - Island Hopper
Регистрационный номер: G-ABDC [3] G-ABLI in varied company. Note the single porthole behind the pilot’s cabin - was this prior to the Karachi flight or afterwards? Recognisable among the aircraft in the photograph are Cierva C24 G-ABLM (withdrawn from use December 1934); Puss Moth; Dessoutter (either G-ABFO or G-ABRN); Hendy 302 G-AAVT; Junkers F.13ge G-ABDC (sold in Sweden December 1934) and Comper Swift G-ABPE. Can anyone name and date the occasion?
Другие самолёты на фотографии: Cierva/De Havilland C.24 - Великобритания - 1931Comper Swift / CLA.7 - Великобритания - 1930De Havilland Puss Moth / D.H.80 - Великобритания - 1929Hendy Hendy 302 - Великобритания - 1929Koolhoven FK-41 - Нидерланды - 1928Spartan Cruiser - Великобритания - 1932
-
Мировая Авиация 150
Регистрационный номер: G-CADQ F13 не нуждался в аэродромах с твердым покрытием, что весьма приветствовали эксплуатанты, использовавшие их в отдаленных регионах. На фотографии - самолет с лыжным шасси и канадской регистрацией.
-
Flight 1932-05 / Flight
Регистрационный номер: G-ABDC [3] SCENES AT HESTON: Some of the commercial aircraft which were on view - ABGK, Lockheed "Vega"; ABLI, Spartan Mailplane; ABEF, Ford; ABDC, Junkers; ABDH and ABFV, "Puss Moths."
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Puss Moth / D.H.80 - Великобритания - 1929Ford Tri-Motor / 4-AT / 5-AT - США - 1926Lockheed Vega - США - 1927Spartan Cruiser - Великобритания - 1932
-
Flight 1931-01 / Flight
SOME PERSONAL FLYING SERVICES PERSONALITIES: Our picture shows Maj. I. N. G. Clarke (Chief Pilot), Capt. A. J. Styran (Pilot), and F. A. MaCoiser (Chief Engineer) of Personal Flying Services, Ltd., standing in front of three types of machines used by this air taxi company. These are a Desoutter, a Sikorsky S. 39 Amphibian, and a Junkers F.13 L monoplane.
Другие самолёты на фотографии: Koolhoven FK-41 - Нидерланды - 1928Sikorsky S-39 - США - 1929
-
Мировая Авиация 150
Регистрационный номер: A-57 F 13 с килем позднего типа из австрийской компании OLAC ("Osterreichische Luftverkehrs АС"), основанной в 1923 году. В 1938 году ее поглотила "Luft Hansa" в результате аншлюса Австрии Германией. За все время существования в компании OLAC не было аварий.
-
Flight 1928-07 / Flight
Регистрационный номер: S-AAAC THE STOCKHOLM-LONDON NIGHT AIR MAIL: As reported in a previous issue of "Flight," the Swedish Aerotransport Co. inaugurated a night air mail service between Stockholm and London, on June 18. Our illustration shows the Junkers F.13 machine which made the first trip, piloted by Liljeberg; it left Stockholm at 4 p.m., June 18, and arrived at Croydon at 14.45 p.m., June 19 (having been delayed two hours at Amsterdam owing to a broken speed indicator). On this flight 500 registered and 3,000 ordinary letters were carried.
-
Aeroplane Monthly 1999-11 / J.Stroud - A million miles flown /A lifetime of flying/
Регистрационный номер: SE-AAC [2] The first all-metal transport aeroplane to go into production was the four-passenger Junkers-F 13 which first flew on June 25, 1919. More than 320 were built and they saw wide-scale service in Europe, were used by pioneer airlines in South America, Eurasia and China, and as JL 6s on United States Post Office mail services. ABA - Swedish Air Lines’ second F 13 (c/n 715), originally S-AAAC, is seen here outside the Stockholm Technical Museum in July 1958. When delivered it almost certainly had the original-type tail surfaces.
-
Air Pictorial 1956-12 / Photos by request
Регистрационный номер: SE-AAC [2] This well-preserved Junkers F.13 is stored outside the Technical Museum in Stockholm.
