Описание
Страна : Великобритания
Год : 1916
Одноместный истребитель
Sopwith Camel
Вслед за самолетами Pup и Triplane Герберт Смит спроектировал Camel, который ныне считают классикой истребителей-бипланов. Camel не обладал грацией своих предшественников, но являлся настоящим самолетом для воздушного боя. Сменив на Западным фронте Pup, Camel заслужил право называться лучшим британским истребителем Первой мировой войны.
Camel продолжил линию развития истребителя Pup, получив более мощный мотор и вооружение из двух пулеметов в носовой части фюзеляжа. Характерные слегка изогнутые обводы фюзеляжа в немалой степени способствовали тому, что самолет получил наименование "Camel" (верблюд).
Из-за сильного гироскопического момента, создаваемого мощным мотором, самолет имел тенденцию к развороту вправо. Однако это было допустимой платой за уникальные маневренность и управляемость.
На Camel устанавливали различные моторы: 130- и 140-сильные Clerget, 110-сильные Le Rhone, 150-сильные Bentley B.R.1, 100-150-сильные Gnome Monosoupape. Построили экспериментальные Camel с моторами Le Rhone мощностью 150 л. с. и Gnome Monosoupape мощностью 180 л. с.
Три из четырех прототипов Biplane F.1 были оснащены моторами Clerget мощностью 110 л. с., первый из них поднялся в воздух в январе 1917 года. Camel строились как для Королевского авиационного корпуса, так и для морской авиации Великобритании. Первые две эскадрильи Авиакорпуса перевооружили на Camel в июле 1917 года. До конца войны было построено 1325 истребителей Camel, большинство с моторами Clerget или Le Rhone.
Летчики Королевского авиационного корпуса (позже ВВС Великобритании) и британских ВМС одержали на Camel 1294 победы в воздушных боях. Таким образом Camel стал самым результативным истребителем Первой мировой войны. На нем сражались многие легендарные летчики, включая Коллишоу, Макларена, Баркера и Вуллета, каждый из которых одержал в воздушных боях более 50 побед.
В качестве дневного и ночного истребителя Camel применялся в ПВО Великобритании и внес ощутимый вклад в борьбу с германскими бомбардировщиками Gotha.
На основе базовой модели разработали самолет F.1/1, крылья которого имели прямые законцовки, и T.F.1 (Trench Fighter), вооруженный двумя пулеметами Lewis, установленными стволами вниз; ни один из них в серию не пошел.
Несколько F.1 Camel базировалось на кораблях, а последний серийный вариант 2F.1 Camel спроектировали как палубный. Его фюзеляж состоял из двух секций, а крылья были меньшего размаха. Вариант 2F.1 Camel поступил на вооружение в начале 1918 года и эксплуатировался в течение нескольких лет после окончания войны.
Camel воевали на Западном фронте, в Италии, Палестине, а также на Адриатическом и Эгейском морях. Эти истребители имелись в составе контингента британских ВВС и славяно-британской авиагруппы, действовавших в 1918 году в районе Архангельска.
Также Camel состояли на вооружении 17-й и 41-й авиационных эскадрилий экспедиционных сил США во Франции, ВВС Бельгии, Канады и Греции.
Комплектующие для Camel изготавливали по всей Великобритании. Всего было построено 5490 самолетов.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Sopwith F.1 Camel
Тип: одноместный истребитель
Силовая установка: один ротативный мотор Clerget мощностью 130 л. с. (97 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1980 м - 185 км/ч; практический потолок 1980 м; продолжительность полета 2 ч 30 мин
Масса: пустого 421 кг; максимальная взлетная 659 кг
Размеры: размах крыльев 8,53 м; длина 5,72 м; высота 2,59 м; площадь крыльев 21,46 м2
Вооружение: два синхронных 7,7-мм пулемета Vickers, до четырех держателей для 9,1-кг бомб Cooper или бомб калибра 11 кг под фюзеляжем
- Описание
Фотографии
-
АвиаМастер 2001-06 / А.Сергиенко - Артур Браун - победитель "Красного барона" /Авиация в лицах/
Регистрационный номер: B7270 [2] "Сопвич Кэмел" B7270 из 209-й эскадрильи, на котором капитан Браун 21 апреля 1918г. атаковал "красного барона".
-
История Авиации 34 / С.Спичак - Фридрих Фридрихс /Асы мира/ (1)
Регистрационный номер: C1576 [2] "Кэмэл" (сер. N C1576) из состава 54-й эскадрильи Королевских канадских ВВС, сбиты1 18 марта 1918г. в ходе рейда к Бюзиньи. Его пилот - 2-й лейтенант Эдвард Ли - попал в плен
-
АвиаМастер 1999-03 / В.Куликов - Славяно-британский авиакорпус на севере России /Белое дело/ (2)
Регистрационный номер: F4055 Сопвич "Кэмел", подбитый и захваченный красноармейцами 29 августа 1919г. в районе Петрозаводска.
-
Мировая Авиация 9
Регистрационный номер: F6314 [5] F.1 Camel. F6314 - один из самолетов Camel 210-й эскадрильи, сформированной в 1918 году в Королевских военно-воздушных силах. Эскадрилья принимала участие в ожесточенных боях весной 1918 года, отражая наступление германских войск на Западном фронте.
-
Мировая Авиация 240
Один из 143 самолетов F.1 Camel экспедиционных сил США (AEF, American Expeditionary Force). Истребитель принадлежал 41-й авиационной эскадрилье, одной из двух эскадрилий, вооруженных Camel и действовавших во Франции в 1918 году. В руках американских летчиков Camel оказался не столь эффективен, как SPAD XIII.
