Vickers Wellesley
Страна: Великобритания
Год: 1935


Двухместный средний бомбардировщик
Описание:
Wellesley
Vickers Type 246 Wellesley
Фотографии

Wellesley

Дальний бомбардировщик, одномоторный цельнометаллический моноплан (с геодетическим каркасом и полотняной обтяжкой) с убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Создан в КБ фирмы "Виккерс авиэйшн" под руководством Б. Уоллиса. Опытный самолет "тип 246" совершил свой первый полет 19 июня 1935 г. Серийное производство на заводе "Виккерс" в Бруклендсе начато в январе 1937 г. Изготовлено 176 экз.
Мотор "Пегасус" XX. Вооружение 2x7,69 (в полевых условиях доводилось до 3x7,69), бомбы до 910 кг в подкрыльных контейнерах.
Состоял на вооружении в Великобритании с апреля 1937 г.
Строились два основных варианта:
  - "Уэллсли" I (тип 287);
  - "Уэллсли" I (тип 294) с усиленным крылом.
С июня 1940 г. до ноября 1941 г. применялся из Судана и Адена против итальянцев в Эфиопии. До сентября 1942 г. служил как патрульный самолет на Красном море. "Уэллсли" сняли с производства в марте 1938 г., с вооружения - в конце 1942 г.


"Уэллсли" I||
Размах:||22,55 м
Длина:||11,92 м
Мотор, количество х мощность:||1x925 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||5039 кг
Максимальная скорость:||364 км/ч
Практический потолок:||9500 м
Дальность:||2460 км

Vickers Type 246 Wellesley

В 1933 году «Vickers» приступила к изготовлению прототипа торпедоносца-бомбардировщика общего назначения - под требования Министерства авиации № G.4/31. Одновременно компания в инициативном порядке и построила альтернативный вариант - моноплан геодезической конструкции из легких сплавов, предложенной Барнсом Уоллисом. В процессе испытаний, проводимых британскими ВВС, выяснилось, что моноплан Type 246 по своим характеристикам значительно превосходит биплан Type 253, поэтому в сентябре 1935 года был сделан заказ на 96 монопланов, получивших обозначение Type 281 Wellesley. Первыми в апреле 1937 года самолеты получила 76-я эскадрилья британских ВВС. Наибольшую известность Wellesley получил в 1938 году, когда два из трех самолетов Type 292, использовавшихся звеном отработки полетов на большую дальность (Long-Range Development Flight) и оснащенных двигателями Pegasus XXII, совершили под руководством сквадрон-лидера Р. Келлета беспосадочный перелет из Исмаилии (Египет) в Дарвин (Австралия). Общая протяженность составила 11 520,4 км - был установлен абсолютный мировой рекорд дальности полета, который продержался до 1945 года.
  В мае 1938 года серийное производство Type 287 Wellesley Mk I было прекращено; всего было выпущено 176 самолетов. На начало Второй мировой войны на вооружении британских ВВС на Ближнем Востоке оставалось около 100 единиц Wellesley. Они использовались против итальянских войск, а морское патрулирование выполняли до 1941 года.
  В семействе Wellesley также имелись: самолет Type 289 - летная лаборатория, на котором отрабатывался звездообразный двигатель Hercules HE15; Type 291 для полетов по приборам; Type 294 с усиленным крылом и экспериментальный трехместный самолет Type 402.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Vickers Wellesley Mk I