-
Flight 1930-01 / Flight
Регистрационный номер: C-PAAC Air Transport in Portugal: A Junkers F.13 monoplane, "Lisboa," used on Servicos Aeros Portugueses.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / H.Amtmann - My Junkers years
Регистрационный номер: I-ABAA Junkers-F 13fe Werknr 2027 was delivered to Societa Aerea Mediterranea of Italy as I-ABAA.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
Регистрационный номер: I-BATB [2] Junkers-F 13 I-BATB (c/n 778) joined the Transadriatica fleet in August 1926 and flew the new airline’s inaugural service, from Venice to Vienna via Klagenfurt, on the 26th of that month.
-
Air Pictorial 2002-05 / M.Wickstead - The Origins of Alitalia
Регистрационный номер: I-BATB [2] A widely used German type in the 1920-30s was the Junkers F.13, this example being I-BATB operated by Transadria.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
The Junkers-F 13 was an advanced design for its day and could accommodate four passengers (and evidently a baby as well!) in the enclosed cabin and two crew in the open cockpit. Using Junkers-F 13s and G 24s, Transadriatica had expanded its services as far north as Vienna and Munich and as far south as Brindisi by mid-1928.
-
Aviation Historian 39 / G.Endres - Baltic Triangles
Регистрационный номер: B-LATB Two Junkers F 13s bore the Latvian registration B-LATB. The first, c/n 631, named Fasan, was acquired from Danziger Luftpost shortly after the Latvian company’s formation. When it crashed the second (c/n 570), named Eule, was acquired as a replacement. It is not clear which is seen here.
-
Aviation Historian 39 / G.Endres - Baltic Triangles
Formerly D-260 in Germany, Junkers F 13 c/n 0650 became E 15 in Aeronaut service, and was named Eisvogel (Kingfisher). The other two, E 13 and E 16, were respectively named Schwan (Swan) and Steinschmatzer (Wheatear). E 15 was operated on skis during the winter, and is seen here preparing to depart Helsinki for Tallinn.
-
Aviation Historian 39 / G.Endres - Baltic Triangles
The three Junkers F 13s and two of the six Sablatnig P IIIs of the A/S Aeronaut fleet beside the company’s hangar at Lasnamae in 1925. The P IIIs were built by Estonian manufacturer Dvigatel, which had been established in Tallinn in 1897 and produced railway wagons.
Другие самолёты на фотографии: Sablatnig P.III - Германия - 1919
-
Aviation Historian 39 / G.Endres - Baltic Triangles
A Junkers F 13 of Estonian airline A/S Aeronaut passes overhead the company’s hangar at Lasnamae in the nation’s capital Tallinn circa 1923-24. The German influence on aviation was strong in the Baltics in the 1920s, Junkers having established the Osteuropa Union and, later, Nordeuropa Union consortia, which played a major part in establishing commercial services in the Baltic states and Finland.
-
Мировая Авиация 45
25 июня 1919г.: первый полет цельнометаллического самолета F13 конструкции Гуго Юнкерса. Всего было построено 322 самолета.
-
Мировая Авиация 161
F 13 смело можно считать прародителем современных пассажирских и транспортных самолетов. Без преувеличения, именно F13 наряду с планерами Отто Лилиенталя и первым в мире реактивным He 178 является характерным символом германского вклада в мировую авиацию.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
SCADTA’s F13 Bogota, later registered A-4, was built in 1919 or 1920, was powered by a BMW IIIa and was originally registered D-29. It arrived in Colombia by sea in July 1920 and crashed in 1927.
-
Air Enthusiast 1994-09 / L.Andersson - Chinese 'Junks'
Eurasia started operations with four Junkers aircraft in 1931. Junkers F13 EURASIA IV (c/n 747) at Peking.
-
Air Enthusiast 1994-09 / L.Andersson - Chinese 'Junks'
Junkers F13 belonging to Yen Hsi-shan at Taiyuanfu, Shansi. Yen’s pilot, van Vloten, and mechanic, Hartmann, are seen here after a flight to visit General Guan at Yuen Cheng.
-
Flight 1934-06 / Flight
EAST IS WEST: Joyriding is now very popular with Japanese girls. Here are two "Geishas" about to make a flight in a Junkers F.13 operated by Japan Air Transport Institution at Ohama, Sakai, near Osaka.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Польский F 13 авиакомпании "Аэролот" (бывшая "Аэро Ллойд").
