RU

/

EN
burger-menu
airplane photo

Страна : США

Год : 1949

Двухместный легкий самолет

Piper PA-18 Super Cub и L-18/L-21/U-7

   Вероятно самым знаменитым самолетом компании "Piper" стал PA-18 Super Cub, оснащенный двигателем Continental C90-12F мощностью 90 л. с. и появившийся на рынке в конце 1949 года. Он выпускался "Piper" до 1981 года, когда компания продала все права на него компании "WTA Inc.". PA-18 постоянно совершенствовался и оснащался различными двигателями мощностью от 90 л. с. до 150 л. с. Последний серийный вариант самолета, PA-18-150, в целом повторял конфигурацию ранних двухместных моделей Cub: высокорасположенное подкосное крыло, хвостовое оперение с проволочными расчалками и неубирающееся шасси с хвостовым колесом. Однако он оснащался двигателем O-320 мощностью 150 л. с. Аналогичная силовая установка применялась и на сельскохозяйственном самолете, имевшем обозначение PA-18A и представленном в 1952 году. Самолет был оборудован бункером для химикатов и системой распыления, но легко мог переоборудоваться в самолет общего назначения. Всего было построено 2650 самолетов. Кроме гражданских, компания "Piper" построила 838 самолетов PA-18 с двигателями C90-81P для Армии США под обозначением L-18C. Из общего количества 108 были переданы другим странам мира в рамках программы военной помощи, после чего Армия заказала 150 экземпляров в целом идентичного самолета L-21A, отличавшегося двигателем O-290-11 мощностью 125 л. с. Позже какое-то количество таких самолетов было переоборудовано для использования в качестве тренировочных под обозначением TL-21A. Под обозначением YL-21 Армия США проводила оценочные испытания двух самолетов PA-18, оснащенных двигателем O-290-D2 мощностью 135 л. с., а после успешных результатов испытаний приобрела в общей сложности 584 таких самолета под обозначением L-21B. Часть машин отправилась в другие страны в рамках программы военной помощи. В 1962 году находившиеся в эксплуатации L-21B были переобозначены как U-7A.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Piper PA-18-150 Super Cub

   Тип: двухместный легкий самолет
   Силовая установка: один четырехцилиндровый ПД Avco Lycoming O-320 мощностью 150 л. с. (112 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 209 км/ч; практический потолок 5790 м; дальность полета с максимальной полезной нагрузкой 740 км
   Масса: пустого 446 кг; максимальная взлетная 794 кг
   Размеры: размах крыла 10,73 м; длина 6,88 м; высота 2,04 м; площадь крыла 16,58 м2.

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 214
    Регистрационный номер: AS+513

    Люфтваффе - один из крупнейших военных операторов PA-18 Super Cub. Такие машины, как на рисунке, применялись для начальной подготовки пилотов.

  • Мировая Авиация 214
    Регистрационный номер: N6097D

    Этот PA-18 Super Cub в традиционной для Cub желтой окраске остается в состоянии летной годности до сих пор.

  • Air International 2007-06 / S.O'Connor - Entebbe - An Airport in Transition /Commercial/
    Регистрационный номер: 5Y-IRF

    Two air traffic controllers keep a watchful eye on aircraft movements at Entebbe International Airport. A new radar and airspace management system is due to be installed in August 2007, which will improve safety and increase capacity of the surrounding airspace.

  • Авиация и Время 2013-04 / С.Дроздов - Air Squadron в Украине
    Регистрационный номер: G-BOOC

    "Супер Каб" обаятельной летчицы Сьюзи Уиткомб (Susie Whitcombe) перед воздушным показом

  • Авиация и Время 2013-04 / С.Дроздов - Air Squadron в Украине
    Регистрационный номер: G-XCUB

    "Супер Каб" заходит на посадку в Василькове. 3 июля 2013г.

  • Мировая Авиация 163

    В эксплуатации по-прежнему остается значительное количество самолетов Cub и Super Cub, причем к множеству гражданских машин добавились со временем и списанные военные. На фотографии - Super Cub.

  • Air International 2020-09 / M.Needham, T.Haynes - GA Review

    The American Legend MOAC is based on the Piper PA-18 Super Cub, an aircraft which can trace its lineage back to the Taylor J-2 Cub, first produced in 1938.

