Dassault Falcon 20 / 30
Варианты:
Dassault - Falcon 20 / 30 - 1963 - Франция
Страна: Франция
Год: 1963


Корпоративный самолет (бизнес-джет) с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии
Dassault Falcon/Mystere 20/200 и HU-25 Guardian

   Изначально названный Mystere 20, двухдвигательный бизнес-джет Dassault (прежде Dassault-Breguet) Falcon 20 выполнил первый полет 7 мая 1963 года. Он создавался как самолет деловой авиации большой дальности и отличался баками увеличенной емкости. Силовая установка - два установленных в хвостовой части ТРДД General Electric CF700 тягой по 18,58 кН, оба двигателя оснащены устройствами реверса. Салон рассчитан на перевозку до 12 пассажиров, хотя большинство поставленных самолетов строилось по желанию заказчиков в конфигурации на девять и менее пассажиров. В США самолет сначала рекламировался как Fan Jet Falcon совместно с "PanAm" (позже - компанией "Falcon Jet Corporation", дочерней компанией "Dassault"), что помогло продать большое количество специальных вариантов военного назначения. В январе 1977 года была достигнута договоренность о продаже 41 самолета Falcon 20G Береговой охране США, где они получили обозначение HU-25A Guardian - на данном варианте установлены ТРДД ATF3-6, с 1983 года это стало стандартным для всех серийных самолетов, получивших гражданское обозначение Falcon 200. Фюзеляж HU-25A отличался двумя большими иллюминаторами-блистерами для наблюдения, также на самолетах был оборудован грузовой люк для сброса грузов. Основное назначение HU-25A - выполнение поисково-спасательных задач, патрулирование морских акваторий и решение задач экологического мониторинга. В исходной конфигурации в состав БРЭО входила РЛС APS-127, развитая радиосвязная аппаратура, совершенное навигационное оборудование, включая инерциальную навигационную систему, аппаратуру систем Omega и TACAN. На фюзеляже смонтировали четыре узла подвески для спасательных контейнеров и контейнеров с обзорным оборудованием. В эксплуатации часть машин за счет монтажа спецоборудования доработали в HU-25B и HU-25C.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Dassault Falcon/Mystere 200

   Тип: корпоративный самолет (бизнес-джет) с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два ТРДД AlliedSignal (Garrett) ATF3-6A-4C тягой по 23,13 кН
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 9150 м - 870 км/ч; экономическая крейсерская скорость на высоте 12 500 м - 780 км/ч; практический потолок 13 715 м; дальность с 8 пассажирами и полной заправкой 4650 км
   Масса: пустого 8250 кг; максимальная взлетная 14515 кг
   Размеры: размах крыла 16,32 м; длина 17,15 м; высота 5,32 м; площадь крыла 41,00 м!
   Полезная нагрузка: до 14 пассажиров с учетом, что максимальная полезная нагрузка 1875 кг
Стандартный Falcon 20/200 имел по пять иллюминаторов с каждого борта. На Guardian (на этом рисунке) передний иллюминатор каждого борта заменили большим блистером.
Прототип Mystere 20, F-WLKB, выполнил первый полет 4 мая 1963 года в присутствии видных авиационных экспертов, включая полковника Чарлза Линдберга, занимавшего тогда видный пост в компании "Pan Am".
The full range of Dassault commercial aircraft comprising, in addition to the Mercure, the Falcon 20 (extreme right), the Falcon 10 (left foreground) and the Falcon 20T, a full-scale mock-up of which is shown upper left.
In 1967 Philips joined the jet set with the acquisition of a Dassault Falcon 20C, which would become the fifth of the company’s aircraft to wear the registration PH-LPS. After nearly two decades in Vliegdienst service, the Falcon was sold to a new German owner as D-CBNA in February 1986, and crashed in Greenland in April 2001.
Этот Falcon 20E, G-BCYF, использовался в 1970-1980 годах различными британскими корпорациями, прежде чем был куплен "FR Aviation" и доработан в буксировщик мишеней.
