McDonnell Douglas KC-10 Extender
Варианты:
McDonnell Douglas - KC-10 Extender - 1981 - США
Страна: США
Год: 1981


Описание
Фотографии:

Цветные фото (83)
KC-10A Extender: под этим обозначением в конце 1977 года ВВС США выбрали лайнер DC-10 под требование на новый самолет-заправщик. KC-10A является конверсией лайнера DC-10 Series 30CF с дополнительными топливными баками в нижней части фюзеляжа, штангой для дозаправки в полете, рабочим местом оператора дозаправки, приемником для штанги дозаправки в воздухе и улучшенной системой работы с грузами. Поставлено 60 машин, первая из которых взлетела 12 июля 1980 года; первые поставки начались 17 марта 1981 года
12 июля 1980г.: созданный на базе лайнера DC-10-30CF, заправщик и одновременно транспортник KC-10A был разработан в соответствии с требованиями ATCA (advanced tanker/cargo aircraft) ВВС США.
Новый самолет-заправщик ВВС США. 17 марта 1981г.: новейшим самолетом-заправщиком ВВС США стал McDonnell Douglas KC-10, разработанный на базе авиалайнера DC-10. Самолет предназначен для дозаправки в воздухе, прежде всего, самолетов фронтовой авиации, но при необходимости способен перевозить грузы массой до 76 700 кг на расстояние 7030 км. В ВВС США самолеты KC-10 дополнили заправщики KC-135.
KC-10 разрабатывался для замены стареющего парка самолетов-заправщиков KC-135 и значительно превосходил своего предшественника - производительность системы перекачки топлива составила 5678 л/мин против 3407л/мин у KC-135. На снимке - передача топлива с танкера на танкер во время испытательного полета в 1980 году.
Американский KC-10A из состава 60-го крыла.
KC-10 aircrew walk to a bus after a mission from Elmendorf.
KC-10A 86-0034 returns to its parking spot at Travis following a local training mission.
Extender из состава 2-й эскадрильи самолетов-заправщиков стоит под погрузкой на авиабазе Диего-Гарсия (Индийский океан). Виден открытый грузовой люк. Всего было построено 60 самолетов KC-10, большинство сегодня несут серую окраску.
Could the KC-10 Extender finally get axed in expected cuts to the Air Force budget ahead of the FY2021 request?
KC-10A
Aircraft of the 9th Air Refueling Squadron at March AFB, where the KC-10A first entered service in 1982
US Air Force C-17A Globemaster III's on the flight line as a KC-10 Extender takes off, at Joint Base Lewis-McChord, Washington.
One of the Extenders is seen in flight. The band round the mid-fuselage is the Strategic Air Command sash, but this as well as the command and unit crests and the US flag on the tail have been sacrificed with the adoption of the low-visibility finish that is now standard for the KC-10A.
The KC-10A Extender in the original SAC scheme of overall grey and white, with blue trim
A McDonnell Douglas KC-10A Extender from the 9th Air Refueling Squadron, USAF, based at March AFB, Calif.
Уже около 30 лет KC-10, дозаправляя самолеты и перевозя личный состав и грузы, обеспечивают действия войск СШИ и их союзников во всех регионах мира. Под крылом этого KC-10 проплывают суровые горы Афганистана.
The now-standard overall drab charcoal finish with white undersides.
KC-10A играют главную роль в обеспечении действий самолетов стратегической авиации. На снимке - дозаправка бомбардировщика B-52. Extender способен перевозить до 75 человек и 76500 кг груза на дальность свыше 7000 км. Без груза машина может преодолеть без дозаправки около 18500 км.
Дозаправка в воздухе во многом определяла успех или неудачу едва ли не каждого задания F-117. Снимок сделан во время дневного тренировочного полета - F-117 дозаправляется от танкера KC-10 Extender. Возможность выполнять тренировочные полеты днем сделала их более безопасными.
One of the F-4Fs being refuelled by a KC-10A Extender over Scotland en-route to the USA.
Дозаправка F-14 ВВС США от танкера KC-10 могла бы стать рутинной процедурой, не откажись ВВС от закупок этих самолетов в пользу истребителей F-15.
