RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1921

Одноместный истребитель

Варианты

Armstrong Whitworth Siskin

Изначально известный как Siddeley Deasy S.R.2 Siskin, самолет был построен в 1919 году дочерним предприятием "Armstrong Whitworth". Самолет проектировался с прицелом на то, чтобы стать основным истребителем британских ВВС с середины 1920-х годов. Машина проектировалась под звездообразный мотор мощностью 300 л.с создававшийся вначале в Фарнборо на 8-м авиазаводе, а потом - специалистами фирмы "Siddeley Deasy". Однако из-за того, что компания больше времени уделяла программе двигателя Puma, первый полет S. R.2 выполнил с 320-сильным мотором ABC Dragonfly. Хотя аппарат показал хорошие летные характеристики, двигатель работал ненадежно, что потребовало установки мотора Armstrong Siddeley Jaguar мощностью 325 л.с. Первый из трех прототипов истребителя Siskin поднялся в воздух в марте 1921 года уже под маркой "Armstrong Whitworth".
   Новая политика Министерства авиации, которое решило заказывать только цельнометаллические самолеты, побудила конструкторов "Armstrong Whitworth" переделать самолет. После постройки нескольких машин смешанной деревянно-металлической конструкции, в мае 1923 года в воздух поднимается цельнометаллический Siskin Mk III. За опытной машиной последовала предсерийная партия из трех самолетов, первый из которых поднялся в воздух спустя 10 месяцев после прототипа.
   Рекламное турне по Европе принесло заказ на 65 истребителей от Румынии - первый самолет из этой партии поднялся в воздух в октябре 1924 года, до конца года заказчик получил еще шесть машин, но дальнейшие поставки были аннулированы из-за катастрофы истребителя Siskin в Румынии.

   Первые истребители Siskin Mk III поступили на вооружение 41-й британской авиаэскадрильи в мае 1924 года (авиабаза Нортхолт), а в следующем месяце новую технику получила 111-я эскадрилья - самолеты Siskin пришли на смену истребителям Sopwith Snipe. Всего было построено 465 истребителей Siskin Mk III, включая несколько двухместных самолетов. Эстония. Канада и авиашкола фирмы "Armstrong Whitworth" получили двухместные учебно-тренировочные варианты истребителя, тогда как британские ВВС получили несколько новых двухместных самолетов, а затем переоборудовали в УТС дополнительное количество машин.
   Лучшим стал вариант Siskin Mk IIIA, в прототип которого переделали серийный Siskin Mk III (первый полет - октябрь 1925 года). Значительного увеличения летных характеристик удалось добиться за счет установки двигателя Armstrong Siddeley Jaguar IV. Для британских ВВС построено 387 самолетов Siskin Mk IIIA, включая 47 учебно-тренировочных машин с двойным управлением. Большинство, за исключением 135 самолетов, были изготовлены субподрядчиками - "Bristol" (84 машины), "Gloster" (74), "Vickers" (52) и "Blackburn" (42).
   Новой модификацией в сентябре 1926 года первой перевооружили 111-ю эскадрилью, за которой последовали еще 10 эскадрилий. Процесс снятия самолетов с вооружения начался в 56-й эскадрилье, получившей самолеты Bristol Buldog в октябре 1932 года. По результатам испытаний двух самолетов Siskin Mk III канадские ВВС заказали партию из 12 Siskin Mk IIIA, поставленных в 1926-1931 годах (частично это были новые истребители, остальные - снятые с вооружения британских ВВС). Истребители Siskin в 1-й истребительной эскадрилье канадских ВВС были заменены в 1 939 году самолетами Hawker Hurricane, но оставались на хранении до 1947 года.


