Поиск по сайту:
Описание
Страна : International
Год : 1987
Вертолет
Противолодочный и многоцелевой вертолет корабельного/ берегового базирования с экипажем из одного-двух человек
AgustaWestland AW101
История вертолета AW101 восходит к проекту Westland WG34, работы по которому начались в 1978 году согласно требованиям, сформулированным Главным штабом Королевских ВМС Великобритании к вертолету, предназначенному для замены вертолета Westland Sea King. Работы по WG34 прекратили на проектной стадии, до постройки прототипа. Переговоры о совместном проектировании вертолета начались между фирмами "Agusta" и "Westland" в ноябре 1979 года. По завершении переговоров заинтересованные стороны образовали совместное предприятие "European Helicopter Industries Ltd", формально учрежденное в феврале 1984 года, когда на основе межправительственного соглашения на постройку девяти прототипов вертолета были направлены соответствующие финансовые потоки. Тогда же будущий вертолет получил обозначение EH101, хотя должен был называться EHI 01 - в документы вкралась опечатка.
Новый вертолет предназначался, в первую очередь, для замены вертолета Sea King, что предопределило массу и размеры EH101. Однако еще на стадии проектирования в конструкцию заложили возможности более широкого использования перспективной машины, включая транспортировку людей и грузов. Для выполнения некоторых задач был пригоден базовый вариант с фюзеляжем морской модификации, но параллельно велись работы по вертолету AW101 с опускаемой рампой в задней части фюзеляжа. Девять прототипов предназначались для испытаний и отработки ключевых элементов конструкции и систем вертолета, лопастей несущего винта с законцовками BERP, специализированного британского и итальянского противолодочного оборудования, проверки возможности использования вертолета в качестве транспортного и т.д. В конструкции планера вертолета очень широко использованы композитные материалы, хотя фюзеляж изготовлен в основном из алюминиевых сплавов. Состав бортового оборудования комплектуется по требованию заказчика. Первая модификация для Королевских ВМС Великобритании получила наименование Merlin HM.Mk 1. Главным подрядчиком по бортовому оборудованию вертолета данной модели стала фирма IBM, работающая в тесной кооперации с фирмой "Westland". В состав бортового оборудования вертолета Merlin HM.Mk 1 входит поисковая РЛС кругового обзора GEC Ferranti Blue Kestrel, процессор GES Avionics AQS-903, система отображения информации фирмы "GES Avionics", аппаратура радиоэлектронной борьбы Racal Orange Reaper, опускаемая гидроакустическая станция фирмы "Ferranti/Thomson-CSF". Вооружение - четыре противолодочные самонаводящиеся торпеды Marconi Sting Ray, два блока постановки радиогидроакустических буев. Предусмотрена возможность использования с вертолета противокорабельных ракет Exocet, Harpoon, Sea Eagle, Marte Mk 2.
Изначально Королевские ВМС Великобритании заказали 50 вертолетов Merlin, предназначенных для базирования на авианесущих крейсерах типа "Инвинсибл", а также на других кораблях и береговых базах. Затем заказ был сокращен до 44 вертолетов, а срок начала поставок перенесен со второй половины 1988 года на 1996 год. Британские вертолеты оснащаются двигателями RTM322, итальянские (заказано 36 вертолетов) - альтернативной силовой установкой из трех газотурбинных двигателей General Electric T700-GE-T6A мощностью по 1714 л.с, двигатели собираются в Италии. На прототипы были установлены коммерческие варианты СТ7 двигателей General Electric. Первый прототип был собран фирмой "Westland" и выполнил первый полет 9 октября 1987 года. Первый прототип сборки фирмы "Agusta" в варианте противолодочного вертолета для итальянских ВМС впервые поднялся в воздух 26 ноября 1989 года. 15 июня 1989 года полетел прототип британской противолодочной модификации, а 24 октября - прототип вертолета Merlin. Третий и восьмой прототипы собрали в пассажирском варианте Heliliner.
Второй прототип был потерян в летном происшествии 21 января 1993 года, после чего все полеты опытных вертолетов были приостановлены до 24 июня того же года. Двигатели RTM 322 были впервые опробованы в полете на четвертом прототипе в июле 1993 года. Такие же двигатели установили на пятый прототип. Седьмой прототип (итальянский) был оборудован опускаемой рампой фюзеляжа, первый полет этот вертолет выполнил 18 декабря 1989 года. 22 таких же средних военно-транспортных вертолета заказали Королевские ВВС Великобритании под обозначением Merlin HC.Mk 3.
Первым покупателем вертолета в многоцелевом варианте стала Канада, заказавшая 15 EH101 для выполнения поисково-спасательных задач. Эти вертолеты предназначались для замены 13 устаревших вертолетов CH-113A Labrador и получили наименование CH-149 Chimo. Канада также заказала 35 вертолетов под обозначением CH-148 Petrel в варианте палубного базирования для замены вертолетов Sea King. Эти вертолеты собираются в Канаде фирмой "IМР Group Ltd", на них установлены двигатели CT7-6A1 мощностью 1920 л.с. Канадская сделка имела очень длительную и непростую историю, ее условия неоднократно пересматривались, а сроки начала поставок вертолетов сдвигались, но она стала крайне важной для обеспечения успеха всей программы вертолета EH101. Поставки первых вертолетов CH-148 были запланированы на конец 1997 года, а вертолетов CH-149 - на первую половину 1998 года. Однако из-за высокой стоимости вертолетов и их, как казалось, чрезмерной сложности правительство консерваторов перед выборами 1993 года вообще отказалось от закупки вертолетов EH101.Но в январе 1998 года новое правительство Канады вернулось к вопросу о закупках вертолетов EH101, заказав партию из 15 машин обновленной модификации AW320 Cormorant в поисково-спасательном варианте со сроком поставки в 2000-2003 годах.
Консорциум "AgustaWestland" тем временем не переставал совершенствовать вертолет AW101. В 2006 году было принято решение об усовершенствовании вертолета Merlin HM.Mk 1, главным подрядчиком модернизационных работ выбрали фирму "Lockheed Martins. Острая нехватка вертолетов, связанная с участием британского контингента в операциях на территории Ирака и Афганистана, привела к закупке Великобританией вертолетов EH101 в Дании. Шесть вертолетов, ранее состоявших на вооружении Дании, прошли глубокую модернизацию фирмой "AgustaWestland" на заводе в Великобритании и поступили на вооружение Королевских ВВС в конце 2008 года под обозначением Merlin HC.Mk 3A.
На вооружение ВМС Италии поступили вертолеты AW101 в вариантах дальнего радиолокационного обнаружения (с РЛС Наг, антенна которой размещена в большом обтекателе под передней частью фюзеляжа), противолодочном и противокорабельном, а также десантном (с рампой в задней части фюзеляжа).
Канада изучает возможность закупки 14 поисково-спасательных вертолетов большой дальности Cormorant, хотя в конкурсе на противолодочный вертолет для ВМС Канады EH101 проиграл американскому вертолету S-92.
В 2001 году Португалия выбрала EH101 в качестве вертолета большой грузоподъемности. Последний из 12 заказанных вертолетов Португалия получила в 2006 году. Четыре вертолета построены в боевом поисково-спасательном варианте (для выполнения задач поиска и спасения в условиях противодействия противника), а два - в варианте охраны рыболовного промысла. Поставки 14 вертолетов в поисково-спасательном и многоцелевом варианте, заказанных Данией, начались в 2007 году. Датский заказ большей частью уже выполнен, но освоение новой техники личным составом затянулось, из-за чего шесть вертолетов поставили на временное хранение. Именно эти машины были закуплены Великобританией. В перспективе проданные Великобритании вертолеты планируется заменить вновь построенными машинами.
Морские силы самообороны Японии выбрали вертолет EH101 для замены 14 вертолетов-тральщиков MH-53E. Получившие обозначение MCH101, вертолеты собираются в Японии фирмой "Kawasaki". Первый MCH101 поставлен заказчику 3 марта 2003 года. Один EH101 используется полицией Токио, фирма "Kawasaki" разработала собственный вариант вертолета EH101 - CH101 Antarctic Survey Helicopter, первую такую машину морские силы самообороны получили в сентябре 2007 года. К 2008 году в эксплуатацию поступило в общей сложности три вертолета CH101 Antarctic Survey Helicopter.