-
Мировая Авиация 39
Регистрационный номер: N6616 На службе эстонских ВВС. На этом Camel N-6616 летал капитан Клод Эмери, в 1919 году откомандированный в эстонскую авиаэскадрилью. Самолет был получен с авианосца "Виндиктив" и использовался эстонскими ВВС совместно с другими поставленными Британией машинами, в том числе Avro 504K, D.H.9 и Short 184.
-
Мир Авиации 1996-02 / М.Хайрулин - Из истории авиации независимой Латвии 1919 - 1940гг. /Архив/ (1)
Регистрационный номер: N8187 Sopwith 2.F1 Camel N 8187 ст.л-та Якубова. Латгальский фронт, апрель-май 1920г.
-
Мировая Авиация 39
В Бельгии. Самолет Camel, на котором в конце войны летал в составе 9-й эскадрильи бельгийской истребительной авиагруппы пилот Йан Олейслагерс (шесть побед). Всегда утверждалось, что он сбил больше немецких самолетов, чем официально зафиксировано в его послужном списке, хотя ни одной сбитой им машины над занятой немцами территорией не зафиксировано.
-
Air Enthusiast 2003-09 / C.Justo - Great War glory
Регистрационный номер: B3889 Built in the USA by Gerald Thornhill and completed in 1982 as N4463, Sopwith Camel ZK-JMU is powered by a 160hp (119kW) Gnome rotary. It is painted as the example flown by Clive Collett who hailed from Blenheim, New Zealand. Gene DeMarco flew it at the event.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11] The Leisure Sport Sopwith Camel reproduction flown by Tony Harold on what could be its last outing, photographed by FRANCOIS PRINS.
-
Aeroplane Monthly 1977-04
Регистрационный номер: B6313 Dick Day’s reproduction Sopwith Camel, bearing the markings of B6313, flown by First World War Canadian Ace Major W.G.Barker. Photographed in the vicinity of Old Rhinebeck, New York.
-
Aeroplane Monthly 1993-09
Tony Ditheridge’s “new” Sopwith Camel airborne over Old Warden on August 1, 1993.
-
Aeroplane Monthly 1991-12 / G.Brown - RFC Rendcomb reborn
Регистрационный номер: G-BPOB [3] Sopwith Camel replica G-BPOB arriving at Rendcomb in the hands of "Flying Officer" Tony Bianchi, just after successfully trouncing the Red Baron in his Fokker triplane.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / M.Vines - Rhinebeck revisites /Circus flying/
Helpers man the wings of the Sopwith Camel replica as it runs up its 160 h.p. Gnome before take-off, while the Fokker D VII awaits its turn behind the cloud of castor oil smoke.
Другие самолёты на фотографии: Fokker D.VII - Германия - 1917
-
Aeroplane Monthly 1994-02 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: B7270 [2] Sopwith Camel B7270 in the new Cavanaugh Flight Museum near Dallas, Texas.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Oakey - Grapevine
The latest World War One replica to emerge from Suffolk-based AJD Engineering’s prolific workshops is this Sopwith Camel for the US Army Aviation Museum at Fort Rucker, Alabama. Completed on September 23, 1993, the aircraft is built from airworthy materials even though it is destined only for static display. It is currently fitted with an 80 h.p. le Rhone rotary engine but a 130 h.p. Clerget, initially to be displayed alongside it, will be installed later. The Camel is painted in the colours of Lieutenant Henry R. “Hank” Clay Jr, the commander of the 41st Aero Pursuit Squadron, USAAC.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: B6291 [3], G-ASOP [3] A remarkable Sopwith line-up at the Sundown Flying Display at Old Warden on the evening of July 17, 1993. From left to right: AJD’s newly-completed Sopwith Camel G-ASOP/B6291 (which made its first post-rebuild flight on July 27); Sopwith Triplane "N6290"; Sopwith Pup N5180 and Sopwith Dove G-EAGA.
Другие самолёты на фотографии: Sopwith Dove - Великобритания - 1919Sopwith Pup - Великобритания - 1916Sopwith Triplane - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: G-BPOB [3] Scarab-powered Sopwith Camel replica G-BPOB built by Tallmantz Aviation.
-
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
Регистрационный номер: N6812 The Imperial War Museum’s Sopwith Camel, N6812, on display in the main atrium with the Lancaster nose just visible at the top of the picture.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
The IWM’s B.E.2c 2699, with Camel keeping formation beneath.
Другие самолёты на фотографии: RAF B.E.2c/B.E.2d - Великобритания - 1914
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / M.Vines - Rhinebeck revisites /Circus flying/
Aircraft are brought out for a clean-up and check-over in readiness for another day’s flying. In the foreground the Curtiss Jenny’s handlers wait for the Sopwith Camel to be moved to the flight-line, alongside the pair of Great Lakes trainers and a Howard DGA-15P.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss JN-4 Jenny - США - 1916Great Lakes 2-T-1 - США - 1929Howard DGA-15 - США - 1939
-
АвиаМастер 2004-07 / Д.Евстафьев - Его называли "гремучей змеей": пулемет "Льюис" и его авиационные варианты /Арсенал/
Спарка "льюисов" Mk III, установленная над верхним крылом истребителя Сопвич "Кэмел". Возможность перезарядки в воздухе не предусмотрена.
-
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
Возможно, первый истребитель союзников Sopwith Camel был вершиной развития истребителей того времени. Их было построено около 5450.
