RU

/

EN
burger-menu
airplane photo

Страна : США

Год : 1934

Двухместный УТС начальной подготовки

Stearman/Boeing Model 75 Kaydet

   В 1939 году компания "Stearman Aircraft Company" приобрела статус подразделения компании "Boeing Airplane Company" в Уичито, штат Канзас. А шестью годами ранее ее специалисты приступили к созданию нового учебно-тренировочного биплана, который был спроектирован на базе более раннего Stearman Model C. Работа шла на собственные средства компании, и в декабре 1933 года прототип, получивший вначале обозначение Stearman X-70, был успешно облетан. В 1934 году он был предложен на тендер, объявленный авиакорпусом Армии США на новый УТС начальной летной подготовки.
   Но первыми интерес к машине проявили ВМС США, которые в начале 1935 года подписали контракт на поставку 61 самолета Stearman Model 70 под военным обозначением NS-1. Причем самолеты получили новые двигатели - флот располагал на складах значительным количеством 225-сильных звездообразных двигателей Wright J-5 (R-790-8), которые и было решено ставить на заказанные ВМС машины (в компании такие самолеты получили обозначение Model 73).
   Тем временем X-70 проходил длительные испытания в Армии США, и в начале 1936 года на него, наконец, был получен контракт на поставку 26 самолетов под обозначением PT-13 (Primary Trainer, 13). Самолеты оснащались двигателями Lycoming R-680-5 мощностью 215 л. с. и стали первыми представителями семейства Stearman Model 75.
   Долгие и тщательные испытания, выпавшие на долю самолета, объясняются во многом тем, что авиакорпус Армии США на тот момент имел весьма скромный бюджет - это требовало тщательного отбора с целью последующей закупки самого лучшего из имеющихся самолетов.
   В дальнейшем на компанию "Boeing" буквально пролился золотой дождь в виде контрактов на тысячи разработанных "Stearman" самолетов, которые, начиная с 1939 года, выпускались под официальным обозначением Boeing Model 75, но всю войну его по-прежнему именовали как Stearman 75. Название Kaydet появилось позже - его ввели канадцы, а остальные использовали данное название как неофициальное.
   Самолет представлял собой двухместный одностоечный биплан смешанной конструкции, крылья которого были выполнены из дерева и имели полотняную обшивку, а фюзеляж выполнялся из сварных труб и преимущественно имел также полотняную обшивку. Шасси было выполнено неубирающимся, с хвостовым колесом, причем пружинно-масляные амортизаторы стоек основных опор шасси были укрыты тщательно проработанными обтекателями, что снижало аэродинамическое сопротивление. Состав силовой установки менялся за весь период выпуска самолета, который завершился в начале 1945 года. Всего было собрано более 10 000 машин.
   В 1937 году авиакорпус Армии США продолжил закупки данных самолетов, подписав контракт на модель PT-13A - 92 таких самолета поставлены, начиная с 1937 года. Они отличались усовершенствованным приборным оборудованием и двигателями R-680-7 мощностью 220 л. с. К концу 1941 года Армия США получила еще 255 PT-13B, оснащенных двигателями R-680-11 и имевших незначительные отличия в оборудовании.
   В 1941 году шесть PT-13A были переоборудованы в вариант PT-13C, на котором установили оборудование, необходимое для полетов ночью и по приборам (т.н. "слепой" полет). После установки на PT-13A двигателей Continental R-670-5 мощностью 220 л. с. самолеты получили обозначение PT-17 (в течение 1940 года построено 3519 таких самолетов). 18 PT-17 были переоборудованы для обучения полетам по приборам и получили обозначение PT-17A, а три машины оснастили опылительным оборудованием для борьбы с вредителями и присвоили им обозначение PT-17B.
   В то же время ВМС США приобрели первую партию из 250 Model 75, оснащенных двигателями Continental R-670-14 и получивших военное обозначение N2S-1, за которыми последовали 125 самолетов N2S-2 с двигателями Lycoming R-680-8. Самолеты N2S-3, выпущенные в количестве 1875 машин, оснащались двигателями Continental R-670-4. Кроме того, ВМС США получили 99 PT-17, заказанных ранее Армией США, и еще 577 в целом схожих самолетов, получивших обозначение N2S-4.
   Следует отметить, что в 1942 году впервые в истории авиация Армии и ВМС США получили фактически единый учебно-тренировочный самолет, который представлял собой планер PT-13A и силовую установку на базе двигателя Lycoming R-680-17. Данные машины поступили на вооружение Армии и ВМС США под обозначениями, соответственно, PT-13D (318 самолетов) и N2S-5 (1450 самолетов).
   Нехватка в 1940-1941 годах авиационных двигателей привела к тому, что были подготовлены к выпуску две новые модификации - PT-18 и PT-18A. Первая выпускалась в количестве 150 экземпляров и представляла собой планер PT-13A в который был интегрирован двигатель Jacobs R-755-7 мощностью 225 л. с., а второй вариант представлял собой PT-18, переоборудованный для полетов по приборам, - было выпущено шесть экземпляров.
   Под обозначением PT-27 строились 300 самолетов, поставленных Армии США для передачи в рамках ленд-лиза канадским ВВС. Небольшое количество поступило и в ВМС США. Эти самолеты, а также некоторое количество N2S-5 имели ряд существенных отличий: кабины курсанта и инструктора оборудовались фонарями, системой обогрева кабин, была возможность выполнения полетов по приборам и пр.
   После окончания войны значительное количество Model 75 было снято с вооружения и передано ВВС других стран, а тысячи из них - проданы частным владельцам. Многие из них переоборудовали для сельхозавиации. И сегодня самолеты этого семейства остаются востребованы у частных пилотов и принимают участие в спортивных состязаниях и на авиашоу.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Stearman/Boeing Model E-75 (N2S-5)