Самым значимым успехом вертолета EH101 стал его выбор в качестве вертолета, предназначенного для перевозки первых лиц США. EH101 выиграл конкурс у вертолета VS-92. В производстве вертолета US101 заняты фирмы "Lockheed Martin", "AgustaWestland" и "General Electric". Официально ВМС США заявили о выборе вертолета EH101 28 января 2005 года. По контракту на сумму 1,7 млрд. долларов США первый вертолет должен быть поставлен в 2009 году, а все 23 машины - к 2014 году. Вертолет для ВМС США получил наименование VH-71A Kestrel, он оснащен двигателями General Electric CT7-8E, за сборку вертолетов отвечает фирма "Bell".
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
AgustaWestland Merlin HM.Mk 1
Тип: противолодочный и многоцелевой вертолет корабельного/ берегового базирования с экипажем из одного-двух человек
Силовая установка: три газотурбинных двигателя Rolls-Royce/Turbomeca RTM322-01 мощностью по 2312 л.с.
Характеристики: крейсерская скорость на оптимальной высоте 278 км/ч; статический потолок с учетом влияния земли 3800 м; дальность полета 1056 км
Массы: пустого 10 500 кг; максимальная взлетная 14 600 кг
Размеры: диаметр несущего винта 18,59 м; длина с вращающимися винтами 22,81; высота с вращающимися винтами 6,65 м; площадь, ометаемая несущим винтом 271,51 м2
Вооружение: масса подвесного вооружения до 960 кг, обычно - четыре противолодочные торпеды
Полезная нагрузка: до 45 пассажиров или 16 раненых на носилках и медперсонал или груз массой до 3660 кг внутри кабины или на внешней подвеске
- Описание
Фотографии
-
Air International 1987-12 / ??? - Europe's EH101 Emerges
9 октября 1987г.: первый полет в Йовиле, Великобритания, выполнил первый прототип вертолета EH Industries EH 101 - PP1. Прототип построен "Westland Вертолеты". Вертолет предназначен для замены Sea King в вооруженных силах.
-
Мировая Авиация 88
Собранный на фирме "Westland" первый прототип РР1 впервые взлетел в Иовиле 9 октября 1987 года, фирма "Agusta" также построила подобный базовый транспортный вертолет, разбившийся в катастрофе в 1993 году.
-
Air International 1987-12 / ??? - Europe's EH101 Emerges
Following its roll-out last April and completion of a 25-hr programme of ground running, the first prototype of the EH 101, PP1, made its first flight at Yeovil on 9 October 1987, in the hands of Trevor Egginton and Colin Hague, Westland’s chief and deputy chief test pilots.
-
АвиаМастер 2000-04 / М.Никольский - Морские вертолеты вчера, сегодня и завтра /Винтокрылые/
Прототип англо-итальянского морского вертолета EH-101.
-
Air International 2008-11 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
PP-1 is the first of five VH-71s scheduled to participate in the initial test programme for the type in the United States.
-
Мировая Авиация 88
PP3 построили для испытаний гражданской конфигурации вертолета "Heliliner", но позднее его передали для испытаний военным и оснастили подфюзеляжным обтекателем. На снимке показан вертолет в ходе испытаний по обледенению. Также построили второй гражданский прототип РР8.
-
Мировая Авиация 13
15 июня 1989г.: выполнил первый полет четвертый прототип вертолет EH Industries ЕН.101 (РР4, ZF644). В течение года были выполнены первые полеты пятого (РР5, ZF649) и шестого (РР6) прототипов - британского (Merlin) и итальянского противолодочных вариантов вертолета соответственно.
-
Aviation Historian 36 / K.Hayward - The Westland affair
Westland’s prospects for the 21st century improved greatly with the joint development (with Italian company Agusta) of the EH 101, later to become the AW101 Merlin, the fourth pre-production example of which is seen here in 1993. The Merlin will continue to serve with the Royal Navy until the end of the 2020s.
-
Мировая Авиация 88
Прототип РР4 построили с двигателями T700 в общей флотской конфигурации, включая обтекатель поисковой РЛС. В июле 1993 года на него установили новые двигатели Rolls-Royce Turbomeca RTM322. 7 апреля 1995 года он разбился из-за неисправности тяги управления.
-
Мировая Авиация 88
После катастрофы прототипа РР2 основным вертолетом для системных испытаний в итальянском ВМФ стал PP6 (на снимке: над авианосцем "Джузеппе Гарибальди").
-
Air International 2006-11 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow
AgustaWestland EH101 G-17-510, previously used as the US101 demonstrator, was flown at Yeovil, Somerset, on September 26, 2006 after being upgraded into a new high performance variant. A second flight was also performed later the same day, operating at speeds up to 135kts (250 km/h). The helicopter is now fitted with new technology British Experimental Rotorcraft Programme (BERP) Mk IV main rotor blades, more powerful CT7-8E engines and a new integrated cockpit display system.
-
Air International 2012-05 / News
AgustaWestland AW101 Mk 510 G-17-510 (c/n 50012) was noted wearing an unusual roundel in March 2012, with its B-class registration toned down. The helicopter had been painted for scenes in Skyfall, the latest James Bond film currently in production, and is seen operating close to the Surrey border on March 18.
-
Мировая Авиация 88
РР7 стал первым вертолетом с грузовой рампой. Позже его оснастили турелью с ИК-системой FLIR переднего обзора и отправили в Канаду для поддержки неудачной рекламной кампании по продаже модификации CH-148 Petrel.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
The first civil EH 101 on an early test flight (1998)
-
Air International 1994-12 / R.Cowan - Civil Helicopter Directory
Still in the development phase, the EH 101, seen here in its civil utility guise which includes a rear loading ramp, is also offered as the 30-passenger Heliliner in addition to wide-ranging military roles. No customers have yet been announced for the commercial variants, which have yet to be certified.
-
Air Pictorial 1999-07
Fully furnished with 30 seats in the main cabin, EH 101 Heliliner PP8 is pictured during its recent demonstration tour.
-
Air International 1999-11 / Airscene
Now wearing military markings as ZJ116 (ex G-OIOI), civil EH 101 Heliliner demonstrator PP8 was kept busy at Helitech providing customer demonstrations. As the EH 101 reaches maturity, the type has now passed the 10,000 flying hour milestone, reaching 10,084 hours at the beginning of August 1999, including over 700 hours with the Royal Navy’s 700M Squadron, the Merlin HAS.1 intensive flying trials unit, which now has five helicopters at RNAS Culdrose. The pre-production civil utility version, PP9/I-LIOI, has also completed the type’s first transatlantic tour, leaving Aberdeen for Canada on August 30 and returning to Aberdeen on September 28 after covering over 8,000 miles and undertaking 70 demonstration flights at eight separate locations. The Canadian Forces have ordered 15 EH 101 Cormorants, which are being built al Agusta’s Vergiate facility and will all be self-ferried to Canada, the recent transatlantic crossings providing useful route proving information for the first of those flights, due in early 2001.
-
Мировая Авиация 88
Последним из опытных вертолетов взлетел многоцелевой вариант РР9. В этой яркой раскраске его рекламировали для продажи канадским ВС в качестве версии CH-149 Cormorant для поисково-спасательных операций.
-
Air Pictorial 1999-11
Painted in markings similar to those which it will carry in service, EH101 PP9 recently undertook a tour of Canada to promote the Cormorant SAR version. The future helicopter will replace the ageing CH-113 Labrador fleet, one of which is seen on the right.
Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-46 Sea Knight - США - 1958
-
Air International 2022-04 / J.Attariwala - Addressing obsolescence
CH-149 Cormorant is expected to undergo avionics upgrades in the Cormorant Mid-Life Upgrade project
-
Мировая Авиация 187
Канадские CH-149 не остаются без работы - только в октябре 2011 года они участвовали в нескольких поисково-спасательных операциях, эвакуировали больного пассажира с судна и осуществили удачный поиск охотника, пропавшего в западной части провинции Ньюфаундленд.
-
Мировая Авиация 94
Канадский CH-149 Cormorant демонстрирует свои поисково-спасательные возможности. По политическим причинам покупка CH-149 затянулась, несмотря на острую необходимость в поисково-спасательных вертолетах.
-
Air International 2019-10 / Airscene
The Royal Canadian Air Force is set to receive at least two more CH-149 helicopters under the Canadian government's plan to enhance SAR capability.