This view of an F.1 Camel shows the concentration of pilot, engine and armament around the centre of gravity. With all the heavy bits near the middle, the aircraft was highly manoeuvrable. -
Мировая Авиация 9
Регистрационный номер: C1701 [11] Один из самых известных британских истребителей периода Первой мировой войны - Sopwith F. 1 Camel. Самолеты строились большой серией, но принимали участие в боях только на заключительном этапе войны.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11], G-AWYY [2] Mr A. F. Carlyle’s Sopwith F.1 Camel replica (145-h.p. Warner Super Scarab) G-AWYY/C1701 now based at Old Warden, was demonstrated in public for the first time by Neil Williams on October 31, 1976. Built in 1969 as the Slingsby Type 57 for a Universal Pictures film which never materialised, it joined a flying circus in Virginia, USA, as N1917H. It returned to Britain last May and was overhauled by the Shuttleworth Trust, making its first flight after restoration on October 25. The engine is a 145 h.p. Warner Super Scarab radial.
-
Aeroplane Monthly 1982-05
Регистрационный номер: C1701 [11] Leisure Sport's Sopwith Camel C1701 photographed in October 1981
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11] The Slingsby Camel during its flight tests at White Waltham on March 4, 1969.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11] -
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
Регистрационный номер: C1701 [11] Tony Harold flying the ex-Leisure Sport Sopwith Camel replica on its last outing from White Waltham on May 30, 1982. It is now owned by the FAA Museum at Yeovilton.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11] The same aircraft at White Waltham on May 30, 1982 shortly after its last flight.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11] -
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: B3922 [2] Line-up of RNAS War School Sopwith Camels at Manston, most of which are featured in other photographs on these pages.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: B3922 [2] B3922 was delivered late in July 1917 under the Sopwith company's first RFC contract for Camels. Of the 250 Camels numbered B3751-B3950, 104 were delivered to the RNAS. B3922 was one such, and went to No 8 (Naval) Squadron in August 1917. By January 11, 1918 it was at the RNAS War School, Manston, where this photograph was taken; but it was also photographed, in the same markings seen here, at Dover.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: F4983 Seen at the RNAS War School, Manston is Sopwith F.1 Camel F4983, built by Clayton & Shuttleworth within the batch F4974-F5073; was completed about October 19, 1918. It was therefore a very late arrival in the wartime RAF, but was given the same form of markings as the other Manston Camels in the accompanying photographs.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: F1520 Boulton & Paul delivered F1520 in late July 1918. Here it is seen at Manston wearing markings that are similar to those of B3922, with personal (?) embellishments on the cowling panels and wheel covers.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
This Sopwith F.1 Camel is probably C67 or C69, taken at Manston. Deliveries from the British Nieuport & General Aircraft Company Ltd (C1-C200) did not start until the week ending January 12, 1918, and C67 and C69 were probably delivered towards the end of March 1918. The photographs that include these aircraft were therefore taken after the formation of the RAF.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: B7268 Another of Mansion's Camels was F.1 B7268, of the Clayton & Shuttleworth batch B7181-B7280. Probably completed about mid-February 1918, this Camel was one of 63 transferred to the RNAS from this batch, and is known to have been at Manston in July 1918.
-
Aeroplane Monthly 1982-02 / Skywriters
Leisure Sport’s airworthy Sopwith Camel replica.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / R.Baxter - The Sopwith interview (2)
Probably the most famous Sopwith aircraft of all, so famous that the Arabs named an animal after it! The Camel was first ordered by the RNAS, in January 1917, and No 4 (Naval) Squadron was operational with the type in June that year.
-
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
Регистрационный номер: F6456 Sopwith Camel F6456 was flown extensively on trials at RAE Farnborough. This picture, taken in March 1923, shows the aircraft with auxiliary mid-bay flying wires.
-
Aeroplane Monthly 1984-06 / P.Jarrett - Grapevine
Регистрационный номер: B6401 The FAA Museum’s newly acquired Camel reproduction following its repaint to represent B6401.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: G-BPOB [3] Sopwith Camel replica G-BPOB, originally built for the film The Great Waldo Pepper, is now with Bianchi Aviation Film Services at Booker. Decked out in an eyecatching 10 Sqn RNAS colour scheme, it has appeared at a number of airshows in Southern England including Upper Heyford, Benson and Badminton. During its visit to the latter on July 22, 1990 it was photographed by DAVID STEPHENS.
-
Aeroplane Monthly 1990-04 / 1990 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: B6291 [3], G-ASOP [3] Newly-restored Sopwith Camel B6291/G-ASOP at the Museum of Army Flying at Middle Wallop on the day of its unveiling, October 25, 1989.
-
Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
Joe Fall’s last Sopwith Camel ‘Anna’ when he was attached to 9 (Naval) Squadron, RNAS.
-
Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
Joe Fall in Camel ‘Maude II’.
-
Air Pictorial 1977-07
Регистрационный номер: C1701 [11], G-AWYY [2] First World War atmosphere was recreated by Leisure Sport Ltd. at the Queen's Jubilee Air Display at White Waltham 14-15/5/77 by combat between the Warner Scarab-powered Fokker Triplane and Sopwith Camel replicas G-BEFR and G-AWYY, flown by pilots dad in uniforms of the day
Другие самолёты на фотографии: Fokker Dr.I - Германия - 1917
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / Personal album
Регистрационный номер: B6203 A superb study of a new F.1 Camel just as its Clerget rotary fires, blasting a cloud of exhaust smoke and burnt castor oil lubricant fumes into the face of the unfortunate gentleman on its tail. The prop-swinger can be seen ducking away on the extreme left of the picture, while a man in a white overall looks over the shoulder of the chap in the cockpit. Awaiting attention in the background is F.1 B6203 of the third and last Sopwith batch. By far the greater number of Camels were built by sub-contractors.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Brett - Schoolboy Memoires
“Letsie I,” a standard Sopwith F.1 Camel with a 110 h.p. Clerget rotary, outside the Sopwith test depot in 1916.