-
Air Enthusiast 2003-05 / L.Andersson - Turbulent origins
In June 1928 two Junkers F.13s and a single three-engined G.24 were delivered from Germany in Afghanistan.
Другие самолёты на фотографии: Junkers G 23 / G 24 - Германия - 1924
-
Air Enthusiast 2000-11 / L.Andersson - Iranian Eagles
Two Junkers F.13s were acquired from the Soviet Union in 1924. A machine-gun stand was a rare feature on the F.13, which was normally a passenger transport. The two aircraft in the background are R-1s.
Другие самолёты на фотографии: Поликарпов Р-1 - Россия - 1923
-
Air Enthusiast 2000-11 / L.Andersson - Iranian Eagles
Only known photograph of the Junkers H.21 in Tehran - standing in front of the hangar to the left. The other two aircraft are F.13s.
Другие самолёты на фотографии: Junkers T 21 / Ю-21 / J 22 / T 26 - Германия - 1923
-
Air Enthusiast 2000-11 / L.Andersson - Iranian Eagles
The Junkers workshops repaired all Junkers aircraft in Persia, both those belonging to Junkers-Luftverkehr and the air force machines. Probably one of the military F.13s is illustrated.
-
Flight 1932-02 / Flight
G.B.S. FLIES: As reported in "Flight" the other week, Mr. George Bernard Shaw made his first flight on Jan. 23, when he, and Mrs. Shaw, flew over Cape Town in a Junkers machine chartered from S.W. African Airways by Union Airways. Our photograph, which was received last Tuesday per first through Cape-England Air Mail, shows "G.B.S." ready to enter the machine.
-
Flight 1932-01 / Flight
Регистрационный номер: ZS-ABU THE CONNECTING LINK: A Junkers machine of South West African Airways at Windhoek. Connection is made with Imperial Airways at Kimberley.
-
Air Enthusiast 1998-09 / J.Grant - Corrugated Masterpieces
Регистрационный номер: VH-UKW [2] F.13 VH-UKW still in Eyre Peninsular Airways titling but in Western Australia and preparing for a take-off to Wiluna.
-
Air Enthusiast 1998-09 / J.Grant - Corrugated Masterpieces
Регистрационный номер: VH-UKW [2] VH-UKW in service with New Guinea Airways after it had been re-engined with a Bristol Jupiter. The gear in the foreground suggests that the men are part of a survey party.
-
Air Enthusiast 1998-09 / J.Grant - Corrugated Masterpieces
Регистрационный номер: VH-UTS Neuendettelsau Mission’s F.13 VH-UTS after one of its minor accidents.
-
Flight 1931-06 / Flight
THE AIRWAYS OF BOLIVIA: Some of the Junkers machines used by the Lloyd Aero Bolivano are shown in the illustration
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / Junkers F.13 /Preservation Profile/ (42)
Регистрационный номер: CH-59 [4] CH-59 after its arrival and internment in Hungary on October 20, 1921
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / Junkers F.13 /Preservation Profile/ (42)
Регистрационный номер: CH-59 [4] CH-59 on display in the Kozlekedesi Museum
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: CH-94 Close up view of Ad Astra Aero's F 13 CH 94. This aircraft was built in 1920 and delivered to the Swiss company in July 1922. In 1929 it was converted to a seaplane.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: CH-66 [2] Ad Astra Aero's F 13 seaplane CH 66 at Zurichhorn. It was powered by a BMW III and delivered on loan or lease from Junkers in 1921.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / Junkers F.13 /Preservation Profile/ (42)
Регистрационный номер: CH-66 [2] CH-66 during service with Ad Astra as a seaplane in 1921
-
Мировая Авиация 150
F 13 эксплуатировался с шасси разного типа - колесным, лыжным, поплавковым. Возможность быстрой замены шасси с одного типа на другой оказалась очень востребованной, особенно в Южной Америке, где F 13 применялись в больших масштабах.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: R-RDAE Этот "Юнкерс" F.13 (рег. R-RDAE, борт "Промбанк") был получен авиакомпанией "Добролет" 15 июля 1923г. из Германии (бывш. рег. D-268, сер. N 656). После этого он в августе-сентябре того же года использовался на авиалинии Москва - Нижний Новгород, обслуживая Первую Общесоюзную агротехническую ярмарку. Пилотом самолета в этот период был летчик-испытатель фирмы "Юнкерс" Герман Крейсснер.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
F.13, принадлежащий финской авиакомпании "Аэро O.Y.".