Стандартным серийным вариантом в 1970-е годы был Falcon 20F, оснащенный крылом со щелевыми предкрылками по всему размаху и централизованной системой заправки топливом. Всего построено 134 таких самолета.
После прекращения серийного производства на Falcon 20 неоднократно заменялись двигатели. На фотографии: Falcon 20-5 с ТРДД Garrett TFE731
The Mystere-Falcon 200 is the latest production version of the well-established 20 series aircraft and is based on the Garrett ATF-3-powered Guardian variant.
На вооружение ВМС Франции состоят патрульные Gardian.
The Guardian, a maritime surveillance derivative of the Falcon 20/200 family, has proved highly successful in French Navy service
Вооруженные силы Франции применяли специальные варианты самолета, в частности для РЭБ и обучения операторов РЛС. 21 самолет Falcon 20 (на фото) эксплуатируется британской "FR Aviation" в качестве буксировщиков мишеней и имитаторов угрозы для кораблей британских ВМС.
28 ноября 1977г.: поднялся в воздух первый прототип морского патрульного самолета Dassault Falcon 20G. Уже 5 января Береговая охрана США заказала 41 самолет.
A HU-25A lifts off from Mobile Regional Airport, which shares the runway with the USCG facility. The Guardians are the only aircraft type based at ATC Mobile which normally fly operational missions, as the Dolphins and Jayhawks are assigned to the training role.
HU-25B Береговой охраны США, базировавшийся в Бахрейне, пролетает над одной из подожженных отступающими иракцами нефтяных скважин. Ранее этот самолет использовался для контроля за огромным пятном нефти, которую иракцы вылили в Персидский залив.
Военные Falcon 20. В 1977 году фирма "Dassault" получила заказ на изготовление 41 Falcon 20G под обозначением HU-25A Guardian (на фото) для Береговой охраны США. В фюзеляже было сделано два дополнительных иллюминатора и люк для сброса плота. HU-25A использовались как всепогодные поисково-спасательные и патрульные самолеты, они были оснащены совершенным радиосвязным и навигационным оборудованием и РЛС. Часть парка доработали в HU-25B, оснащенные аппаратурой SLAR в нижней части фюзеляжа по левому борту; самолеты использовались для оценки загрязненности морских акваторий. На HU-25C Interceptor ставились РЛС AN/APG-66, самолеты применялись для контроля за судоходством.
Многие работы MRF проводились в сотрудничестве с научными и исследовательскими самолетами из других стран. Один такой эксперимент проводился в 1997 году вместе с американскими самолетами P-3 и Electra и германским Dassault Falcon 20 для отслеживания химических соединений над центральной Атлантикой.
The DLR Falcon trailing behind the NASA DC-8 as part of the test flights studying particle emissions from biofuel.
ECLIF3 is the latest in a series of SAF emissions studies, following ECLIF1, which took place in 2015, and ECLIF2 in 2018
Research continues into the effects of sustainable aviation fuels. Here the German DLR Falcon 20 trails an Airbus A350 using 100% SAF supplied by Neste
The DC-8-72 worked alongside the German Aerospace Center's Falcon for the polar winds research flights.
Военные Falcon 20 эксплуатировались в Бельгии, Чили, Египте, Иране, Марокко, Испании (на фото) и Венесуэле.
Support aircraft flying on TLP course 19-2 included an Ejercito del Aire Falcon 20ECM electronic warfare and jamming aircraft.
ВВС Испании использовали два DC-8 Series 52, получивших обозначение T.15. Вместе с самолетами Dassault Falcon эти машины служили в 401-й эскадрилье на базе Барахас и использовались в качестве VIP-транспорта.
The Belgian Air Component retired the Dassault Falcon 20E-5 VIP from service with a final flight on December 22, 2016. Two Falcon 20s served with the Belgian Air Force for 43 years tasked with VIP air transportation of members of the Royal Family, government ministers and armed service leaders. At retirement the last aircraft, serial number CM-01, had accumulated 16,210 flight hours and 16,869 landings.