   Тип: двухместный УТС начальной подготовки
   Силовая установка: один звездообразный ПД Avco Lycoming R-680-17 мощностью 220 л. с. (164 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 200 км/ч; крейсерская скорость 171 км/ч; практический потолок 3415 м; дальность 813 км
   Масса: пустого 878 кг; максимальная взлетная 1232 кг
   Размеры: размах крыльев бипланной коробки 9,80 м; длина 7,63 м; высота 2,79 м; площадь крыльев 27,59 мг

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 241

    После N2S-3 самолет N2S-5 стал вторым по популярности и численности "морским" вариантом Kaydet. Поздние военные N2S-5 были идентичны PT-13D для Армии США, а их поставка шла из заказа последней.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / M.Oakey, T.Harmsworth - News

    Aerosuperbatics’ wing-walking Stearman team is now sponsored by St Ivel; here is a sneak preview of what the previously Crunchie-liveried biplanes will look like this year. More next month.

  • Aeroplane Monthly 1987-09
    Регистрационный номер: N57315

    Stearman N57315, owned by Tom Forys and flown by him over Blakeburg, Iowa, USA, was photographed by BUB OGDEN in August last year

  • Aeroplane Monthly 1997-03
    Регистрационный номер: N1318N

    Jurgen Kraus flying his "factory fresh" Boeing Stearman, N1318N. Based at Aachen in Germany, the Stearman has been active for three years following restoration; Kraus is currently rebuilding a Harvard to the same condition.

  • Air Enthusiast 2006-03 / E.Gandet, M.Rey - Alpine Antiques /History on the wing/
    Регистрационный номер: N921WS

    Boeing PT-17 'Stearman' N921WS, was the first of its type to fly in Switzerland, in 1990. It is owned by AAA member Erwin Zurfluh and is illustrated off the UK coast at Newhaven, during the 'fly-out' to England in August 2004.

  • Aeroplane Monthly 1992-07

    Stearman "42-17786" owned by David Backhaus and based at Old Buckenham airfield, Norfolk, in formation with Graham Carpenter's Swanton Morley-based Stearman "390" over Norfolk.

  • Aeroplane Monthly 2000-12 / News
    Регистрационный номер: N1702B

    Flown more than 1,600 miles from San Anselmo, California, to Galesburg by owner Dan Humphrey, N1702B wears a US Marines scheme.