-
Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
Another Sopwith Camel flown by Joe Fall when he returned to 9 (Naval) Squadron, late summer 1917.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / Personal album
A standard Clerget-powered F.1 Camel fresh from the factory, the marked dihedral of its lower wings contrasting with the level upper surface. The first F.1 was passed by Sopwith's experimental department on December 22, 1916, and deliveries commenced on May 7 the following year. The name Camel was unofficial, being bestowed on the type by service pilots owing to the accentuated humped fairing over the gun breeches.
-
Air Pictorial 1988-02 / B.Robertson - "Z" (Greek) Squadron, R.N.A.S.
Регистрационный номер: B6360 Sopwith Camel B6360, shipped to the Aegean in late 1917, was one of twenty handed over to the Greek Government at Mudros in 1918
-
Aviation Historian 2 / R.Tisdale, A.Vercamer - Before & After
Регистрационный номер: B7275 Sopwith Camels of No 3N Sqn RNAS at Aire/Treizennes in early 1918, with B7275 nearest the camera. Camel B7184 arrived at the squadron on January 14, 1918, and was captured just nine days later; it was from the same production batch, and similarly painted.
-
АвиаМастер 2001-06 / А.Сергиенко - Артур Браун - победитель "Красного барона" /Авиация в лицах/
Истребители 209-й эскадрильи RAF, апрель-май 1918г.
-
Мировая Авиация 39
После Первой мировой войны самолеты Camel стояли на вооружении 17-ти эскадрилий первой линии британских ВВС. На снимке, сделанном в марте 1919 года, самолеты 28-й эскадрильи.
-
Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
A line-up of 9 (Naval) Squadron Sopwith Camels, showing the different markings applied to each aircraft. Each carries a name underneath the cockpit, none of which are discernible on the original print. Serial number of the first aircraft is B57, which would make it a Clerget-powered 1F1 built by Clayton & Shuttleworth for the RNAS.
-
Air Pictorial 1958-01
Регистрационный номер: B6299 [2] More colour schemes, this time on No. 10 (Naval) Squadron's Camels.
-
Aviation Historian 26 / P.Jarrett - Montrose at war
A marvellous panoramic view of the Montrose hangars, circa 1917/18. The two machines in the foreground are an Avro 504J, on the left, with a lot of indecipherable writing on its propeller blades, and a Sopwith F.1 Camel; and behind the Avro is a Sopwith Pup with banded interplane struts. Worthy of note in the distance, right of centre, is an extremely long striped windsock, and near its base stands the station ambulance.
Другие самолёты на фотографии: Avro Avro 504 - Великобритания - 1913Sopwith Pup - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1979-06 / Personal album
Регистрационный номер: C8 Sopwith 1F.1 Camel C8, one of a batch of 200 built by the Nieuport and General Aircraft Co Ltd, is dwarfed by Handley Page O/400 D9703, constructed by Clayton & Shuttleworth Ltd of Lincoln.
Другие самолёты на фотографии: Handley Page H.P.12 (O/400) - Великобритания - 1917
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / F.Mormillo - Rhinebeck weekend
The best-known aircraft fitted with a Clerget was the Sopwith Camel; the type used Clerget 9Bs and 9Bfs. Other aircraft powered by Clergets included the Sopwith Triplane and 1 1/2 Strutter, Avro 504K and Nieuport 12.
Dick Day's Camel makes a fly-past -
Aeroplane Monthly 1998-10 / R.Riding - A Broad experience (1)
Broad flew many combat hours in the Sopwith Camel, which he regarded as uncomfortable. Seen here is Maj E.W. Green VC DSO, the CO of 44 Sqn, taking off from Hainault Farm in Essex. Broad was flying with this squadron when he was demobbed in June 1919.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Sopwith Camel being launched from the airship R23 during post-war parasite fighter experiments.
-
Мировая Авиация 240
Мотор, вооружение, топливо и кабина пилота были размещены на Camel очень компактно, в результате чего самолет обладал очень хорошей маневренностью.
-
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
Head-on view of the Clerget-engined Camel, showing the flat top wing and the 54° lower dihedral.
-
Air Pictorial 1957-06
This Sopwith Camel show one of the many colour schemes used by pilots during W.W.1.
-
Air Pictorial 1956-11
This Sopwith Camel "Happy Hawkins" must have been a colourful sight with its gaudily decorated wings and fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / G.Nelson - Sam Kinkead
Регистрационный номер: B3881 На киле этого "Кэмела" из 9-й эскадрильи изображен портрет популярного комика Джорджа Роби. Точно такой же рисунок был и на брауновском B3893.
Kinkead quickly mastered the tricky Sopwith Camel. This is B3881 of 9 (Naval) Squadron, bearing a cartoon of comedian George Robey on its fin. -
История Авиации 34 / С.Спичак - Фридрих Фридрихс /Асы мира/ (1)
Регистрационный номер: C6720 Еще одна жертва "Битвы при Ле-Катё" (под этим названием вошел в английскую историографию рейд на аэродром Бюзиньи 18 марта 1918 г): совершивший вынужденную посадку "Кэмел" (сер. №C6720) капитана Лаксмора (рядом с трофеем стоит Ганс Кирш тайн, которому засчитали эту победу)
-
Авиация и Космонавтика 2011-10 / Знаменательные даты IV квартала 2011г. в области авиации
Канадский летчик Уильям Баркер одержал 52 победы в воздушных боях, летая на истребителе Sopwith F.I Camel. В октябре 1918 года он был награжден Крестом Виктории.