-
Aviation Historian 39 / G.Endres - Baltic Triangles
The first of the three dependable Junkers F 13s acquired by A/S Aeronaut was registered E 13 and named Schwan; it was used as a floatplane on the company’s Tallinn-Helsinki service from June 1923. It is seen here being craned from the quayside on to the water at Tallinn; just visible in the cockpit is Junkers pilot Heinz Grotwahl.
-
Flight 1924-11 / Flight
AIR MAIL SERVICES IN COLOMBIA: In our issue for October 23 we published a report on the successful air mail services operated in Colombia by the "Scadta." We reproduce photograph showing one of the Junkers seaplanes, which are employed on portions of the service, starting from the Magdalena river for Bogota.
-
Flight 1931-06 / Flight
THE AIRWAYS OF BOLIVIA: One of the Junkers machines used by the Lloyd Aero Bolivano are shown in the illustration
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: SE-ACK AB Aerotransport's F 13ke SE-ACK was delivered in Mav 1930 and named Gastrikland.
-
Авиация и Космонавтика 2011-08 / Гражданская авиация Камчатки /Фотоархив/
Полеты пассажирского гидросамолета Юнкерс J-13 в Петропавловске-Камчатском перед отправлением на о.Врангеля на пароходе "Ставрополь", 25-26 июля 1926г.
-
Air Enthusiast 1994-09 / L.Andersson - Chinese 'Junks'
Although being of inadequate quality this rare photograph shows one of the first Junkers aircraft in China, an F13 floatplane sent by the Soviet Union to the Canton Government in 1926.
-
Flight 1924-01 / Flight
A Flying "Pigeon Loft'': This Junkers monoplane has been converted by a Belgian company for carrying pigeons, the Belgians being fond of pigeon races.
-
Flight 1929-06 / Flight
Note large luggage compartment.
-
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Силовая конструкция фюзеляжа "Юнкерса" J.13.
-
Flight 1923-01 / Flight
The Junkers Monoplane: This photograph, a slide of which was shown at Professor Junkers' lecture, illustrates the wing construction. Note how bracing strips are merely riveted to sides of tube.
-
Мировая Авиация 150
Восемь F13 под обозначением Junkers-Larsen JL6 были проданы в США в преддверии начала серийного производства в "Larsen Corporation". Ни один из самолетов не был собран в США, но все восемь закупленных использовались Почтовой службой США на линиях Нью-Йорк - Омаха и Нью-Йорк - Сан-Франциско. Изображенный на снимке самолет принадлежит авиации ВМС США.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
A JL 6 flying in the United States of America.
-
Flight 1922-02 / Flight
THE "J.L.-12" ALL-METAL ATTACK MONOPLANE: Three-quarter front view.
-
Flight 1922-02 / Flight
THE "J.L.-12" ALL-METAL ATTACK MONOPLANE: Three detail views. 1. Looking aft below fuselage, showing gun-posts. 2. Interior view looking forward, showing a battery of 12 guns. 3. Interior view looking aft, showing the rear battery.
-
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Кабина экипажа "Юнкерса" J.13.
-
История Авиации 2002-05 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (4)
Пассажирский салон "Юнкерса" J.13.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
The cabin of an Ad Astra Aero F 13, with forward-facing front seats and double rear seat.
-
АвиаМастер 2003-01 / М.Маслов - Москва-Пекин-Токио: первый великий перелет советской авиации /Покорение неба/
Регистрационный номер: R-RDAP [2] Авария самолета "Юнкерс" Ju13 "Правда" на китайском аэродроме Миао-Тань.
-
Авиация и Космонавтика 2006-06 / В.Котельников - Истоки
Авария военного Ю-13, летчик Захаров, 1925г.
