RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1935

Варианты

B-17 Flying Fortress

Тяжелый бомбардировщик, четырехмоторный цельнометаллический моноплан с убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 6-10 человек. Спроектирован в КБ фирмы "Боинг эйрплейн" под руководством Э.Эмери и Э.Уэллса. Опытный бомбардировщик "модель 229" впервые взлетел 28 июня 1935 г. Серийное производство начато в декабре 1936 г.
   Выпускался на заводах "Боинг" в Сиэттле, "Вега эйркрафт корпорейшн" в Бэрбанке, "Дуглас" в Лонг-Бич. Всего построен 12 731 экз. B-17 состоял на вооружении в США с марта 1937 г., в Великобритании - с марта 1941 г., в СССР - с апреля 1945 г.
   Основные серийные модификации:
   - B-17C ("Фортресс" I) с моторами R-1820-65, вооружение 5x12,67+1x7,62, бомбы до 1235 кг;
   - B-17D с протектированными бензобаками, дополнительной бронезащитой, вооружение 7x12,7+1x7,62, бомбы до 1235 кг;
   - B-17E с новыми хвостовой частью фюзеляжа и оперением, вооружение 8x12,7+ 1x7,62, бомбы до 8000 кг, на поздних сериях - шаровая подфюзеляжная турель;
   - B-17F ("Фортресс" II) с новой носовой частью фюзеляжа, противопыльными фильтрами, протектированными маслобаками, дополнительными бензобаками, моторами R-1820-97, вооружение 8x12,7+1x7,62 или 11x12,7 (с F-75), бомбы до 9500 кг, отдельные самолеты оснащались РЛС H2S;
   - B-17G ("Фортресс" III) с измененной схемой вооружения, вооружение 11-13x12,7, с G-50 разнесенные по длине бортовые стрелковые установки, на отдельных самолетах РЛС Н2К.
   Первый случай боевого применения - налет английской авиации на Вильгельмсхафен в июле 1941 г. Английские "крепости" небольшими группами совершали налеты на Гамбург, Эмден, Дюссельдорф, Осло, Брест. С октября 1941 г. английские самолеты использовались в Европе только в Береговом командовании как патрульно-противолодочные. В Африке они действовали до мая 1942 г., совершая налеты на Тобрук и Бенгази.
   Американские B-17 получили боевое крещение в декабре 1941 г. на Гавайях и Филиппинах. В январе 1942 г. участвовали в боях на о.Ява, активно применялись затем на море (в т.ч. в сражениях в Коралловом море и у Мидуэя). С февраля 1942 г. дислоцировались также в Индии. С 1943 г. убраны с Тихоокеанского театра, где заменены на B-24, зато с августа 1942 г. применялись в Европе (с баз в Великобритании). С января 1943 г. совершали массированные дневные налеты на цели в Германии. С начала 1944 г. - основной тип американского бомбардировщика на европейском театре. Применялся также как дальний разведчик, самолет РЭП и спасательной службы, военно-транспортный. В июне - сентябре 1944 г. B-17 участвовали в "челночных" операциях с баз на Украине. "Крепости" ВВС армии США использовались на фронте до конца войны в Европе. Советские B-17 в боевых действиях не участвовали.
   B-17 сняли с производства в июле 1945 г. Большая часть была снята с вооружения в 1946 г., но отдельные машины эксплуатировались ВВС США до 1956 г., а в Береговой охране они служили до 1959 г.

Показать полностью

Описание:

  • B-17 Flying Fortress
  • Boeing Model 299 (B-17 Flying Fortress, B-40, BQ-7 и другие)
  • Мировая Авиация 36
    Регистрационный номер: X13372   [5]

    "Модель 229", появившаяся в 1935 году, воплотила самые последние достижения авиационной науки и техники. При этом разработку самолета фирма "Boeing" фактически вела на свой страх и риск.

  • Flight 1935-08 / Flight
    Регистрационный номер: X13372   [5]

    THE BIG BOEING BOMBER: This photograph shows the new Boeing 299 in its completed state. Its gross weight is said to be 30,000 lb., its bomb load six tons, top speed 250 m.p.h., ceiling 25,000 ft. and range without refuelling 2,500 miles. The construction is termed "three-ply all-metal." The engines are four Pratt and Whitney.

