C-64 Norseman
Учебный и военно-транспортный самолет. Одномоторный цельнометаллический подкосный моноплан. Шасси сменное: колеса, лыжи или два поплавка Эдо Yd. Военный вариант гражданской машины, созданной в фирме "Нурдайн эйркрафт" под руководством Р. Нурдайна. Опытный образец пассажирского "Ноурсмэна" поднялся в воздух 14 ноября 1935 г. именно на поплавковом шасси. Серийное производство началось на заводе "Нурдайн эйркрафт" (позднее "Нурдайн авиэйшн") в Монреале в мае 1936 г. Поплавки к самолетам изготовлялись фирмой "Макдональд бразерс" в Виннипеге. Массовое производство военных самолетов развернули в конце 1941 г.
Военные варианты "Ноурсмэна" стояли на вооружении в Канаде с 1938 г., в США - с конца 1941 г., в Великобритании, Австралии и Бразилии - с 1943 г., в Норвегии - с марта 1945 г.
Экипаж - 1 чел. и 9 пассажиров. Двигатель R-1340. Вооружения нет.
На поплавки устанавливались следующие военные модификации:
- "Ноурсмэн" IVW, первый военный вариант для ВВС Канады с мотором R-1340-S3H1, легкий транспортный, связной и учебный самолет, комплектовался поплавковым, колесным и лыжным шасси;
- UC-64B (C-46B), переделка небольшой серии самолетов "Ноурсмэн" IV для экспорта в США с мотором R-1340-AN1 и дополнительными бензобаками под полом кабины, поплавки получила только часть самолетов;
- UC-64A (C-64A, "Ноурсмэн" VI, JA-1), массовая продукция для ВВС армии США с мотором R-1340-AN1; поплавками укомплектована только часть машин.
Общее число военных "ноурсмэнов", установленных на поплавки, неизвестно. Поплавковые самолеты ВВС армии США использовались как транспортные на европейском театре военных действий, в частности, во время десантной операции в Нормандии в июне 1944 г. для снабжения передовых частей и эвакуации раненых, а также на Тихом океане. Канадские машины служили только на территории страны как транспортные, связные и учебные (для подготовки штурманов и радистов).
"Нурдайн" прекратила/выпускать эти машины в 1946 г., но гражданские модификации завод "Кэнэдиэн кар энд фаундри" (CCF) строил до 1950 г., затем возобновил производство завод в Монреале, который строил "ноурсмэны" до декабря 1959 г.
После войны "ноурсмэны" поступили в вооруженные силы Гондураса, Нидерландов и Швеции. Одна голландская машина участвовала в операциях против повстанцев в Индонезии, а затем перешла к индонезийским ВВС.
C-64A||
Размах:||15,75 м
Длина:||10,08 м
Моторы, количество х мощность:||1х 600 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3364 кг
Максимальная скорость:||238 км/ч
Практический потолок:||5000 м
Дальность:||885 км
Описание:
- C-64 Norseman
- Noorduyn Norseman
Фотографии
-
Мировая Авиация 205
Начиная с 1942 года, ВВС США приобрели более 700 транспортных Norseman канадского производства, широко используя их на всех ТВД. Этот самолет с лыжным шасси и яркой окраской был предназначен для эксплуатации в Арктике.
-
Aeroplane Monthly 1986-04
Регистрационный номер: N1037Z [2] Ascher Ward’s Noorduyn Norseman N1037Z, now being restored as a USAAF UC-64 based in the UK in 1944, will be displayed at Barksdale AFB, Louisiana.
-
Мировая Авиация 205
Norseman, создававшийся как самолет-вездеход для Канады, мог эксплуатироваться на поплавковом, лыжном или колесном шасси.
-
Air Enthusiast 1996-05 / R.Grant - Pemmican & Penguins. The life and times of Silas Alward Cheesman
Регистрационный номер: CF-BTC Norseman CF-BTC was an RCAF aircraft acquired by Cheesman ’s Thunder Bay Airlines on February 1,1946. It went through 13 owners before purchase in 1994 by Red Lake Seaplane Serve, of Red Lake, Ontario. Fully restored, it is considered the oldest flying Norseman in Canada
-
Air International 2006-10 / B.Hales-Dutton - Buffalo Airways /Commercial/
Регистрационный номер: CF-SAN This Noorduyn Norseman, C-FSAN, is used exclusively by the president and founder of Buffalo Airways, Joe McBryan.