Воздушный танкер KC-10 Extender из 908-й экспедиционной эскадрильи самолетов-заправщиков передает топливо на самолеты F-16 в небе Афганистана (операция "Enduring Freedom", февраль 2010 года).
5 октября 2001 года Tomcat из VF-31 "Black Aces" ("Пиковые тузы") эскортирует три F/A-18C Hornet во время дозаправки от танкера KC-10 Extender ВВС США. На этом этапе войны озабоченность вызывали действия Ирана, поэтому самолеты VF-31 носили ракеты AIM-54.
McDonnell Douglas KC-10s are the USAF's most modern tanker. As well as using its boom to refuel aircraft, a centreline hose and drogue allows probe-equipped types such as this US Navy F/A-18C to also take on fuel.
303 / 4-EA is currently the oldest Rafale B of the French Air and Space Force which has been in service of ETR 3/4 since 2015. It was deployed to H5 Air Base in Jordan in 2018 from where it participated in Anti-ISIL/Daesh operation Chammal. It can be seen receiving fuel from a USAF’s KC-10A over Jordan.
Благодаря возможности принимать топливо в воздухе, продолжительность полета E-4B лимитирована только емкостью маслобаков двигателей. На снимке - дозаправка E-4A от McDonnell Douglas KC-10A Extender. В чрезвычайной ситуации в боевую готовность для обеспечения E-4B приводится весь парк заправщиков KC-10A и KC-135. На борту E-4B штатно находится сменный экипаж: командир, второй пилот, штурман и бортинженер.
First aerial refuelling with a KC-10 and the prototype C-17 was made on September 23, 1992. Trials with a Boeing KC-135 tanker were also flown but the C-17's sensitivity in roll, pitch and yaw while behind the Stratotanker required some modification to the software in the flight control system.
Самолет Globemaster может долететь до любой точки мира на одной заправке топливом во внутренних баках, которая может быть дополнена дозаправкой самолетов в воздухе. Этот C-17 из крыла HAW заправляется от голландского заправщика KDC-10.
Во время испытаний KC-10 отрабатывалась передача топлива самолетам многих типов. На снимке - дозаправка военно-транспортного самолета C-141 StarLifter во время испытательного полета, проводившегося в декабре 1980 года с авиабазы Эдвардс, штат Калифорния. На заднем плане - истребитель F-4.
KC-10 способен дозаправлять любой из стоящих на вооружении ВВС США самолетов. На фотографии - во время испытательного полета в ноябре 1980 года Extender передает топливо крупнейшему американскому военно-транспортному самолету C-5A Galaxy.
Важное требование при снабжении войск - способность доставлять крупногабаритные, тяжелые и негабаритные грузы. Этому требованию вполне отвечает C-5, который к тому же имеет систему дозаправки топливом в полете (на снимке - заправка C-5B от танкера KC-10 Extender).
Mirage 2000N из эскадрильи EC 2/4 "La Fayette", базирующейся в Люксёй, заправляется от KC-10 Extender ВВС США. Самолет несет эмблему "diable rouge" ("красный дьявол"), принадлежащую в годы Первой мировой войны эскадрилье SPA 160. В это время Mirage 2000C из эскадрильи EC 1/5 ожидает своей очереди. Самолеты эскадры EC 4 прежде всего используются в качестве носителей ядерного оружия, в эскадру входят три боевые эскадрильи, две из которых базируются в Люксёй, а одна - в Истре. В настоящее время самолеты не несут дежурства с боевыми ракетами ASMP, но подразделения с Mirage 2000N способны быстро повысить уровень готовности в случае тревоги, а в угрожающей ситуации рассредоточиться по французским аэродромам.
The wingman of a Royal Australian Air Force F/A-18F Super Hornet watches as his leader prepares to refuel from a US Air Force KC-10A tanker aircraft mid-air as the sun sets over Iraq.
A pilot's eye view of air-to-air refuelling by an F/A-18C from a KC-10A. It was during a similar rendezvous over Afghanistan that the hose snapped and smashed Lt Cdr Wright's canopy, leaving him open to the elements.
Самолеты SR-71 могли осуществлять дозаправку как от KC-135Q, так и от KC-10A. Данная возможность была впервые использована в боевых условиях во время операции против Ливии в 1986 году.
