Bell/Boeing V-22 Osprey
Варианты:
Bell/Boeing - V-22 Osprey - 1989 - США
Страна: США
Год: 1989
Конвертоплан

Многоцелевой конвертоплан на земного и корабельного базирования с экипажем из трех или четырех человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (129)
Bell Boeing V-22 Osprey (Model 901)

   В начале 1980-х годов "Bell" и "Boeing Vertol" объединили усилия с целью создания в рамках программы "единого перспективного самолета с вертикальным взлетом и посадкой" (JSAVLA, ранее - JVX), реализуемой Минобороны США, экспериментального конвертоплана XV-15. Идея заключалась в том, чтобы создать летательный аппарат, который сочетал бы в себе достоинства вертолета (возможность взлетать и садиться вертикально на ограниченных площадках) и обычного самолета (высокая крейсерская скорость и большая грузоподъемность). В конечном итоге разработчики представили конвертоплан Bell Boeing Model 901, в дальнейшем получивший обозначение V-22 Osprey.
   В состав силовой установки V-22 включили два ТВД Allison T406-AD-500, установленных в поворотных гондолах на законцовках крыла. Двигатель имеет модульную конструкцию и работает на трехлопастный воздушный винт, а гондола может поворачиваться на 97.5°. Для уменьшения ИК-заметности на обоих двигателях установлена система охлаждения выхлопных газов и экранирования горячих частей двигателя.
   В июне 1985 года ВМС США выдали разработчикам контракт на полномасштабную разработку нового летательного аппарата, который предусматривал постройку шести прототипов, а также нескольких образцов для проведения статических испытаний. "Bell" отвечала за разработку и выпуск крыла, рампы, гондол двигателей, трансмиссии, хвостовой секции, воздушного винта и сопутствующих систем, а также за установку двигателей, тогда как "Boeing" взяла на себя работы по фюзеляжу и всем подсистемам, шасси, ЭДСУ и интеграцию комплекса цифровой авионики. Композитные материалы достигают в конструкции конвертоплана до 59% ее массы.
   Первоначально ВС США выразили заинтересованность в приобретении 913 конвертопланов: 552 транспортно-десантных MV-22A, способных перевозить 24 десантника, для КМП США и еще 231 аналогичную машину для Армии США; 80 CV-22A для подразделений сил специальных операций ВВС США и 50 поисково-спасательных HV-22A, способных брать полезную нагрузку до 9072 кг, для ВМС США. Кроме того, американские адмиралы рассматривали возможность приобретения еще порядка 300 конвертопланов V-22 в противолодочном варианте. Конвертопланы корабельного базирования имеют крыло, которое может поворачиваться на 90°, как бы укладываясь на фюзеляж. Также складываются лопасти воздушных винтов.
   "Bell" и"Boeing " отвечали за сборку и начальные летные испытания трех прототипов каждая. "Bell" подняла свой конвертоплан 19 марта 1989 года, а 14 сентября 1989 года на V-22 в полете был впервые выполнен переход из режима "по-вертолетному" в режим "по-самолетному". Другие две машины "Bell" поднялись в воздух 9 августа 1989 года и 9 мая 1990 года. "Boeing" подняла свои конвертопланы - четвертый и пятый прототипы - 21 декабря 1989 года и 11 июня 1991 года. Постройка шестого прототипа закончена не была. Пятый прототип получил серьезные повреждения во время своего первого же полета, а 21 июля 1992 года произошла катастрофа с четвертым прототипом - погибли семь человек. В 1992 году программа была заблокирована конгрессом.
   Летные испытания были возобновлены только в июне 1993 года, но к тому времени все заказчики - кроме КМП США - отказались от своих намерений, так что на середину 1992 года общий объем заказов по программе V-22 составлял всего 300 машин, но с опционом еще на 300 или даже 500 единиц. В конечном итоге объем заказа составил 425 конвертопланов, предназначенных для замены вертолетов CH-53 и CH-46, а в августе 1993 года V-22 был определен КМП США в качестве единственного летательного аппарата, удовлетворяющего их требованиям.
   Запуск V-22 в серийное производство был одобрен в сентябре 1994 года, первой стали собирать модель MV-22A - его поставки в КМП США начались в середине 1999 года. Другие модификации, разрешенные к серийному производству: HV-22A - 48 машин должны поставляться ВМС США с 2010 года, и CV-22A - 50 таких конвертопланов поставляются силам специальных операций ВВС США.