  Тип: двухместный средний бомбардировщик
  Силовая установка: один звездообразный ПД Bristol Pegasus XX мощностью 925 л. с. (690 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 6005 м - 367 км/ч; практический потолок 10060 м; дальность полета с максимальной нагрузкой 1786 км
  Масса: пустого 2889 кг; максимальная взлетная 5035 кг
  Размеры: размах крыла 22,73 м; длина 11,96 м; высота 3,76 м; площадь крыла 58,53 м2
  Вооружение: один стреляющий вперед 7,7-мм пулемет Vickers и один пулемет Vickers «K» в задней установке, плюс до 907 кг бомб
"Уэллсли" из 47-й эскадрильи RAF, Судан, 1940г.
The Type 246, Vickers' private venture to G.4/31, in its original form as completed in the early summer of 1935. This aircraft subsequently became the Type 281.
HIGH ASPECT RATIO is but one of the numerous outstanding features to be found in the new Vickers Wellesley medium bomber which has been ordered in quantity for the R.A.F. This machine made its first public appearance at the S.B.A.C. Display this year. The engine in the prototype is a Bristol Pegasus III 690/750 h.p. radial, but the production machines, it is now stated, will have a new type of Pegasus designated the Mk.XVIII. With full load the machine weighs about 10,000 lb.
The new medium bomber Vickers Wellesley (Bristol Pegasus XVIII) is a remarkable example of the manner in which geodetic construction makes possible a high aspect ratio coupled with low structure weight.
The Vickers monoplane bomber (Bristol "Pegasus") has a special type of construction in which curved diagonal members play an important part.
The retractable undercarriage of the Vickers monoplane was not completed in time to show it in its finished state.
The prototype Wellesley, after modification as the Type 281 and application of the serial K7556.
K5054 был впервые показан 300 приглашенным гостям 18 июня 1936 года на демонстрации самолетов фирмы "Vickers" в Истли, На снимке: K4049 - прототип бомбардировщика В.9/32 (позднее служившего под именем Wellington); K7556 - предсерийный бомбардировщик Wellesley и K5780 - девятая серийная амфибия Walrus. В 1938 году "Supermarine Aviation Works (Vickers) Ltd" и ее головная компания "Vickers (Aviation) Ltd of Weybridge" объединились в фирму "Vickers-Armstrong Limited".
The Vickers "Wellesley" medium bomber (Pegasus XVIII), in which the famous geodetic construction system is employed, is another type for which a considerable order has been placed.
The Wellesley with Bristol Pegasus engine and is of "geodetic" construction.
MARTLESHAM'S GREAT DAY: It must have been extremely gratifying to Martlesham that the King should show such interest in the work of the station and in some of the very latest military machines now on test there. In this view, His Majesty, after inspecting the Vickers Wellesley, is passing to the next machine in the line-up,
The fourth production Wellesley (K7716), one of the eight completed to Type 287 standard
The 17th production Wellesley (K7729).
LONG-RANGE ARTILLERY: The Vickers Wellesley, thanks to the merits of geodetic construction, can destroy targets at an abnormal distance from its base.
Шестой серийный "Уэллсли" I, 1937г.
The Allied assault force on Russian oilfields would have included a squadron of Wellesleys, on photo, and four squadrons of Bristol Blenheim IVs.
The Vickers Wellesley, intended for general purpose work and long-range bombing operations. The engine is a Pegasus.
The Vickers "Wellesley" Long-range Bomber Monoplane (Bristol "Pegasus" engine).
Great aerodynamic and structural efficiency, due to the system of geodetic construction employed, makes the Vickers Wellesley a most formidable long-range bomber. Pegasus X, XVII and XX engines have been specified.
The Vickers "Wellesley" Long-range Bomber Monoplane. Note the streamline bomb-containers beneath the wings.
A POTENTIAL CHAMPION: A Vickers Wellesley medium bomber (Pegasus XX) complete with streamline bomb-carriers below its wings. It is possible that a specially prepared Wellesley may try for the world's long-distance record.
"Уэллсли" I, оснащенный противопыльным фильтром, Восточная Африка, 1941 г.
Capable of flying for very long distances at a high cruising speed, the Vickers Wellesley has been adopted for general purpose and bombing duties.
Дальний бомбардировщик "Уэллсли". На эти машины англичане возлагали большие надежды в начале восточно-африканской кампании.
"Wellesley" ("Bristol" Pegasus Engine) VICKERS "GEODETIC" CONSTRUCTION
