Описание
Страна : Франция
Год : 1976
Самолет деловой авиации большой дальности с экипажем из 2-3 человек
Dassault Falcon/Mystere 50
В середине 1970-х годов "Dassault" решила начать выпуск самолета с фюзеляжем, имевшим сечение как у Falcon 20, новой силовой установкой и топливными баками увеличенной емкости. Самолет предполагалось использовать в США для трансконтинентальных перелетов с типовой нагрузкой из двух членов экипажа и девяти пассажиров. Прототип Falcon/Mystere 50 выполнил первый полет 7 ноября 1976 года, первый серийный самолет - 2 марта 1979 года.
Фюзеляж в целом перешел от Falcon 20, хотя интенсивной доработке подвергся стык фюзеляжа и нового стреловидного крыла сверхкритического профиля. Инновационным решением стала силовая установка из трех усовершенствованных двигателей TFE731, использовавшихся на Falcon 10 и 100. Стреловидность киля по передней кромке была уменьшена в сравнении с более ранними Falcon. Крыло снабжено предкрылками по всему размаху и двухщелевыми закрылками, за счет чего взлетно-посадочные качества самолета остались на уровне Falcon 20 и Guardian.
К началу 1995 года удалось продать 241 самолет Falcon 50, продажи успешно продолжались до конца 1990-х годов.
VIP-варианты Falcon 50 обычно конфигурированы на четыре - пять пассажиров. Такие самолеты закуплены правительствами некоторых стран, включая Джибути, Францию, Ирак, Италию (три самолета переоборудованы в санитарные), Иорданию, Марокко, Португалию, Руанду, Испанию (местное обозначение T.16), Судан и бывшую Югославию.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Dassault Falcon/Mystere 50
Тип: самолет деловой авиации большой дальности с экипажем из 2-3 человек
Силовая установка: три ТРДД AlliedSignal (Garrett) TFE731-3 тягой по 16,46 кН
Летные характеристики: макс. крейсерская скорость на оптимальной высоте 800 км/ч; сертифицированный потолок 13 715 м; дальность с восьмью пассажирами 6480 км
Масса: пустого 9150 кг; максимальная стандартная взлетная 17600 кг; максимальная нормальная взлетная 18500 кг
Размеры: размах крыла 18,86 м; длина 18,52 м; высота 6,97 м; площадь крыла 46,83 м'
Полезная нагрузка: до 12 пассажиров в контексте стандартной полезной нагрузки массой 1570 кг или максимальной полезной нагрузки массой 2170 кг
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 2
Регистрационный номер: F-WAMD [8] 7 ноября 1976г. Первый полет прототипа Dassault Breguet Falcon 50 (F-WAMD) с аэродрома Мериньяк, Франция. Этот реактивный самолет бизнес-класса, способный перевозить восемь пассажиров на расстояние 5472 км, был оснащен тремя турбовентиляторными двигателями Garrett TFE731.
-
Мировая Авиация 205
Регистрационный номер: N50FJ [4] Эксплуатация Falcon 50 началась в июле 1979 года, и самолет выпускался на протяжении 20 лет. В 1999 году темпы выпуска текущего варианта Falcon 50 EX составляли около 1,5 самолетов в месяц.
-
Мировая Авиация 101
Регистрационный номер: N50FJ [4] В типовом варианте салон Falcon 50 позволяет перевозить 8 или 9 пассажиров при наличии туалета в хвостовой части, также имеются в передней части кухня и туалет для экипажа.
-
Air International 2016-07 / Airscene
One of the original four Falcon 50Ms of 24F being towed out of the maintenance hangar at BAN Lann-Bihoue. Note the large observation window behind the cockpit.
-
Air International 2021-05 / H.-P.Grolleau - Future French Falcons
A Falcon 50M undergoes maintenance at its Lann-Bihoue home base, in Brittany
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
Falcon 50Ms No.5 undergoes maintenance at Lann-Bihoue. Since entering service, the type has proved remarkably reliable; it has a 92% availability rate.
-
Air International 2013-10 / News
Dassault Falcon 50M 5 is the first former French Air Force aircraft modified to maritime surveillance configuration for the nation’s navy.
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
Falcon 50Ms No.87, the last to be delivered, sits on the ramp at Lann-Bihoue in late August 2016.
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
Both the Mi and Ms variants are equipped with a dedicated mission suite that comprises an Ocean Master 100 radar and a Chlio FLIR turret. This is the first Ms aircraft, seen here flying with gear extended.