   Во время войсковых испытаний было потеряно еще два Osprey, что наряду с изрядно возросшей стоимостью программы, послужило причиной приостановки ее реализации. Однако работавшие в течение 18 месяцев комиссии пришли к выводу, что конвертоплан V-22 по-прежнему является единственным летательным аппаратом, наилучшим образом удовлетворяющим требованиям КМП США, и что разработка в сжатые сроки нового ЛА с аналогичными или лучшими характеристиками экономически невозможна.
   В мае 2002 года Osprey вернулся в небо, продолжилось и производство малыми сериями: MV-22 - для КМП, a CV-22B - для спецназа ВВС. Однако заявка ВМС на поисково-спасательные HV-22B по состоянию на лето 2009 года профинансирована не была.
   28 августа 2003 года была сформирована испытательная эскадрилья конвертопланов в составе авиации КМП - VMX-22, которая в 2005 году принимала активное участие в серии различных испытаний и показательных учений. В сентябре 2005 года была сформирована учебная эскадрилья, VMMT-204, а в апреле 2006 года состояния "полной оперативной готовности" достигла эскадрилья VMM-263. Затем командование КМП приняло решение направить часть Osprey в Ирак - 10 конвертопланов из состава VMM-263 были переброшены на авиабазу Аль-Ассад в октябре 2007 года.
   В рамках подпрограммы CV-22B для ВВС США два конвертоплана MV-22 были модифицированы до стандарта CV-22B и использовались для испытаний. Первые два CV-22B были поставлены заказчику 19 сентября и 27 октября 2005 года, они поступили в 58-е авиакрыло спецназначения, летчики которого начали подготовку на авиабазе Киртлэнд с августа 2006 года. В ноябре 2008 года командование ВВС США направило группу из четырех CV-22 в Мали, а официально о достижении конвертопланом состояния "начальной оперативной готовности" командование ВВС объявило 16 марта 2009 года. Поставки в ВВС запланированы на 2017 год.
   Следует отметить, что ВВС остались неудовлетворены набором вооружения, устанавливающимся на вариант для морской пехоты, и впоследствии выдали компании "BAE Systems" подряд на разработку для своих CV-22B специальной установки под шестиствольный скорострельный пулемет Minigun, а также комплекта соответствующего оборудования. Пулеметная установка монтируется в люке, сооруженном в днище и используемом обычно десантниками для быстрой высадки с помощью троса. Однако по состоянию на середину 2009 года данная система еще находилась в стадии разработки.

ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Bell Boeing MV-22A Osprey

   Тип: многоцелевой конвертоплан на земного и корабельного базирования с экипажем из трех или четырех человек
   Силовая установка: два ТВД Allison T406-AD-400 мощностью по 6150л.с. (4586 кВт)
   Характеристики (оценка): максимальная крейсерская скорость на уровне моря в режиме "по-вертолетному" 185 км/час или на оптимальной высоте в режиме "по-самолетному" 582 км/час; начальная скороподъемность 707 м/мин; практический потолок 7925 м; статический потолок без учета влияния земли 4330 м; дальность полета при высадке морского десанта 935 км или 3892 км - перегоночная при взлете с коротким разбегом
   Масса (оценка): пустого 15032кг; максимальная взлетная 21546 кг (при вертикальном взлете) или 27 443 кг (при взлете с коротким разбегом)
   Размеры: максимальная ширина 25,55 м; размах крыла без гондол двигателей 14,02 м; диаметр воздушного винта 11,58 м; длина без штанги 17,4/ м; высота с поднятыми двигателями 6,63 м; площадь крыла 35,49 м:; площадь, ометаемая воздушными винтами (общая) 210,72 м'
   Вооружение: вероятно - один или два 12,7-мм трехствольных пулемета
   Полезная нагрузка: до 24 десантников, или 12 раненых на носилках с сопровождающими санитарами, или 9072 кг груза в кабине или же 6804 кг на внешней подвеске
19 марта 1989г.: достигнут значительный прогресс в программе создания одного из самых необычных летательных аппаратов в истории авиации - первый полет выполнил конвертоплан Bell/Boeing V-22 Osprey.
The first example of the Bell-Boeing Osprey to fly is one of six prototypes in the full-scale development (FSD) batch, and is devoted to basic performance and flight behaviour. Although Bell is assembling four of the FSD airframes and Boeing only two. each company will handle the flight testing of three V-22s. Some 4,000 hrs will be flown on the six aircraft prior to the Osprey’s acceptance by the armed forces.