-
Мировая Авиация 8
Noorduyn Norseman. Первый самолет поднялся в воздух в конце 1935 года. Хотя Norseman много и справедливо критиковали за недостаточную мощность двигателя, особенно первые варианты с мотором Whirlwind, машина строилась серийно вплоть до 1950-х годов, а всего было построено более 800 самолетов.
-
Flight 1936-04 / Flight
Регистрационный номер: CF-AYO NO TENDERFOOT: The Noorduyn Norseman is a light transport particularly suited to the Canadian market. Its designer, Mr. R. B. C. Noorduyn, has worked, at various periods, with Fokker (America), Bellanca and Pitcairn. With one of the new 420 h.p. Wright Whirlwinds it does 160 m.p.h. as a landplane with a 1,950-lb. payload. The seaplane version does 146 m.p.h. while on skis the machine is capable of 148 m.p.h.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: CF-OBG The C.C.F. Norseman Mk. V Transport Monoplane (550 h.p. Pratt & Whitney Wasp engine).
-
Air Enthusiast 1996-05 / R.Grant - Pemmican & Penguins. The life and times of Silas Alward Cheesman
Регистрационный номер: CF-BDC American actor Andy Devine (centre in canoe) was an occasional visitor to ‘Al’ Cheesman’s northern bases in the late 1930s. Noorduyn Norseman CF-BDC served until 1947 after being destroyed by severe winds at Hudson, Ontario.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
Регистрационный номер: CF-MPE Post-war civil Norsemen abounded in Canada.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
RCAF Norseman VI in post-war markings.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
Pre-war shot of an RCAF Norseman floatplane.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
This USAAF Noorduyn C-64A, 43-5174, was fitted with Edo floats.
-
Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны
C-46A на поплавках Эдо Yd
-
Air Enthusiast 1999-11 / S.Harding - Canadian Connection
USAAF float-equipped UC-64A 43-5121, virtually identical to the UC-64Bs used by the Army Corps of Engineers. This aircraft was turned over to the Army in 1947 and was operated until 1949.
-
Air Pictorial 1977-01 / J.Stroud - Looking Back at 'Boats
Регистрационный номер: LN-PAB Polarity's Noorduyn Norseman LN-PAB at Tromsoe on Norwegian national day, 17th May 1949
-
Air Pictorial 1956-10 / Photos by request
Регистрационный номер: LN-PAE NORDIC SEA BOOTS. Reader L. Wilkins queries the size of Cub floats and whether many European aircraft are fitted with floats. The accompanying photograph should satisfy most flotation gear enthusiasts. Taken in 1950, near Oslo, the aircraft are (left to right) Noorduyn UC-64A Norseman (LN-PAE); Fairchild UC-61K Forwarder or Argus III (LN-HAO); the sole Norwegian Honningstad C-5 Norge (LN-DBW) and Piper L-4J Cub (LN-RAD) . The two black and white buoys were once German sea mines.
Другие самолёты на фотографии: Fairchild C-61 Forwarder / Model 24 / Argus - США - 1932Honningstad / Wilderoe C.5 Polar / Norge C - Норвегия - 1948Piper Cub J-3/J-4 / L-4 Grasshopper / PA-11 - США - 1937
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Canadian-built Norseman in its military training form. To outward appearance, apart from the Air Force markings, there is very little difference between this and the standard commercial type, which is being used in quite large numbers for general transport work.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / R.Nesbit - What did happen to Glenn Miller? (1)
Noorduyn C-64A Norseman 44-470351 of the USAAF, photographed at Leavesden near Watford in February 1915. The aircraft had arrived from Redford, and returned there. Note the standard USAAF markings. The aircraft is painted silver, with a black upper surface on the nose to reduce glare. By 1944, the USAAF in the UK had abandoned camouflage on their aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1987-01 / R.Nesbit - What did happen to Glenn Miller? (1)
Norseman 44-70377 taking off from Leavesden in 1945. In addition Io the black upper surface on the nose, the aircraft's engine coating is painted a dark colour.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
UC-64A Norseman wearing Invasion stripes.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Noorduyn C-64 Norseman Transport Monoplane (550 h.p. Pratt & Whitney Wasp engine).
