RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1943

Транспортный самолет

Constellation C-69 / C-121

Военно-транспортный самолет. Четырехмоторный цельнометаллический моноплан с трехкилевым оперением. Шасси убирающееся трехколесное с носовой стойкой. Создан в КБ "Локхид эйркрафт корпорейшн" коллективом во главе с Л. Хиббэрдом и К. Джонсоном с использованием проектов "модель 44" и "Экскалибур А" первоначально как пассажирский лайнер на 44 места. Позднее он был переработан в военно-транспортный вариант. Его опытный образец, XC-69 (L-49), совершил первый полет 9 января 1943 г. Серийное производство на заводе "Локхид" в Бэрбанке начали в апреле 1944 г. Всего изготовили 22 C-69, но ВВС армии получили только 15, остальные еще на заводе переделали в пассажирские L-149.
Экипаж - 5 чел., 44 - 63 пассажира. Моторы R-3350-35. Вооружения нет. ВВС армии США получили C-69 в мае 1944 г. Эксплуатировались они в основном на американской территории.
Военные машины прекратили собирать в сентябре 1945 г. Все имевшиеся C-69 продали различным авиакомпаниям в конце года.


C-69||
Размах:||37,5 м
Длина:||29,0 м
Моторы, количество х мощность:||4x2200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||32800 кг
Максимальная скорость:||528 км/ч
Практический потолок:||7620 м
Дальность:||3850 км

Показать полностью

Описание:

  • Constellation C-69 / C-121
  • Lockheed L-049/L-649/L-749 Constellation, L-1049 Super Constellation и L-1649 Starliner
  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation
    Регистрационный номер: N86516

    Typical of TWA’s fleet of Model 049s was N86516 (c/n 2043) Star of Ireland, Fleet No 508, which was delivered to the airline in February 1946 and operated in both First Class and Coach configurations before being retired from service in May 1957, having accrued more than 40,300 flying hours.

  • Мировая Авиация 176
    Регистрационный номер: NC88838

    Авиакомпании "Pan American World Airways" и TWA ввели лайнеры "Connie" в коммерческую эксплуатацию в начале 1946 года. Этот NC88838 - один из первых самолетов "Pan Am", поставлен в январе.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: NC86520

    When the Constellation joined the Pan Am fleet in February 1946, the elegant propliner was painted in a stylish colour scheme, predominantly bare metal with dark blue cheatlines running the length of the cabin, the legend Pan American World Airways on the fuselage and "PAA” titles in blue stripes on the outer fins. This example, NC86520 (c/n 2503), was one of three Connies to use the name Clipper America, although not the one originally used by the Atlantic Division in 1946.

  • Мировая Авиация 4
    Регистрационный номер: NX101A

    Model 649 Constellation. L-649 - первая "Конни", способная нести расположенный в нижней части фюзеляжа грузовой контейнер "Speedpak". Изображенный лайнер Constellation строился как Model 649-84-24, но еще на стапеле был доведен до стандарта Model 649-79-12 и передан авиакомпании "Eastern Air Lines". В марте 1947 года самолет получил номер NX101A. На нем был установлен пробный грузовой контейнер "Speedpak", а сама машина первое время использовалась для тренировочных полетов. Позже, когда в 1950 году лайнер улучшили до конфигурации L-749A, он поменял свой номер на NC101A.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology

    Поступившая на гражданские авиалинии в 1946 году, Constellation превосходила остальные лайнеры по всем характеристикам. На лайнере были применены такие новшества, как герметизация кабины, гидравлическая система управления, флюгирование винтов, реверс и закрылки фаулера.
    TWA Lockheed Constellation (15 Feb 1946).

  • Мировая Авиация 3

    Компания TWA была тесно связана с Constellation на протяжении всего периода его создания, потому и была удостоена приоритетного права получить этот самолет сразу же после победы над Японией во Второй мировой войне. Большинство авиакомпаний должны были покупать L-049 по цене от 685 до 720 тысяч долларов, однако часть самолетов C-69 был продан TWA по цене всего 20 тысяч долларов за штуку.