-
Air International 2021-05 / H.-P.Grolleau - Future French Falcons
A Flottille 24F Falcon 50M over dense clouds
-
Air International 2012-10 / H.-P.Grolleau, H.de Bonnaventure - In-depth Modernisation /Military/
The Falcon 50M is reactive, easy to maintain, cheap to operate and offers good endurance and cruise speed. In addition, it is equipped with a modern sensor suite.
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
The Falcon 50 was perceived by the Marine Nationale as offering the best compromise between range, equipment, cabin volume, affordability and immediate availability. Here, a Falcon Mi manoeuvres at medium altitude.
-
Air International 2021-05 / H.-P.Grolleau - Future French Falcons
A Falcon 50M silhouetted by the sunset
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
When the programme was launched, there was a strong debate in the Marine Nationale over the drawbacks and advantages of the turbofan as it was felt by some that the turbine/propeller was better adapted to the role. Eventually, the Falcon 50M was selected.
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
To reduce costs, the first four Falcon 50s were sourced on the second-hand market. This is a Mi with the belly hatch opened.
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
The nose-mounted Ocean Master 100 radar provides 240 degrees of horizontal coverage. Typical radar detection range from high altitude is about 100nm.
-
Air International 2016-08 / M.Ayton - Elefantes /Military/
Другие самолёты на фотографии: CASA C.295 - Испания - 1997
-
Air International 2011-11 / News
Регистрационный номер: YU-BNA Dassault Falcon 50 YU-BNA (c/n 43, ex 72102) of the Government of the Republic of Serbia is seen on approach to London-Heathrow Airport on October 2, 2011. The aircraft was built in 1981 and delivered that July to the Yugoslavian Air Force, serving with the 675th Transportna Avijacijski Eskadrila (Transport Aviation Squadron). It is currently operated by the Avio Service of Belgrade, which is responsible for transporting the Serbian president, prime minister and other government officials. Avio Service also operates Learjet 31A YU-BRZ (c/n 31-045, ex N67SB).
-
Air International 1999-11 / R.Francillon - Fit For a King /Commercial aviation/
The trijet configuration of some of the Dassault business jets has been an asset in the government VVIP market. Markings on this Falcon 50 identify it as an aircraft of the 93° Gruppo TS, 31° Stormo 'Carmelo Raiti,' of the Italian Air Force.
-
Air International 2007-06 / D.Carrara - Le Bourget - Business Aviation Hub /Commercial/
A Falcon 50 and Citation Excel XLS parked in front of the Dassault Falcon Service FBO terminal. This facility handled more than 6,000 movements last year.
Другие самолёты на фотографии: Cessna Citation Excel / XLS - США - 1996
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Регистрационный номер: F-WOND Dassault Falcon 50EX long-range business jet (1998)
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-03 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY
Регистрационный номер: N50FJ [4] The four current members of Dassault's business jet family: Falcon 900EX (top), Falcon 900B, Falcon 2000 and Falcon 50EX (1999)
Другие самолёты на фотографии: Dassault Falcon 2000 - Франция - 1993Dassault Falcon 900 - Франция - 1984
-
Air International 2007-06 / D.Carrara - Le Bourget - Business Aviation Hub /Commercial/
Pictured inside one of Dassault Falcon Service's five hangars is a Falcon 20, with a Falcon 50 behind. The company undertakes a significant amount of maintenance at Le Bourget and can accommodate up to 25 aircraft at any one time.
Другие самолёты на фотографии: Dassault Falcon 20 / 30 - Франция - 1963
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
Регистрационный номер: F-WAMD [8] Roll-out of the prototype Dassault-Breguet Falcon 50 took place at Bordeaux Merignac on September 4, 1976.
-
Air Pictorial 1976-10
Регистрационный номер: F-WAMD [8] The prototype Dassault Mystere/Falcon 50 trijet, F-WAMD, was rolled out at Bordeaux-Merignac on 4th September and is expected to fly early in November
-
Air Pictorial 1977-08 / J.Cook - Paris Report
Регистрационный номер: F-WAMD [8] The trijet Dassault Falcon 50 prototype, F-WAMD, now fitted with a super-critical wing, gave daily demonstration flights. Behind is a Breguet Atlantic
Другие самолёты на фотографии: Breguet Br.1150 Atlantique - Франция - 1961
-
Air Pictorial 1995-01 / E.Stijger - Portugal's air power in transition
For VIP use, Esq 504 at Lisbon operates this Dassault Falcon 50 7403. Behind are two of the three Falcon 20s in service.