YV-22A 163913 was the third FSD aircraft.
Second EMD Bell Boeing V-22 demonstrates carriage of underslung load comprising an HMMWV at Patuxent River (1999)
Two V-22 Ospreys flew in formation for the first time last November at Arlington, Texas, during scheduled test flights for initial handling qualities evaluation. The photo shows Aircraft Number One flying in the ordinary aircraft mode past Aircraft Number Two which remains in the helicopter mode. By the time of this photograph both aircraft had flown for a total of 48 flights accumulating more than 28 total flight hours. Speeds of over 300 mph true air speed, altitudes of more than 10,000 feet, 2.3 G load factors, turns, simulated one engine operation and stalls at 0 degree and 20 degree flaps had also been achieved. Bell Helicopter Textron's V-22 Project Pilot Dorman Cannon and Boeing Helicopters' Project Pilot Dick Balzer were at the controls of Aircraft One during this milestone flight. Pilots for Aircraft Two were Boeing's Ray Dunn and Bell's Roy Hopkins.
Bell Boeing MV-22 Osprey 164942 (c/n 90010) seen on its first flight from NAS Patuxent River, Maryland on May 29, 2002 over 17 months after the type was grounded following a fatal crash on December 11, 2000. The aircraft has been extensively modified with improvements to its hydraulic and flight control software systems.
Osprey может осуществлять полет как обычный самолет - с большей скоростью и на большую дальность, чем вертолеты.
At one point it was hoped that the V-22 Osprey would be in service with the Marines by the mid-1990s. Of the original five FSD aircraft two were written-off, although 162912 (illustrated) survived to be struck-off charge on March 24,1999.
Испытания V-22 на корабле УДК "Уосп" прошли 4-7 декабря 1990 года. Тогда же провели испытания системы дозаправки топливом в полете.
Third FSD YV-22A 163913 during carrier compatibility trials.
As preparations for the first flight of the Bell-Boeing V-22 Osprey continued at Bell’s Flight Research Center in Arlington, Texas, the prototype made its first engine runs on 28 December 1988.
Rolled-out at Arlington, Texas, on 23 May 1988, the Osprey prototype shown here, which is actually an MV-22A in the configuration of the Marines’ assault transport version, was finished for the occasion in operational-style camouflage. It has subsequently reverted to an all-white finish for the initial test flight phase.
12 декабря 1990г.: на борту американского корабля "Васп" (LDH-1) начались летные палубные испытания двух прототипов конвертоплана V-22 Osprey.
Operational test and evaluation is being carried by the first production representative aircraft at Kirtland Air Force Base, New Mexico. USAF CV-22A is seen in helicopter mode over the White Sands.
The first CMV-22B Osprey has been delivered to Naval Air Station Patuxent River for developmental testing. Bell Boeing hosted a reveal ceremony in Amarillo, Texas to commemorate first delivery.
North Island-based VRM-30 operates the initial US Navy CMV-22B Osprey BuNo 169437.
The maiden flight of the first CMV-22B took place at Bell’s facility in Amarillo, Texas, in December 2019.
A CMV-22B from VRM 30 lands on the aircraft carrier USS 'Carl Vinson'
US Navy CMV-22B Osprey 169440 ‘33’ operated by Fleet Logistics Multi-Mission Squadron 30 (VRM-30) 'Titans' lands on USS Nimitz(CW 68) on February 25, 2021. It brought Secretary of Defense Lloyd J Austin III for a visit while the carrier was in the Pacific. Four further USN CMV-22Bs were ordered on February 26
USMC MV-22B Osprey 165852 'EG-OO' from VMM-263 'Thunder Chickens' prepares to take off from the amphibious assault ship USS Wasp (LHD 1) in the Gulf of Aquaba, just off Jordan, on October 4, 2007 prior to flying across Jordan and into Iraq, where the squadron's ten Ospreys are to be based at Al Asad Air Base.
US Marine Corps/VMX-22 MV-22B 166391, appropriately coded 'MV-22', seen after landing on Royal Navy aircraft carrier HMS Illustrious on June 10, 2007 off the east coast of the USA. This was the first time a V-22 had embarked on a non-US vessel anywhere in the world and was a prelude to a US-led Joint Task Force Exercise (JTFX) on the eastern seaboard of the US. The JTFX will also see up to 16 USMC AV-8B Harriers embarked on Illustrious, together with 200 US personnel.
During its time off the US East Coast, Illustrious hosted three visits by a USMC MV-22B Osprey. This was the first time the type had visited a ship from another nation.