  • Мировая Авиация 3

    Вторая "Конни" (заводской номер 1962) совершила в апреле 1944 года рекордный перелет от побережья до побережья США. Программа по постройке C-69 не была выполнена, поскольку компания "Lockheed" получила правительственное распоряжение сосредоточить усилия на производстве истребителей P-38 и бомбардировщиков B-17. Всего "Lockheed" выпустил 2750 бомбардировщиков B-17F и G, приобретя огромный практический опыт производства больших четырехмоторных самолетов.
    TWA Lockheed Constellation (15 February 1946).

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation
    Регистрационный номер: NC38936

    Howard Hughes (left) and TWA President Jack Frye descend the makeshift steps built by TWA personnel at Washington DC after the pair had flown Lockheed 049 Constellation c/n 1962, allocated registration NC38936 (although it was never applied), from California to the capital in record time on April 17, 1944.

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation
    Регистрационный номер: N86526

    More Constellations were operated by TWA than by any other airline in the world, the company acquiring examples of every model and every sub-variant built. Seen here at San Francisco is Model 049 N86526 Star of Greece, which was purchased by the Hughes Tool Co in 1949 after a brief period of service with KLM as PH-TEO. Some Connies carried a small placard by the starboard door on delivery to TWA with the words “Leased by the Hughes Tool Co to TWA”.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: NC88837

    A colourised photograph of Lockheed Constellation NC88837, named Clipper, at Burbank before delivery in late 1945. Colour by RICHARD JAMES MOLLOY.

  • Мировая Авиация 4

    Компания "Eastern Air Lines" приобрела 14 лайнеров L-649 по цене 650 000 долларов. Эти самолеты начали совершать рейсы из Нью-Йорка в Майами в 1947 году.

  • Aviation Historian 10 / D.Stringer - Against All Odds /The Story of America's Supplemental Airlines/ (2)
    Регистрационный номер: N101A

    Lockheed L-749A Constellation N101A (c/n 2518) of Standard Airways sports a pink lower fuselage, which was fitting for the company’s “Pink Cloud” service between the USA’s West Coast and Honolulu. This Connie was acquired by Standard during 1962 and saw brief service with the airline, moving on to South America in late 1963.

  • АвиаПарк 2008-02 / А.Харук - Созвездие "Локхида" /Монография/

    L-1649A "Старлайнер", ранее служивший в американской военно-транспортной авиации

  • Мировая Авиация 1

    Данью уважения к зтой прекрасной машине можно считать то, что до сих пор в рабочем состоянии сохраняются как минимум три "Конни". На этом снимке изображен, находящийся в идеальном состоянии, L-749A (#494TW), показанный на авиасалоне "Oshkosh'97". Машина окрашена в цвета военно-транспортной службы ВВС США.

  • Мировая Авиация 113

    1940-1950-е годы - испытания ТРД. После Второй мировой войны стали доступны большие четырехмоторные бомбардировщики и транспортные самолеты. Их широко использовали в качестве летающих лабораторий. Например, Lockheed Model 749 Constellation (использовался французским университетом) оснащали небольшими ТРД или ТВД на пилоне над фюзеляжем.

  • АвиаПарк 2008-02 / А.Харук - Созвездие "Локхида" /Монография/

    Один из первых экземпляров военно-транспортного самолета C-69 в полете, 1943г.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)
    Регистрационный номер: NX25600   [3]

    The Lockheed Model 49-46-10 Constellation prototype NX25600. It made its first flight on January 9, 1943.

  • Мировая Авиация 5

    9 января 1943г. Свой первый полет из Бербанка (штат Калифорния) совершил Lockheed Model L-49 Constellation.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)
    Регистрационный номер: NX25600   [3]

    Another flying shot of the prototype Constellation.

  • АвиаПарк 2008-02 / А.Харук - Созвездие "Локхида" /Монография/

    Этот самолет показал неслыханные для четырехмоторных транспортных машин летные качества. Обладая большей скоростью, чем истребитель Zero, он мог без посадки пересечь американский континент за девять часов, а долететь с восточного побережья до Гонолулу менее чем за 12 часов. Крейсерская скорость Constellation превышала скорость современных ему военных транспортников.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Lockheed C-69 Constellation Military Transport (four Wright R-3350-31 engines).

  • Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes

    The Lockheed Constellation in military guise. Most C-69 military transports have now been converted for commercial use.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)
    Регистрационный номер: NX25600   [3]

    The Lockheed Model 49-46-10 Constellation prototype NX25600. It made its first flight on January 9, 1943.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)

    Lockheed’s chief research engineer Clarence L. "Kelly" Johnson, left, and Milo Burcham, chief test pilot, in front of the prototype Constellation.

  • АвиаПарк 2008-02 / А.Харук - Созвездие "Локхида" /Монография/

    C-69 на одной из авиабаз ВВС США, на заднем плане истребители "Лайтнинг"

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed P-38 Lightning - США - 1939

  • Aeroplane Monthly 1988-08 / ??? - Harold G.Martin

    Evocative view of a Lockheed Constellation taken seconds after take-off, with nosewheel still retracting and all four props in the same position.

  • Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes

    A Lockheed C-69 Constellation fitted with a “Speedpak” freight container.

  • Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes

    The Lockheed XC-69E Constellation, an experimental model fitted with four Pratt & Whitney R-2800 engines.

  • Aeroplane Monthly 1978-06

    The one and only Lockheed VC-121B Constellation, 48-608, with extra fuel tanks, was the first of ten C-121A/B series long-range aircraft ordered in 1948 for VIP missions with the USAF's Military Air Transport Service.

  • Авиация и Космонавтика 1997-10 / И.Кудишин - Кладовка для самолетов

    Одним из наиболее ценных экспонатов музея при авиабазе - самолет Локхид C-121A "Колумбайн" генерала Эйзенхауэра в его бытность начальником штаба объединенных сил НАТО в Европе - еще до избрания на пост президента

  • Air Pictorial 1995-04

    The rogue Constellation, photographed by Patrick Cummins during the 1970s.

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation

    The prototype Constellation, c/n 1961, serial 43-10309, was originally powered by Wright GR-3350 Duplex-Cyclone engines, but in September 1945 was fitted with Pratt & Whitney R-2800 Double Wasps instead, as seen here. Hughes acquired the aircraft in mid-1946.

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation

    TWA was the first airline to order and take delivery of the Constellation, and Hughes was determined to make hay from the resulting publicity, despite the USA rapidly shifting on to a war footing at the time. After its handover at Las Vegas, Constellation c/n 1962 was extensively photographed in its TWA scheme, as seen here.

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation
    Регистрационный номер: NC90817

    In May 1947 Hughes used Model 049 NC90817 (c/n 2079) Star of the Adriatic to publicise his company’s Terrain Warning Indicator (TWI) device. Flying from Burbank, Hughes undertook a series of flights in which he would demonstrate the device to members of the press by flying at mountains, as seen here; such an adventure may not be so easy to arrange today!

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation

    Showing the type's magnificently elegant dolphin-like profile, Constellation c/n 1962 is handed over to Transcontinental & Western Air at Las Vegas on April 16, 1944. Overlaid on the gleaming bare-metal airframe is TWA’s restrained colour scheme, with the legend “The Transcontinental Line” running the length of the fuselage.

  • Мировая Авиация 118

    17 апреля 1944г.: Говард Хьюз совершил перелет на Lockheed Constellation по маршруту Бербанк-Вашингтон за 6 часов 58 минут, установив новый рекорд скорости - 533,45 км/ч.

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation

    Hughes and General Henry "Hap" Arnold (furthest left) at Washington DC after the former’s record-setting transcontinental flight on April 17, 1944. Arnold appears to be doing a good job of hiding his considerable chagrin at finding the Constellation painted in TWA colours, rather than the austere olivedrab camouflage he was expecting.

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
    Регистрационный номер: N7777G   [2]

    Lockheed Constellation N7777G at Wroughton, 1985.

  • Aeroplane Monthly 1984-11 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: N7777G   [2]

    The Science Museum's Constellation, N7777G.