Maj William Barker (27 October 1918). -
АвиаПарк 2009-04 / В.Кондратьев - Белый авиадарм /Авиация в лицах/
Истребитель Сопвич "Кэмел" Кубанского дивизиона и английский летчик Сэмюэл Кинкэйд, воеавший совместно с кубанцами на Волге в 1919 году
-
Мир Авиации 1996-02 / М.Хайрулин - Из истории авиации независимой Латвии 1919 - 1940гг. /Архив/ (1)
Английский капитан, инструктор латвийских летчиков, у самолета Сопвич "Кэмел", Рига, апрель 1920г.
-
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
Регистрационный номер: E1430 This Camel was probably a unit hack, judging by the garish decoration and lack of armament. The photograph was taken at a training establishment on the South Coast. The serial number on the fin is very faint on the original, but appears to be E1430.
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: B6291 [3], G-ASOP [3] Newly-restored Sopwith Camel B6291/G-ASOP at the Museum of Army Flying at Middle Wallop on October 25, 1989. Sporting World War One RFC uniform are Col Nigel Thursby (left), CO of the Depot Regiment at Wallop's Army Air Corps Centre, and the museum's curator Maj Lindsay Smith.
-
Air Enthusiast 2001-07 / A.Thomas - In the Footsteps of Daedalus
Sopwith F1 Camel of the Greek Naval Air Service H2 Flight at Moudros in 1918.
-
Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
Joe Fall (right, front) in front of a Camel aircraft at the School of Aerial Fighting at Freiston, summer 1918.
-
Air Enthusiast 1997-05 / B.Cumming - Triple DSC
Joe Fall pictured with his Sopwith Camel when he returned to 9 (Naval) Squadron, 1917.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Brett - Schoolboy Memoires
Sopwith’s foreman, Jerry, in shirt sleeves, with a visiting “boffin” from Kingston.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Brett - Schoolboy Memoires
Lt Cdr Glaseby, RNAS, Hawker's assistant test pilot.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / Personal album
Mr R. Dallas Brett, OBE, this month’s contributor, took these photographs at Sopwith’s Brooklands test depot in 1917, when he was working there during his school holidays (lucky chap!). He is seen here, aged 16, posing in front of a Clerget-engined F.1 Camel.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / Personal album
Регистрационный номер: B3950 Sopwith-built F.1 Camel B3950, last of the second Sopwith-built batch, has an engine run-up prior to testing. Standard armament was a pair of fixed 0.303in Vickers machine guns synchronised to fire between the propeller blades. Because engine, fuel, pilot and armament were all closely grouped at the front, and because of the rotary engine's powerful torque reaction, coarse rudder was required to correct tendencies of the nose to rise in a left-hand turn and drop in a turn to the right. This made the Camel a tricky machine to master, but endowed it with extraordinary combat manoeuvrability.
-
Мир Авиации 1996-02 / М.Хайрулин - Из истории авиации независимой Латвии 1919 - 1940гг. /Архив/ (1)
Сопвич "Кэмел", аэродром Спилве, лето 1920г.
-
История Авиации 31 / В.Морозов - Авиация Эстонии /Наши соседи/ (1)
Хотя "Сопвич Кэмел" в конце Первой Мировой войны считался одним из лучших истребителей, в составе ВВС Эстонии эта машина не проявила себя в качестве грозного бойца и использовалась, в основном, исключительно для демонстрации воздушной мощи
-
Aviation Historian 2 / R.Tisdale, A.Vercamer - Before & After
Регистрационный номер: B7184 Camel B7184 in its new colours after having been acquired by Lt Otto Kissenberth, who, unusually, wore spectacles when flying.
-
Aeroplane Monthly 1998-10 / R.Riding - A Broad experience (1)
Регистрационный номер: G-EAWN Even though he found the Sopwith Camel uncomfortable, Broad nevertheless purchased one after the war to race and make exhibition flights. Built in 1918 by Boulton and Paul, the fighter was registered G-EAWN; Broad’s first flight in it took place on November 29, 1919.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / J.Ramsden - Sopwith centenary
Viv Bellamy gave the Brooklands revellers a rare treat when he ran the Camel's Clerget engine for a few moments, filling the air with that never-to-be-forgotten aroma of castor oil.
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / J.Ramsden - Sopwith centenary
Регистрационный номер: G-BFCZ Sopwith Camel replica G-BFCZ outside the Brooklands Clubhouse on January 18, 1988. The Clubhouse is the headquarters of the Brooklands Museum, due to open to the public next year.
-
Мировая Авиация 34
11 августа 1918г.: взлетевший с баржи, буксируемой кораблем "Редут" в Северном море, суб-лейтенант Стюарт Д. Кули сбил немецкий дирижабль L.53.
Culley mounts his Sopwith Camel (11 August 1918). -
Air-Britain Aeromilitaria 1981-02
A contrast in hangars. One belongs to HMS Argus at the end of World War One. On the left are two Sopwith 2F.1 Camels and behind them the elevator to the flight deck. Beside it is a Sopwith Cuckoo torpedo-bomber and in the background a Short 184 seaplane.