A CV-22 Osprey lands at Melrose Air Force Range, New Mexico, during a visit from US Army Gen Joseph L Votel, commander of US Special Operations Command, in 2015
19 сентября 2005г. в распоряжение ВВС США поступил первый из 50 заказанных самолетов вертикального взлета и посадки - конвертоплан с поворотным крылом Bell/Boeing CV-22 Osprey, предназначенный для использования Командованием специальных операций
EMD MV-22 164941, dispensing flares, was converted as the first CV-22 development aircraft for the VS Special Operations Command.
An F/A-18A+ Hornet formates with a drogue trailed by Beil-Boeing MV-22B Osprey N204TR during the first tanker demonstration flight by the tiltrotor.
Конвертоплан CV-22 Osprey принимает топливо от MC-130P Combat Shadow из 67-й эскадрильи специального назначения, Мали, конец 2008 года. Самолет C-130 поступил на вооружение на 53 года раньше, чем конвертоплан V-22.
On June 19, 2006 two Ospreys from the Marine Tilt-rotor Operational Test and Evaluation Squadron 22 (VMX-22) flew 2,100nm from their base at New River, North Carolina to Miramar, California. The flight was in preparation to fly across the Atlantic for the Royal International AirTattoo and Farnborough International Air Show in July.
A US Marine Corps MV-22B Osprey refuels during a mission in support of Weapons and Tactics Instructor course 1-17 at Marine Corps Air Station Yuma, Arizona.
Tilt-rotor platforms do have some range and speed advantages over current conventionally configured helicopters
A CV-22 Osprey approaches a drogue on the end of the hose extended from a MC-130H Combat Talon II during a training mission.
A CV-22B receiving fuel in glorious weather conditions over the North Sea.
A Combat System Operator.
Lieutenant General Brad Webb, Commander of Air Force Special Operations Command has considered the potential for a follow-on buy of CV-22 Ospreys to replace attrition. The CV-22 Osprey has become the workhorse of the AFSOC fleet since it achieved initial operational capability in March 2009.
CV-22 следует на малой высоте над местностью со сложным рельефом. Osprey - слишком скоростная машина для того, чтобы его сопровождали боевые вертолеты, так что рассматривается возможность использования вооруженных конвертопланов BA609.
Серийный MV-22 Osprey в полете над Лондоном. Июль, 2006г.
This close-up view of a CV-22A clearly shows the Raytheon AN/APQ-174D terrain-following radar (housed in the thimble radome offset to port on the nose) and the chin-mounted Raytheon AN/AAQ-27 forward-looking infra-red turret.
This view of the V-22 in ‘conventional’ flight clearly illustrates the large three-bladed rotors designed to satisfy the disparate requirements of efficiency in the hover and cruising in forward flight.
The fabulous V-22 Osprey
MV-22 "Оспри"
The CV-22 Osprey conducts long-range infiltration, exfiltration and resupply missions for special operations forces.
Two of the four EMD Bell Boeing V-22 Ospreys in close formation (1999)
VMMT-204 is the only Fleet Replacement Squadron (FRS) tasked with training V-22 aircrews and maintainers. Currently, the unit is training Osprey aircrews from the marines, as well as the navy and airforce. MV-22, 165943, was photographed over the beach close to MCAS New River. With its engines in the horizontal position, as demonstrated here, the MV-22 has a maximum level speed of 275kts.
US Marine Corps Bell-Boeing MV-22B Osprey BuNo 168226/‘EH-06’ from Marine Medium Tiltrotor Squadron 264 ‘Black Knights’, operating with the Special Marine Air-Ground Task Force-Crisis Response Africa detachment at Moron, Spain, flies over Liberia on October 13, 2014 to conduct surveys as part of Operation United Assistance, the US effort to respond to and contain the outbreak of the Ebola virus in West Africa. Four MV-22Bs and two KC-130Js from SPMAGTF-CR deployed to Monrovia, Liberia, on April 9 to support the mission.
Like the US Marine Corps MV-22 Osprey, the USAF CV-22 tilt rotor is scheduled to receive the AAR-47. However, the choice of a directed IR jammer could introduce the AAR-57 or AAR-54 into CV-22 plans.
Note the inclined engine nacelles to reduce speed for the para-drop. A larger tilt rotor development, under consideration by Eurocopter and Agusta-Westland, is understood to differ conceptually from the V-22 in the sense that its wingtip-mounted engines remain fixed, while the rotors are tilted.