  • Aviation Historian 22 / C.Higgs - Proof positive

    The first stop on G-ANLO’s tour was Cairo, where it was dark by the time the Comet landed and was greeted by an excited reception party. The following morning the shapely jetliner sashayed its way past one of the piston brigade - a TWA Lockheed Constellation - to roar away to its next stop in India.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Comet 3 / 4 - Великобритания - 1954

  • Aviation Historian 16 / J.Stroud - An Englishman in New York /The John Stroud Archive/

    A superb photograph of Los Angeles Airways’ Sikorsky S-51 N1398 (c/n 5103) on a mail service from Los Angeles International Airport, with a TWA Lockheed Constellation as a backdrop. The CAB granted LAA a temporary three-year certificate for local mail services in May 1947, extending it in 1951 to include passengers.

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky R-5 / HO2S / HO3S / S-51 - США - 1943

  • Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes

    The Lockheed Model 49 Constellation Airliner (four Wright GR-3350-BD1 Cyclone engines).

  • Мировая Авиация 4

    L-649 и L-749 производились одновременно. Поначалу лайнеры именовали "Золотые Констеллейшн" ("Gold Plate Constellations"), но это название не прижилось.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)

    After the war Lockheed’s assembly lines rushed the first commercial versions of the Constellation to awaiting airlines - some of them are pictured here in November 1945.

  • Air Pictorial 1961-12
    Регистрационный номер: F-BAZP

    Lockheed 749A F-BAZP, which found the wreck of Dakota G-AMSW 7/10/61. Ex-Air France, it is used for search and rescue along with F-BAZJ, 'ZM, 'ZO, 'ZS and 'ZT

  • Air Enthusiast 2001-01 / T.Singfield - The Free Air of Heaven

    Amazing scene on the civil ramp at Kindley Field with three PanAm DC-7s including N737PA 'Clipper Climax' and N750PA 'Clipper Matchless', a DC-6, an Eastern Constellation, a Trans-Canada North Star and a KC-97 Stratotanker, just visible in the background are a Globemaster, an Albatross and a Tiger Moth.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing C-97 / Model 377 Stratocruiser - США - 1944Canadair CL-2 / CL-4 Argonaut - Канада - 1946De Havilland Tiger Moth / D.H.82 - Великобритания - 1931Douglas C-124 Globemaster II - США - 1949Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946Douglas DC-7 - США - 1953Grumman UF/HU-16/JR2F/G-64 Albatross - США - 1947

  • Aviation Historian 14 / J.Stroud - Beirut: Lebanon's Propliner Paradise /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: F-BAZF

    Lockheed L-749A Constellation F-BAZF beneath the control tower at Beirut. Curiously, the “Bienvenue au Liban/Welcome to Lebanon" legend that ran along the front of the terminal building is missing, suggesting that John returned to Beirut later in 1955 or 1956 to take more photos, some of which are also seen on these pages.

  • Aviation Historian 20 / N.Stroud - Heathrow. The Roaring Forties /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: VT-DAR   [3]

    A veritable haven for propliners, Heathrow was a bustling hub of activity for the "big fours" of numerous airlines in the late 1940s, including the SNCASE SE.161 Languedocs of Air France (right) and the Lockheed Constellations of Air-lndia International.

    Другие самолёты на фотографии: Bloch MB.160 Languedoc - Франция - 1937

  • Aviation Historian 20 / N.Stroud - Heathrow. The Roaring Forties /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: VT-CQR

    Thick smoke billows over the leading edge of Air-lndia International Lockheed L-749 VT-CQR’s port wing as its No 1 Wright R-3350 twin-row 18-cylinder supercharged radial piston engine is run up before departure from Heathrow in 1949. Named Rajput Princess, this Connie was delivered to Air-lndia International in February 1948.

  • Мировая Авиация 16
    Регистрационный номер: VT-DAR   [3]

    "Air India" стала первой из многих авиакомпаний, оценивших дальность полета лайнеров модификации L-749/749A. В своем парке данный перевозчик имел три самолета этой и еще несколько более поздних модификаций. На снимке представлен L-749A, о чем можно судить по отсутствию воздухозаборников сверху капотов двигателей.

  • Мировая Авиация 4
    Регистрационный номер: VT-DAR   [3]

    Модификации "Конни" L-749 и L-749A, предназначенные для выполнения дальних перелетов, продавались авиакомпаниям BOAC, "Air France", KLM, TWA и "Pan Am". Характеристики этих лайнеров оказались настолько привлекательными, что получить их захотели и другие операторы. Вскоре авиакомпании QANTAS, "Air India", "Avianca" и SAA поняли, что только новые Constellation помогут им закрепиться на арене международных пассажирских перевозок.