Летающий около 30 лет KC-10 встретит, а возможно даже и проводит на покой самолеты нового поколения. На снимке - дозаправка с помощью системы "шланг-конус" самолета X-32, разработанного "Boeing" по программе JSF, во время испытательного полета. Для испытаний по дозаправке его конкурента - самолета X-35 фирмы "Lockheed Martin" - использовался танкер NKC-135.
X-32A, пилотируемый коммандером Филиппом Ятесом, приближается к заправщику KC-10. В отличие от Lockheed Martin JSF CDA с фиксированной штангой, топливоприемник на X-32 выполнен убираемым.
Дозаправка F-35C от "летающего танкера" KC-10
A KC-10 Extender refuels an F-35A Lightning II on April 30, 2019, the day the US Air Force F-35A weapon system made its first combat strike.
A US Air Force KC-10 Extender refuels an F-22 Raptor after strike operations in Syria.
The 422nd Test and Evaluation Squadron ‘Green Bats’ based at Nellis AFB, Nevada provides regular trade to the Travis-based KC-10s. A Green Bats F-16C refuels from a KC-10A Extender over California.
An Egyptian Air Force F-4E refuelling from a McDonnell Douglas KC-10 Extender. It is possible that these aircraft have received some of the latest AIM-9M-2 Sidewinders ordered for the F-16 fleet in 2003.
An EA-18G Growler uploads fuel from the drogue of a KC-10A Extender.
A French Dassault Rafale receives fuel from a USAF KC-10 Extender assigned to the 908th Expeditionary Air Refueling Squadron out of Al Dhafra Air Base, UAE, on August 28, 2019
The larger engines were an important component of the Baseline 7 upgrade to the rivet joints. View from the rear of a KC-10A tanker.
KC-10A Extender 86-0034 receives fuel from another KC-10 on a training flight from their home station of Travis AFB in northern California. Travis is home of the 60th Air Mobility Wing.
The KC-10 Extender - one here on approach to Mildenhall in May 1995 - was seen as a possible KC-135 replacement. Its airlift capabilities meant that is has remained in the domain of the tactical 'boys' not the 'bomber barons'.
The heart of the KC-10 Extender is a 36ft long air-refuelling boom which is the primary system for transferring fuel to receptacle-equipped receiver aircraft.
The aerial refuelling boom fitted to the KDC-10 can extend to a maximum length of 15m (49ft).
Appropriate markings on the wings of the boom of a KC-10A.
Top: The air-refuelling operator compartment, located in the lower aft portion of the KC-10’s fuselage, is fitted with two windows on either side.
Below center & Far left: Wing air refuelling pods are fitted to 20 of the 59 KC- 10A Extenders currently in US Air Force service.
Right: All 59 USAF KC-10s are fitted with a hose drum unit (with drogue mounted) located on the underside of the aft starboard fuselage.
An airman installs safety wires on the engine mounts of a KC-10 Extender engine.
KDC-10. ВВС Голландии закупили два самолета DC-10-30CF у голландской грузовой чартерной авиакомпании "Martinair", и в 1994-1995 годах их переоборудовали в транспорты/заправщики. На самолетах установили штанги для передачи топлива в полете и уникальные системы дистанционного управления заправкой в воздухе RAPO. Система RAPO позволяет сидящему в передней кабине оператору управлять процессом дозаправки с помощью телевизионной системы. При необходимости самолеты могут оборудоваться и подкрыльевыми точками передачи топлива. Первый полет после модернизации KDC-10 (T-264) выполнил в июле 1995 года, в августе его передали в 334-ю транспортную авиаэскадрилью ВВС Голландии. Второй самолет был передан в феврале 1996 года. Был закуплен третий DC-10, он усилиями фирмы "Stork Aerospace" был переоборудован в грузопассажирский самолет. На лизинговой основе два заправщика KDC-10 эксплуатирует гражданская компания "Omega Air", эти самолеты конвертированы из пассажирских DC-10-40 и являются чистыми самолетами-заправщиками без возможности перевозки грузов.
Northern European airforces equipped with boom receptacle in-flight refuelling aircraft are interested in the KDC-10. Currently only the F-16 is certified to be refuelled by this tanker. Seen here is T-264, one of the two KLu KDC-10s which have recently entered service with 334 Sqn at Eindhoven, in company with 313 Sqn F-16A J-239 and F-16Bs J-261 (on the boom) and J-264.