Red Flag 2007
Конвертоплан Корпуса морской пехоты MV-22 "Оспри"
При подходе к точке высадки Osprey начинает переход из самолетного режима в вертолетный - путем поворота гондол с двигателями.
Marine Medium Tiltrotor Squadron 261 (VMM-261) ‘Raging Bulls’ is currently deployed to Moron Air Base, Spain with the Special Purpose Marine Air-Ground Task Force for Crisis Response in Africa. The squadron’s flagship MV-22B BuNo 168303/EM00 is seen at Cannes Airport, France during a recent training exercise. The tail is marked with the Gadsden flag comprising a rattle snake and the legend ‘Don’t Tread On Me’. The flag was designed in 1775 by General Christopher Gadsden during the American Revolution, and used by the Continental Marines as an early motto flag.
MV-22A "Оспри"
MV-22B Osprey BuNo 168341/YX00 assigned to Marine Tiltrotor Squadron 166 (VMM-166) ‘Sea Elks’ participated in WTI 2-17 at Marine Corps Air Station Yuma, Arizona during April 2017. Various weapon options are under consideration by the US Marine Corps to give the MV-22 the capability to counter enemy fire in a landing zone.
An MV-22 Osprey, assigned to Air Test and Evaluation Squadron 21 (HX-21), demonstrates its ballast dump system while operating from the aircraft carrier USS George H.W. Bush (CVN 77).
Among four Bell-Boeing MV-22B Ospreys recently deployed to Moron AB in Spain was BuNo 168230/‘YS-01’ (c/n D0180), the flagship of Marine Medium Tiltrotor Squadron 162 (VMM-162) ‘Golden Eagles' based at MCAS New River, North Carolina. The tiltrotors arrived on August 17, 2013. The Spanish base supports Osprey deployments for potential rapid response operations in northern Africa.
On April 26, 2013 six Bell-Boeing MV-22B Ospreys of Marine Medium Tiltrotor Squadron 365 (VMM-365) 'Blue Knights' arrived at Moron AB in Spain, accompanied by two Lockheed Martin KC-130J Hercules tanker transports of Marine Aerial Refueler Transport Squadron 252 (VMGR-252) 'Otis’ (BuNos 168069/'BB-069' and 165810/'BH-810‘) based at MCAS Cherry Point, North Carolina. Up to 500 US Marines will be deployed at Moron to provide a rapid reaction force, primarily to cover potential operations in northern Africa. Around 225 will support the Ospreys, while another 225 will be combat, intelligence and communications personnel. The 'Blue Knights' are based at MCAS Miramar, California, and MV-22B BuNo 165850/'YM-00' (seen here) is the unit's flagship, carrying the squadron's marking in colour on its tail. The other five deployed tiltrotors are BuNos 166721/‘YM-W, 168225/'YM-12', 166718/'YM- 02', 166609/'YM-04‘ and 166719/'YM-09', the latter wearing special tail markings for Marine Wing Support Squadron 272 'Untouchables' - an aviation ground support unit.
V-22 стал первым успешным конвертопланом, принятым на вооружение ВС США и запущенным в массовое производство. Первые боевые потери парк Osprey понес в 2010 году в Афганистане.
A US Marine Corps MV-22B Osprey assigned to Marine Operational Test and Evaluation Squadron 22 (VMX-22) ‘Argonauts' takes off from the flight deck of amphibious assault ship USS Wasp (LHD 1). The squadron and its Ospreys are scheduled to move to Marine Corps Air Station Yuma, Arizona, during the summer of 2015.
A highlight of the Tattoo was the first UK public appearance of two Bell Boeing MV-22B Ospreys, one of which participated in the flying display and the other was on static exhibition. The two aircraft are on the strength of the US Marine Corps VMX-22 Test Squadron and flew from their home base of New River, North Carolina to Farnborough, Hampshire, with in-flight refuelling provided by KC-130J Hercules. After a short take-off, with the engines tilted at 60°, the Osprey demonstrated its helicopter (engines vertical) and conventional (engines horizontal) modes. Apart from its unconventional configuration, the lightweight paint (being tested) and low noise output were particularly noteworthy.
MV-22B "Оспри" борт 166391/MV-22 Корпуса морской пехоты США (зав. N 90061) на режиме висения.
Bell-Boeing MV-22Bs are starting to replace CH-46Es, with the US Marine Corps intending to purchase 360 Ospreys. The silver scheme is being trialled as the paint weighs less than the grey currently in use and has a reduced infra-red signature.