Модификации

   S.R.2 Siskin: три самолета, построенные "Siddley Deasy Motor Car Со."
   Siskin Mk II: гражданский прототип (первый полет в 1923 году), летал в одно- и двухместном вариантах
   Siskin Mk III: цельнометаллическая серийная модификация (построено 64 самолета, все - для британских ВВС) с ПД Armstrong Siddeley Jaguar III мощностью 325 л.с; максимальная скорость на высоте 1980 м - 216 км/ч время набора высоты 1980 м - 5 мин, практический потолок 6250 м, продолжительность полета 3 ч, масса пустого 830 кг, максимальная взлетная масса 1241 кг. размах крыла 10,08 м, длина 7.01 м, высота 2.95 м, площадь крыла 27,22 м'
   Siskin Mk IIIA: основная серийная модификация (построено 340 и 12 самолетов для ВВС Великобритании и Канады соответственно)
   Siskin Mk IIIB: единственный прототип с мотором Jaguar VIII и редуктором, позволяющим набирать высоту 4570 м за 11 мин 30 с. на 2 мин меньше, чем Siskin Mk IIIA; на этой высоте Siskin Mk IIIB развивал примерно на 32 км/ч большую скорость; взлетная масса увеличена на 104 кг; летчики из Мартлсхэм Хит, однако, отметили сложность его пилотирования и сократившуюся до 1 ч продолжительность полета при полном газе.
   Siskin Mk IIIDC: двухместный учебно-тренировочный самолет с двойным управлением, предназначенный для Центральной авиационной школы, училища Королевских ВВС Великобритании, а также для 3-й и 5-й авиашкол; некоторое количество самолетов поступило в эскадрильи, вооруженные истребителями Siskin (всего построено 53 самолета, 47 для британских ВВС, два для Канады, два для AST и два для Эстонии)
   Siskin Mk IV: единственный гражданский вариант, разработанный для участия в гонках 1925 года за Кубок Короля; спроектирован на базе Siskin Mk V, но с крылом уменьшенного размаха
   Siskin Mk V: гражданский вариант, разработанный для Румынии; построено только две машины, использовавшиеся в гонках; конструкция - деревянно-металлическая, нижнее крыло двухлонжеронное; Ф.Л. Барнард на Siskin Mk V выиграл в 1925 году гонку за Королевский кубок, развив скорость более 243 км/ч


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Armstrong Whitworth Siskin Mk IIIA

   Тип: одноместный истребитель
   Силовая установка: один звездообразный двигатель Armstrong Siddeley Jaguar IV мощностью 420 - 450 л.с.(313-336 квт)
   Характеристики: максимальная скорость на уровне моря 251 км/ч; время набора высоты 4570 м- 10 мин 30 с; практический потолок 8230 м; продолжительность полета на режиме полного газа 1 ч 12 мин
   Масса: пустого 935 кг; максимальная взлетная 1366 кг
   Размеры: размах крыла 10.11 м; длина 7,72 м; высота 3.10 м; площадь крыла 27.22 м'
   Вооружение: два неподвижных пулемета калибра 7,7 мм и до 36 кг бомб на подкрыльевых держателях

Показать полностью

Описание:

  • Armstrong Whitworth Siskin
  • Flight, December 1924
    The Paris Aero Show 1924
  • Мировая Авиация 54
    Регистрационный номер: J7152   [2]

    J-7152. Один из партии в 35 самолетов Mk III, заказанных Королевскими ВВС. Данный тип самолетов находился на вооружении 111 -й эскадрильи "Treble One", базировавшейся в Даксфорде с июня 1924 по ноябрь 1926 года - до перевооружения на самолеты модификации Mk IIIA.

  • Мировая Авиация 54
    Регистрационный номер: J8834   [2]

    J-8834. Изображен самолет из первой партии в 42 машины, построенной "Bristol Aeroplane Company". Он несет отличительные красные полосы 1-й эскадрильи, эксплуатировавшей самолет с февраля 1927 по февраль 1932 года.

  • Air Enthusiast 1971-09 / R.Braybrook - Biplane Era: The Flight from Reality /Fighters in the RAF/ (1)
    Регистрационный номер: J8959   [3]

    Armstrong Whitworth Sis­kin IIIA of No 43 Squadron (1929).

  • Aeroplane Monthly 1978-02 / R.Williams - The Siskin saga (1)
    Регистрационный номер: G-ABHT   [3]

    Armstrong Whitworth Siskin IIIDC of Air Service Training Hamble, crashed near Botley Hants 8/6/31.