Другие самолёты на фотографии: Short Type 184/225/827/830/310/320 - Великобритания - 1914Sopwith Cuckoo / T.1 - Великобритания - 1917
-
Flight 1931-01 / Flight
A Sopwith "Camel" carried on a cruiser. It may be recollected that it was a "Camel" from a cruiser which brought down a Zeppelin.
-
Мировая Авиация 9
С палубы корабля "Пегасус" взлетает истребитель Sopwith 2F.1 Camel. Самолет 2F.1 легко отличить от F.1 по установленному в центре верхнего крыла пулемету Lewis.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1982-03
One of Argus Flight's Camels running up before take-off. Only the single Vickers gun is fitted.
-
Flight 1936-06 / Flight
One of single-seater fighters which beat the "Albatros" and Fokker Triplane was the Sopwith "Camel" with 150 h.p. B.R.1 rotary engine
"The Camel of 1917 ... possessed extreme manoeuvrability" -
Мировая Авиация 39
Самолет Camel разрабатывался фирмой "Sopwith" по собственной инициативе в дополнение к истребителю SE.5a. Он безупречно служил на Западном фронте и стал любимым самолетом многих асов британских ВВС.
So famous the Arabs named an animal after it: the Camel was the top-scoring fighter of World War One. -
Мировая Авиация 9
Регистрационный номер: N7136 Истребитель Sopwith 2F.1 Camel, хорошо виден установленный на верхнем крыле пулемет Lewis. Стандартно на самолетах 2F.1 ставился мотор Bentley.
-
Air Pictorial 1957-08 / Photos by request
Регистрационный номер: B2402 Artistically serialled B2402 is a 1917, Hainault Farm-based Sopwith Camel F.1/3 night fighter (note "blacked-out" markings), with twin Foster gun mountings. Production N.F. Camel F.1/3 built by Royston Proctor.
-
Мировая Авиация 240
Регистрационный номер: N7146, N7149 Морской 2F.1 Camel был вооружен одним пулеметом Vickers, установленным перед летчиком и одним пулеметом Lewis над верхним крылом. Lewis для перезарядки в полете можно было развернуть вниз. На фотографии - Camel ВМС Великобритании, Эдинбург, 1919 год.
Sopwith 2F.1 Camels. The fuselage of this version was constructed in two sections for easy stowage on board naval vessels. -
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: C67, C69, N6634 The nearest aircraft of this trio is a Sopwith 2F.1 or Ship's Camel, N6634; the others are the F.1s C67 and C69. The parent Sopwith company built only one batch of 50 production 2F.1s (N6600-N6649), from which deliveries began in the late autumn of 1917. Of these, at least seven, apart from N6634, were at Manston on January 11, 1918.
-
Aviation Historian 23 / G.Baughen - New model Air Force
Following experiences in the Battle of Cambrai in late 1917, in which low-flying aircraft were used extensively for “strafing runs” (leading to a correspondingly high attrition rate), Sopwith developed the sole Camel Trench Fighter (T.F.1), armed with a pair of downward-firing Lewis guns and fitted with armour plating.
-
Мировая Авиация 9
Некоторое количество истребителей Camel закупила авиационная служба США, однако уровень подготовки американских летчиков не позволял в большинстве случаев освоить маневренный, но сложный в управлении британский самолет.
-
Aeroplane Monthly 1997-12 / N.Trendell - RAF Hendon: the final years
Регистрационный номер: F6314 [5], H508 A Metropolitan Communications Flight (formerly 31 Sqn) D.H. Devon C.1 together with the Nash Collection's Sopwith Camel F6314 / “H508” at Hendon on the “last day” of RAF operational flying, November 4, 1957. Forty years on, the Camel is now part of the RAF Museum collection, situated yards from where this photograph was taken.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Dove / D.H.104 - Великобритания - 1945
-
Flight 1930-01 / Flight
Typical Aerial Derby machine: Sopwith "Camel" (130 h.p. "Clerget").
-
Air Pictorial 1955-11 / The journal of a roving spotter
Регистрационный номер: N6254 After being re-built by an enthusiast, Cmdr. Frank Tallman, this perfect Sopwith Camel is now flying again in the U.S.A.
-
Flight 1931-02 / Flight
"CAMEL-FLAGED": We are indebted to Mr. Grenville G.O. Manton for this photograph of a Sopwith "Camel," until recently his property, which he had modified somewhat. It was fitted with a 40-45 h.p. Anzani engine, and flew quite satisfactorily, though naturally, with a greatly reduced performance.
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Brett - Schoolboy Memoires
The one and only taper wing Camel, with single wide-chord interplane struts.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / Personal album
The sole example of the Sopwith F.1/1 taperwing Camel, tested at Martlesham Heath in May 1917. Powered by a 130 h.p. Clerget rotary, its wings tapered from 5ft chord at the centre section to 3ft 6in at the tips, and wide, plank-like interplane struts were fitted. Its performance proved no better than that of the standard Camel, and as the wing would have been more complicated to build it is no surprise that the type was abandoned. A B.E.2e is in the background.
Другие самолёты на фотографии: RAF B.E.2e - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1980-02 / Personal album
Регистрационный номер: B5157 Unarmed Sopwith Pup B2192, built by Whitehead Aircraft Co Ltd, Richmond, Surrey, was the personal aircraft of Major E. L. Foot, MC, of the Gosport School of Special Flying. It was in this aircraft that Maj Foot led a “circus” of Pups in formation aerobatics over the RFC Training Camp at Beaulieu, Hants, on September 7, 1917. Its engine is a 100 h.p. Gnome Monosoupape rotary, with extra cooling louvres in the top of the cowling. The tail of Camel B5157 can be seen behind.