US Marine Corps MV-22B BuNo 168011/YP00 is the colour bird of Marine Medium Tiltrotor Squadron 163 (VMM-163) based at Marine Corps Air Station Miramar, California seen at King County Airport, Seattle on June 2, 2017.
В 2009 году MV-22B авиации КМП США приняли участие в операции "Bright Star" - совместном американо-египетском учении.
MV-22Bs from the 31st MEU at the Shorewater Bay Training Area during Talisman Saber 2013.
Two Beil-Boeing MV-22B Ospreys, led by BuNo 168230/‘YS-01’, about to land at the Tifnit military installation in Morocco on April 4, 2014 during Exercise African Lion 2014.
US Air Force 1st Special Operations Wing CV-22 Ospreys from Hurlburt Field, Florida performs during EAA AirVenture Oshkosh 2021
The deployment of MEU MV-22Bs in Talisman Saber was the first time the Osprey had been used in Australia.
Marines with Echo Company, 2nd Battalion, 3rd Marine Regiment, 3rd Marine Division embark on an MV-22B Osprey before a marine expeditionary unit exercise at Yuma.
A row of CV-22 Osprey tiltrotor aircraft assigned to the 20th Special Operations Squadron prepare to take off during Exercise Silent Arrow at Wendover, Utah. Known as a validation exercise, Silent Arrow is the final part in a series of exercises designed to test the effectiveness of Air Force Special Operations Command's Mission Sustainment Team initiative
The V-22, produced by Bell Boeing, has been described as a first ‘operationalised’ tilt-rotor platform
A sailor guides an MV-22B Osprey off the deck of USS Makin Island (LHD 8).
Osprey спешит на помощь. Вновь V-22 оказались на войне в 2011 году - они приняли участие в операции "Odyssey Dawn", имевшей целью поддержку ливийских повстанцев. В рамках одного из заданий два MV-22 (дислоцировались на борту УДК "Кирсардж"), вместе с двумя вертолетами CH-53E Super Stallion были направлены на поиск и эвакуацию экипажа потерянного над Ливией самолета F-15E. Пока AV-8B Harrier II сбросили две УАБ с лазерным наведением, один MV-22 выполнил посадку и подобрал пилота. Второй член экипажа был позже передан американскому командованию ливийскими повстанцами.
MV-22B Osprey BuNo 168348/ YR14 assigned to Marine Medium Tiltrotor Squadron 161 (Reinforced) takes off from the flight deck of amphibious assault ship USS America (LHA 6).
Первый "боеготовый" CV-22 был поставлен ВВС США в марте 2006 года. Состояния начальной оперативной готовности Osprey достиг 16 марта 2009 года.
A full moon is a beautiful sight, but not for special operators. They prefer complete darkness, which offers the best cover.
Bell Boeing CV-22B Osprey, serial 11-0061, of the USAF's 7th Special Operations Squadron 'Aircommandos,' displays at the Royal International Air Tattoo (RIAT) in 2017.
Конвертоплан CV-22B «Оспри»
Further to Commando II Arrives in Europe the 352nd Special Operations Group (SOG) based at RAF Mildenhall, Suffolk, received its first two Bell-Boeing CV-22B Osprey tiltrotors on June 24, 2013. Arriving at SWAY31, these are the initial two often that will be assigned by the end of 2014 to the 7th Special Operations Squadron of the group. Two Lockheed MC-130H Combat Talon IIs from the 352nd SOG provided tanker and logistical support for the tiltrotors (11-0057, b/n D1036, seen here, and 11-0058 b/n D1037) during the transatlantic delivery flight.
Первый боеготовый CV-22 был передан 1-му авиакрылу специальных операций Командования специальных операций ВВС США в январе 2007 года. Состояния начальной оперативной готовности подразделение достигло в 2009 году, а в 2010 году в Афганистане Osprey понесли первую боевую потерю.
Replacing the MH-53M is the CV-22B Osprey, which the 1st SOW began receiving in October 2006 AFSOC is due to receive 50 of these tilt-rotors, which combine the speed, range and payload carrying ability of a fixed-wing aircraft with the flexibility of a helicopter.
Со времен вьетнамской войны ВВС США использовали вертолеты H-53 для дальнего поиска и спасения в боевых условиях и поддержки операций сил специального назначения. В 2008 году последний вариант MH-53J Pave Low Enhanced IV (на снимке слева внизу) заменили конвертопланом CV-22 Osprey. CV-22, сочетающий высокую скорость с режимом висения, значительно расширил возможности ВВС США по спасению авиаторов, сбитых в глубине вражеской территории. Командование Специальных Операций ВВС США закупило 50 CV-22, последние из которых будут поставлены в 2016 году.