Examples of the three aircraft types used for EW training by No 414 Squadron, CAF, in line-astern formation over Ontario.
One - of No 414 Squadron's CC-117 Falcons shares the flight line at North Bay with a CF-100 Mk 5D.
Luftforsvaret Falcon 20C 0125 made its final flight on December 14, 2017. It is seen here in company with one of Norway's remaining two aircraft of the type, Falcon 20ECM 053 'Munin'.
FRA is a major contractor to the Royal Navy, providing Falcon 20s for target facilities. The aircraft will replace No 360 Squadron's recently retired Canberra T.17s from June 1995. The Hunters, although in full military markings, are also operated by FRA under contract to the RN.
GA.11 XE685/'861' of the Fleet Requirements and Air Direction Unit (FRADU), Royal Naval Air Station Yeovilton, Somerset. FRADU Hunters were tasked with providing targets, including simulating sea-skimming missiles, for the Royal Navy. XE685 was photographed formating on the wing of one of FRADU’s Dassault Falcon 20s, which replicated the Hunter's 'launch platform'.
Also participating in Spring Flag for the first time, the Turkish Air Force fielded six F-16 Block 40 (one two-seat and five single-seat) aircraft from 141 Filo, based at Akinci. Their multi-role missions included simulated bombing sorties. Note the Flight Refuelling Falcon 20EW in the background.
The ATLAS pod appears similar to a belly-mounted external fuel tank.
Pictured inside one of Dassault Falcon Service's five hangars is a Falcon 20, with a Falcon 50 behind. The company undertakes a significant amount of maintenance at Le Bourget and can accommodate up to 25 aircraft at any one time.
Photograph of the prototype Dassault Mystere 20 executive transport (two Pratt & Whitney JT12A turbojet engines)
Dassault Mystere 20 Falcon executive transport (two 4,209 lb st General Electric CF700-2B turbofan engines)
Dassault Mystere 20 executive transport (two General Electric CF700-2D-2 turbofan engines)
The Falcon 20 was represented by F-BSTR. A total of 323 have been ordered, of which 305 have been delivered.
Dassault has recently signed a sales and service agreement with Falcon Middle East S.A., a Swiss subsidiary of the TAG group, for the Falcon 50, 20 and 10 family, of which 60 have been ordered for Middle East distribution.
Dassault Mystere 20 executive transports operated by the Martell (left) and Hennessy companies, on the airport of Cognac
The Government of Iran's Falcon 20 EP-AGY, photographed recently at Abu Dhabi.
Salora Flights' Dassault Falcon 20 OH-FFJ "Finlandia"
RAAF Dassault Mystere-Falcon 20.
No 34 Squadron from RAAF Fairbairn also operates the RAAF's three Dassault Mystere 20s
Dassault Mystere 20 executive transport supplied to the Sultan of Oman
The only target-tug of its type in the world, Dassault Mystere 20 No. 49 is operated by EC 8 and uses the call-sign "F-TEOA"
Escuadron 401 of the CGEA combines the checking and calibrating of radio-navigational aids with VIP transportation tasks, this unit's inventory including four Mystere 20s, one of which is seen, and a pair of DC-8-52s.
New addition to the Spanish register is Falcon 20C EC-855, the former TS-IRS. It visited Luton on 20/11/91 and Jersey on 19/12/91.
Another Falcon 20 also seen at Abu Dhabi, YK-ASA is operated by Syrianair
ECM support operations are conducted by two Dassault Falcon 20s of No 717 Skv, while a third aircraft, 0125 seen here, operates as a VIP aircraft.
The third Dassault Falcon 20DC (8103) acquired from Federal Express in 1984, which formed Esquadra 504 at Montijo.
For VIP use, Esq 504 at Lisbon operates this Dassault Falcon 50 7403. Behind are two of the three Falcon 20s in service.