-
Авиация и Время 2001-02 / М.Жирохов, Д.Шевчук - ВВС Израиля, 1948-49гг. (1)
C-64 считался одним из лучших израильских самолетов
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
Регистрационный номер: N1037Z [2] MICHAEL O'LEARY'S plate depicts Ascher Ward's Noorduyn Norseman N1037Z, currently being restored, as a USAAF UC-64 based in the UK in 1944, for display at Barksdale AFB, Louisiana.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
Norseman VI of 167 Sqn RCAF seen at Debert, Nova Scotia in 1945.
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / P.Chinnery - Operation Thursday (2)
A Canadian Noorduyn UC-64 Norseman belonging to the 166th Liaison Squadron, August 1945.
-
Air Enthusiast 1996-05 / R.Grant - Pemmican & Penguins. The life and times of Silas Alward Cheesman
Norseman ‘QT-787’ was a favourite of ‘Al’ Cheesman while serving in Labrador. A UC-64A Mk VI, it began life as USAAF 43-5145 but was accepted by the RCAF on June 10, 1943. Stored in 1954, it became the property of Canada’s National Aviation Museum in Ottawa in 1964 and is currently on display
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
Регистрационный номер: CF-BAM The Wasp-powered Norseman III prototype, first flown on September 1, 1936. Apart from CF-BAM, only two other Norseman IIIs were delivered.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: CF-BAU The Noorduyn "Norseman" Transport Monoplane on skis (550 h.p. Pratt & Whitney "Wasp" engine).
-
Мировая Авиация 205
Один из трех самолетов Norseman, использовавшихся ВВС Швеции в 1949-1959 годах. Красный крест указывает на санитарное назначение самолета.
-
Flight 1939-03 / Flight
Регистрационный номер: CF-BFT THE LATEST NOORDUYN: A 1939 model Norseman which has recently been delivered to Hudson Bay Air Transport. This machine has full blind-flying equipment and Marconi two-way radio. The skis have M. and C. shock absorbing pedestals, and special Noorduyn skis which are shod and edged with Bakelite
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
A USAAF C-64A fitted with skis.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
USAAF Norseman on skis in Alaska.
-
Air Enthusiast 2003-11 / G.Salerno - Over the Poles
Ski-equipped Noorduyn JA-1 unloading from the 'Mount Olympus' for the 1946-47 expedition.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
Регистрационный номер: VP-FAD Norseman VP-FAD in the Antarctic, rescuing men from an expedition in February 1950. VP-FAD was the last Norseman to be built and was purchased specifically for the Antarctic rescue mission.
-
Aviation Historian 11 / D.Stern - Sub-zero Inc. (1)
A motley collection of USAAC aircraft at the Cold Weather Test Detachment (CWTD) at Ladd Field. Among the types are a Curtiss P-40 and a pair of North American P-51 Mustangs (foreground), a North American AT-6 and Noorduyn Norseman (centre right), a Republic P-47 undergoing maintenance in a shelter, two Curtiss C-46 Commandos, a Consolidated B-24 and Boeing B-17.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Consolidated B-24H / B-24J Liberator - США - 1943Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941Curtiss-Wright C-46 / CW-20 Commando - США - 1940North American P-51 Mustang - США - 1940North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Republic P-47 Thunderbolt - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1989-07 / J.McHard - Far East assignment (2)
Регистрационный номер: VT-AYP Nothing is known about this engineless Noorduyn Norseman. It carried no owner’s identification and was presumably awaiting a replacement engine. It was silver overall with black lettering and was photographed in February 1950.
-
Air Enthusiast 1997-03 / A.Pelletier - Paper Darts to Deltas
Payen greatly modified a Noorduyn UC-64 Norseman to make it look like a Latecoere Late-17.
Другие самолёты на фотографии: Latecoere L.14 / L.17 - Франция - 1924
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / J.Wenstedt - The flying viking
RCAF Norseman VI after a mishap.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Noorduyn Norseman Transport.
-
Мировая Авиация 205
Noorduyn Norseman
-
Моделист-Конструктор Гидросамолеты Второй мировой войны
Noorduyn C-46A Norseman
- Фотографии