-
Мировая Авиация 13
В начальный период эксплуатации освоение вертолета ЕН 101 проходило тяжело, но вооруженные силы Канады смогли преодолеть все проблемы, самой серьезной из которых стало разрушение втулок хвостовых винтов, из-за чего некоторое время полеты вертолетов разрешались только в случае чрезвычайных обстоятельств и с серьезными ограничениями на выполнение маневров. Сейчас все ограничения на полеты канадских вертолетов EH101 сняты.
-
Авиация и Космонавтика 2013-11 / М.Никольский - Вертолетный парк вооруженных сил стран Западной Европы /Вертолетная техника/ (1)
Противолодочный вертолет Агуста Уэстленд EH 101 "Мерлин"
-
Air International 2018-01 / I.Harding - Carrier and wing work-up /Military/
A Merlin HM2 assigned to 820 Naval Air Squadron with HMS Queen Elizabeth titles.
-
Air International 2013-11 / I.Harding - Mark Two Merlin /Military/
Royal Navy Merlin Force conversion plans start with 820 and 829 Naval Air Squadron this year followed by 814 NAS next year.
-
Air International 2013-11 / I.Harding - Mark Two Merlin /Military/
Ground crew oversee pre-flight procedures as two Mk2s prepare for a mission.
-
Air International 2013-11 / I.Harding - Mark Two Merlin /Military/
More than a decade of design and testing has increased the operational capability of the maritime variant of the Merlin helicopter.
-
Air International 2013-09 / News
Three Merlin HM2s of No.824 NAS on the ramp at RNAS Culdrose, Cornwall, on July 23, 2013.
-
Air International 2013-11 / I.Harding - Mark Two Merlin /Military/
Externally the Merlin Mk2 may look like the original Mk1, but internally the upgraded helicopter is jam-packed with advanced systems for anti-submarine and anti-surface warfare.
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
The newly-formed Merlin Carrier Air Group taxiing out for departure for Exercise Deep Blue - its first deployment
-
Air International 2013-10 / News
AgustaWestland AW159 Wildcat HMA2 ZZ413 (c/n 483) alongside a Merlin HM2 at RNAS Culdrose, Cornwall, for the recent radar trials.
Другие самолёты на фотографии: Agusta Westland AW.159 Lynx Wildcat / Future Lynx - International - 2009
-
Air International 2014-10 / News
Merlin HM2 ZH831 at Boscombe Down, Wiltshire, on September 3, 2014. It has large fairings applied on both sides of the cabin containing Elta radar.
-
Air International 2017-06 / I.Harding - Eyes an Ears /Military/
All 30 Merlin HM2s in service modified and fit to receive the Crowsnest role kit, of which ten will be delivered.
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
Ship deck crew welcome two HM2s aboard HMS Illustrious during the recent Exercise Joint Warrior.
-
Air Pictorial 2002-05
A busy scene as No 814 Sqn brings four AgustaWestland Merlin HM.1s aboard HMS Ark Royal for the first time in March 2002 to conduct operational sea training.
-
Air International 2002-07 / R.Gardner - Aerospace in the UK /Industry/
Encouraged by the success of recent orders by Denmark and Portugal, GKN Westland is actively promoting the EH 101. There are still further EH 101 sales prospects, with Canada looking at a follow-on order and the RAF/RN in need of replacements for its Pumas and Sea Kings.
-
Air International 2018-04 / Airscene
Merlin HM2s on the flight deck of HMS Queen Elizabeth.
-
Air International 2006-12 / D.Hobbs - World Ship-Borne Helicopter Survey /Military/
Intended as a Sea King replacement for the Royal Navy and Italian Navy, Merlins are now in service with these two air arms. The helicopter was designed to be operated from frigates, though they also embark aboard larger ships as seen here.
-
Air International 2020-12 / A.Warnes - Cruise Britannia
HMS Queen Elizabeth with all 14 F-35Bs and two Merlins visible. Note the black spots on the landing pads where the F-35B engines have burnt the deck
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-35B Lightning II - США - 2008
-
Air International 2020-12 / A.Warnes - Cruise Britannia
The HMS Queen Elizabeth aircraft carrier with some of the CSG vessels.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-35B Lightning II - США - 2008
-
Air International 2022-02 / News: Commercial, Military
The Royal Navy Command Merlin HM Mk2 is currently used in the search and rescue role in maritime counter-terrorism training
-
Air International 2009-01 / J.Lake - Your Money or Your Life? UK Search and Rescue /Military/
A Royal Navy Merlin HM.1 seen during a winching demonstration in Portland Harbour, Dorset.
-
Мировая Авиация 104
Палубная группа досмотра, поиска и захвата (VBSS) фрегата "Монмут" (F235) британского ВМФ демонстрирует быструю высадку на канатах с вертолета Merlin HM.Mk 1 829-й эскадрильи на полетную палубу американского эсминца УРО "Фитцжералд" в 2007 году.
-
Air International 2018-04 / Airscene
Hovering alongside HMS Queen Elizabeth underway close to the English south coast.
-
Мировая Авиация 187
Работы вместе с ВМС США. Британские Merlin часто можно видеть на палубах кораблей ВМС США, они перевозят личный состав и грузы в рамках совместных операций вооруженных сил разных стран. В 2011 году вертолеты Merlin авиации британских ВМС доставили больного, взятого с борта немецкого судна "Болтик Айленд", на атомный авианосец "Энтерпрайз" ВМС США. Данный Merlin сфотографирован на палубе атомного авианосца "Джон Стеннис" в конце 2011 года.
-
Мировая Авиация 90
Merlin HM.Mk 1 - основа британской палубной противолодочной авиации. 30 таких машин доработаны до стандартов HM.Mk 2, а остальные могут стать платформами ДРЛО сил воздушного наблюдения ASaC.
-
Air International 2020-12 / A.Warnes - Cruise Britannia
Eight Merlins deployed to HMS Queen Elizabeth, including six HMA2 antisubmarine warfare helicopters from 820 NAS. One prepares to land as another departs
-
Air International 2017-06 / I.Harding - Eyes an Ears /Military/
The target is to achieve a nominal in-service date for Crowsnest by Q3 2019 with initial operating capability by Q2 2020 and full operating capability in 2022.
-
Air International 2017-06 / I.Harding - Eyes an Ears /Military/
The Merlin HM2 continues to receive upgrades to enhance its capabilities in addition to Crowsnest. These include a new traffic avoidance system and updates to the defensive aids suite.
-
Air International 2011-11 / News
Merlin HM2 ZH826 (MCSP01) is the lead trials aircraft for the upgrade programme. It is seen during flight tests at AgustaWestland's airfield at Yeovil, Somerset.
-
Air International 2007-09 / B.Hales-Dutton - UK Aerospace - A Declining Industry? /Industry/
Recent production activity at Yeovil by AgustaWestland has focused on Super Lynx 300s and AW101s. The company has now concentrated manufacture of the latter type at Yeovil, with examples being built for the Royal Danish Air Force, Italian Navy and US Marine Corps. It is also involved in upgrade work and secured a contract from Lockheed Martin for the Merlin Capability Sustainment Plus programme to upgrade Royal Navy Merlin HM.1s. (pictured).
-
Air International 2020-12 / A.Warnes - Cruise Britannia
A 617 Sqn F-35B taxies out, while an anti-submarine warfare Merlin HM2 hovers behind, probably tasked for search and rescue standby
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-35B Lightning II - США - 2008
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
The nine Merlin HM2s depart RNAS Culdrose for Exercise Deep Blue.
-
Air International 2008-05 / Aviation Photographer of the Year Competition 2008
This dramatic photograph of a Merlin HM.1 and a Sea King HC.4 was taken during the finale at the RNAS Yeovilton Air Day last year, by Michael Hill. The helicopters took part in a commando assault and the flames are a result of an 'attack' by Harrier GR.7s.
Другие самолёты на фотографии: Sikorsky H-3 / S-61 Sea King - США - 1959
-
Air Pictorial 1999-12
Underslung load trials were conducted by a joint team from GKN and the Defence Evaluation Research Agency (DERA) at Boscombe Down, Wilts. Here, a Pinzgauer truck hangs from the single ventral hook under ZH821.