A Wellesley (K7775 KU-N) of No 47 Squadron, which had received its aircraft from No 45 Squadron in the Middle East and began its, war at Khartoum, then moving to Erkowit and flying its first bombing mission on 11 June 1940.
«Уэлсли» стал первым бомбардировщиком «Виккерс» с «геодезической» конструкцией
Vickers "Wellesleys" (Bristol "Pegasus") in flight formation over their home aerodrome at Finningley. No 76 (B) Squadron was the first to be armed with this machine. "Wellesleys" are used by the Long Range Development Flight.
К началу Второй мировой войны Wellesley уже существенно устарел, однако самолеты все же активно применялись в боевых действиях на Ближнем Востоке и в Африке. Данные Wellesley Mk I запечатлены над Египтом.
Английские дальние бомбардировщики Виккерс "Уэллсли" над пирамидами Египта. Эти машины могли быть задействованы в бомбардировке кавказских нефтепромыслов.
A Formation of Vickers "Wellesley" Bombers flying over the desert in Egypt.
A fly-past at Mildenhall, for the benefit of the guests, by a squadron of Vickers Wellesleys with their external "egg-boxes."
ASPECT RATIO: Vickers Wellesleys of a unit which demonstrated before our German guests at Mildenhall.
Пилот в кабине "Уэллсли" перед вылетом на боевое задание.
GEOGRAPHY AND GEODETICS: Vickers aircraft (on the marine side, at all events) are well known to men of the Royal Australian Air Force, so it was with keen interest that this Coronation contingent inspected the Weybridge works last week. They are seen in front of a Wellesley.
"Уэллсли" из 47-й эскадрильи на аэродроме Белайя, февраль 1941г.
A Wellesley (L2645), originally delivered to No 14 Squadron, photographed in 1942 at St Jean, Palestine.
"Уэллсли" из 14-й эскадрильи взлетает с полевого аэродрома Кассала в Судане.
These photographs show the arrival of Wellesleys L2638 and L2680 at Ismailia from Upper Heyford, prior to the take-off on the long-distance record attempt to Darwin, Australia, on 5th to 7th November 1938. After service three machines (L2639) set off at 0555 local time (0355 G.M.T.) piloted by S/Ldr. Kellett. F/Lt. Hogan and F/Lt. Coobine. Photo: L2680
The fifth production Wellesley (K7717) utilised as a trials aircraft for the Long Range Development Unit after brief service with No 148 Squadron. Note NACA-type cowling and new front fuselage fairing.
One of the Wellesleys (L2637) assigned to the LRDU. This particular machine was the back-up aircraft and did not participate in the Unit's long-distance flights.
These photographs show the arrival of Wellesleys L2638 and L2680 at Ismailia from Upper Heyford, prior to the take-off on the long-distance record attempt to Darwin, Australia, on 5th to 7th November 1938. After service three machines (L2639) set off at 0555 local time (0355 G.M.T.) piloted by S/Ldr. Kellett. F/Lt. Hogan and F/Lt. Coobine. Photo: L2638.
5-7 ноября 1938г.: два бомбардировщика Vickers Wellesley британских ВВС, пилотируемые сквадрон-лидером Р. Келлеттом и флайт-лейтенантом Э. Комбом, установили мировой рекорд дальности, пролетев 11520 км из Исмаилии (Египет) до аэропорта Росс-Смит (Австралия).
This early production Wellesley (K7772) was set aside for use as a testbed for the Bristol Hercules HE.1S sleeve-valve engine. This aircraft subsequently played a major role in the flight development of the Hercules which was to take a noteworthy part in World War II, this engine eventually being applied to the Wellington, development of which had run parallel with Wellesley production.
THE LONG-RANGE WELLESLEY: H.M. the King, during his tour of aircraft factories last week, was shown the long-range Wellesley in the Vickers works. It will be seen that the nose of the machine has been modified as compared with that of the standard Wellesley.
At Brooklands: The King took particular interest in the Wellesley, which will be the research machine for the new R.A.F. Long-distance Flight. He is seen with Mr. T. C. L. Westbrook and (right) Mr. Rex Pierson.
General Milch, at Mildenhall, watches a demonstration by a gunner in the rear cockpit of a Wellesley.
Vickers Wellesley Mk I
The side profile drawings depict (top to bottom) the prototype Wellesley in its original form (1935); the prototype after reconstruction as the Type 281 (1936); the three-seat Type 402 Wellesley; the LRDF Type 292 Wellesley, and the Type 289 Wellesley Hercules test-bed.
Vickers Wellesley I
The general arrangement drawing depicts the standard Wellesley Mk I.