  • Мировая Авиация 214

    Голландские военные по американской программе военной помощи получили военные варианты Super Cub модификаций L-18C, L-21A и L-21B. Поставки были начаты в феврале 1955 года.

  • Air Enthusiast 1973-07 / ??? - A Diamond for the Dutch

    Based at Deelan (Nrs 299 and 300) and Soesterberg (Nr 298) are the three squadrons forming the Groep Lichte Vliegtuigen, or Light Aircraft Group, maintained by the KLu primarily on behalf of the Army. Two of the squadrons, Nr 298 and Nr 299, are equipped solely with the Alouette III, but Nr 300 Squadron includes Piper L-21s in its inventory, one of these being seen above, accompanied by an Alouette III.

    Другие самолёты на фотографии: Sud-Aviation Alouette III / SA.316 / SA.319 - Франция - 1959

  • Air Enthusiast 1971-12 / ??? - Israel - Preparing for the Next Round

    The Piper Super Cub has served Heyl Ha’Avir for many years in the primary training, liaison and spotting roles. Although the numbers in Israeli service have now diminished, it still fulfils grading and spotting tasks, and an example of this type is illustrated here.

  • My photos 2010-03 / Switzerland - Luzern - Verkehrshaus der Schweiz
    Регистрационный номер: HB-OPR

    Другие самолёты на фотографии: Fieseler Fi.156 Storch - Германия - 1936Mignet Pou-de-Ciel / HM-14 - Франция - 1932

  • Air Pictorial 1995-01 / Register Review
    Регистрационный номер: G-BUBA

    Barry Jackson's Super Cub G-BUBA, which was fitted with floats for operation from a Sussex lake during the summer, is expected to be based at Shoreham on a wheeled undercarriage this winter

  • Air Pictorial 1992-02 / G.Jones - Wings on the Lake
    Регистрационный номер: I-BUFF

    A PA-18 Piper Super Cub I-BUFF on Edo aluminium floats, taxying away from its anchorage on Lake Como.

  • Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
    Регистрационный номер: N3898Z

    Piper PA-18 Super Cub 150 (150 hp Lycoming O-320 engine)

  • Air-Britain Archive 1984-03
    Регистрационный номер: N4351Z, VP-WLH

    It is an otherwise normal Super Cub N4351Z fitted with a set of lower short-span wings. The c/n is 18-8669 but we do not know the location or date, though it is likely to belong to the early seventies. Can anyone throw any light on the purpose of this modification, its designation if any and whether it has been applied to any other types or models?
    The Super Cub 'biplane' N4351Z which has been identified by Terry Murphy and Walter K.van Tilborg as an Aeromod Loadstar 100 conversion. The 21ft span lower wing gave the Loadstar a STOL performance and a minimum control speed of some 24-26 mph. Similar conversions included N1492C and N77565 while the prototype first flew in 1965 or 1966. The owner of N4351Z for many years was Dennis D.Pruett who took it to Africa in the early seventies, its registration was cancelled 3.82 and it became VP-WLH.

  • Air-Britain Archive 1987-02
    Регистрационный номер: ET-ACY

    This photograph of Super Cub ET-ACY shows it to have been fitted with a short lower wing, presumably to give improved low-speed control and STOL performance in spraying operations. ARCHIVE page 84/58 and 84/86 featured a similar conversion known as the Aeromod Loadstar 100. ET-ACY differs from the Loadstar primarily by having end-plates on the lower wing tips. We would be grateful if any reader can positively identify this conversion.

  • Air Pictorial 1955-05 / C.Cain - Civil aviation in Israel
    Регистрационный номер: 4X-ADF

    Two Piper Super Cubs used by the Israel Aero Club.

  • Air Pictorial 1955-05 / C.Cain - Civil aviation in Israel
    Регистрационный номер: 4X-AEP

    A Piper PA-18 Super Cub (PA-20 Pacer ???) used by the Israeli Police H.Q. at Tel-Aviv, for liaison duties. The police insignia can be seen on the underside of the wing and on the fuselage. Registration is 4X-AEP.