-
Мировая Авиация 90
Флотский вариант Merlin может вооружаться самонаводящимися противолодочными торпедами (до четырех единиц). В Британии он оснащается торпедами BAe Systems Sting Ray, а в Италии - торпедами Mk 46, либо Eurotorp MU90.
-
Air International 2018-09 / ??? - UK Air Power /Military/ (2)
A Fleet Air Arm Merlin HM2 over the English Channel during a training mission from Royal Naval Air Station Culdrose. The eventual 30-aircraft Merlin HM2 fleet is set for a busy schedule littered with a multitude of operational tasking.
-
Air International 2013-11 / I.Harding - Mark Two Merlin /Military/
Cornwall's iconic St Michael's Mount in Mount's Bay forms a great backdrop for the world class Merlin Mk2.
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
An 824 NAS HM2 during a recent training mission over Cornwall.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Merlin HM. Mk 1 for the Royal Navy (1999)
-
Air International 2018-05 / Airscene
Tiger striped Merlin HM2 ZH860 captured performing a confined area landing in Cornwall; 814 NAS is a member of the NATO Tiger association.
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
An 824 NAS HM2 practising confined area landing operations, an essential part of the work-up for both shipborne and secondary role operations, near RNAS Culdrose.
-
Air International 2018-01 / I.Harding - Carrier and wing work-up /Military/
Merlin HM2s prepare to touch down on HMS Seahawk's flight deck attended by Royal Navy flight deck handlers.
-
Air International 2018-01 / I.Harding - Carrier and wing work-up /Military/
A typical flight deck scene of the future with Merlin HM2s and an F-35, in this case a Ground Training Aid.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-35B Lightning II - США - 2008
-
Air International 2018-01 / I.Harding - Carrier and wing work-up /Military/
Two F-35B Ground Training Aids, a Merlin HM2 and two Sea Harrier FA2s on the dummy deck, dubbed HMS Seahawk, during Exercise Kernow Flag.
Другие самолёты на фотографии: BAe Sea Harrier - Великобритания - 1978Lockheed F-35B Lightning II - США - 2008
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
HM1s arrived for upgrade at AgustaWestland's facility, Yeovil, UK from RNAS Culdrose approximately every six weeks - the task taking around nine months for each.
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
De-humidification under way on an 820 NAS HM2 below deck on HMS Illustrious during Exercise Joint Warrior in April 2014.
-
Air International 2011-02 / News
The first Merlin HM2 trials aircraft (ZH826) inside the flight shed of the AgustaWestland factory at Yeovil, Somerset, on January 13, 2011. External differences include some additional sensors, external cabin lighting, fast roping equipment and the option of installing the 0.50-calibre M3M machine gun (seen here).
-
Air International 2014-10 / I.Harding, N.Martin - Merlin MK2 Advances /Military/
Sonobuoys being prepared for use aboard HMS Illustrious during Exercise Joint Warrior.
-
Air Pictorial 1999-12
The second Merlin HC Mk3 cleaning up on take-off. Unlike the first aircraft, this machine is not fitted with a refuelling probe although this optional extra can be added in a matter of minutes.
-
Air Pictorial 1999-12
Nap-of-the-earth flying can be exhilarating, not only for the crew but also for the photographer!
-
Мировая Авиация 187
Массивный Merlin (изображен в цветах британских ВВС) заслужил хорошую репутацию у стран-эксплуатантов. Самый недавний заказ поступил от ВМС Алжира (шесть машин), а вскоре ожидается поступление заказа и от Саудовской Аравии.
RAF battlefield support helicopters are being worked hard, with Chinooks deployed to Afghanistan and Pumas and Merlins in Iraq (one is pictured flying over that country). Indeed, the UK armed forces currently have a shortfall of 38% for battlefield helicopter lift and 67% for amphibious operations. To help reduce the deficit in the former category, six Merlins have been purchased from the Royal Danish Air Force. -
Мировая Авиация 88
Трехдвигательный вертолет AW101 разработан на основе двухдвигательной машины WG.34 фирмы "Westland". На снимке два вертолета Merlin HC.Mk 3 английских ВВС.
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
Air-to-air with two 846 NAS Merlin HC3s during a Merlin Storm training mission on a beach in southwest England
-
Air Pictorial 1999-12
A sight that will become familiar around RAF Benson next year, two Merlins in formation.
-
Air International 2015-05 / News
Royal Navy 846 Naval Air Squadron Merlin HC3s ZJ121/‘E’, ZJ128/‘M’, ZJ129/'N', ZJ130/'O' and ZJ131/‘P', plus HC3A ZJ994/'AC’, fly in formation en route from RAF Benson to Royal Naval Air Station Yeovilton on March 26, 2015.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 1-02 - FIRST FLIGHTS
Flights of Royal Air Force Merlin Mk 3s began with ZJ117 on 24 December 1998 (1999)
-
Air International 2008-04 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
Whilst development continues of the Presidential VH-71, the Lockheed Martin/AgustaWestland HH-71 team has been successfully conducting aerial refuelling trials to demonstrate its suitability for the USAF's contentious combat search and rescue requirement, CSAR-X. RAF AW101 Merlin HC.3 ZJ117, which is also being used for BERP IV rotor blade development, is seen here on February 13, 2008 taking on fuel from Italian Air Force KC-130J tanker MM62176 '46-41', marking the first time a British helicopter has demonstrated an air-to-air refuelling capability. Sorties were flown at 4,000ft and 127kts, with multiple in-flight refuellings completed up to the Merlin HC.3’s maximum flying weight of 34,400lbs.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-130J Super Hercules - США - 1996
-
Air International 2008-08 / A.Brookes - Boom Time For Tankers /Military/
Lockheed Martin's Hercules has proved popular as a tanker. The latest C-130J variant is illustrated here by an Italian Air Force example, shown refuelling an RAF AW101.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed C-130J Super Hercules - США - 1996
-
Air International 2009-01 / P.Allen - African Adventure /Military/
Exercise Jebel Sahara 2008 marked the first time since 2005 that RAF Merlins and Chinooks have exercised together. Held in the North African state of Morocco, the varied terrain of deserts and mountains proved to be ideal for training.
Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-47 Chinook - США - 1961
-
Мировая Авиация 104
Британские вертолеты Merlin интенсивно использовались в Ираке (на снимке) и в Афганистане. Прибытие туда вертолетов AW101 в 2009 году помогло снизить нагрузку на чрезмерно перегруженный парк машин Chinook. Вертолеты Merlin выполняли жизненно важные задания, включая авиаперевозку раненых, переброску войск и грузов.
-
Мировая Авиация 90
Хотя Merlin не может нести такой же груз, как более громоздкая машина Chinook, в Королевских ВВС он стал ценным вертолетом поддержки с большей маневренностью, усовершенствованными системами и гораздо меньшей шумностью.
-
Мировая Авиация 90
Вертолет Merlin HC.Mk 3 из 28-й эскадрильи сфотографирован в ходе боев в Ираке. Сначала вертолеты этого типа применили на Балканах, потом отправили в Ирак, а с конца 2009 года они начали действовать и в Афганистане.
-
Air International 2014-11 / News
No.846 Naval Air Squadron’s Commanding Officer, Lt Col Derek Stafford at RAF Benson in Oxfordshire on September 30, 2014, following the unit's formal stand-up ceremony.
-
Air International 2016-09 / I.Harding - Operations Across All Boundaries /Military/
The Merlin HC3/HC3As formerly operated by the Royal Air Force are now operated by the Commando Helicopter Force at RNAS Yeovilton.
-
Air International 2000-02 / F.Colucci - Sneak, Sense, Confound and Survive /Military aviation/
EH Industries' Merlin HC.3 will use a helicopter integrated defensive aids suite including the GEC-Marconi Sky Guardian 2000 RWR, an active IR jammer, passive missile warning system, Raytheon AN/AVR-2A laser warning system, and Tracor AN/ALE-47 countermeasures dispensers.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
First RAF Merlin HC. Mk 3, equipped with optional FLIR turret and AAR probe, being rolled out on 25 November 1998 (1999)
-
Air International 2014-11 / News
No.846 Naval Air Squadron became a frontline squadron again following its formal stand-up ceremony at RAF Benson on September 30, 2014. On display were two of the Merlin HC3s that transitioned to the squadron.