Другие самолёты на фотографии: Sopwith Pup - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
Регистрационный номер: B3801 The two-seat Camel trainer was introduced after these flying notes were written.
-
Aeroplane Monthly 1979-05 / Hendon /Gone but not forgotten/ (2)
Bristol Fighters, Sopwith Snipes, a Camel, an S.E.5a, a Fokker D.VII and a Sopwith Scooter await the day's flying at the first Hendon Pageant, 1920.
Другие самолёты на фотографии: Bristol F.2A/F.2B Fighter - Великобритания - 1916Fokker D.VII - Германия - 1917RAF S.E.5 - Великобритания - 1916Sopwith Scooter/Swallow - Великобритания - 1918Sopwith Snipe / 7F.1 - Великобритания - 1918
-
Air Pictorial 1958-01
Somewhat after the style of the camouflage applied to the Navy's Dreadnoughts are these variations painted on the wings of Sopwith Camels.
-
Aviation Historian 10 / G.Wright - There Were Fins, Wings & Countless Other Things...
Fitters hard at work in the engine installation bays at X Aircraft Park. From right to left, the aircraft include an Airco D.H.9 (awaiting its engine), a Nieuport Scout, an S.E.5a, another D.H.9 and a Sopwith F.1 Camel. The Egyptian Expeditionary Force had been formed in March 1916 under the command of General Archibald Murray.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.9 - Великобритания - 1917Nieuport Nieuport-17/21/23 - Франция - 1916RAF S.E.5 - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1986-07 / W.Morse - The Rotary Revolution (5)
Регистрационный номер: F6314 [5] A Ruston Proctor-built 150 h.p. Clerget 9Bf in the RAF Museum’s Sopwith Camel, F6314, at Hendon. The staggered pushrod entry holes coincide with the two valve cams within the cambox. Note the data stamped on the propeller
-
Flight 1934-01 / Flight
AT THE SCHOOLBOYS' EXHIBITION: One of the attractions was a Sopwith "Camel," used in the Great War, compared with a modern Hawker "Fury."
Другие самолёты на фотографии: Hawker Fury - Великобритания - 1931
-
Aeroplane Monthly 1988-08 / M.Oakey - Grapevine
The airfield scene looked a bit of a battlefield when Aeroplane visited Yeovilton - it will look even more so when the exhibition opens.
Sections of wartorn French airfields cover the exhibition’s central area, complete with sandbags, mud and shellholes (visitors will not need to bring Wellington boots, though). Here the museum’s Sopwith Camel, Triplane, Pup, Spad XIII and Albatros D Va replicas, together with Robin Bowes’ Fokker Dr I replica G-BEFR, are displayed against a vast, sombre backdrop mural of the Western Front. For more theatrical effect the Spad will be standing on its nose as if crashed and the Sopwith Triplane will be suspended from the ceiling - “but we believe it will still satisfy the purist”, says Mottram. Lighting will remain at normal levels, permitting fairly easy photography.Другие самолёты на фотографии: Albatros D.V/D.Va - Германия - 1917Sopwith Pup - Великобритания - 1916Sopwith Triplane - Великобритания - 1916SPAD S.XIII - Франция - 1917
-
Aeroplane Monthly 1989-08 / M.Oakey - Grapevine
Views of the newly-completed 77ft-high main exhibition gallery at the Imperial War Museum in London. Opened on June 29, 1989, it provides an impressive setting for several aircraft moved in from the IWM’s Duxford outstation. Seen here is B.E.2c, Sopwith Camel.
Другие самолёты на фотографии: RAF B.E.2c/B.E.2d - Великобритания - 1914
-
Aeroplane Monthly 1979-12 / R.Brett - Schoolboy Memoires
Harry Hawker about to test a brand new Camel.
-
Мировая Авиация 131
Регистрационный номер: D3417 Улыбающийся канадский пилот майор Рэй Коллишоу (Раймонд Кэлшоу ) сидит в кабине своего истребителя Sopwith Camel (номер D3417) после 21-й воздушной победы, 10 июня 1918 года. К тому моменту 24-летнего командира 203-й эскадрильи уже два раза сбивали, но он уцелел и сам сбил 47 (???) вражеских аэропланов. Всего он сбил 60 немецких самолетов, летая во Франции в составе 203-й эскадрильи на самолете Camel с номером D3417. В августе 1918 года Кэлшоу был награжден орденом "За боевые заслуги". Во время Второй мировой войны он командовал 12-й истребительной группой.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / Personal album. Military
This RNAS lieutenant is possibly Charles F. A. Wagstaffe, from whose album this selection has been made. The pilot is in an F.1 Camel built by Ruston, Proctor & Co Ltd, whose emblem can be seen in the small circle on the fuselage flank fairing.
-
Aeroplane Monthly 1982-09 / T.Harold - A Camel for Biggles
Регистрационный номер: C1701 [11] The actor James Fox tries the Camel's cockpit for his role as Biggles in the film, Biggles sweeps the skies. The film was never made.
-
Авиация и Космонавтика 2024-12 / В.Хвощин - Видеть дальше "буратиньего носа" (2)
Зеркало заднего обзора установлено непосредственно в лобовом стекле отреставрированного музейного экземпляра Sopwith F-1 "Camel". Также сквозь лобовой ветровой щиток проходит труба оптического прицела, размещенная по оси самолета чуть выше пулеметов.