  • Flight 1935-08 / Flight

    NASAL: The nose of America's largest and, we are told, fastest bomber, the Boeing 299. The machine has flown 2,300 miles in nine hours. The engines are Pratt and Whitney "E" type "Hornets," which yield 750 h.p. apiece, and the airscrews are of the Hamilton "constant speed" variety.

  • Flight 1936-01 / Flight

    Выкатка первого опытного самолета
    The experimental Boeing 299 (four Pratt and Whitney Hornets), which, entered in competition with a new Martin and Douglas, was destroyed in a crash - through no fault of its own - some weeks back. It is said that the crash was caused through the pilots taking off with locked controls. According to one report the 299 has been adopted by the U.S. Army Air Corps.

  • Мировая Авиация 42
    Регистрационный номер: X13372   [5]

    Прототип Model 299. Прототип бомбардировщика Model 299, иногда именуемый XB-17, был на самом деле собственностью компании и имел гражданский регистрационный номер NX 13372. Оснащенный четырьмя радиальными двигателями Pratt & Whitney Hornet мощностью по 750 л.с. (559 кВт) с оборонительным вооружением из четырех пулеметов, этот самолет был способен нести восемь 272-кг бомб. Машина впервые поднялась в воздух 28 (17?) июля 1935 года с аэродрома Боинг Филд в Сиэттле.. Армейское обозначение не присваивалось этому проекту вплоть до января 1936 года. Таким образом, NX13372, разбитый при аварии 30 октября 1935 года, так официально и не стал XB-17.

  • Flight 1936-10 / Flight

    A bomber's proboscis: The bows of the prototype Boeing 299 heavy bomber. Thirteen similar machines with Cyclone G engines have been ordered by the U.S. Government. The bomb traps and nasal gun position are here seen to particular advantage.

  • Flight 1936-12 / Flight

    HEAT BLISTERS: The defensive armament of this Boeing YB-17 bomber, the first of thirteen for the U.S. Army Air Corps, is carried in a novel nose turret and four streamlined blister-like emplacements whence, so it is said, "the heat can be turned on" in practically all directions. The YB-17 is the largest landplane ever built in the U.S.A. and represents a class which has not so far featured in our own expansion programme. Four of the new Wright Cyclone "G" engines are fitted and a retractable undercarriage and tail wheel, flaps, v.p. airscrews, homing equipment, two-way R/T and an automatic pilot are specified.

  • Авиация и Космонавтика 2015-06 / В.Бакурский, А.Фирсов - P-40 - солдат без наград

    На этом снимке представлены все новейшие боевые самолеты, принятые на вооружение ВВС США накануне Второй мировой войны. В первом ряду стоят истребители P-40, P-39, P-43 и двухбалочный P-38. Позади - бомбардировщики B-17, B-18, B-25 и B-26

    Другие самолёты на фотографии: Bell P-39 Airacobra - США - 1939Curtiss P-40 Tomahawk - США - 1939Douglas B-18 Bolo - США - 1935Lockheed P-38 Lightning - США - 1939Martin B-26 Marauder / Type 179 - США - 1940North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940Republic P-43 Lancer - США - 1940

  • Flight 1936-04 / Flight

    BACK TO THE LAND: The Boeing 299 makes a finely judged aerodrome approach over a maize field.

  • Flight 1938-05 / Flight

    The not-so-little brother of the Boeing XB-15, the YB-17, would be more likely to enter into the present argument, it has four 850 h.p. Cyclone G motors.

  • Flight 1938-10 / Flight

    THROUGH the WINDOW - A Boeing B-17 Bomber.

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Boeing B-17 Four-engined Bomber (four 1,000 h.p. Wright "Cyclone" engines).