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
CHF's primary role is to support 3 Commando Brigade Royal Marines, as illustrated here by 846 NAS operating with a Merlin HC3 during a training exercise at RNAS Yeovilton
-
Мировая Авиация 187
Британские Merlin находятся в составе 28-й и 78-й эскадрилий, дислоцированных на авиабазе Бенсон. Планируется к 2016 году передать все Merlin в состав британских ВМС - задачи в интересах ВВС будут решаться вертолетами Chinook и Puma.
-
Air Pictorial 1999-12
Troop-loading trials were conducted in mid-1999 using the second RAF Merlin. The aircraft is designed to carry 24 soldiers in crash-attenuating seating as part of its maximum payload capacity which exceeds 11,000 lb (5,000 kg).
-
Air International 2017-04 / I.Harding - A New Era /Military/
The Commando Helicopter Force’s transition from the Sea King HC4 to the Merlin HC3 and HC3A was completed in June 2016 when 845 Naval Air Squadron returned home to RNAS Yeovilton in Somerset joining 845 NAS aircrew seen here. CHF’s primary role is supporting 3 Commando Brigade, Royal Marines.
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
846 NAS Merlin HC3 and members of MAOT work together to deliver vital aviation fuel using an air-portable fuel cell in a remote location
-
Air International 2012-02 / News
Merlin HC3A ZJ126/'K' wearing the serial LV605 as part of No.78 Squadron's 95th anniversary celebrations.
-
Мировая Авиация 104
Группа немедленного реагирования IRT - медицинская часть, в которой используются вертолеты Merlin. Срочные медицинские процедуры зачастую выполняются в задней части салона машины сразу после взлета под огнем с поля боя.
-
Мировая Авиация 104
Вертолеты Merlin лучше, чем другие вертолеты выдерживают непредсказуемые метеоусловия пустыни, где внезапно могут разыграться песчаные бури с полной потерей видимости.
-
Air International 2017-04 / I.Harding - A New Era /Military/
Commando Helicopter Force Merlin HC3s will all be upgraded to HC4 standard under the Merlin Life Sustainment Programme, the first of which is expected to be delivered by the end of 2017.
-
Air International 2009-01 / P.Allen - African Adventure /Military/
One of the tasks undertaken during the exercise was carrying underslung loads.
-
Мировая Авиация 90
Вариант Merlin НС.Mk 3, поступивший на вооружение британских ВВС 27 июня 2000 года, обрел оптимизированную для действий на малых высотах кабину пилота и оснастку для быстрой установки в проеме боковой двери пулемета на шкворне, а также турель с ИК-системой переднего обзора под носовым обтекателем и штангу дозаправки в полете.
-
Мировая Авиация 187
Крупногабаритные грузы перевозятся на внешней подвеске. Merlin активно эксплуатировались в Афганистане для грузовых перевозок.
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
A Merlin HC3A flying with a Sily Powietrzne Mi-24 Hind en route to the exercise area.
Другие самолёты на фотографии: Миль Ми-24 / Ми-35 - Россия - 1969
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
A Merlin HC3A led a mission with the rescue mission commander onboard who is in constant discussion with ground forces and other helicopters in the formation.
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
Merlin HC3As uploaded enough fuel to enable them to remain airborne for two and three quarter hours.
-
Air International 2013-04 / News
AgustaWestland Merlin Mk 512 M-516 refuels at the forward refuelling point close to Netheravon airfield on March 1, 2013, prior to undertaking another mission during Exercise Pashtun Jaguar 1/13.
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
Royal Marines board a CHF Merlin HC3A at Gilze-Rijen Air Base, Netherlands, to participate in a deployed search and rescue (DSAR) exercise with other NATO members; 845 NAS led this mission
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
Lima Company 42 Commando, the ground extraction force, board a Merlin HC3A at Gilze-Rijen Air Base.
-
Air International 2019-05 / K.Wills, I.Harding - Clockwork /Military/
A Merlin HC3A lands in degraded visibility.
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
Commando Helicopter Force aircrew use a gate process to de-risk the demands of conducting dust landings by setting up a gate, 50 feet above the ground, and flying a continuous decelerating descent approach to the target.
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
A Merlin HC3A descends into a landing zone amidst a cloud of dust.
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
In the twilight of their career, two 845 NAS Merlin HC3As circle overhead as the light fades in Norway
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
A Merlin HC3A quickly off loads its ground extraction force who spread out in search of two isolated persons.
-
Air International 2018-11 / I.Harding, K.Wills - Royal Navy rescue /Military/
With a high threat level posed by surface to air rounds, a Merlin HC3A lifts quickly from the landing zone.
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
Air-to-air with an 845 NAS Merlin HC3A, pictured during CHF's Arctic training deployment to Bardufoss, Norway
-
Air International 2019-11 / I.Harding, K.Wills - Sub-zero maintenance /Military/
During snow, freezing temperatures and darkness. Bardufoss has the worst of weather conditions to endure.
-
Air International 2019-11 / I.Harding, K.Wills - Sub-zero maintenance /Military/
Digging out a Merlin, and towing it back to the hangar.
-
Air International 2019-11 / I.Harding, K.Wills - Sub-zero maintenance /Military/
The Bardufoss hangar provides shelter from the snow and illumination, but little difference in temperature.
-
Air International 2019-11 / I.Harding, K.Wills - Sub-zero maintenance /Military/
Watching over a colleague while performing engine maintenance.
-
Air International 2019-11 / I.Harding, K.Wills - Sub-zero maintenance /Military/
Pushing an extinguisher cart in snowy, freezing conditions.
-
Air International 2019-11 / I.Harding, K.Wills - Sub-zero maintenance /Military/
Marshalling a Merlin helicopter in bitter sub-zero temperatures.
-
Air International 2019-05 / K.Wills, I.Harding - Clockwork /Military/
Merlin HC3A ZJ998/AE sat down in deep snow to collect Marines of 3 Commando Brigade.
-
Air International 2019-05 / K.Wills, I.Harding - Clockwork /Military/
Using a Mobile Air Operations Team's tracked, all-terrain vehicle (a Bandvagn 206) as a reference point, a Merlin HC3A prepares to conduct a confined landing amongst trees. As the recirculating snow builds behind the aircraft, aircrew have to work hard to safely position the aircraft; if aircrew lose their reference points, the landing is aborted for a go around.
-
Air International 2014-10 / News
AgustaWestland AW101 Mk 641 ZR343 (c/n 50248, ex ZW-4306 ntu) was used to transport British Prime Minister, David Cameron, and other members of the UK delegation during the NATO Summit at Celtic Manor, Newport, Wales, on September 4 and 5, 2014. A NATO patch was applied to the forward fuselage marking the aircraft’s participation in the event. It was built for the Indian Air Force but not delivered after the programme was cancelled.
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
The Commando Merlin HC4 made its public debut at RNAS Yeovilton, home to Commando Helicopter Force, on May 24, 2018.
Commando Merlin HC4 ZJ129/N during the ceremony. -
Air International 2020-07 / K.Chapman - World War COVID-19
An 845 NAS-operated Merlin HC4 collects stores from an RAF Atlas C1 at Providenciales International Airport, Turks & Caicos Islands. The helicopter has embarked on RFA Argus to provide humanitarian aid/disaster relief in the Caribbean.
-
Air International 2018-06 / I.Harding - Commando Merlin /Military/
Merlin HC4 ZJ122/F on a test flight from Yeovil.
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
Commando Merlin HC4 ZJ122/'F' departs the Leonardo Helicopters site at Yeovil on a test flight in October 2017. Note the flight instrumentation probe
-
Air International 2017-03 / Airscene
Flight testing continues at Leonardo Helicopters Yeovil facility, Somerset, with first upgraded Merlin HC4 ZJ122/F for the Royal Navy's Commando Helicopter Force based at nearby Royal Naval Air Station Yeovilton.
-
Air International 2018-06 / I.Harding - Commando Merlin /Military/
Four Merlin HC4 aircraft are in flight test programme, one of which was delivered to the Royal Navy on April 25, 2018. At the end of February, a further six aircraft had entered the modification programme.