-
Авиация и Космонавтика 2006-06 / В.Котельников - Истоки
Вынужденная посадка Ю-13 управления 16-й авиабригады (Среднеазиатский военный округ), брошенного ветром на склон горы при рекогносцировке в 13 км восточнее Куляба, 16 мая 1930г., пилот В.Голубев
-
АвиаМастер 2006-05 / В.Котельников - Красные звезды Туркестана /Из истории воздушных войн/ (2)
Доставка самолета в ташкентские ремонтные мастерские
-
Авиация и Космонавтика 2006-06 / В.Котельников - Истоки
Ю-13 доставлен на ремонт в мастерские в Ташкенте после неудачной посадки, 1932г.
-
Air Enthusiast 1994-09 / L.Andersson - Chinese 'Junks'
EURASIA IV after a landing mishap. This aircraft was destroyed while under repair at Shanghai in 1937.
-
Aviation Historian 39 / G.Endres - Baltic Triangles
Регистрационный номер: B-LATA [2] Junkers F 13 B-LATA (c/n 579) Condor of Latvijas Gaisa Satiksmes Akciju Sabiedriba (Latvian Air Service Company - known as Lettlandische Luftverkehrs in Germany) was severely damaged when forced to alight on the frozen sea off Helsinki on March 10, 1926. It was returned to Germany to assume its original identity, D-202.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: B-LATA [2] Авария F.13 одной из прибалтийских авиакомпаний в Гельсингфорсе (Хельсинки) 10 марта 1926г.
-
История Авиации 2003-02 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (7)
Регистрационный номер: R-RODB "Юнкерс" F.13 по праву считался прочным самолетом, сохранявшим жизни своих пилотов и пассажиров в абсолютном большинстве вынужденных посадок. На представленной фотографии запечатлет борт R-RODB (сер. N 692) "Красный артельщик", потерпевший катастрофу 16 февраля 1925г. Позже машина была восстановлена и под регистрационным обозначением R-RDAT работала на воздушных линиях авиакомпании "Добролет".
-
Aviation Historian 22 / M.Bearman - Tunnel vision
Регистрационный номер: G-AAZK The wreckage of Junkers-F 13 G-AAZK at Meopham, Kent, in July 1930. The port tailplane of the aircraft had separated before impact and was found some distance away. The German investigation blamed freak conditions in cloud, while British investigators looked at flow separation and buffeting.
-
АвиаМастер 2006-05 / В.Котельников - Красные звезды Туркестана /Из истории воздушных войн/ (2)
Аэрофотоснимок места гибели экипажа Рильского; обломки самолета Ю-13 обведены кружком
-
АэроХобби 1992-01 / Аэроархив /Коллекция "АХ"/
Регистрационный номер: R-RDAO [4] Пассажирский самолет Junkers F-13 "Красный камвольщик" авиакомпании "Добролет". Начало 20-х годов.
-
АэроХобби 1994-02 / В.Мучичко - Натурализм как высшая стадия реализма /Домашний авиамузей/
Регистрационный номер: R-RDAO [4] Модель самолета Junkers F-13
-
Flight 1929-02 / Flight
Регистрационный номер: D-170 THE NEW JUNKERS MONOPLANE: This photograph shows two scale models, the J.38 on the right and the W.33 on the left for purposes of comparison.
Другие самолёты на фотографии: Junkers G 38 - Германия - 1929
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: DZ-34 KEITH WOODCOCKS painting illustrates Junkers-F 13 Dz 34 of Danziger Luftpost.
-
Flight 1923-01 / Flight
THE Junkers Monoplane: Some sketches of constructional details. 1 shows the inspection door in the side of the fuselage which gives access to the tail skid. The large tube runs to the elevator crank. The trimming tank is just in front of the door, inside the body. 2, details of the fuselage construction. No longerons are used, the corrugations of the covering taking the place of separate longitudinal members. 3 shows the aileron tube-and-crank control which takes the place of cables. 4 is a general view of the wing construction. The small inset is a diagram of the wing section, showing approximate location of spars and bracing strips. 5, the union joint in the front spar. 6, a typical joint between wing root spars and the spars of the end pieces. In the wing roots the bracing members are tubular, whereas in the end pieces the spars only are tubular, the bracing members being made from strip metal, crinkled as indicated in the two sections.
Тип фотографий
- Все фото (134)
- Боковые проекции (8)
- Цветные фото (1)
- Ч/б фото (103)
- Кабина (3)
- Обломки (11)
- Модели, рисунки, схемы (8)