  • Aeroplane Monthly 1991-02 / O.Thetford, A.Lumsden - On silver wings (5)
    Регистрационный номер: G-EBHY   [2]

    The second Siskin II, G-EBHY, gained its C of A on June 25,1924. It eventually went to Sweden, where it flew with an experimental ski undercarriage.

  • Flight 1924-08 / Flight
    Регистрационный номер: G-EBEU   [5]

    THE RACE FOR THE KING'S CUP: Ten of the faster machines, arranged in the order of starting: 10, Siddeley Siskin, with 350 h.p. Siddeley "Jaguar" engine.

  • Aeroplane Monthly 1991-02 / O.Thetford, A.Lumsden - On silver wings (5)
    Регистрационный номер: G-EBEU   [5]

    Siskin II G-EBEU competed in the 1922 King's Cup air race and was flown by Frank Courtney, but had to retire when a centre-section fitting broke shortly after leaving Glasgow.

  • Aeroplane Monthly 1978-02 / R.Williams - The Siskin saga (1)
    Регистрационный номер: G-EBEU   [5]

    Siskin II G-EBEU in its original, two-seater form, as flown in the 1922 King’s Cup Air Race

  • Flight 1922-09 / Flight

    Filling up Courtney's Siddeley "Siskin" before the start.

  • Flight 1923-07 / Flight

    THE KING'S CUP: The Siddeley "Siskin," Courtney's winning mount, "on view" after the race.

  • Flight 1923-08 / Flight

    BRITAIN AT I.L.U.G.: This set of photographs, kindly supplied by the S.B.A.C., shows some of the British exhibits at the Gothenburg International Aero Exhibition, which has just closed. The Siddeley Siskin Mark II, with Siddeley "Jaguar."

  • Flight 1924-06 / Flight

    A CORNER OF THE BRITISH EXHIBIT AT PRAGUE: In the foreground the Armstrong-Whitworth "Siskin," with Siddeley "Jaguar" engine.

  • Flight 1924-08 / Flight

    The Armstrong-Whitworth "Siskin," piloted by Flight Lieut. Jones, made the fastest time. Our photo, shows one of the large petrol tanks, and the "Jaguar" engine.

  • Aeroplane Monthly 1978-02 / R.Williams - The Siskin saga (1)
    Регистрационный номер: J6583   [2]

    The first all-metal Siskin, J6583, at Martlesham Heath in 1923.

  • Мировая Авиация 54
    Регистрационный номер: J6583   [2]

    В то время запуск двигателя обычно производился с помощью стартера Хакса. На фотографии Siskin Mk III перед запуском с прикрепленным к втулке воздушного винта валом стартера.

  • Flight 1926-04 / Flight

    Hot or cold! The extraordinary success with which the Armstrong-Siddeley "Jaguar" air-cooled engine functioned at temperatures in the neighbourhood of 110°F. during Cobham's recent London - Cape Town flight is still fresh in everyone's mind. The accompanying illustration is therefore particularly interesting inasmuch as it shows that this remarkable engine is equally at home at the other extreme. It depicts an "A.-W. Siskin" on which Lieut. Luneberg, of the Swedish Flying Corps, made a successful test in the far north of Sweden, with a temperature below 60 of frost, and then made a flight of 800 miles to the south of Sweden.

  • Flight 1923-07 / Flight

    THE TWO SIDDELEY "JAGUAR"-ENGINED MACHINES READY TO GET AWAY: Left, the Gloucestershire "Grebe," the scratch machine, and, right, Mr. J.D.Siddeley's "Siskin," which was piloted to victory by Mr. Frank T. Courtney.