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
Commando Merlin HC4A ZJ990/AA is shown completing a test flight at Leonardo Helicopters' Yeovil site in late October 2020. The first HC4A was delivered to RNAS Yeovilton on November 9,2020. The nosecone, which was a distinguishing feature of the Merlin HC3A, has been replaced
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
Air-to-air with 'Furious Flight' as they return home to RNAS Yeovilton after completion of F-35B Lightning II trials (WESTLANT 18) on HMS Queen Elizabeth
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
Three helicopters, including one Merlin HC3, are shown here running in to support Royal Marines on the ground as part of an exercise
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
Unique formation of five 845 NAS Commando Merlin HC4 and three 847 NAS Wildcat BRH, pictured during a recent exercise
Другие самолёты на фотографии: Agusta Westland AW.159 Lynx Wildcat / Future Lynx - International - 2009
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
An 845 NAS Commando Merlin HC4 during a confined area landing
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
846 NAS Commando Merlin HC4 captured landing at Portland heliport (formerly RNAS Portland) in Dorset to refuel having supported Royal Marines in the local area. Note the 352nd Special Operations Group CV- 22B Osprey in the background
Другие самолёты на фотографии: Bell/Boeing V-22 Osprey - США - 1989
-
Air International 2019-04 / K.Wills - Elizabeth returns /Military/
Merlin HC4 ZJ121/E lifts off the flight deck on its return to Yeovilton. The nose marking applied to each of the 845 Squadron Merlin HC4s reminded everyone of the call sign and no doubt prowess.
-
Air International 2021-04 / I.Harding - Royal Navy shapeshifters
Three 845 NAS Commando Merlin HC4s (‘Furious Flight’) prepare to depart HMS ‘Queen Elizabeth’ for home after providing Carrier Strike Group support during initial F-35B Lightning II trials (WESTLANT 18) held off the US eastern seaboard
-
Air International 2022-02 / R.Thomas - Having to do more with less
The UK’s vertical transport and airlift capacity plays a vital role not only in combat operations at sea, on land and in the air, but also in supporting tri-service and multinational humanitarian and disaster relief operations
-
Air International 2019-04 / K.Wills - Elizabeth returns /Military/
Four Merlin HC4s on HMS Queen Elizabeth's flight deck prior to their departure back to Royal Naval Air Station Yeovilton.
-
Air International 2022-10 / I.Harding, K.Wills - Sea Kings, SAR and much more
Two Royal Navy Merlin HC4s taxi on Portland’s runway prior to being refuelled at HeliOps on their return flight to RNAS Yeovilton from HMS Queen Elizabeth (R08) on its initial global cruise. An RAF Chinook HC5 can also be seen in the distance, moments before touchdown
Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-47 Chinook - США - 1961
-
Air International 2018-06 / I.Harding - Commando Merlin /Military/
Tail folded on the first Merlin HC4; the photos show the articulation of the tail fold mechanism.
-
Air International 2021-02 / I.Harding - The Merlin's magical return
Two key components of the new design are the automatic main rotor and tail folding system. CHF’s new marinised Commando Merlin HC4s have been adapted to support the fleet in a manner which would have been impossible previously
-
Air International 2019-05 / Airscene
Merlin HM2 ZH831 on its first flight at Yeovil after modification to the Crowsnest configuration.
-
Мировая Авиация 187
Вертолет ДРЛОиУ Merlin. Компании "AgustaWestland" и "Thales" разработали на базе AW101 проект вертолета ДРЛОиУ - для замены вертолета аналогичного назначения Sea King Mk7, стоящего сегодня на вооружении британских ВМС. Новый вертолет будет базироваться на кораблях, имеющих вертолетную площадку, и перспективных британских авианосцах типа "Куин Элизабет". Главные системы новой машины - РЛС Searchwater 2000 и специализированная система Cerberus.
-
Air International 2017-06 / I.Harding - Eyes an Ears /Military/
Initial assessment phase testing ensured there were no gross effects on the Merlin flight profile with the radome attached.
-
Air International 2021-05 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology
The first Crownsnest-equipped Merlin HM2 at RNAS Culdrose
-
Air International 2016-07 / Airscene
First flight of HH-101A, registered with UK military serial number ZR352/'15-01', on its March 19, 2014 maiden flight from Yeovil, Somerset, in a black-based colour scheme.
-
Air International 2017-12 / R.Niccoli - Hail Caesar /Military/
An HH-101A in the hover during an evening training mission. Note the forward-looking infrared, the LOAM, self-defence sensors, and the in-flight refuelling probe.
-
Air International 2017-12 / R.Niccoli - Hail Caesar /Military/
Hovering while training with a stretcher for SAR operations. The HH-101A is already operational in this role.
-
Air International 2017-12 / R.Niccoli - Hail Caesar /Military/
The third HH-101A delivered to 15 Stormo on take-off from Cervia Air Base.
-
Air International 2018-07 / R.Yanez, A.Rodriguez - Training over La Mancha /Military/
An Italian HH-101 and an AB212ICO, together with a Spanish Super Puma, took part in two CSAR missions during FC 2018-01.
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Super Puma / SA.332 / AS.532 Cougar - Франция - 1978Bell Model 212 / UH-1N - США - 1968
-
Air International 2018-08 / K.van der Mark - Getting them out /Commercial/
Gilze-Rijen's secondary runway acted as flight line for the foreign helicopters and E-550 CAEW participating in APROC.
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Super Puma / SA.332 / AS.532 Cougar - Франция - 1978
-
Air International 2013-08 / R.Niccoli - Working for the Future /Military/
The AW101 is the new CSAR helicopter scheduled to enter AMI service in 2015 with 9 Stormo at Grazzanise AB, replacing the AB212ICO.
-
Мировая Авиация 119
В характерной носовой части варианта ASH (Mk 413) установлены РЛС и обтекатель ИК-системы переднего обзора. Этот очень живучий десантный вертолет тренируется в поддержке специальных войск.
-
Air International 2018-08 / K.van der Mark - Getting them out /Commercial/
This Marina Militare UH-101A from Luni-La Spezia-based I9 Grupelicot is seen in the field as it picks up extraction forces with an injured aircrew.
-
Мировая Авиация 119
Версия UTY также носит фирменное обозначение Mk 410. На этой фотографии видны характерные для нее четыре иллюминатора в правом борту, хвостовая балка и задняя рампа (на снимке в промежуточном положении). Двигатели T700-GE-T6A1 итальянских машин AW101 отличаются высокой надежностью.
-
Мировая Авиация 119
В итальянском ВМФ применяются преимущественно морские версии вертолета AW101. В Италии их неофициально прозвали "Balena" ("Кит"). Ожидается, что в 2011 году эти машины направят в Афганистан
-
Мировая Авиация 119
С увеличением важности решения боевых задач в прибрежной зоне, ВМФ Италии получил достаточно мощный смешанный парк вертолетов AW101.Ha этой фотографии вариант UTY, идущий позади ПЛО/ПКР версии, демонстрирует свойственное этим машинам внешнее сходство.
-
Мировая Авиация 119
Версию HEW легко распознать по большому подфюзеляжному обтекателю антенны РЛС Eliradar HEW-784, ставшей в Италии штатным средством ДРЛО.
-
Air International 2018-08 / K.van der Mark - Getting them out /Commercial/
One of the objectives of APROC is for aircrew to operate in multi-national formations of different types of helicopters. Seen together during one of the three daily missions are the Aeronautique Navale NH90 NFH and the Marina Militare UH-101A.
Другие самолёты на фотографии: NH Industries NH-90 - International - 1995
-
Air International 2013-05 / F.Mirto, L.La Cavera - Tricolore Tridents /Military/
One tasking for 3° Gruppo Elicotteri is to supply helicopters and combat-ready crews to embark onboard the largest ships in the Italian Navy Fleet.
-
Air International 2013-05 / F.Mirto, L.La Cavera - Tricolore Tridents /Military/
The 3° Gruppo Elicotteri currently operates ten helicopters, mainly in anti-submarine/anti-surface warfare configuration, but also one in the helicopter early warning role.
-
Air International 2013-05 / F.Mirto, L.La Cavera - Tricolore Tridents /Military/
During operations Atalanta and Ocean Shield the AW101 undertook sea surface control and intelligence, surveillance and reconnaissance missions along the coast of Somalia looking for vessels involved in piracy and smuggling.
-
Мировая Авиация 119
УР MBDA Marte Mk 2/S дает вертолету ASVW/E неплохие возможности для борьбы с кораблями. Эта ракета, летящая над самыми гребнями волн, может поражать цели на дальности до 30 км.