In the beginning - Federal Express Dassault Mystere Falcon 20s (Fanjet Falcons) lined up at Memphis junction for overnight parcels delivery
Installing the freight door on a Dassault Falcon Cargo Jet of Federal Express
The Royal Navy’s FRADU (Fleet Requirements and Air Direction Unit) at RNAS Yeovilton received the first of its ex-Federal Express Falcon 20DCs on 5 February 1985. To supplement and eventually replace the Canberra T Mk 22s currently in use, the Falcons are to be operated by the personnel of Flight Refuelling Aviation.
As first flown, the prototype Falcon 20G retained the standard commercial Falcon's cabin windows and, as seen here, the large wing fences that had been a feature of all earlier Falcon versions. Smaller fences are now applied to the Falcon 20G and 20H.
Dassault-Breguet have been very busy in recent weeks - Mystere-Falcon 20G 01 F-WATF, seen during its first flight from Bordeaux-Merignac on 28th November 1977, with Herve Leprince-Ringuet at the controls, is fitted with Garrett ATF 3-6 turbofans and will act as the development aircraft for the Falcon Guardian ordered by the U.S. Coast Guard.
First flown on 28 November 1977, F-WATF is the prototype Falcon 20G, being a standard production Falcon 20F fitted with Garrett AiResearch ATF3 engines. It was later fitted with the enlarged observation window at the front of the cabin, as seen here.
Celebrating the success of the Falcon in winning the US Coast Guard contract at the beginning of 1979, the Falcon 20F No 361 was displayed in Coast Guard colours at the Paris Air Show later that year, before its sale to the Egyptian Air Force.
HU-25 Guardian fleet has the capability of carrying a variety of under-wing surveillance pods. These include infra-red/ultra-violet line scanners and sideways looking airborne radar.
DASSAULT HU-25 GUARDIAN
The prototype Falcon 20H, which is now the planned commercial variant of the basic aircraft with ATF3 engines. The smaller wing fences are apparent.
Dassault-Breguet Falcon 20/200
Falcon 30
11 мая 1973г.: первый полет выполнил прототип самолета Dassault Mystere 30/Falcon 30, являвшегося непосредственным развитием самолета Mystere 20/Falcon 20.
Prototype of the Dassault Mystere 40-100/Falcon 30 twin-turbofan commuter transport
Prototype of the Dassault Mystere 30 Falcon 30 twin-turbofan commuter transport
 
A portion of the static display with Shorts SD3-30, McDonnell Douglas TF-15A, Grumman F-14A Tomcat, McDonnell Douglas YC-15 and the Grumman Gulfstream II in the foreground. Behind are a Dassault-Breguet Falcon, GAF Nomad and Piaggio P.166DL-3.
Flight deck of a Dassault Mystere-Falcon 20.
Interior view show the surveillance system operator's position in the rear of the Guardian's cabin, with observer seats at the front of the cabin.
Interior view show the surveillance system operator's position in the rear of the Guardian's cabin, with observer seats at the front of the cabin.
Pictured is the console of a sensor system operator in a HU-25A Guardian. This person is responsible for working the radar and radios.
Artist's impression of the Dassault Falcon 20G, selected by the U.S. Coast Guard for medium-range surveillance; forty-one have been ordered.
An impression of the Dassault Breguet Falcon 20H.
An impression of the Gardian in Aeronavale colours, this being the name by which the maritime surveillance version of the Falcon 20H is to be known in France.
Dassault-Breguet HU-25A Guardian
Dassault-Breguet Falcon 20/200
Three-view drawing of the prototype Dassault Mystere 20 executive transport (two Pratt & Whitney JT12A turbojet engines)
Dassault Mystere 20 Falcon twin-jet light executive transport
Dassault Mystere 20/Falcon 20 twin-turbofan executive transport
Dassault-Breguet Falcon 20H
Dassault Falcon 200
The Mystere 30 in its currently-proposed production form with fuselage of larger diameter.
Dassault Mystere 20/Falcon 20 twin-turbofan executive transport
Dassault Mystere 30/Falcon 30 commuter transport with additional side elevation (top) of projected Falcon 30T
Dassault Mystere 40-100/Falcon 30 (two Lycoming ALF 502D turbofan engines)