  • Aviation Historian 28 / P.Marson - Howard Hughes & the Constellation
    Регистрационный номер: G-ANNT

    Another of Hughes’s cast-offs was Model 749A c/n 2671, which Hughes registered as N6025C but never flew and kept under armed guard at Burbank. Fortunately, it was released for sale and joined the BOAC fleet as G-ANNT Buckingham in July 1954. It is seen here at Hong Kong in November 1955.

  • Aviation Historian 20 / N.Stroud - Heathrow. The Roaring Forties /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: G-ALAM

    A splendid shot of BOAC L-749A G-ALAM (c/n 2554), named Belfast, beside the BOAC hangars during one of John Stroud’s 1948 visits to LAP. Originally EI-ADA St Bridget with Aerlinte Eireann (Aer Lingus’s subsidiary for transatlantic services), the aircraft joined BOAC in June 1948. It crashed at Kallang, Singapore, in March 1954.

  • Мировая Авиация 1

    Авиакомпании наперебой делали заказы на Constellation на протяжении всех лет выпуска этого лайнера, охотно платя 700 000 долларов за Model 049 и свыше 2 миллионов за Model 1049G. Этот лайнер, совершающий рулежку на взлетной полосе в лондонском аэропорту Хитроу, принадлежал компании BOAC - перед нами Speedbird Constellation "Balmoral" (G-AHEM), Model 049. Прежде этот самолет, как и многие другие машины такого типа, служил в ВВС США и назывался C-69-5.

  • Авиация и Космонавтика 2020-03 / В.Морозов - Отчаянное время, отважные женщины

    Британские стюардессы забираются в самолет. Конец 1950-х гг. Характерная черта этого периода - самолеты уже стали большими, четырехмоторными, а вот большинство аэропортов и аэродромного оборудования остались на уровне DC-3

  • Мировая Авиация 8

    17 января 1948г: Boeing 314A RMA Bristol авиакомпании BOAC выполнил свой последний рейс на линии "Балтимор-Бермуда", летающие лодки на этом маршруте заменили самолеты Constellation.

  • Мировая Авиация 3
    Регистрационный номер: G-AHEM

    Покупка компанией BOAC пяти самолетов Constellation вызвала споры, поскольку некоторые сомневались в том, что эти лайнеры будут соответствовать британским требованиям. Самолет G-AHEM (заводской номер 1978) был выпущен, как и C-69-5, для ВВС США. После войны его довели до стандарта L-049 и передали авиакомпании BOAC. "Конни", принадлежавшие BOAC, позже перешли к компании "Capital Airlines".

  • Air International 2020-02 / D.Unwin - Pilot Shortages - myth or reality? /Talking Point/
    Регистрационный номер: G-AHEN

    The training captain of a large piston-powered multi-engine aircraft, such as a Lockheed Constellation, had many advantages. For example, the engines usually accelerated promptly and the propwash over the wings produced a phenomenon known as 'induced lift'. This meant that a big handful of power could often salvage a low, slow approach.

  • Air International 1996-07 / I.Goold - Heathrow (1)

    Lockheed Constellations in the original BOAC maintenance area. British Airways hopes to have an engineering unit adjacent to the proposed Terminal 5.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Lockheed Constellation Four-engined Commercial Airliner.

  • Aviation Historian 10 / D.Stringer - Against All Odds /The Story of America's Supplemental Airlines/ (2)
    Регистрационный номер: N4901C

    Lockheed L-749A Constellation N4901C (c/n 2671) of Capitol Airways in 1963. The aircraft had served with BOAC as G-ANNT, named Buckingham, from September 1954, Capitol acquiring the elegant airliner in March 1958. It later became an exhibit at the Bradley Air Museum in Connecticut until it was destroyed in a tornado in 1979.

  • Мировая Авиация 3

    Эти "Конни", сфотографированные на стоянке в Бэрбанке незадолго до окончания войны, на самом деле были транспортниками C-69. Перед превращением в военные самолеты они имели фиктивные гражданские номера и были окрашены компанией "Lockheed" в цвета "Eastern Air Lines" (EAL). "Eastern" заказала 14 самолетов L-049, но затем поменяла модель на L-649.