    Другие самолёты на фотографии: Gloster Grebe - Великобритания - 1923

  • Flight 1923-07 / Flight

    THE KING'S CUP: The last three away. From right to left, Mr. George Robey's D.H.9 (450 Napier "Lion"), flown by Mr. A. J. Cobham, who came in second; Mr. J. D. Siddeley's Siddeley "Siskin" (325 Siddeley "Jaguar"), piloted by Mr. Frank T. Courtney, in whom was found the winner; Sir William Joynson-Hicks' Gloucestershire "Grebe" (325 Siddeley "Jaguar"), flown by Mr. L. L. Carter. This entry was the scratch machine.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.9 - Великобритания - 1917Gloster Grebe - Великобритания - 1923

  • Flight 1922-09 / Flight
    Регистрационный номер: G-EBEU   [5]

    SOME OF THE STARTS FOR THE KING'S CUP RACE: Courtney zooms off in a left-hand turn on the Siddeley Siskin.

  • Flight 1924-08 / Flight
    Регистрационный номер: G-EBEU   [5]

    THE SECOND KING'S CUP RACE, 1923: F. C. Courtney seated in the Siddeley "Siskin" (Siddeley "Jaguar") after the winning of the King's Cup Race. Inset, the "Siskin" crossing the line.

  • Aeroplane Monthly 1991-03 / O.Thetford, A.Lumsden - On silver wings (6)
    Регистрационный номер: G-CYZF

    One of 12 Siskins supplied to the Royal Canadian Air Force. This IIIA, No 20, was originally J8632 with the RAF.
    Siskin IIIA No 20 of the RCAF previously bore the civil registration G-CYZF and later became 302. It survived until after World War Two.

  • Aeroplane Monthly 1978-03 / R.Williams - The Siskin saga (2)

    No 21 was previously G-CYZE and later 303. It survived until after World War Two.

  • Air Pictorial 1957-06 / Photos by request

    The sole A. W. Siskin of the R.C.A.F. This was a Mark III. Mr. McNulty points out that the serial "10" on the rear fuselage illustrates the first occasion on which the numeral system of the R.C.A.F. was employed (from 1930 onwards). Previously the system had been two letters, from " AA" to "ZZ'. The unique Canadain Siskin Mk. III may have been ex-R.A.F. J7759. Note how the older Mk.III's extended tailskid raised the tail, thus giving better forward vision for taxi-ing.

  • Air Pictorial 1957-09

    Rare bird is this Siskin Mk. IIIA of the R.C.A.F. According to Mr. Stone, this aircraft was one of eight serving as trainers.

  • Flight 1929-09 / Flight

    A Canadian Commemoration: To commemorate the tenth anniversary of the first transatlantic flight by Alcock and Brown, the Royal Canadian Air force marked the occasion at the annual Inspection of the Military Units at Camp Borden, Ont., by christening two of the latest Armstrong-Whitworth Siskin IIIA machines (Armstrong-Siddeley supercharged "Jaguars"). They were christened, by the Hon. Brig.-Gen. A. H. Bell, C.M.G., D.S.O., "Sir John Alcock" and "Sir Arthur Whitten Brown."

  • Aeroplane Monthly 1978-03 / R.Williams - The Siskin saga (2)

    Five RCAF Siskin IIIAs, with 23 and 60 nearest, during a trans-Canada flight in 1931. In the distance is Canada's sole military Ford Trimotor, G-CYWZ.

    Другие самолёты на фотографии: Ford Tri-Motor / 4-AT / 5-AT - США - 1926

  • Aeroplane Monthly 1978-03 / R.Williams - The Siskin saga (2)

    RCAF Siskin IIIA 22 was taken on strength on July 26, 1928, and struck off on July 22, 1946.

  • Мировая Авиация 54

    Канадские ВВС использовали несколько Siskin, включая восемь таких Mk IIIA с полозковым шасси и два двухместных Mk IIIDC.
    A ski-equipped Siskin IIIA of the RCAF.

  • Aeroplane Monthly 1978-02 / R.Williams - The Siskin saga (1)
    Регистрационный номер: G-EBLL   [2]

    G-EBLL was the one and only Siskin IV, later used as a mock-up Starling.

  • Flight 1925-07 / Flight
    Регистрационный номер: G-EBLL   [2]

    THE KING'S CUP: The second man to finish, H. W. G. Jones, landing at Croydon on Saturday and receiving congratulations. He started in the race as a Flight-Lieutenant, R.A.P., and finished up as Squadron-Leader.