  • Мировая Авиация 249

    Y1B-17 (YB-17) и Y1B-17A. В январе 1936 года было заказано 13 усовершенствованных Model 299B для проведения эксплуатационных испытаний. Самолеты Y1B-17, короткое время имевшие обозначение YB-17, оснащались двигателями Wright R-1820 Cyclone мощностью по 1000 л.с. (746 кВт), имели экипаж из шести человек и были способны нести 3629 кг бомб (на снимке: самолет из 2-й бомбардировочной группы). Еще один дополнительный самолет поднялся в воздух в апреле 1938 года. Первоначально этот Y1B-17A предназначался для статических испытаний, но затем его решили использовать в качестве летающей лаборатории для отработки двигателей R-1820-51, снабженных турбокомпрессорами.
    Y1B-17 выполняет сброс 45-кг бомбы во время демонстрации в Лэнгли. Самолет с бортовым номером 51 принадлежал командиру 20-й бомбардировочной эскадрильи 2-й бомбардировочной группы. Поскольку всего имелось только 13 самолетов Y1B-17, каждая эскадрилья получила четыре машины, а одна из них предназначалась для штабного звена. Y1B-17 мог нести до двадцати 45-кг или две 499-кг бомбы, а также другие комбинации бомбового вооружения, однако самолеты не имели бронезащиты и оборонительного вооружения.
    THE MOUNTAIN LABOURED - The yawning bombtraps of this Boeing B-15 bomber of the U.S. Army Air Corps might have been expected to produce something more impressive than the hundred-pound bomb seen below it. The explanation is that it was at practice. Actually the machine can accommodate bombs of 2,000 lb. weight.

  • Air Enthusiast 1998-11 / K.Wixey - Boeing's Battle Wagon

    Boeing Model 299, the so-called ‘XB-17’, X-13372 on a test flight from Seattle, summer 1935.

  • Flight 1937-06 / Flight

    The impressive machines in the photograph are three of the thirteen Boeing YB-17 bombers, each fitted with four 1,000 h.p. Wright "Cyclone" engines, ordered by the U.S. Army Air Corps.

  • Flight 1937-08 / Flight

    A GREAT EXPERIMENT: A group of the new YB-17 Boeing bombers (four 850 h.p. Wright Cyclone Gs) of the first batch of thirteen delivered to the U.S. Army Air Corps. A second order, for a similar number, has been placed. These machines are the first high-speed, four-engined bombers to enter the service of any nation, and their design forms the basis for the new civil transport landplanes under construction at the Boeing factory.

  • Air Enthusiast 1998-11 / K.Wixey - Boeing's Battle Wagon

    Formation of six 2nd BG Y1B-17s over New York.

  • Flight 1937-10 / Flight

    BIGGER STILL: Boeing YB-17 long-range heavy bombers of the U.S. Army Air Corps over New York City. Eventually about forty of these Cyclone-powered giants will be in service. Apart from providing useful practical data they have enabled the Boeing concern to solve problems in the construction of four-engined transports and flying boats.

  • Мировая Авиация 83

    15 февраля 1938г.: шесть Boeing Y1B-17 под командованием полковника Р. Олдса из 2-й бомбардировочной группы авиакорпуса Армии США вылетели из Лэнгли-Филд, штат Вирджиния, курсом на Южную Америку. Самолеты посетили Лиму (Перу), Буэнос-Айрес (Аргентина) и Сантьяго (Чили), после чего 27 февраля вернулись через зону Панамского канала. Маршрут протяженностью 19 312 км был преодолен без серьезных происшествий и продемонстрировал интерес США к укреплению отношений со странами Латинской Америки.

  • Flight 1938-01 / Flight

    Boeing YB-17 heavy bombers (four Wright Cyclone Gs) of the U.S. Army Air Corps fly past the Wright Memorial at Kitty Hawk, North Carolina, in commemoration of the Brothers’ flight

  • Flight 1938-03 / Flight

    ONE of the U.S. Army's imposing Boeing B-17 heavy bombers caught by the camera during a landing approach with flaps down. Though various fantastic figures have been advanced by imaginative newspaper­men for the speed of this type, it is probable that the maximum is in the region of 230 m.p.h. The engines are four Wright Cyclone G radials rated at 850 h.p. each and giving over 1,000 h.p. for take-off.

  • Flight 1939-03 / Flight

    An impressive close-up of one of the U.S. Army Corps Boeing B-17 bombers (two-speed supercharged Wright Cyclones) about to touch down. This machine is considerably smaller than the XB-15.

  • Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38

    Flying Fortresses (Boeing B.17) of the U.S. Army Air Corps at Landley Field.