-
Air International 2013-05 / F.Mirto, L.La Cavera - Tricolore Tridents /Military/
The 3° Gruppo Elicotteri based at NAS Catania recently passed the 100,000 flight hour milestone, of which, about 6,000 were dedicated to 1,900 rescue missions in support of the community.
-
Air International 2013-05 / F.Mirto, L.La Cavera - Tricolore Tridents /Military/
Former commanding officer of 3° Gruppo Elicotteri, Cdr Paolo Florentino is now the station commander of NAS Catania. Cdr Florentino has flown a variety of types including the AB212ASW, SH-3DASW and AW101. He has achieved over 2,000 hours and 700 deck landings.
-
Air International 2013-05 / F.Mirto, L.La Cavera - Tricolore Tridents /Military/
The AW101 is equipped with electric blade and tail fold for ship hangar stowage.
-
Air International 2006-08 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow
Among the rotary wing participants was this Royal Danish Air Force (Flyvevaabnet) EH-101 of Esk 722, based at Vaerlose. It is one of 14 of the type ordered by the Denmark to replace Sikorsky S-61A Sea Kings. Eight aircraft (such as this) will be used for search and rescue and the others for troop transport. Eight have been delivered and the remainder will be ready for delivery later this year or early 2007. The SAR fit includes a comprehensive medical unit in the rear cabin for hospital transfer and emergency treatment.
-
Air International 2007-09 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
Seen shortly after arrival at RAF Benson, Oxfordshire, on July 31, 2007 is the first of the six former Royal Danish Air Force Merlins that have now been acquired for service with the RAF.
-
Air International 2007-08 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
Two Royal Danish Air Force Merlin Mk 512s arrive at Yeovil Airfield, Somerset, on June 29, 2007, prior to being modified to UK specifications and delivered to the RAF as Merlin HC.3As.
-
Мировая Авиация 94
Королевские ВВС Дании заказали восемь поисково-спасательных вертолетов AW101 и еще шесть - в транспортном варианте. Вначале они отличались очень малой наработкой на отказ, однако ряд проблем с надежностью удалось решить за счет повышения профессионализма техников и своевременной доставки запчастей.
-
Air International 2014-01 / News
AgustaWestland AW101 Merlin Mk 512 M-512 fast and low during the recent deployment to NAF El Centro, California.
-
Air International 2018-06 / Airscene
Seen climbing away from Groningen-Eelde Airport in the Netherlands on May 9, 2018 after a night stop there, rebuilt Danish EH101 Mk512 M-518 returned to its home base Karup later that day after almost four years.
-
Air International 2013-05 / I.Harding - Multirole Merlins /Military/
Royal Danish Air Force AW101 Mk 512 Merlins flew several sorties to training areas in Wales during Exercise Pashtun Jaguar '1/13'.
-
Air International 2013-05 / I.Harding - Multirole Merlins /Military/
Danish Merlin Mk 512 M-516 hovers over a frozen Welsh lake during a mission from Netheravon on March 1, 2013.
-
Air International 2008-02 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
AgustaWestland VH-71 Kestrel G-17-005 (TV-5) makes its first flight from the factory airfield at Yeovil, Somerset, on December 10, 2007.
-
Air International 2007-08 / News: Headline, Military, Civil, Airshow, Accidents
The first EH 101 specifically built for the US Presidential VH-71 programme, wearing test registration G-17-002, seen during its first flight from Yeovil, Somerset, on July 3, 2007.
-
Мировая Авиация 94
Хотя программа no закупке VH-71 была заморожена, ВМС США получили возможность использовать полученные в результате работ по программе технологии.
-
Air International 2005-12 / News: Headline, Military, Civil, Accidents, Airshow
Patuxent River, Maryland, saw the arrival on November 2, 2015 of the first VH-71 test vehicle (TV1), which will be used largely for familiarisation training for pilots and ground crew. TV1 is actually a leased Italian Navy EH101 development aircraft, MM.X605 (c/n PP6), that has been brought in to enable training to begin at the earliest opportunity. It had arrived at Lockheed Martin's facility in Owego, New York, on June 10, shortly thereafter commencing further flight-testing. The helicopter is seen here on October 6 during a visit to Marine Corps Base Quantico, Virginia, to enable personnel from HMX-1, its future operator, to get a closer look at the helicopter. The first three actual VH-71 test vehicles are not due to arrive until spring 2007.
-
Air International 2013-07 / News
Noted on a test flight from Yeovil in Somerset on May 23, 2013 was AgustaWestland AW101 Mk 642 ZR350 (c/n 50249) destined for Algeria. The helicopter is one of two Mk 642s ordered as VIP transports and destined for the Algerian Air Force. Six Mk 610s have already been delivered to the Algerian Naval Forces.
-
Air International 2012-03 / News
Seen on February 3, 2012 undertaking a local sortie from the AgustaWestland facility at Yeovil, Somerset, was AW101 Mk 610 ZR331 (c/n 50231), believed to be the last of its type due for delivery to the Algerian Navy. It was expected to be have been handed over as AIR International went to press. It has been equipped with a forward-looking infra-red/electro-optical turret. From Algeria's initial order for six AW101 and four Super Lynx Mk 130s placed in late 2007, three AW101s have been confirmed as delivered, while two others are believed to have been handed over unannounced. Three of the four Super Lynx are also known to be in Algeria. The last Super Lynx for Algeria (c/n 468, with the test serial ZK184) has recently been noted flying from Yeovil. Aircrew type training commenced on the Super Lynx at Newquay Airport, Cornwall, in February 2010, while AW101 training was conducted at the same site between May 2010 and November 2011.
-
Air International 2011-09 / News
AgustaWestland AW101 Mk 610 ZR333 (c/n 50233) is the last of six ordered for the Algerian Naval Forces. The helicopter is seen on July 11, 2011 during a flight test from Yeovil, Somerset, where it was built. Three of the aircraft are at AgustaWestland's training facility at Newquay International Airport, Cornwall, where the training of Algerian crews for the type is undertaken. ZR333 is thought to be the only example at Yeovil, with the outstanding pair believed to have been delivered to Algeria.
-
Air International 2013-12 / News
Conducting a test flight from AgustaWestland's facility in Yeovil, Somerset, in early November 2013 was AW101 Mk 641 ZR350 (c/n 50249) destined for the People’s Democratic Republic of Algeria. Algerian titles are worn on the port side with English titles currently on the starboard. The aircraft is understood to be one of two on order configured for VVIP transport. It is due to become 7T-WVC upon delivery.
-
Air International 2013-02 / News
The first three of 12 AgustaWestland AW101-641 Merlin helicopters destined for VIP and presidential flight duties with the Indian Air Force were delivered to India during late December 2012. The aircraft were flown separately from AgustaWestland's manufacturing facility at Yeovil, Somerset to London Stansted, Essex, for onward transportation to India by air. Each wore full Indian Air Force markings with UK test or 'B' class serials applied, with the Indian serials (ZW4303 in the case of ZR340 seen here) located on the upper aircraft boom area taped over. Training of flight crews at the company's facility at Newquay Cornwall Airport was concluded around the time of the first delivery. The remaining nine AW101s on order are scheduled for delivery during 2013.
-
Air International 2013-05 / News
Seen at Yeovil, Somerset, recently was VVIP AgustaWestland AW101-640 HMH-1 (c/n 50239, ex ZR334). The helicopter is one of two ordered in early 2008 for the Saudi Royal Flight and made its maiden flight on July 27, 2010. The second (HMH-2, c/n 50240, ex ZR335) was flying by mid-July the following year.
-
Air International 2011-08 / News
Noted flying around the AgustaWestland facility in Yeovil, Somerset, on July 11, 2011 was AW101 Srs 640 ZR335 equipped with a forward looking infrared turret. The helicopter is the second of two ordered by the Royal Saudi Air Force for VVIP transport in 2008, and first flew in October 2010. The other, ZR334, initially flew on July 27, 2010, and departed Yeovil (still wearing primer) during the first quarter of 2011 to be fitted out by AgustaWestland in Italy.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 1-01 - AEROSPACE CALENDAR
The first commercial EH 101 to enter service, Agusta-built Srs 510 JA01MP (c/n 51002), was delivered on March 25, 1999 to the Air Wing of the Tokyo Metropolitan Police in a hand-over ceremony at Kawasaki’s Gifu factory.