  • Мировая Авиация 1
    Регистрационный номер: 4X-AKC

    27 июля 1955г. Пассажирский самолет Constellation, бортовой номер 4X-AKC, компании El Al совершавший рейс из Тель-Авива в Вену, был сбит над Югославией болгарским истребителем. Свой регулярный рейс, LY 402, самолет начал в Лондоне и совершил посадку в Париже, после чего отправилась в Вену. Ранним утром на высоте 5400 метров пассажирский самолет был перехвачен болгарским истребителем МиГ-15, пилот которого приказал экипажу выпустить шасси и идти на посадку на военную базу, расположенную к западу от Софии. Лайнер опустился до высоты 600 метров и приготовился к посадке, но в это время истребитель неожиданно открыл огонь. После попадания выпущенной с МиГа пулеметной очереди самолет Constellation загорелся и рухнул на землю. Все, находившиеся на его борту 58 человек, погибли. После долгих дипломатических переговоров Израиль добился разрешения перевезти тела погибших на родину. Экипаж самолета был похоронен в братской мемориальной могиле на кладбище Кират Шауль в Тель-Авиве.

  • Air Pictorial 1958-03

    One of the last photographs taken of the Constellation once used by President Eisenhower.

  • Aviation Historian 37 / M.Wickstead - Bringing Africa together (1)
    Регистрационный номер: ET-T-35

    The sole Lockheed 749A Constellation used - briefly - by EAL was former C-121A ET-T-35 (c/n 2608), which was delivered via Heathrow, where it is seen here, on June 2, 1957. It entered EAL service eight days later on the twice-weekly schedule from Addis Ababa to Athens via Khartoum or Asmara and Cairo. After only a month’s service it was lost following a forced landing in the desert on July 10.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: NC88846

    Delivered to Pan Am on March 1, 1946, NC88846 (c/n 2046) is seen here at La Guardia in March or April of that year, still just named Clipper, although by May it would have the name Clipper Bermuda on its nose. This aircraft flew its first transatlantic service from New York to Hurn on April 20. Sadly, it crashed as Clipper Great Republic in Liberia during a Johannesburg-New York flight in June 1951, killing all aboard.

  • Aviation Historian 39
    Регистрационный номер: N88860   [3]

    Pan Am Lockheed L-049 Constellation N88860 Clipper Courier at Prague on June 16, 1946. A Douglas C-47A of CSA is in the background.

    Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: N88832

    Constellation NC88832 was delivered to Pan Am in February 1946. It is seen here with just the name Clipper, as per standard procedure at the time, on the forward fuselage below the cockpit, before it was allocated to the airline’s Pacific Division, although it would return to the Atlantic Division as Clipper Flora Temple.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: N88861

    Constellation NC88861 Clipper Atlantic is something of an anomaly in the Atlantic Division fleet in that it was delivered in mid-May 1946 and not given a geographical name, made all the more odd by the fact that the Division had stated that the next two names would be Brussels and Vienna. It is seen here at Heathrow in 1946.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: N88850

    Constellation NC88850 (c/n 2050), Clipper Congo, is listed in the New York Times’ Marine & Aviation Reports as being at La Guardia on 46 days of the published listings, cycling through various destinations as far afield as Bermuda, London, Lisbon, Dakar in French West Africa and of course Leopoldville in the Belgian Congo.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: N88831

    It appears that two Constellations bore the name Clipper London - NC88860, if only for a few days, and NC88831, the latter seen here with the name clearly visible on the nose. According to Peter Marson’s definitive two-volume monograph on the Constellation (Air-Britain, 2007), this aircraft was originally named UNO Clipper.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: N88860   [3]

    Definitive photographic evidence that NC88860 bore the name Clipper London is provided in this image of the aircraft = note the “860” on the nosewheel door - at London Airport on a typically drizzly day in 1946. This “chameleon” Connie changed its name regularly in 1946, and made the first Pan Am flight into Heathrow on May 31.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: N88860   [3]

    Another week, another name - NC88860, clearly bearing the name Clipper Courier, arrives to great fanfare at Prague in Czechoslovakia, probably on June 17, 1946, when the aircraft flew the first Clipper air mail flight from Prague to Limerick in Ireland.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers

    Four Pan Am Constellations at La Guardia following the type’s grounding in the wake of a series of accidents during 1945-46. Photographs of the Atlantic Division’s “rogue” Constellations with geographical names in 1946 are scarce, so if any readers have any in their collections, please do contact the Editor and let us know!