  • Aeroplane Monthly 1993-10 / M.Oakey - Grapevine

    Wartime RAF training in the USA was celebrated at Old Warden on July 4, 1993 with a Stearman fly-in to celebrate the 50th anniversary of the Arnold Scheme. No fewer than eight Stearmans attended, and the cup for the best-preserved example went to PT-17 118 (foreground), owned by Vic Hopper.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2

    Boeing Model 266/P-26A (foreground} with a Boeing-Stearman Kaydet.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing P-26 Peashooter - США - 1932

  • Aeroplane Monthly 2000-02 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
    Регистрационный номер: F-AZJR

    One of 12 Boeing Stearmans now flying in France, PT-17 F-AZJR is painted to represent a US Navy N2S-3. Restored by Jean-Pierre Toublanc for the Salis Collection at La Ferte-Alais, it first took to the air again during summer 1999. The Stearman wears the eyecatching markings of the US Navy’s Training Command.

  • Aeroplane Monthly 1997-03 / M.Oakey - Vintage news
    Регистрационный номер: N54426   [2]

    Bought in the UK by German collector Elmar Meier in 1995, Boeing Stearman PT-17 cropsprayer N54426 has been restored to its 1943 US Navy configuration and is now based at Colmar-Houssen in the Alsace.

  • Aeroplane Monthly 2000-08 / News
    Регистрационный номер: N1364

    Complete with rebuilt wing, former Oshkosh award-winning Boeing Stearman N1364 wears authentic pre-war US Navy training markings.

  • Aeroplane Monthly 2000-12 / News
    Регистрационный номер: N54941

    David Waller of Carthage, Missouri, taxies in his PT-17 Kaydet, N54941, at Galesburg. It has been restored in US Coast Guard colours.

  • Air International 1984-10 / ??? - Colombia's Air Arm

    The Boeing Stearman PT-17 Kaydet served from 1943 until replaced by the Mentor in the mid-fifties. The PT-17 illustrated is preserved in flying condition at Cali.

  • Aeroplane Monthly 1994-02 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-BSDS   [2], N3922B   [3], N50755   [2]

    A trio of Stearmans at Eastern Stearman’s new base at Swanton Morley: in the foreground is E75N1 N3922B, with Eric Hopper’s blue-and-yellow PT-17 G-BSDS behind it. In the hangar is PT-17 N50755.

  • Aeroplane Monthly 1994-04 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: G-BSDS   [2], N3922B   [3], N50755   [2]

    A colourful vic of Stearmans from Swanton Morley-based Eastern Stearman Ltd over Blickling Hall in Norfolk recently. The stately home was a 100 Gp RAF billet during World War Two.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide
    Регистрационный номер: N3922B   [3]

    Recalling one of the most colourful periods in American aviation history, the Stearman Kaydet became the first standard trainer for the US Army Air Corps, its excellent handling qualities ably displayed by the Stearman Display Team.

  • Aeroplane Monthly 1997-06 / M.Oakey - Vintage news

    A tri-national threesome of World War Two trainers took to the skies over Suffolk recently: Stearman PT-17 40-1766 (furthest from the camera), flown by owner and wartime Arnold Training Scheme veteran Ed Boulter with Air UK Fokker F.100 captain Bruce Monk; former Lightning pilot Mark Zipfell flying de Havilland Tiger Moth T7842; and Air UK Fokker F.28 pilot Pete Brand flying Bucker Jungmann G-RETA.

    Другие самолёты на фотографии: Bucker Bu.131 Jungmann - Германия - 1934De Havilland Tiger Moth / D.H.82 - Великобритания - 1931

  • Aeroplane Monthly 1982-12
    Регистрационный номер: G-BIXN

    Paul Evans Boeing Stearman G-BIXN over Shoreham on September 13, 1982. John Pothecary is flying the aircraft and passenger Ray Maidment occupies the front seat.

  • Aeroplane Monthly 1989-07
    Регистрационный номер: G-AROY   [7]

    DAVID HIGGS'S dramatic cover photograph, depicts pensioner John Jordan about to loop his Boeing Stearman PT-17 over Bedfordshire. The German cross on the rudder is a left-over from the Biggles film, in which both pilot and aircraft starred.