-
Мировая Авиация 39
Регистрационный номер: E4389 Sopwith Camel, сбитый 12 августа 1918 года немецкими истребителями и упавший под Виллерс-ле-Роем, Франция.
Clayton and Shuttleworth-built Camel E4389 being examined by inquisitive poilus after an unsuccessful landing. The painted-out white areas of the wing roundels indicate that this Camel was probably used as a night fighter. -
Авиация и Космонавтика 2019-09 / С.Дроздов - Авиация силовых ведомств Грузии
Авария истребителя Сопвич «Кэмел» под Тифлисом, 1920 г.
-
Aeroplane Monthly 1976-04 / Personal album
Регистрационный номер: C99 Sopwith Camel C99 in the hands of a salvage party. It was one of 200 (C1-C200) built by the British Nieuport & General Aircraft Company Ltd, of Cricklewood, for which the 130 h.p. Clerget engine was specified.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / Personal album
Регистрационный номер: D3333 Sopwith 1F1 Camel D.3333, probably serving with the RNAS, upside down, with another Camel in right background. Built by Clayton & Shuttleworth Ltd at Lincoln, it was one of 575 Camels licence-built by the company. The photograph was possibly taken in Belgium.
-
Air International 1996-06 / R.Whitford - Fundamentals of Fighter Design (1)
Регистрационный номер: B5402 Far more RFC aircraft were lost in accidents during the War than were shot down. In spite of the simple mechanical flying controls fitted to contemporary fighters, Sopwith F.1 Camel B5402 of 66 Sqn came to grief, in October 1917, when the controls jammed during take-off.
-
История Авиации 34 / С.Спичак - Фридрих Фридрихс /Асы мира/ (1)
Регистрационный номер: C1576 [2] Второй лейтенант Эдвард Ли и какой-то немецкий летчик в окружении нескольких солдат. Канадский пилот явно не испытывает никаких сожалений относительно своего пленения, и его хорошее настроение можно отлично понять при первом же взгляде на состояние его "Кэмела".
-
Авиация и Космонавтика 2005-02 / В.Бакурский - Авиация в миниатюре
Сопвич F.1 без обшивки - работа Максима Гуменюка
-
Авиация и Космонавтика 2001-03 / В.Перов, О.Растренин - Пехотный самолет /Самолеты поля боя/ (1)
Регистрационный номер: B6299 [2] -
Aeroplane Monthly 1989-05
Camel Flight, No 3 Sqn, Royal Flying Corps, Nov. 1917, Warloy Baillon, France
-
Aeroplane Monthly 1982-02
Sopwith Camels of 3 Sqn escorting D.H.4s during the battle of Cambrai, November 1917.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.4 - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1983-02 / W.Clarke - Drawing s bead (1)
Регистрационный номер: F6314 [5] The colour plate features a painting by celebrated artist FRANK WOOTTON entitled. Knights of the Sky. According to the artist the picture depicts Sopwith Camels from Nos 3 and 10 Sqns in action during the Battle of Cambrai in March 1918 against the Fokker D.VIIs of a Richthofen circus.
Другие самолёты на фотографии: Fokker D.VII - Германия - 1917
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / J.Maynard - Drawn to the skies (1)
Регистрационный номер: F6314 [5] Painted to commemorate the 75th anniversary of the formation of the RAF on April 1, 1918, when the RFC and the RNAS were amalgamated. In the Crossley car is Maj-Gen Sir Hugh Trenchard, Chief of Air Staff 1918-29, and Lt-Gen Jan C. Smuts.
-
Aeroplane Monthly 1994-01
T.O.M. Sopwith
-
Aeroplane Monthly 2000-08 / Canvas Wings /Aviation art/
Chris Pyrah’s collage The Fragility of Flight II encompasses a Sopwith Camel and an airship against a background of associated memorabilia.
-
Flight 1920-07 / Flight
A SCRAP OVER DOUAI: Colonel W. A. Bishop, V.C., D.S.O., M.C., is flying C.6 with streamer. One of the actual war incidents depicted at Mr. Geoffrey Watson's Exhibition in aid of the R.A.F. Memorial Fund, at the Brook Street Art Gallery, 14, Brook Street, New Bond Street
-
Flight 1920-08 / Flight
RETRIBUTION: Three Fokker biplanes have attacked an S.E.5 at 12,000 feet, and with a blazing petrol tank it falls in pieces. Swiftly two more S.E.5s and a Sopwith Camel race to avenge the duel, and a Fokker biplane is seen in its last dive, with the engine hit and the pilot shot dead. From an original drawing by Roderic Hill
Другие самолёты на фотографии: Fokker D.VII - Германия - 1917RAF S.E.5 - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1981-12 / M.Turner - Sopwith Camel
Michael Turner's painting depicts 65 Squadron Sopwith Camels attacking an enemy observation balloon near the Flanders front in September 1918.
-
Aeroplane Monthly 1978-10
A Sopwith Camel over Northern France by Jeffrey Bevan
-
Aeroplane Monthly 1990-01 / Sopwith tribute
A Sopwith Camel of 65 Sqn in 1918;
-
Aeroplane Monthly 1984-10 / N.Macmillan - "A fierce little beast"
The performance of the Camel was dependent on correct rigging; the diagram comes from the official Rigging Notes for the Sopwith Biplane F.1, 130 h.p. Clerget engine.
Тип фотографий
- Все фото (146)
- Боковые проекции (8)
- Цветные фото (14)
- Ч/б фото (95)
- Кабина (5)
- Обломки (6)
- Модели, рисунки, схемы (18)