  • Flight 1938-05 / Flight

    AMERICAN SHOWMANSHIP: Boeing YB-17 four-engined bombers bring up the rear. The machines in the line-up below are also YB-17s. Picture is from the M.G.-M. film Test Pilot, which has its premiere at the Empire Theatre, London, tomorrow (Friday).

  • Air Pictorial 1956-06 / J.Blake - U.S. Bomber designations 1919-56

    Only one Y1B-17A was built, but it revolutionised air warfare, for the G.E. turbo-superchargers on its Wright G Cyclones made possible bombing above 30,000 ft. It flew first in January 1939, and in August carried an 11,023-lb. payload at an average 259 m.p.h. It was intended to test the Y1B-17A to destruction, but the accidental spinning and recovery of a Y1B-17 provided the data on stresses instead, and the -A was converted for high-altitude tests. Photo shows camouflage used in 1940 War Games.

  • Мировая Авиация 42

    B-17B. Бомбардировщик Flying Fortress ("летающая крепость" - это название придумано местным репортером, увидевшим Model 299 на показе 17 июля 1935 года) был запущен в серию под обозначением B-17B (Model 299M). Помимо моторов R-1820-51 мощностью по 1200 л.с. (895 кВт) эта модификация отличалась от Y1B-17 рулем направления и посадочными щитками увеличенной площади, а также пересмотренной конструкцией носовой части, лишившейся турели и нижнего окна бомбардира. Кроме того, изменили расположение мест членов экипажа и ввели гидравлические тормоза колес. Первая из 39 построенных машин поднялась в воздух 27 июня 1939 года.

  • Flight 1939-08 / Flight

    THE BIG BOEING DEVELOPED: A view of the latest version of the four-engined Boeing bomber, which is known as the B-17. Compared with the ordinary B-17 it has a revised nose and engine nacelles and its Wright Cyclone engines drive turbo superchargers. The type is in production for the U.S. Army Air Corps.

  • Air Enthusiast 1998-11 / K.Wixey - Boeing's Battle Wagon

    Первым серийным вариантом стал B-17B - головную машину передали USAAC уже 29 июля 1939 года. По результатам эксплуатационных испытаний в конструкцию самолета были внесены многочисленные изменения, включая переделку носовой части фюзеляжа, перенос рабочего места бомбардира, изменение остекления и пр.
    Early production B-17B taking off from Seattle in 1939 with revised glazing to nose and other important modifications.

  • Мировая Авиация 36

    B-17B (38-211) был передан Управлению материального снабжения USAAC, находившемуся в Райт-филд. Отличительная особенность B-17B и B-17C - наличие блистера командира экипажа, расположенного позади кресел пилотов.

  • Air Enthusiast 1998-11 / K.Wixey - Boeing's Battle Wagon

    The updated B-17C with revised defensive armament and gun positions, protective armour and R-1820-65s. Note the flush gun positions and wing leading edge de-icing boots.

  • Мировая Авиация 36

    Данный B-17C сфотографирован в середине 1942 года в Индии. Боевой опыт повлиял на опознавательные знаки USAAC - со звезд исчезли круги красного цвета, благодаря которым американские опознавательные знаки с большого расстояния часто путали с японскими.

  • Мировая Авиация 36

    B-17D из 7-й бомбардировочной группы сфотографирован в Сент-Луисе в начале 1941 года, где машина приземлилась в ходе перелета через континентальную часть США из Хэмильтон-Филд, штат Калифорния. Опознавательные знаки на фюзеляже еще не введены.

  • Aeroplane Monthly 1981-08 / Personal album
    Регистрационный номер: AN524

    RAF Boeing Fortress I, the B-17C, AN524 at Floyd Bennett Field, New York in 1940-41, one of the first to be flown to Britain for modification prior to delivery to the RAF. The type was to enter RAF service with No 90 Sqn in May 1941. The Fortress I carried a crew of ten and a 2,500lb bomb load.

  • Air Pictorial 1956-11 / B.Robertson - U.S. Aircraft in the British Services 1914-1955 (4)
    Регистрационный номер: AN531   [2]

    The twenty Fortress Is supplied to the R.A.F., including AN531 illustrated , had a chequered career as the text relates.