  • Aeroplane Monthly 1974-08

    Jim Williams' "Stearman Fury" in phoney 43 Sqn markings, photographed by J. M. KUCERA.

  • Aeroplane Monthly 1998-09 / F.Mormillo - High country - low turnout
    Регистрационный номер: N9LP

    Beautiful biplanes, breathtaking backdrop: LeRoy Peterson (nearest the camera) and Mac McCaulley flying their 450 h.p. Stearmans over spectacular rock formations near Sedona, Arizona.

  • Aeroplane Monthly 1986-10 / D.Higgs - Biggles
    Регистрационный номер: G-AROY   [7]

    This month's slightly off-beat (for us at least) front cover was taken by DAVID HIGGS, the begoggled chap sitting in the front seat of the Stampe. masquerading as Biggles during shooting of the film of the same name.

    Другие самолёты на фотографии: Stampe et Vertongen SV-4 - Бельгия - 1933

  • Aeroplane Monthly 1986-10 / D.Higgs - Biggles
    Регистрационный номер: G-AROY   [7]

    A second look at our cover photograph. The evil von Stalhein, alias stunt pilot John Jordan in his Stearman G-AROY, chases Biggles, alias (in this case) photographer David Higgs.

    Другие самолёты на фотографии: Stampe et Vertongen SV-4 - Бельгия - 1933

  • Aeroplane Monthly 1986-10 / D.Higgs - Biggles
    Регистрационный номер: G-AROY   [7]

    A shot from the spectacular low-flying chase sequence with Stuart Goldspink in the Stampe being pursued by John Jordan in the Boeing Stearman - the wingtips of which are just visible on the left.

    Другие самолёты на фотографии: Stampe et Vertongen SV-4 - Бельгия - 1933

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Hiscock - A day with the "UtButs" /Airshow behind-the-scenes/

    With her cloth just a blur, Juliette restores the mirror-like shine to the Stearman’s propeller back at base.

  • Air Pictorial 1991-11
    Регистрационный номер: G-IIIG, N4596N, N54922   [2], N707TJ

    A quartet of Stearmen at Rendcomb, including the well-known wing-walker Crunchie pair in the foreground, N707TJ and N54922, with support ship G-IIIG formating with "U.S. Mail" N4596N.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide

    The Crunchies prepare for their wing-walking act against a backdrop of fast Jets.

  • Aeroplane Monthly 1993-05

    DAVID MUSCROFT's dramatic photograph of Vic Norman's "Crunchie" Stearman being put through its paces last season.

  • Авиация и Космонавтика 2012-11

    Авиашоу на авиабазе Мальмен, Швеция. PT-17

  • Aeroplane Monthly 1987-05

    A star of Flyers, the latest IMAX aviation film to reach the UK, prepares to defy death in a barnstorming stunt high over the Grand Canyon. Sponsored by Conoco, Flyers is on show until September in the UK's only IMAX cinema, at the National Museum of Film, Photography and Television in Bradford. W Yorks.

  • Aeroplane Monthly 1997-03 / Airshow action competition: the winners

    Another runner-up was R.A. PUGH with his “pilot’s-eye view” of Crunchie Flying Circus girl Tanya Gaze, taken at Orsett on August 18, 1996.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / 1999 UK Airshows & Museums Guide

    Barnstorming wingwalkers come back to the airshow season with a vengeance this year as the Aerobabes butter up their act. Look out for their utterly new colour scheme!

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Hiscock - A day with the "UtButs" /Airshow behind-the-scenes/

    With a Hawk displaying in the background, the Stearmans start up for their display and the Sara makes a final adjustment to her helmet.

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Hiscock - A day with the "UtButs" /Airshow behind-the-scenes/

    Putting their best feet forward, wingwalkers Juliette Pendleton and Sara Mozayeni begin their part of the display as soon as pilots Dave Evans and Mike Dentith haul the Stearmans off the ground.

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Hiscock - A day with the "UtButs" /Airshow behind-the-scenes/

    Age is no barrier to wing-walking (although nerve might be). We spend a day with the Utterly Butterly Barnstormers

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Hiscock - A day with the "UtButs" /Airshow behind-the-scenes/

    Helping 85-year-old “Dizzy” Seales break his own record as the world’s oldest wing-walker was all part of a typically hectic August week.