  • Aviation Historian 20 / N.Stroud - Heathrow. The Roaring Forties /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: PP-PDA

    Panair do Brasil was the first airline outside the USA to operate the Constellation, and received its first examples in March 1946. Originally serving with Pan American as N88865, L-049 c/n 2066 was sold to Panair in October in 1947 to become PP-PDA. Sadly, it crashed near Sao Paulo, killing all 17 aboard, on June 17, 1953.

  • Мировая Авиация 125
    Регистрационный номер: ZS-DBR

    8 мая 1950г.: "South African Airways" получила первый Lockheed Constellation (ZS-DBR), он использовался на линии Кейптаун-Лондон.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)

    “Old 1961“and one of its Pratt & Whitney R-2800 engines.

  • Aeroplane Monthly 1983-08 / P.Jarrett - Grapevine
    Регистрационный номер: G-CONI

    The Science Museum has now agreed that when Aces High’s Lockheed Constellation G-CONI has been moved by road from Dublin Airport to Wroughton and reassembled (probably about now), it will be purchased by the Museum to become part of the Transport Aircraft Collection at Wroughton. Its colour scheme has yet to be decided.

  • Aviation Historian 35

    Pressurised Douglas DC-6Bs I-LOVE and I-LUCK of LAI (Linee Aeree Italiane) at Rome, most likely in January 1951 - with a Lockheed Constellation just sneaking in at stage right.

    Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946

  • Мировая Авиация 3

    Кабина для пилотов в C-69 была небольшой, но очень удобной. Минимальный экипаж состоял из трех человек (командир, второй пилот и бортинженер). На некоторых авиалиниях он пополнялся штурманом и радистом. В свое время эта машина являлась лучшим самолетом в своем семействе. На ней были установлены гидравлические приводы органов управления и флюгируемые воздушные винты.

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)

    A 1947 photograph of a Constellation flight deck during a training flight. Just below the nose is the Empire State Building in Manhattan which, presumably, the pilots have already spotted!

  • Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Hardy - The Connie is fifty (1)

    A rather pensive Howard Hughes sitting in the left-hand seat of a TWA Constellation. In addition to being a major shareholder in the airliner, he was no mean pilot himself.

  • Мировая Авиация 1

    Внутренняя отделка "Конни" была роскошной, а элегантные стюардессы спешили удовлетворить любой каприз пассажиров. "Международный" интерьер этого лайнера 1049C был создан Анри Дрейфусом. Стены салона украшены фресками, изображающими маршруты компании, салон разделен деревянными перегородками, а к иллюминатору лайнера повернут "диван для обозрений".

  • Мировая Авиация 4

    L-649 был более совершенен, нежели Model 049. Салон лайнера стал тише и комфортнее, улучшились его обогрев, охлаждение и вентиляция. Все эти качества высоко оценили пассажиры.

  • Aviation Historian 35 / G.Smith - Pan Am's "Rogue" Atlantic Clippers
    Регистрационный номер: NC88858

    Minus its No 4 Wright R-3350 engine, NC88858 Clipper America sits on its belly at Willimantic, Connecticut, on June 18, 1946. It was patched up with a strip of sheet metal riveted over the leading edge in place of the engine and returned to Burbank for repairs.

  • Aeroplane Monthly 1990-01 / P.Chinnery - Tucson news

    The last Lockheed C-121 Constellation at the Aerospace Maintenance and Regeneration Centre at Davis-Monthan AFB. EC-121S 54-0157 is stored on behalf of the USAF.

Тип фотографий

  • Все фото (110)
  • Боковые проекции (4)
  • Цветные фото (11)
  • Ч/б фото (69)
  • Кабина (5)
  • Обломки (2)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (19)