The first McDonnell Douglas KDC-10 - tail number T-264 - left its home base on November 4, 2019. The second KDC-10 - tail number T-235 and named after aviation pioneer Jan Scheffer - will be handed over to Omega Air Refuelling Services in 2021
McDonnell Douglas KDC-10 T-264 Prins Bernhard at its home base, Eindhoven AB, on June 6, 2013 when it was officially handed back to the RNLAF after modification under the Cockpit Upgrade Programme.
The Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) retired the first of its two KDC-10 tanker/transport aircraft on November 1, 2019, in anticipation of the arrival of the first two of eight Airbus A330 Multi-Role Tanker Transports for the Multinational MRTT Unit in the spring of 2020. KDC-10 T-264 'Prins Bernhard' of Eindhoven-based 334 Squadron flew its final aerial refuelling sortie in KLu service on October 28 over Poland. It departed to San Antonio Airport, Texas, on November 4, to undergo major overhaul before joining its new owner, US company Omega Aerial Refueling Services. Both KLu KDC-10 were recently sold to Omega. Since T-264 was up for a D check this year, the KLu decided to retire the aircraft early. Sister ship T-235 'Jan Scheffer' will soldier on until late 2021, when the first A330 MRTTs should be operational.
McDonnell Douglas DC-10CF T-255 of 334 Squadron in storage at Eindhoven on April 3, 2014. It left eight days later for Newquay in Cornwall, UK, where it will be dismantled.
T-264 seen at Eindhoven as the fog clears on a winter morning.
The KDC-10s and DC-10 operated by 334 Squadron are the largest aircraft in RNLAF service.
Omega Air is taking two ex-Dutch KDC-10s tankers, which will give the company an on-demand book refuelling capability.
Each ferry flight was escorted by a KDC-10 from 334 Squadron, which provided air-to-air refuelling for the F-16s. The tanker is shown making a refuelling stop at Natal in Brazil before continuing on to Salvador.
To meet the demand for strategic air transport, use is also made of the Boeing C-17 Globemaster III from the Strategic Airlift Capability (SAC). The image shows one of the SAC C-17s with a McDonnell Douglas KDC-10 in the background at Eindhoven Airbase, the place from where the European Air Transport Command ensures more efficient distribution of air assets
RNLAF personnel board KDC-10 Jan Scheffer for their flight to Afghanistan.
Ground crews had limited time to turn around three large tanker aircraft, including refuelling this KDC-10.
T-235, the oldest KDC-10, was built in 1976 and had flown over 80,600 hours by mid-2013.
Самолет-заправщик KDC-10 Королевских военно-воздушных сил Нидерландов.
The KDC-10 has a maximum take-off weight of 565,000 lb, including up to 245,566 lb of fuel.
Two McDonnell Douglas DC-10s were converted into KDC-10 tanker transport aircraft for the Royal Netherlands Air Force due to a shortage of transport and air-to-air refuelling aircraft. To reduce costs, part of the tanker capacity was sold to other air forces, such as for the Belgian Air Component
KDC-10s are used to air refuel fighters on deployment, and have supported trans-Atlantic deliveries of surplus RNLAF F-16AMs sold to Chile, including these examples in August 2011.
T-264 refuels an F-16AM from 311 Squadron over north­ern Afghanistan in November 2004, while deployed to Manas AB in Kyrgyzstan.
A view from the cockpit of an F-16BM about to be refuelled over Brazil by a KDC-10 en-route to Chile.
The Royal Netherlands Air Force will gradually phase out its KDC-10 air-to-air refuelling aircraft, with the capability replaced through buying into the European Defence Agency’s A330 Multinational Multi-Role Tanker Transport
The pilot director lights underneath the fuselage indicate the movement required to correctly position the receiver aircraft for contact with the boom.
A fairing under the aft fuselage houses the five TRVS cameras.
Newly completed after conversion at Flight Refuelling's (FR) facility at Bournemouth, Dorset, Omega Air's first DC-10-40 tanker, N974VV, was displayed in the static park. The aircraft, which features PR's 900 series wing refuelling pods, had made four test flights before arriving at the show. It will also befitted with an FR 300 hose drum unit on the fuselage centreline.