В варианте по-вертолетному V-22 может выполнять висение над точкой или же садиться/взлетать вертикально.
Боевые действия в Ираке оказались самым сложным испытанием для MV-22B, но конвертопланы зарекомендовали себя только с наилучшей стороны.
An MV-22 crew chief with VMM-162, surveys the flight line during a training event dubbed Assault Support Tactics 3.
An MV-22B moments before take-off from Camp Buehring, Kuwait with soldiers of the US Army’s 4th Infantry Division bound for a training area during an expeditionary readiness exercise.
Участвовавшие в учениях «Си Бриз-2017» украинский вертолет Ка-27ПС и американский конвертоплан CV-22B Osprey на аэродромной стоянке в Николаеве
US Air Force Special Tactics Airmen assigned to the 26th Special Tactics Squadron load a simulated casualty on to a CV-22 Osprey tiltrotor aircraft
846 NAS Commando Merlin HC4 captured landing at Portland heliport (formerly RNAS Portland) in Dorset to refuel having supported Royal Marines in the local area. Note the 352nd Special Operations Group CV- 22B Osprey in the background
На фотографии не кадр из фантастического фильма, а рутинная операция: MV-22B готовится на полетной палубе УДК LHA 4 "Нассау" к очередному ночному вылету.
CV-22B 11-0057 arrived at RAF Mildenhall in the UK on June 24, 2013 and is assigned to the resident 352nd SOG's 7th Special Operations Squadron.
MV-22B доставил одного из старших командиров КМП США в Афганистан, 2070 год. Конвертопланы расширили возможности американских войск, они объединяют в себе достоинства самолета и вертолета.
US Navy sailors carry a casualty to an MV-22B Osprey during casevac training in preparation for Exercise Eager Lion in Jordan.
Few aircraft programmes have had as difficult a time as the Bell/Boeing V-22 Osprey tilt-rotor assault transport - and survived to enter full-scale production.
A CV-22B Osprey prepares to depart Hullavington while a second wave of paratroopers wait for their aircraft.
Marines boarding a MV-22B from Marine Medium Tiltrotor Squadron 265 (VMM-265) Dragons’ on the Bonhomme Richard.
An Estonian soldier is hoisted up to a US Air Force CV-22 Osprey, assigned to the 352nd Special Operations Wing based at RAF Mildenhall, UK, during fast rope training.
Air commandos from the 321st STS fast rope from a CV-22B Osprey at RAF Sculthorpe after sunset.
Marines disembark an MV-22 Osprey assigned to Marine Medium Tiltrotor Squadron 265 'Dragons' at Camp Rocky.
Беспарашютная высадка украинских и американских спецназовцев с конвертоплана CV-22 Osprey из состава 352-го крыла Сил специальных операций США. Яворивский полигон, 19 сентября 2020 г.
USAF CV-22B Osprey 02-0025 arrives at Hurlburt Field, Florida, on November 16, 2006 as the first of the type for the resident 8th Special Operations Squadron (SOS), which will be Air Force Special Operations Command's (AFSOC) first operation squadron with the type. On the same day, the 16th Special Operations Wing at Hurlburt officially regained its historic 1st SOW designation. A training unit, the 71st SOS at Kirtland Air Force Base, New Mexico, has already received four CV-22s and AFSOC is destined to ultimately receive 50 CV-22s by Fiscal Year 2017.
The first MV-22B Osprey BuNo 165851/’PF02' for VMM-364 ‘Purple Foxes’ arrives at Marine Corps Air Station Camp Pendleton, California, on January 15, 2015.
A CV-22 on the 8th SOS ramp at Hurlburt Field.
US Marine Corps/VMM-263 MV-22B Osprey 166686 'EM-03' arrives at Al Asad Air Base, Iraq, on October 4, 2007. The tiltrotor was one of ten from the unit which flew in from the USS Wasp (LHA-1) to commence a seven-month deployment. Speaking at a Pentagon briefing on December 5, General James T Conway, Commandant of the USMC, said that initial reports were that the deployment was going well. He noted that, regarding the helicopters they are replacing (the CH-46E and CH-530), "They're doing everything those airplanes do, except they're doing it three times faster." He also said that the quietness of the Osprey was proving an advantage in getting troops in on the ground without the helicopter being heard from a couple of miles away.