Другие самолёты на фотографии: Dassault Falcon 20 / 30 - Франция - 1963
-
Air Enthusiast 1998-01 / R.Niccoli - Atlantic Sentinels
Esquadra 504 has been operating three Falcon 50s for VIP transport since 1990.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Royal Moroccan Air Force ... A Seasoned Air Arm
One of the most recent additions to the governmental transportation fleet at Rabat-Sale is this Dassault-Breguet Falcon 50.
-
Aeroplane Monthly 1977-08 / B.Service - Paris Spotlight
Регистрационный номер: F-WAMD [8] Avions Marcel Dassault-Breguet Aviation exhibited the Falcon 50, which flew last November.
-
Air International 1983-06 / J.Fricker - Business Aircraft ... Pause for Reflection
The Mystere-Falcon 50 offered the first challenge to Gulfstream range capabilities.
-
Air International 1983-06 / J.Fricker - Business Aircraft ... Pause for Reflection
Dassault-Breguet Falcon 50
-
Air Pictorial 1977-01
Регистрационный номер: F-WAMD [8] The prototype Dassault Falcon 50 executive trijet, F-WAMD, made its first flight at Bordeaux-Merignac on 7th November. It is powered by three Garrett TFE 731-3s
-
Air Pictorial 1977-06 / M.Hardy - France's Aircraft Industry
Регистрационный номер: F-WAMD [8] Latest and largest of the Dassault Falcon/Mystere executive jet family is the trijet Falcon 50. F-WAMD, the prototype, made its first flight on 7th November 1976
-
Авиация и Время 2002-05 / В.Беляев - Гражданская авиация на рубеже столетий (5)
Регистрационный номер: N50FJ [4] Семейство престижных административных самолетов "Фалькон" 900EX, 900C, 2000 и 50EX
Другие самолёты на фотографии: Dassault Falcon 2000 - Франция - 1993Dassault Falcon 900 - Франция - 1984
-
Aeroplane Monthly 1978-03 / News Spotlight
Регистрационный номер: F-WAMD [8] Dassault has recently signed a sales and service agreement with Falcon Middle East S.A., a Swiss subsidiary of the TAG group, for the Falcon 50, 20 and 10 family, of which 60 have been ordered for Middle East distribution.
Другие самолёты на фотографии: Dassault Falcon 10 - Франция - 1970Dassault Falcon 20 / 30 - Франция - 1963
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Flight deck of French Air Force Falcon 50 (1995)
-
Air International 2018-04 / H.-P.Grolleau - Falcons over the sea /Military/
When it was introduced in March 2000, the Falcon 50M was the first Aeronavale aircraft to offer full electronic flight instrumentation system technology to its pilots, a major step ahead compared to the traditional instrumentation of the Nord 262 and of the Atlantique 2.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Falcon 50EX flight deck is based on that of Falcon 2000 (1995)
-
Мировая Авиация 158
Деловые самолеты семейства Falcon компании "Dassault" покоряют небо с 1963 года - именно тогда на рынок вышел ее первенец - Falcon 20. В 2008 году появился Falcon 50EX (на фото), построено 352 самолета.
-
Air International 2021-05 / H.-P.Grolleau - Future French Falcons
The screen of the Falcon 50M's Ocean Master 100 radar with a Chlio FLIR image in a window. The Albatros' Searchmaster will be considerably more capable
Marine Nationale Falcon 50s are flown by a crew of five: aircraft commander, co-pilot, flight engineer, radio operator and navigator/radar operator. This is the navigator/radar operator workstation. -
Air International 2021-05 / H.-P.Grolleau - Future French Falcons
The massive SKADs used on the first four Falcon 50Ms will be replaced by more compact types on the Albatros
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Photograph of Falcon 50 mockup
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Model of sigint Falcon 50, showing additional antennae beneath the aircraft (1998)
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Artist's impression of interior arrangement of Dassault Falcon 50 Surmar variant (1997)
-
Air International 1983-06 / J.Fricker - Business Aircraft ... Pause for Reflection
Dassault-Breguet Falcon 50
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 08 - Addenda
Dassault-Breguet Falcon 50 extended-range three-turbofan light transport
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Drawing of Falcon 50 mockup
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Dassault Falcon 50 long-range three-turbofan business transport (1993)
-
Мировая Авиация 101
Dassault Falcon 50
- Фотографии