  • Мировая Авиация 214

    Самолеты Super Cub активно поставлялись за рубеж - как в Европу, так и в более удаленные районы. На фотографии - израильский самолет.

  • Aviation Historian 15 / S.Aloni - The Pick-up Artist

    Moses Aran and Mordecai Golan of 100 Squadron perform a message pick-up in Super Cub “0431” during an air power demonstration at Hatzor on March 3, 1955. At the time, the IAF had no helicopters, the Cub/Super Cub fulfilling the Army Co-operation role for the IDF.

  • Air-Britain Archive 1981-01
    Регистрационный номер: D-ECET

    Externally almost indistinguishable from a PA-18, this modified Cub D-ECET (c/n 17628) was fitted with Super Cub cowlings when photographed during a visit to Kirchenheller on 27.9.72.

  • Aeroplane Monthly 1978-12 / R.Bravard - Alpine aviation
    Регистрационный номер: F-BOOM

    Super Cub F-BOOM on the Barbaratte Glacier.

  • Air Pictorial 1958-07 / Photo Review

    For liaison and general duties, the French Armie de Terre utilises a considerable number of M.D.A.P.-supplied tandem-seat Piper L-18-Cs (Super Cub 95s). Note French Army use of "sand and spinach" camouflage, white-ringed roundels and rudder tricolore. A 90-h.p. Continental O-205-1 flat-four gives cruise of 100 m.p.h. This example has serial 181613 painted above horizontal hinge line of rudder.

  • Авиация и Время 2008-04 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (2)

    Для наблюдения, связи и разведки французы использовали различные легкие аппараты, в т.ч. самолеты "Пайпер" L-21

  • Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
    Регистрационный номер: G-BAKV

    Piper PA-18 Super Cub 150 (150 hp Lycoming O-320 engine)

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
    Регистрационный номер: G-BBYB

    Piper PA-18 Super Cub.

  • Aeroplane Monthly 1974-11 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
    Регистрационный номер: G-BCFO

    Piper PA.18 Super Cub G-BCFO at Nympsfield.

  • Aeroplane Monthly 1988-10 / A.Balch - Truck-top landing
    Регистрационный номер: G-BLMR   [4]

    Brendan O'Brien in Piper Super Cub G-BLMR, with smoke on.

  • Aeroplane Monthly 1988-10 / A.Balch - Truck-top landing
    Регистрационный номер: G-BLMR   [4]

    The Super Cub approaches the truck landing platform as it races down the runway.

  • Aeroplane Monthly 1988-10 / A.Balch - Truck-top landing
    Регистрационный номер: G-BLMR   [4]

    The moment of touchdown! These pictures were taken at the Biggin Hill Air Fair on June 19, 1988.

  • Air Pictorial 1987-09 / World Air News
    Регистрационный номер: G-BLMR   [4]

    Brendan O'Brien practising landing his Piper Super Cub G-BLMR on a lorry moving at 55 m.p.h. in preparation for several displays in Britain at which he has demonstrated this feat

  • Air Pictorial 1992-03 / UK Register Review
    Регистрационный номер: G-BTBU

    Based in the former Tiger Club hangar at Redhill, Acebell Aviation offer tailwheel conversions using Super Cub G-BTBU

  • Air Pictorial 1991-09
    Регистрационный номер: G-CUBB

    Preparing to launch from the London gliding Club site at Dunstable on the final flying day of the championships. The Piper Cub G-CUBB is from Booker.

  • Air-Britain Archive 1984-04
    Регистрационный номер: CX-ARS

    Super Cub CX-ARS wearing titles "Ponce & Leon Dutra, Artigas" on the fuselage.

  • Air-Britain Archive 1985-01
    Регистрационный номер: CX-AUK

    Also of the Aero Club del Uruguay, Super Cub CX-AUK "6" at Melilla/Angel S.Adami airport, Montevideo 5.80.

  • Air-Britain Archive 1987-04
    Регистрационный номер: CX-AUL

    Seneca II CX-BKM at Melilla/Angel S.Adami in May 1980. Visible in the hangar doorway is Super Cub CX-AUL.

    Другие самолёты на фотографии: Piper Seneca PA-34 - США - 1972

  • Air-Britain Archive 1986-04
    Регистрационный номер: ET-AAB

    Super Cub ET-AAB looking extremely smart in its Ethiopian Airlines colour scheme.