Marines from Company E, 4th Marines, leaving an MV-22B.
Specially painted MV-22B Osprey BuNo 168029/‘YW00’ ‘Lady Ann' of Marine Medium Tiltrotor Squadron 165 (VMM-165) ‘White Knights’ at Marine Corps Air Station Miramar, California on November 21, 2014. The squadron was officially designated as VMM-165 on April 11, 2011 and completed its transition to the Osprey in 2012. Its first combat tour was undertaken to Afghanistan between August 2013 and February 2014.
MV-22B test ship N204TR armed with an AGM-176 Griffin B air-to-surface missile during November’s forward-firing weapon trials at Yuma, Arizona.
Marine Medium Tiltrotor Squadron 365 (VMM-365) ‘Blue Knights' based at Marine Corps Air Station Cherry Point, North Carolina, has MV-22B BuNo 168305/YM00 painted with a full-colour tail featuring a blue knight. The aircraft is seen at Cherry Point in late April 2016.
An unguided 2.75-inch rocket fires from a six-tube launcher fitted to MV-22B BuNo 165942/N204TR over the US Army’s Proving Ground range at Yuma in November 2014. Note the Wescam MX-15Di EO/IR imaging/lasing turret mounted under the aircraft’s nose.
MV-22 "Оспри"
A USMC MV-22 assigned to VMX-22 prepares to unfold its rotors on the flight deck of the amphibious assault ship USS Wasp during familiarization training in November 2005.
MV-22B Ospreys on the ramp at Marine Corps Air Station Yuma awaiting another mission.
US Marines inspect an MV-22B Osprey tiltrotor aircraft after landing on the Japan Maritime Self-Defense Force helicopter destroyer JS Hyuga (DDH 181) during an amphibious exercise.
The rotors on an MV-22B folded up on the USS Bonhomme Richard.
HMX-1 Bell-Boeing MV-22B Ospreys BuNo.168335/‘11’ and BuNo.168327/‘09’ taxi out at RAF Fairford, Gloucestershire, to start the flight back to the United States on September 7, 2014.
The VH-92A fleet will be supported by 13 Bell-Boeing MV-22B Ospreys, which are already in-service with the unit. HMX-1's tiltrotor fleet is noticeably different to others employed across the USMC as they sport a similar dark green livery to the 'Marine One' aircraft.
Developed at considerable expense, the V-22 has seen some export success, such as with Japan
An MV-22B Osprey assigned to Marine Medium Tiltrotor Squadron 264 (VMM-264) 'Black Knights’ loaded with an ALQ-231(V)3 Intrepid Tiger II electronic warfare pod during a mission flown from the amphibious assault ship USS Wasp (LHD-1).
The only weapon currently employed by the CV-22 Osprey, an M2 0.5-inch machine gun mounted on the rear ramp.
US Marine CpI Stephen Jarrell looks out over a village from a 31 st MEU MV-22B in the aftermath of Typhoon Haiyan in November 2013.
AVR-2A laser detecting set on an MV-22B Osprey.
An AAQ-24 on a US Air Force CV-22B Osprey.
Maintenance personnel from the 418th Flight Test Squadron at Edwards AFB, California, prepare USAF Special Forces CV-22B prototype 164941 (‘Ship 9') for electronic countermeasures (ECM) testing at the base's Benefield Anechoic Facility in early July 2002. The tilt-rotor will spend around three months suspended from the ceiling of the chamber whilst the CV-22 Integrated Test Team tests the ECM package, dubbed the suite of integrated radio frequency countermeasures (SIRFC). Earlier testing has shown that some of the SIRFC antennae were not in optimal locations and following repositioning these new tests will determine how well they are now placed. Modifications have included an almost total structural rebuild of the tail fins to support repositioned SIRFC send and receive antennae on their aft sections, as they were experiencing interference from the tail structure in their previous locations. Other modifications have included adding radar absorbent material near other antennae to reduce reflections, re-routing wires and replacing the original fixed 16ft refuelling probe with an 18ft retractable one which sits flush with the nose when not in use. This saves a lot of work with the fixed probe, which had to be removed and then refixed during shipboard operational testing in order to get the aircraft from the hangar to the flight deck. The other CV-22B prototype, 164939 (‘Ship 7’), is expected to resume flight testing sometime in the late summer.
The V-22 Ground Test Vehicle powered up for the first time at Arlington on October 25, 1988.