  • Flight 1924-12 / Flight

    THE ARMSTRONG-WHITWORTH "SISKIN 5": A side view of the only British aeroplane exhibited at the Paris Aero Show.

  • Aeroplane Monthly 1978-02 / R.Williams - The Siskin saga (1)

    One of the Siskin Vs produced for Rumania. The machine is No 10, seen during trials at Martlesham Heath, 1924/25.

  • Flight 1924-12 / Flight

    A BRITISH AEROPLANE AT THE PARIS AERO SHOW: A three-quarter front view of the Armstrong-Whitworth "Siskin 5" - a single-seater fighter fitted with an Armstrong-Siddeley "Jaguar."

  • Aeroplane Monthly 1978-02 / R.Williams - The Siskin saga (1)

    One of the Siskin Vs produced for Rumania.

  • Air Enthusiast 1971-11 / Talkback

    This photograph, taken in April 1925, depicts one of the Armstrong Whitworth Siskin Vs ordered by the Rumanian government but subsequently cancelled

  • Flight 1924-12 / Flight

    Another view, front, of the Armstrong-Whitworth "Siskin 5."

  • Flight 1925-07 / Flight

    The Armstrong-Whitworth "Siskin" with 395 h.p. Armstrong Siddeley "Jaguar" engine is taking part in the King's Cup race in three examples, one of which is of the type IV and two of the type V. The two Siskin V's have been entered by Sir Eric Geddes and Major F. M. Green, and will be piloted by Capt. F. L. Barnard and Capt. J. L.N.B. Baggs, respectively. The Siskin IV has been entered by Sir Glynn H. West, and will be piloted by Flight-Lieut. H. W. G. Jones

  • Flight 1925-08 / Flight

    ENTERTAINER: Courtney on the Armstrong-Whitworth "Siskin," setting out on a demonstration flight.

  • Flight 1935-09 / Flight
    Регистрационный номер: G-EBLQ   [2]

    In this Jaguar-engined Armstrong-Whitworth (or Siddeley) Siskin Barnard averaged 141 m.p.h. round a 1,626-mile course in 1925.

  • Flight 1925-07 / Flight
    Регистрационный номер: G-EBLQ   [2]

    THE STORY OF A FAMOUS VICTORY: Capt. F. L. Barnard (left) leaves Croydon on Friday, July 3, at 9.48 a.m., and (right) arrives safely back (for the second time) on Saturday, July 4, at 4 p.m., having thus completed two circuits of Britain, or 1,608 miles. As a result, he is "mobbed" by an enthusiastic crowd, led by Press photographers and wins the cup.

  • Air Enthusiast 1972-04 / Talkback

    Nine Siskin Vs in Rumanian markings in the hangar at Whitley in 1924.

  • Flight 1924-12 / Flight

    THE ONE AND ONLY BRITISH AEROPLANE AT THE PARIS AERO SHOW: A skeleton view of the Armstrong-Whitworth "Siskin 5" (Siddeley "Jaguar"). British aircraft construction is well represented and well displayed in this exhibit.

  • Flight 1924-12 / Flight

    THE NINTH INTERNATIONAL AERO EXHIBITION, PARIS: General view of the Grand Palais, showing the striking scheme of decoration (carried out in yellow and blue), which combines beauty with utility. In the view (looking south) will be discerned the Armstrong-Whitworth "Siskin," F.B.A. flying boat, etc.

    Другие самолёты на фотографии: FBA Type 19 / 21 - Франция - 1924

  • Aeroplane Monthly 1989-10 / R.Williams - Atlas: a supporting role (2)

    Atlas AC J9039 of 26 Sqn. A couple of Siskins are just visible behind it.

    Другие самолёты на фотографии: Armstrong Whitworth Atlas / Ajax - Великобритания - 1925

Тип фотографий

  • Все фото (179)
  • Боковые проекции (4)
  • Ч/б фото (151)
  • Кабина (1)
  • Обломки (5)
  • Модели, рисунки, схемы (18)