The EH101, fitted with a rear ramp, replaces a KV-107 and will be used to patrol the Tokyo area. -
Air International 2000-04 / B.Walters - Rotorcraft. A cure for clogged airways? /Industry/
Large helicopters such as the EH 101, shown here in a paramilitary role with the Tokyo Metropolitan Police, could bring new levels of safety and reduced noise levels while alleviating pressure on runways.
-
Мировая Авиация 246
В число самых больших полицейских вертолетов входит AgustaWestland AW101 полицейского агентства Токио. Это редкий гражданский 30-местный вариант вертолета с задней рампой был поставлен в 1999 году. Вертолет используется для патрулирования Токио и окрестностей и выполнения поисково-спасательных задач.
-
Мировая Авиация 94
Военно-морские силы самообороны Японии используют Merlin как вертолет-тральщик и транспортный. Merlin пришел на смену Sikorsky S-80M-1 (CH-53E).
-
Мировая Авиация 187
AW101 японских ВМС окрашены по одной из двух схем: по темно-серой с красными элементами (на фотографии), либо полностью светло-серой (малозаметный камуфляж). Японские ВМС обладают значительным парком вертолетов CH-53 и AW101.
-
Air International 2015-04 / News
The first Japan Maritime Self-Defense Force Airborne Mine Counter Measures MCH-101, 8656, during a test flight on January 20, 2015. The helicopter was delivered on February 27.
-
Air International 2013-05 / News
AgustaWestland delivered the second AW101 Mk 643 ZR336/EZ-S714 (c/n 50241) to the Turkmenistan Government recently. The first was handed over in June 2012
-
Air International 2012-03 / News
Noted on a test flight near Yeovil, Somerset, on January 27, 2012 was AgustaWestland AW101-643 ZR336 (c/n 50241). The helicopter is the first of two for the Turkmenistan Government, which will operate them as VIP transports for senior members of its administration. Finmeccanica (AgustaWestland's parent company) announced on November 4, 2011, that it had sold an unspecified number of AW101s and AW139s to Turkmenistan, but no further details have been released.
-
Air International 2014-11 / News
AgustaWestland AW101 Mk 641 ZR344 (c/n 50251) is one of two destined for the Nigerian Air Force. It will be delivered as NAF280 and is expected to serve with the 101 Presidential Air Fleet at Abuja. The helicopter was noted making what is understood to be its maiden flight at Yeovil, Somerset, on September 19. It was originally due to be handed over to the Indian Air Force (as ZW-3407) to fulfil its WIP requirement, before that programme was cancelled and the airframe reassigned.
-
Air International 2019-07 / I.Harding - Norwegian AW101s /Military/
Norway's AW101 is the first variant to be equipped with Leonardo-Finmeccanica's Osprey AESA radar which provides a 360° field of view. The system comprises three flat panels; one in the aircraft's nose cone and two at the rear of the aircraft facing outward to create a 360° view. The system enables flight crew to electronically steer the radar beam to obtain radar images which are then fused with other sensor data to develop a clear image of flying conditions.
-
Air International 2014-07 / I.Harding - Norway's New SAR Force /Military/
Royal Norwegian Air Force AW101S will be equipped with an advanced SAR equipment package which includes a multi-panel AESA surveillance radar system, 4-axis digital AFCS, two rescue hoists, searchlight, an electro-optical imaging system and a fully integrated avionics and mission system.
-
Air International 2019-07 / I.Harding - Norwegian AW101s /Military/
Norway 03 performing search and rescue training during the OT&E phase.
-
Air International 2014-07 / I.Harding - Norway's New SAR Force /Military/
Other significant improvements provided by the AW101 over the Sea King include a 30kt (55km/h) increase in cruise speed, increased mission range, endurance and survivor capacity and the capability to operate in harsh weather including continuous icing conditions.
-
Air International 2019-07 / I.Harding - Norwegian AW101s /Military/
Norwegian and LH personnel conduct winch training aboard Norway 02.
-
Air International 2017-12 / Airscene
Kongelige Norske Luftforsvaret AW101 Mk612 completing flight training at Newquay. The aircraft involved was ZZ101 (0264).
-
Air International 2022-06 / T.Fish - Active and alert
The Osprey 30 AESA radar in the Norwegian AW101 search and rescue helicopter. In December 2020, it was announced the system would be fitted to Italy’s new G550 Airborne ISR and EW (AISREW) business jets converted by L3
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
A Esc 751-operated AW101 at BA6 in Montijo, prepares to take off for a training sortie.
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
The Lajes Field area is often used as a training ground for pilots and winch operators to practice approaches to the ground
-
Air International 2012-04 / R.Yanez, A.Rodriguez - Real Thaw /Military/
The Centro de Tropas de Operates Especiais (LAMEGO) of the Portuguese Army provided commandos for the special operations missions.
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
The AW101 a performs an AFCS-controlled hover - the AFCS can be easily disengaged during emergencies
-
Мировая Авиация 94
Португальские AW101 получили интересную камуфляжную окраску. Имеются AW101 трех модификаций: поисково-спасательный Mk 514, Mk 515 для охраны рыболовства и боевой поисково-спасательный Mk 516 (на снимке).
-
Мировая Авиация 13
Португалия также испытывала сложности с эксплуатацией закупленных 14 вертолетов AW101, но здесь основной проблемой стало неудовлетворительная техническая поддержка эксплуатации вертолета со стороны производителя. Ожидается, что в 2009 году большинство португальских вертолетов будет приведено в состояние, пригодное к полетам.
-
Мировая Авиация 187
Португальские ВВС эксплуатируют AW101 с 2004 года для решения задач поиска и спасения (включая и операции на поле боя), а также в интересах национального рыболовства. Вертолеты выполнили уже сотни вылетов, сохранив жизни более 650 человек. Большие дальность и продолжительность полета AW101 обеспечивают португальским ВВС возможность эффективно решать задачи в своей зоне ответственности - самой большой в Европе.
-
Air International 2013-07 / News
To mark its 35th anniversary Esquadra 751 'Pumas' of the Forca Aerea Portuguesa (Portuguese Air Force) has painted AgustaWestland AW101 Mk 514 19604 (c/n 50107) with special markings, including a Puma on the rear fuselage. The squadron, based at Base Aerea N° 6, Montijo, south of Lisbon, was formed in April 1978 and originally operated the Aerospatiale SA330L Puma, then converted to the AW101 in 2006.
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
Some exercises involve other units from the FAP or other Portuguese military air arms, like the Marinha (Navy). Here, the Joao Coutinho-class corvette, NRP Jacinto Candido (F476), is acting as a distressed ship while the Merlin crew lowers a rescue swimmer to the deck
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
In most cases, rescue swimmers are lowered using the AW101’s winch directly on the deck of the ship, but sometimes they must jump into the ocean and swim towards the ship
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
A typical training mission, performed on the coast, south of BA6 in Montijo, involves the use of the Hi-Line technique in which both equipment and rescue personnel are lowered to a crewman
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
Training is the best way to achieve better results during real operations. Here, a rescue swimmer and a stretcher are lowered from the AW101 using the winch
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
Serial 19610 is one of the four Merlin Mk.516s configured for CSAR operations. It has a folding tail pivot on the right, folding blades, missile and radar warning receivers, chaff and flares dispensers, armour plating and a provision to mount three machine guns on the doors and ramps
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
The AW101’s rear cargo ramp is used for troop embarkation/disembarkation or MEDEVAC duties. During SAR operations, the lateral cargo door is paired to a winch, folded away when not in use
-
Air International 2023-01 / D.Daverio - Atlantic Angels
The 60,000 lumens searchlight is a Spectrolab SX-16 NightSun In-Flight Change Over (IFCO), which can switch from white light to filtered infrared light during flight. Its operation increases the helicopter’s search range by up to 1nm
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Rear-loading ramp of the utility EH 101 (1998)
-
Air International 2013-11 / I.Harding - Mark Two Merlin /Military/
The 0.5 calibre M3M machine gun provides a hefty punch for the Mk2's force protection role.
-
Air International 2014-02 / J.Gourley - First Line of Defence /Military/
An AAQ-24 on a Royal Danish Air Force AW101.
-
Air International 2021-10 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, Space
Leonardo continues to train Norway's AW101 crews
Тип фотографий
- Боковые проекции (4)
- Цветные фото (245)
- Ч/б фото (12)
- Кабина (18)
- Обломки (2)
- Модели, рисунки, схемы, чертежи (27)