  • Air-Britain Archive 1987-01
    Регистрационный номер: ET-AAI

    Also in Ethiopian colours, but without the 'EAL' lettering on the tail, Super Cub ET-AAI.

  • Air-Britain Archive 1987-01
    Регистрационный номер: ET-AAJ

    Super Cub ET-AAJ in its original colour scheme in January 1967.

  • Air-Britain Archive 1987-02
    Регистрационный номер: ET-ACC   [2], 5Y-KOW   [2]

    ET-ACC in full EAL colours parked between a reflected ET-ABH and 5Y-ACG.

    Другие самолёты на фотографии: Cessna 180/185 Skywagon / U-17 - США - 1953

  • Air-Britain Archive 1987-02
    Регистрационный номер: 5Y-KOW   [2], ET-ACC   [2]

    Super Cub 5Y-KOW at Addis Ababa in January 1967 shortly before it became ET-ACC.

  • Air-Britain Archive 1987-02
    Регистрационный номер: ET-ACU

    Super Cub ET-ACU outside the EAL Pilot Training Center at Addis Ababa.

  • Air-Britain Archive 1987-04
    Регистрационный номер: ET-ADJ   [2]

    Super Cub ET-ADJ looking a little time-worn but apparently still active at Addis Ababa in April 1984.

  • Air-Britain Archive 1987-02
    Регистрационный номер: ET-ADJ   [2]

    Cessna 182E ET-ACO showing Admas titles on the rear and its registration on the front of the fuselage; ET-ADJ is behind.

    Другие самолёты на фотографии: Cessna 172 Skyhawk / 182 Skyline / T-41 - США - 1955

  • Air Pictorial 1957-03 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: I-EIKN

    Italian Army A.O.P. Piper L-21B ("EI"-Esercito Italiano), one of many Army L-21s on the civil register.

  • Air Pictorial 1977-11 / M.Hooks - Finland's Air Show
    Регистрационный номер: OH-CPN

    Kar-Air Piper Super Cub 150 OH-CPN acted as a glider tug

  • Air-Britain Archive 1987-01
    Регистрационный номер: OO-DKB

    Super Cub OO-DKB (3290) at Cranfield on 3.7.82 later became British.

  • Air-Britain Archive 1986-03
    Регистрационный номер: OO-DKC, G-BLRC

    Super Cub OO-DKC (3144) at Zwartberg 12.8.84 shortly before its sale to the UK. It was then carrying f/n 18-3790 and a different paint scheme to G-BLRC which has apparently adopted a different fuselage.

  • Air-Britain Archive 1982-02
    Регистрационный номер: OO-GDG

    Super Cub OO-GDG when operating with the national gliding centre at St.Hubert, 30.5.76.

  • Air-Britain Archive 1983-02
    Регистрационный номер: OO-LGA

    Piper L-18C Super Cub OO-LGA (1811) without cowlings at Grimbergen on 5.3.69.

  • Air-Britain Archive 1983-04
    Регистрационный номер: OO-LOT

    Between 1957 and 1960 the Focke-Wulf company built 190 Piaggio P.149 trainers, many ex-Luftwaffe examples being civilianised in the 1970s. In Belgium dealer Vital Melotte bought several, along with L-18s and Do 27s. Shown here is Piper L-18C Super Cub OO-LOT (2068) by Silvain Croes.

  • Air-Britain Archive 1983-02
    Регистрационный номер: OO-LPA

    The summer of 1968 was notable for the bulk purchase of ex-ALAT Super Cubs as the new registrations show. Typical of these was OO-LPA (1825) at Aalst 21.8.72.

  • Air-Britain Archive 1984-01
    Регистрационный номер: OO-LVZ

    Super Cub OO-LVZ (2140) reconditioned after French Army service - the serial has been retained on the fin - at Kiewit on 2.9.73, about the time of its sale to Royal Verviers Aviation.

  • Air-Britain Archive 1986-04
    Регистрационный номер: OO-MBS

    Super Cub OO-MBS (3189) on glider-towing duties at Kiewit 12.8.84.