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / M.Hiscock - A day with the "UtButs" /Airshow behind-the-scenes/

    The world’s oldest wingwalker and one of the youngest, 16-year old Amber Rimell (left) wave for the press photographers.

  • Мировая Авиация 17

    Группа "Crunchie Flying Circus" состоит из двух девушек-акробаток и двух пилотов, летающих на самолетах Stearman, окрашенных в цвета шоколадных батончиков Crunchie фирмы "Cadbury". Девушки демонстрируют чудеса акробатике прямо в полете, находясь на верхних крыльях спортивных бипланов. Они привязаны к установленным на крыльях специальным рамам.

  • Мировая Авиация 17

    Команда воздушных акробатов. Акробатическая группа Вика Нормана (ныне известна как "Team Guinot") использует в своих выступлениях специально доработанные спортивные бипланы Boeing Stearman. Бипланы выполняют комплекс фигур высшего пилотажа с девушками на крыле. Самой знаменитой фигурой является "зеркало", при этом самолеты летят так близко друг к другу, что девушки могут коснуться руками (см. фото). Акробатки также показывают переход из кабины на крыло в полете - "фокус", известный с 1930-х годов. В июле 2008 года группу "Team Guinot" переформировали - теперь в ней пять самолетов с пятью акробатами. Это самая большая в мире группа по аэробатике.

  • Aeroplane Monthly 1987-11
    Регистрационный номер: N54922   [2]

    Stearman A-75N N54922, flown by Bob Thompson with Lesley Gale taking a breath of fresh air. The team was sponsored by YUGO Cars during this year's airshow season - this photograph was taken near Staverton on August 21, 1987.

  • Aeroplane Monthly 1988-12 / C.Burkett - Oshkosh '88

    CHRIS BURKETT'S photograph features the 450 h.p. Stearman Old Red flying its wing-walker routine at this year's EAA Fly-In Convention, held at Oshkosh this August.

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / P.Franzini - A Late Renaissance /Italy's warbird scene/ (2)
    Регистрационный номер: I-KJNG

    Franco Actis’s Boeing Stearman I-KJNG during its aerobatic routine at the Padua warbird airshow in 1995.
    Left: A close-up of the artwork on the tail of Franco Actis’s Stearman - the only Stearman registered in Italy.

  • Aeroplane Monthly 1989-05 / J.Meadows - A Decisive Factor (4)

    A pair of RCAF Stearmans following a taxying incident in Canada.

  • Aeroplane Monthly 1974-11 / Personal album
    Регистрационный номер: FJ868, FJ890

    Pictures show two PT-27s after an argument at Kingston. They are FJ868 and FJ890 and flew with 32 EFTS.

  • Aviation Historian 19 / P.Jarrett - Lost & Found

    Two Air Force officers scramble clear as a PT-17 is rendered wingless as it runs between two trees. What movie was this?

  • Air-Britain Archive 1983-04
    Регистрационный номер: OB-LGH-429

    The Thruxton Jackaroo G-AOIV rapidly succumbing to the ravages of time. According to A.J.Jackson in "British Civil Aircraft" this was derelict at Don Torcuate airport for a time before being scrapped, having been sold to Argentina in 8.59 but never registered there. The photo could well have been taken at Don Torcuate but behind the Jackaroo are a group of derelict Peruvian Stearmans including OB-LGH-429 and OB-LGM. Can anyone confirm the location and date please?
    The photograph of Jackaroo G-AOIV is confirmed by Messrs Hagedorn and Kuhn as being at Buenos Aires/Don Torcuato probably in mid-1960 and similar views dated 9.61 exist. The Peruvian Stearmans were also derelict there for years and were ex-CAFA aircraft. The ultimate fate of G-AOIV is still not precisely recorded.

    Другие самолёты на фотографии: Thruxton Jackaroo - Великобритания - 1957

Тип фотографий

  • Все фото (102)
  • Боковые проекции (2)
  • Цветные фото (42)
  • Ч/б фото (54)
  • Обломки (4)