  • Air International 1991-06 / Flying colours
    Регистрационный номер: AN523

    Summer 1941 and AN523 takes-off from Polebrook’s recently-completed runway, guns in evidence in the nose, ventral and side positions. This particular Fortress, WP-D crash-landed at Roborough, Devon on 16 August 1941, following an attack on Brest and damage from attacking Bf 109s of JG 2.

  • Мировая Авиация 53
    Регистрационный номер: AN530   [2]

    AN530 - один из 20 самолетов B-17C Fortress Mk I, поставленных Великобритании. Первый боевой вылет в составе 90-й эскадрильи самолет выполнил 8 июля 1941 года - рейд на Вильгельмсхафен.

  • Air International 1991-06 / Flying colours
    Регистрационный номер: AN526

    Fortress I AN526 photographed before allocation to 90 Sqn. This aircraft became WP-G from 3 June 1941, survived its baptism of combat and ended its days as an instructional airframe. On the original print, the line of the undersurface (blue?) colour can be seen along the side of the nose and rear fuselage ending at the leading edge of the tailplane.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / R.Dennis - Farnborough's caterpillars (1)
    Регистрационный номер: AN531   [2]

    Boeing Flying Fortress I AN531, delivered to the RAF in mid-1941. Fg Off Dr William Stewart was the sole survivor when AN522 went out of control and broke up in the air on June 22, 1941.

  • Мировая Авиация 26
    Регистрационный номер: AM528   [2]

    Весной 1941 года британские Королевские ВВС получили 20 самолетов B-17C, но они оказались неудачными. Однако B-17F использовались Королевскими ВВС с большим успехом под обозначением Fortress Mk II, а B-17G - под обозначением Fortress Mk III. B-17G служили в береговой охране и являлись основными носителями специального электронного оборудования в 100-й бомбардировочной группе Королевских ВВС.

  • Air International 1986-03 / M.Hirst - Piston Engines (6)
    Регистрационный номер: AM528   [2]

    "B-BAKER" (первый из двух), предназначенный для британских ВВС, в сдаточном полете. Самолет поступил на вооружение 90-й эскадрильи и был потерян 4 июня 1941 года в результате возникшего на рулежке пожара.
    B-17C for RAF on test near Seattle. Serial AM528 was initially incorrectly applied and later corrected to AN528. It joined 90 Squadron, Bomber Command, as a Boeing Fortress I.
    The Wright company became a major supplier of piston aero-engines in the US before, during and for some years after World War II, but failed to maintain its place in the era of the gas turbine. Wright Cyclones powered thousands of Boeing B-17s

  • Air Enthusiast 1995-09 / P.Porter - Hub of the first USAAF

    Polebrook was no stranger to the B-17. Fortress I of 90 Squadron, 2 Group, ready for take-off while the groundcrew pose in the foreground, 1941.

  • Aviation Historian 11 / D.Stern - Sub-zero Inc. (1)

    The CWTD’s Commanding Officer, Dale V. Gaffney (third from left), is interviewed beside a B-17B by radio journalist Bud Foster of Fairbanks-based radio station KFAR. Note the CWTD’s motif - a polar bear holding a bomb - applied to the B-17B’s fuselage. Gaffney was awarded the Army Distinguished Service Medal in 1946.

  • Мировая Авиация 53

    B-17C и B-17D. B-17C совершил первый полет в июле 1940 года; ВВС Армии США заказали 38 машин. Главные внешние отличия: замена бортовых блистеров пулеметов на фюзеляже окнами, изменена конструкция переднего блистера. Кроме того, установили дополнительные пулеметы, бронезащиту, а баки сделали протектированными. Применение двигателей R-1820-65 позволило увеличить максимальную скорость и дальность полета. 20 самолетов позднее передали британским ВВС, где они получили обозначение Fortress Mk I.
    На фото: только что вышедшие с завода Fortress Mk I на американском аэродроме в ожидании отправки за океан. Нижняя турель оснащена всего одним пулеметом калибра 12,7 мм.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology

    The first twenty Boeing B-17C Fortress Is for the RAF (8 July 1941).

  • Фотографии