  • Air-Britain Archive 1982-03
    Регистрационный номер: OO-VVA

    Super Cub OO-VVA is a towplane at the National Gliding Centre at St.Hubert.

  • Air-Britain Archive 1984-02
    Регистрационный номер: OL-L10

    Still in military colours but without wings, OL-LIO (18-3213) awaiting conversion at Fornebu, Oslo about 1969/70. It later became LN-UXC.

  • Air-Britain Archive 1984-02
    Регистрационный номер: OY-ECO   [2], D-ELFZ   [2], OL-L09   [2]

    Previously L-135 and OL-L09, then civilianised as D-ELFZ, OY-ECO c/n 18-3209 visited Sywell 3.7.76.

  • Aeroplane Monthly 1979-05
    Регистрационный номер: OY-ECO   [2], D-ELFZ   [2], OL-L09   [2]

    A quartet of ski-equipped, Danish-registered Piper Cubs, photographed recently by Torkild Balslev.

    Другие самолёты на фотографии: Piper Cub J-3/J-4 / L-4 Grasshopper / PA-11 - США - 1937

  • Air Pictorial 1958-07
    Регистрационный номер: G-APLY

    The second Farmair Super Cub which is a sprayer, whereas the first is used lor dusting.

  • Air Pictorial 1958-05
    Регистрационный номер: G-APKB

    The Piper PA-18A Super Cub 150 G-APKB, powered by a 150-h.p. Lycoming O-320 is unique as the first British registered example to reach these shores. It is fitted for crop dusting and is based at Panshanger.

  • Мировая Авиация 214

    Super Cub в варианте PA-18A применялся в качестве сельскохозяйственного. Бак с химикатами ставился в задней части кабины, а на этой машине виден подфюзеляжный распылитель.

  • Air-Britain Archive 1986-02
    Регистрационный номер: ZK-AZJ

    Super Cub ZK-AZJ in sprayer role;

  • Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
    Регистрационный номер: N4205Z

    Piper PA-18 Super Cub 150 with Sorensen spray equipment fitted

  • Air-Britain Archive 1987-01
    Регистрационный номер: ET-ABW

    Super Cub ET-ABW clearly showing Sorensen belly tank and rotary spray gear at Addis Ababa, January 1967.

  • Aeroplane Monthly 1982-04 / Grapevine

    An interesting visitor at the Vintage Aircraft Club’s St Valentine’s Day Fly-in at Finmere on February 14, 1982 was the Anwick-based Piper L-21B Cub Super Snooper, flown by David Needham.

  • Air Pictorial 1987-09 / A.Johnson - Register Review
    Регистрационный номер: G-SCUB

    Super Cub G-SCUB is painted in US Army colours with its previous serial '54-2447'. Note the 4-wheel soft terrain undercarriage

  • Aviation Historian 15 / S.Aloni - The Pick-up Artist

    The identity of the Super Cub fitted with a four-wheeled main undercarriage used for Yarkon is not known for certain, although it is likely it was serial number “0433”, which was the only aircraft assigned to the mission equipped with a radio transceiver.

  • Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft

    Transair Piper PA-18-180 Super Cub 180 with wheel-ski landing gear

  • Air International 1985-11 / B.Burns - The Laminar Airliner ... Prospects and Problems

    The Mississippi-modified Piper L-21 for the US Army-sponsored test programme.

  • Air Pictorial 1986-01 / A.Johnson - Register Review
    Регистрационный номер: G-AVPT

    The Tiger Club's Super Cub floatplane G-AVPT has replaced the ill-fated Tiger Moth G-AIVW

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / P.Jarrett - Mr Wagner's Terrible Twins /Unortodox aircraft/

    Harold Wagner’s first attempt to create a cheap twin was the Twin Super Cub, a PA-18 Super Cub with a second 125 h.p. Lycoming above its cabin. The upper engine of the Twin Super Cub was given 5° of upthrust; Wagner encountered some flutter problems in the tail surfaces.

  • Air Enthusiast 2003-09 / D.Stern - Tundra retriever

    Howard Fowler examining Anchorage Towing and Wrecking company's Super Cub crash landed upon a dry creek's gravel bar. The gear folded up during the rough landing, twisting fuselage tubing as well.

  • Фотографии